Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

    Hallo,

    Ik ben een vastgoedmakelaar en op zoek naar een nieuw toestel om mijn foto’s naar een hoger niveau te trekken.

    Tot op vandaag werk ik met de Nikon D3300 met de Sigma 10-20 f3,5 lens.
    Zeer tevreden geweest van deze opstelling maar heb vaak het gevoel dat ik wat tekort kom: enkele elementen die er niet makkelijk in een shot zijn te krijgen, vervorming van de lens op 10mm,...

    Sinds even heb ik het gevoel dat ik de volgende stap kan nemen naar een geavanceerder toestel.
    Ik kwam langs een Full-frame toestel, zou dit kunnen helpen? Ik denk dat dit zeer veel verschil zal maken door die cropwaarde van 1,6 op mijn huidige toestel, of ben ik mis? Is het de investering waard?
    Als ik terug een Nikon koop, kan ik mijn huidige lens nog gebruiken?
    Zo niet, welke is aan te bevelen voor interieur en architectuur?

    Wie zou er mij een toestel kunnen aanbevelen?

    Alvast bedankt voor de reacties!

  • #2
    Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

    Beste,

    De Sigma lens is een lens voor een DX camera, niet geschikt voor een FX camera dus zal je een nieuwe lens nodig hebben.
    De overstap naar FX zal zeker helpen in het verkrijgen van meer breedhoek maar alles hangt af van je lens.
    Zelf ben ik Nikon shooter dus ga ik niet spreken over andere merken en hun mogelijkheden.

    Qua body denk ik aan een D750, een zeer goede camera.
    Nikon heeft zonder twijfel 1 van de beste breedhoekzooms en wel de schitterende 14-24mm/f2.8. Er zijn allerlei superlatieven te bedenken voor deze lens maar komt natuurlijk met een ferm prijskaartje.
    Er zijn alternatieven bij een Tokina, Tamron, ...

    Wat vervorning betreft is dit inherent aan een breedhoek, DX of FX.

    Comment


    • #3
      Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

      Je hebt 2 beperkingen met huidig toestel, nl soms niet breed genoeg en vervorming....
      Maar hoe breder je gaat hoe meer vervorming uiteraard
      De sigma 8-16 (voor crop sensor) zou een erg goede lens zijn waar de vervormingen erg zouden meevallen, ik heb de ff versie van die lens, een 12-24

      Ik vraag me af wat je met je beelden op pc doet, soms is daar een grote winst te boeken, nl upright in lightroom en soms als het dan nodig is content aware fill in photoshop

      Wil je ter plaatse perfecte beelden zonder vervorming heb je een tilt shift lens nodig en moet je stitchen, wat je workflow ongetwijfeld zal vertragen

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door JordyM Bekijk bericht
        Hallo,

        Ik ben een vastgoedmakelaar en op zoek naar een nieuw toestel om mijn foto’s naar een hoger niveau te trekken.
        ...

        Zo niet, welke is aan te bevelen voor interieur en architectuur?

        Wie zou er mij een toestel kunnen aanbevelen?

        Alvast bedankt voor de reacties!
        Je core business is vastgoed, panden verkopen en bemiddelen, niet fotografie...
        Goede foto's van je panden helpen zeker mee om het pand een meerwaarde te geven

        Kies dus voor een fotograaf_leverancier met kennis van zaken en met bvb een technische camera.

        En jij hebt nog meer tijd om nog een pand méér te verkopen...

        En antwoorden dat dit teveel gaat kosten is juist nog een reden te meer om het wel te doen (zodat je meer panden kan verkopen om een fotograaf_leverancier te kunnen veroorloven) maw: de gekende vicieuze cirkel

        mvrgr
        fred
        https://efbeo.wordpress.com

        Comment


        • #5
          Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

          Bedankt voor je reacties Sultana en Bulke,
          Naar groothoek heb ik vooral de indruk dat de foto’s meer waarheidsgetrouw zullen zijn omdat ik nu vaak op 10 mm moet foto’s nemen en dat geeft een vertekend beeld.
          Verder hoop ik op betere kwaliteit: kleuren zijn nu vaak niet waarheidsgetrouw, de HDR functie lijkt mij een must in mijn sector daar we vaak te maken hebben met binnen-buiten.

          Mogelijks een stomme bijkomende vraag:
          Bij goede vastgoedfoto’s zie ik heel veel reflectie. Zie vb: http://www.cisvanolmen.com
          Is dit een instelling die ik mis? Meer/minder sluitertijd/aperture? Of heeft dit te maken met een bepaalde filter op de lens?

