Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

veel condens achter lens, onderwatercamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • veel condens achter lens, onderwatercamera

    Goede avond, naast mijn canon eos 7D
    hebben wij ook een nikon s33 (onderwater camera)

    hij maakt heel mooie foto's. en is natuurlijk super handig op vakantie

    maar, als we in de zee zijn gegaan en soms boven de zee foto's maken of als we even het strand op gaan. hebben wij vaak redelijk veel condens achter de lens. en hebben wij natuurlijk wazige foto's. wat natuurlijk heel spijtig is.

    en ik snap dat dit door het temperatuurs verschil komt. Maar het blijft er toch een hele tijd achter. en trekt dit heel traag weg. zijn er manieren hoe ik dit kan vermijden of toch dat de condens allesinds sneller weg trekt.

    alvast bedankt
    mvg
    jeroen

  • #2
    Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

    Ik ken dit toestel niet specifiek doch ik probeer wat los met je mee te denken.
    We kunnen veronderstellen dat de luchtvochtigheid in je toestel over de tijd is gaan stijgen met dit probleem tot gevolg.
    Nu is het zaak om dit terug te doen dalen.
    Ik neem aan dat je ergens de batterij er uit kan halen? Het is dan ook denkbaar dat via dit deurtje wat vochtige lucht is binnen gekomen.

    Zo ja, ik zou in die ruimte silicagel stoppen voor meerdere dagen.
    Silicagel zijn zo van die zakjes "do not eat" die bij electronicaspulletjes gestopt worden.
    Als je die zakjes open maakt dan zitten daar bolletjes in.
    Ik zou die puur in de batterijruimte gieten en de camera terug dicht maken en meerdere dagen laten rusten.
    Normaal moet die gel de luchtvochtigheid in je toestel doen afnemen.
    Bolletjes er na een tijd terug uit doen en hopen dat het probleem weg is.
    Wel goed opletten dat die bolletjes de camera niet dieper kunnen binnendringen.
    Als je het niet vertrouwd dan kan je ook gewoon zo een zakje silicagel in het batterijcompartiment stoppen.
    Je hebt dan zeker geen probleem met bolletjes die dieper in uw toestel binnendringen.


    Silicagel kan je bv hier kopen http://www.conrad.be/ce/nl/product/1...1898&WT.srch=1

    Silicagel kan je na gebruik terug regenereren door ze enkele dagen op de verwarming te leggen.
    Last edited by buurmanBert; 10 juli 2016, 01:59.

    Comment


    • #3
      Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

      Bewaar je je camera in een doos met rijst.
      Maar verlang van een camera van minder dan 100€ ook niet dat deze zal zijn als een pro toestel.

      Comment


      • #4
        Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

        Bij een pro toestel dat een duik in de zee heeft genomen ga je je idd wel zorgen maken over andere dingen dan wat condens achter de lens

        Voor de rest gaat de luchtvochtigheid in de camera zo laag mogelijk krijgen idd de enige oplossing zijn, als je zo'n zakje silicagel niet in de camera kunt of wilt stoppen kun je hem idd ook met alle deurtjes open, samen met wat van die zakjes, in een goed afgesloten doos of zak steken, evt in een oven (geen microgolf ) die je op +-35° kunt zetten, maar dat zou ik enkel overwegen als het snel moet gaan.
        Verder de camera nooit openen als je juist uit het water komt om 2 redenen, water dat tussen de afdichtingen zit kan zo binnen dringen, maar ook is je camera dan kouder dan de buitenlucht en zal extra condens onttrekken aan de buitenlucht.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

        Comment


        • #5
          Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

          Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
          Bij een pro toestel dat een duik in de zee heeft genomen ga je je idd wel zorgen maken over andere dingen dan wat condens achter de lens
          Dan bedoel ik wel eentje uit deze reeks hé oermens. http://www.digifotopro.nl/content/re...s-van-i-tot-rs

          Comment


          • #6
            Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

            Ik ga er van uit dat professionele onderwaterfotografen tegenwoordig enkel nog gewone toestellen met aps-c of grotere sensor in een degelijk onderwaterhuis gebruiken? Maar daar ging het mij eigenlijk ook niet om, er blijkt namelijk uit niets in de openingspost dat de TS niet tevreden zou zijn met de kwaliteit van zijn toestel zolang er zich geen condens heeft gevormd, dus denk ik niet dat hij veel heeft aan de tip om te accepteren dat dit geen pro toestel is, maar alle, hopelijk is hij geholpen met het uitdrogen van zijn camera.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

              Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
              Ik ga er van uit dat professionele onderwaterfotografen tegenwoordig enkel nog gewone toestellen met aps-c of grotere sensor in een degelijk onderwaterhuis gebruiken? Maar daar ging het mij eigenlijk ook niet om, er blijkt namelijk uit niets in de openingspost dat de TS niet tevreden zou zijn met de kwaliteit van zijn toestel zolang er zich geen condens heeft gevormd, dus denk ik niet dat hij veel heeft aan de tip om te accepteren dat dit geen pro toestel is, maar alle, hopelijk is hij geholpen met het uitdrogen van zijn camera.
              En ik bedoel maar dat TS wel altijd problemen zal hebben met zo een toestel, die dingen zijn nu eenmaal niet "perfect" waterdicht.
              Enige opties om corrosie te voorkomen zijn nadien bewaren in een doos met rijst of Silicagel met zoveel mogelijk open stoppen en batterijcompartiment maar het vocht zal "altijd" terug komen in dat soort toestel.

              Comment


              • #8
                Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

                @buurmanbert,

                Dit kan ik inderdaad wel eens proberen. Hopelijk is inderdaad dan het probleem weg. Ik heb toevallig nog zo een paar zakjes, dus ga dit zeker gaan toepassen.

                Heel fel bedankt, voor deze TIP



                @Demeyereg,
                Dit verlang ik ook niet, maar het is een super toestel. Enkel de condens vindt ik jammer, dus ik vraag daar een oplossing voor.
                Rijs zou ik kunnen doen, maar denk persoonlijk dat die bolletjes iets beter gaan helpen :/



                @Oermens,
                De oven vindt ik precies geen goede oplossing, maar die zakjes ga ik wel doen.
                De camera hebben we ook nooit geopend als we juist uit het water waren gekomen.




                En wij zijn echt super tevreden van dit toestel, Het is ook ons eerste onderwater camera, en zijn er super blij mee. Hij maakt super mooie foto’s zowel boven als onderwater




                Maar er is nog garantie op dit toestel. Misschien moeten we hem best ook even binnen doen?



                MVG
                Last edited by jeroen1357; 11 juli 2016, 10:32.

                Comment


                • #9
                  Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  En ik bedoel maar dat TS wel altijd problemen zal hebben met zo een toestel, die dingen zijn nu eenmaal niet "perfect" waterdicht.
                  Enige opties om corrosie te voorkomen zijn nadien bewaren in een doos met rijst of Silicagel met zoveel mogelijk open stoppen en batterijcompartiment maar het vocht zal "altijd" terug komen in dat soort toestel.
                  Ik moet toegeven dat ik zelf ook mijn twijfels had, maar ik heb zelf al enkele jaren een zelfde soort Fujifilm XP30, de beeldkwaliteit vind ik helaas echt niet zo goed te noemen (denk gsm kwaliteit van enkele generaties terug), maar 100% waterdicht is die echt wel, ik heb hem voornamelijk gebruikt voor deep water solo in Mallorca, waarbij ik soms met de camera los in een zwemshort van zo'n 10m het water in viel, nooit enig vochtprobleem gehad!

                  De oven zou ik idd ook niet doen als het niet nodig is, maar hopelijk helpt het om hem eens goed uit te laten drogen, garantie lijkt me niet van toepassing hier vermits er geen echt defect is, moest er (zee)water binnen komen zou de camera wsl al lang niet meer werken.
                  Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                  Comment


                  • #10
                    Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

                    Er is niet veel vocht nodig om condens te vormen, als de luchtvochtigheid in de camera wat te hoog is, dan krijg je condens op het koudste punt als de temperatuur daar onder de dauwpunttemperatuur komt.
                    Daarbij is het best mogelijk dat de lens (of het beschermglas dat er voor zit) het snelst afkoelt als je die onder water gebruikt, en dan krijg je daar die condensvorming.
                    Het komt er dus op aan om de luchtvochtigheid in de camera zo laag mogelijk te krijgen voor je die in een koude omgeving gebruikt.

                    De camera in een gesloten plastieken doos bewaren, samen met wat zakjes silica gel kan dan helpen.
                    Haal de accu en het geheugenkaartje dan uit de camera, en laat die "deurtjes" open zodat het vocht er uit kan.