          @efbeo ik werk in een kantoor waar dit niet gedaan wordt, de keuze ligt niet bij mij hierover. Daarom wens ik mijn huidige prestaties te verbeteren. Maar ook omdat ik naast het werk veel interesse heb in fotografie.

          Comment


          • #6
            Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

            Photofactsacademy.nl heeft een cursus “woningfotografie” die misschien wel van pas komt.

            Peter

            Comment


            • #7
              Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

              Een tilt-shift lens is ideaal voor dit soort werk, maar wel heel duur spul.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

                Panoramiseren misschien ? Meerdere foto's bijeen plakken bedoel ik.

                Comment


                • #9
                  Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door JordyM Bekijk bericht
                  Bedankt voor je reacties Sultana en Bulke,
                  Naar groothoek heb ik vooral de indruk dat de foto’s meer waarheidsgetrouw zullen zijn omdat ik nu vaak op 10 mm moet foto’s nemen en dat geeft een vertekend beeld.
                  Verder hoop ik op betere kwaliteit: kleuren zijn nu vaak niet waarheidsgetrouw, de HDR functie lijkt mij een must in mijn sector daar we vaak te maken hebben met binnen-buiten.

                  Mogelijks een stomme bijkomende vraag:
                  Bij goede vastgoedfoto’s zie ik heel veel reflectie. Zie vb: http://www.cisvanolmen.com
                  Is dit een instelling die ik mis? Meer/minder sluitertijd/aperture? Of heeft dit te maken met een bepaalde filter op de lens?

                  @efbeo ik werk in een kantoor waar dit niet gedaan wordt, de keuze ligt niet bij mij hierover. Daarom wens ik mijn huidige prestaties te verbeteren. Maar ook omdat ik naast het werk veel interesse heb in fotografie.
                  Als je nu op 10mm moet fotograferen, zal je op ff met eenzelfde beeldhoek moeten fotograferen...
                  De hdr functie op een camera werkt nooit realistisch en is eerder een toy-functie

                  Als je uw fotografie van woningen naar een hoger niveau wil brengen, dan raad ik je aan de nabewerking meester te worden, nu denk je dat je met een filtertje en ff camera topfoto's maakt met weinig vervorming en mooie volle kleuren
                  Niks is minder waar, tijdstip van foto's zullen jouw reflectie dikwijls bepalen, en de nabewerking van zo'n beelden mag je niet onderschatten, volle kleuren, die realistisch zijn, daar kun je een color checker voor gebruiken en met camera profielen leren werken
                  Leer ook luminocity blending aan, dat is realistischer dan hdr programma's

                  Bijkomende vraag: werk je altijd vanop statief en wanneer neem je de foto's (bij welk licht?)

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

                    Daar kan ik volledig volgen.
                    Heb naar aanleiding van deze topic een review van die Nikon gaan opzoeken.Kwam dan bij een review van de Canon 11-24.Wat daar uitgelegd werd over vervorming door extreem groothoeken was wel het weten waard.
                    Verder enkele sites over interieur,woningen etc.Daar druipt de nabewerking af.
                    Wil je dat,inderdaad de nabewerking bijwerken is de must.Deze foto's zijn perfect,maar met een goede body en lens,krijg je dit niet voor mekaar.
                    Hangt er vanaf waar je de grens legt.
                    UW geven altijd vervorming,maar de vraag is:hoeveel is jouw tolerantie????

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                      Een tilt-shift lens is ideaal voor dit soort werk, maar wel heel duur spul.
                      ook mijn idee. Als je naar Canon gaat, dan heb je een 17mm tilt en shift lens op full frame. Iets minder wijd dan je 10-20 op de Nikon D3300. Maar minder vervormingen. Met adapters kun je de lens ook op een Sony zetten. Wil je bij Nikon blijven met full frame, dan heb je een 19mm tilt en shift lens. Dit is gelijk een stukje minder breed. En voor beide merken heb je ook een 24mm tilt en shift. Ik heb paar keer gewerkt met de Canon 24mm lens. Daar was ik wel tevreden over. Wel hoge leercurve.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

                        Om je fotografie naar een hoger niveau te tillen, lijken me enkele workshops interieur- en/of architectuurfotogafie een waardevoller investering dan naar de winkel lopen voor nieuw materiaal. Als je met je nieuwe toestel en je dure nieuwe lens hetzelfde gaat doen dan met je huidige materiaal, dan verandert er niks richting hoger niveau... Jouw visie, jouw manier van kijken, jouw fotografiestijl, jouw photoshopstijl,... moeten eerst veranderen. De voorbeelden op die website in die link... allemaal in scene gezet, licht uitgemeten, bijgeflitst, hdr, vele uren nabewerking,... ja, dat zijn de professionele foto's die het verschil maken, mogelijks zelfs met een middenbeeldcamera of technische camera. Daar is geen enkel beeld bij dat zo in camera genomen is, kijk even op z'n pagina voor/na... Beelden zijn wel gemaakt voor de high-end immo's van luxepanden die daar de budgetten voor hebben.
                        Maak geen foto's "van huizen die te koop staan", maar van "sfeer waar een potentiële koper zich in vindt". Waarom van alles een superpanorama willen maken met een zo breed mogelijke lens? Zorg in je beeldreeks voor enkele panoramische beelden, maar ook enkele normale beelden en enkele stillevens die de sfeer weergeven. Probleem met waarheidsgetrouwe kleuren los je op met de juiste witbalans, niet met een nieuwe camera. De problematiek van kunstlicht 2900°K en flitslicht 5500°K samen op 1 foto zal je zelf moeten leren beheersen en niet rekenen op de automatische stand van je camera, eventueel CTO en CTB gels meenemen. "Dingen er niet op krijgen" is een issue van de fotograaf, nooit van het toestel... Mijn advies: wacht nog even met naar de winkel te lopen voor een full frame, er zijn nog bijzonder veel werkpunten die je kan verbeteren zonder al dat geld uit te geven. En daarmee toch je beelden naar een hoger niveau tillen.
                        www.freddyhelsen.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

                          Hallo JordyM,

                          een paar maatjes van me bij m'n fotoclub, hadden een paar jaar terug een bridge camera, volgens mij een of andere Sony...
                          Die konden uit de hand automatisch een soort van panoramafoto schieten, die werd dan in de camera samengesteld.
                          Voor uw fotografie van huizen en de ruimtes ín de panden lijkt me iets in die trend beter geschikt dan een of andere FF camera met tilt/shift lenzen...
                          Een gemakkelijke camera met de juiste mogelijkheden voor minder dan €1000,- in plaats van duizenden Euro's voor zo'n FF cam met tilt/shift combo.
                          Voor uw presentatiewerk heeft u geen topapparatuur platen nodig met topprestaties nodig, "gewone" kwaliteit voor kleinere afdrukken, internet weergave en misschien beamer presentaties.
                          Een goede fotowinkel kan u daarbij goed informeren.
                          Als ik m'n maatjes zie, zal ik eens navraag doen en hier vermelden.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door adrie Bekijk bericht
                            Hallo JordyM,

                            een paar maatjes van me bij m'n fotoclub, hadden een paar jaar terug een bridge camera, volgens mij een of andere Sony...
                            Die konden uit de hand automatisch een soort van panoramafoto schieten, die werd dan in de camera samengesteld.
                            Voor uw fotografie van huizen en de ruimtes ín de panden lijkt me iets in die trend beter geschikt dan een of andere FF camera met tilt/shift lenzen...
                            Een gemakkelijke camera met de juiste mogelijkheden voor minder dan €1000,- in plaats van duizenden Euro's voor zo'n FF cam met tilt/shift combo.
                            Voor uw presentatiewerk heeft u geen topapparatuur platen nodig met topprestaties nodig, "gewone" kwaliteit voor kleinere afdrukken, internet weergave en misschien beamer presentaties.
                            Een goede fotowinkel kan u daarbij goed informeren.
                            Als ik m'n maatjes zie, zal ik eens navraag doen en hier vermelden.
                            Een bridgecamera zal niet zo'n afgelikte fotos afleveren door het beperkte dynaimsch bereik...

                            Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                            portfolio en workshops:
                            https://www.bennybulke.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vastgoedmakelaar zoekt toestel voor interieurfotografie

                              Dit kan ook met de a7 serie,zelfs met mijn a7 I.Gewoon op panorama stand,vertkaal,horizontaal,links, rechts.Gewoon afdrukken in de richting van de pijl bewegen en de camera doet alles zelf.Zeer gemakkelijk en zeer goed,mits een beetje oefening.

                              Comment

                              Working...
                              X