                    De temperatuur verhogen in een oven, daar moet je heel voorzichtig mee zijn.
                    De ene oven is de andere niet, er zijn er waarbij de verwarmingeslementen in het zicht zitten, en die geven dan erg veel stralingswarmte af, waardoor de plastiek van je camera kan smelten vooraleer de thermostaat schakelt op bijvoorbeeld 40°C.
                    Bij zo'n oven moet je zeker de stralingswarmte afschermen.
                    En de thermostaat van een simpele oven kan ook een te grote delta-T hebben, het in en uitschakelpunt ligt dan te ver uit elkaar, daardoor kan de temperatuur ook hoger oplopen dan gewenst (voor die toepassing).
                    Verder is het ook niet zeker of 40°C ook werkelijk 40°C is, het zou misschien wel eens 60° kunnen zijn, want zo'n thermostaatje is gewoonlijk geen precisie schakelapparatuur.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

                      @Oermens,
                      ja inderdaad, dat we twijfelde om langs te gaan. Omdat hij anders niet meer zou werken.
                      wel spijtig dat jij er niet zo tevreden was over u toestel :/, maar wij zijn er best tevreden van



                      @black B@ndit,
                      Dat van die silica gel ga ik zeer zeker toepassen.
                      Maar het is ook niet zo zeer dat we in het water gaan en condens hebben. Soms wel, maar vaak is het ook dat we onder water gebruikt hebben en als we dan even gewoon boven de zee zijn dat er dan al komt. Maar ook als we bijvoorbeeld even op het strand gaan wandelen. En dat we op het strand die condens krijgen, maar dan willen we natuurlijk ook foto’s maken.

                      Dus ik heb het zowel soms als we in de zee zijn, maar dus ook als we er uit komen.
                      Dus voor we de zee ingaan kan ik die bolletjes wel toepassen, maar als we er uitkomen, wordt dit wat moeilijker. Want we moeten opletten dat er geen druppel in de batterij ruimte dan komt, maar ook als we een stuk gaan wandelen, hebben we ook niet altijd iets bij.

                      De oven zelf vindt ik ook te gevaarlijk.
                      Last edited by jeroen1357; 11 juli 2016, 23:37.

                      Comment


                      • #12
                        Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

                        Als alle dichtingen nog intact zijn zou je dat normaal gezien niet telkens opnieuw moeten doen met die korrels, de camera is luchtdicht, dus als je de batterij niet hebt moeten vervangen in een vochtige omgeving zou de camera zeker een tijd minder moeten aandampen lijkt me.
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                        Comment


                        • #13
                          Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

                          Alle dichtingen zijn volgens mij wel nog intact, want anders zou hij volgens mij niet meer werken.

                          Ah ok misschien niet, maar als we op vakantie zijn, misschien toch best iedere avond als we gaan slapen, het doen met de korrels. Zodat we de volgende dag er zowizo het minste last van hebben. Het kan allesinds geen kwaad lijkt me.

                          Het enige wat ik wel gemerkt had was, dat wij een paar weken terug in Bulgarije waren, en gewoon in het zwembad hem mee hadden, en af en toe zag ik precies er een paar bellekes uit komen. Nu het was echt heel af en toe. misschien in totaal 3 keer gezien. Misschien dat het wel meer was, maar maximum 2 a 3 keer gezien.
                          Maar dit zal geen kwaad kunnen denk ik, want als er echt een lek ofzo was dan werkte hij niet meer lijkt me. En zouden we bv water ofzo moeten zien achter het glas van lens denk ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

                            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                            Als alle dichtingen nog intact zijn zou je dat normaal gezien niet telkens opnieuw moeten doen met die korrels, de camera is luchtdicht, dus als je de batterij niet hebt moeten vervangen in een vochtige omgeving zou de camera zeker een tijd minder moeten aandampen lijkt me.
                            Dan moet het vocht dat er al in zit er nog eerst uit, anders blijft het probleem hetzelfde.
                            Als de camera helemaal afgedicht is, dan kan er geen vocht in, maar het vocht dat er al in zit kan er ook niet meer terug uit.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: veel condens achter lens, onderwatercamera

                              nja dat is wel waar

                              maar ik ga zowizo iedere avond die korrels doen

                              Comment

                              Working...
                              X