Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van Sony A500 naar Sony A7II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van Sony A500 naar Sony A7II

    Ik weet het, er zijn al heel wat discussies over dslr vs mirrorless maar ik hoop toch jullie mening te krijgen over mijn specifieke situatie.
    Ik ben voornamelijk actief in (rock)concertfotografie en binnenhuis portretfotografie zonder flitsen + vakantiefoto's en voor dat laatste vind ik een compactere body toch een groot voordeel.

    Bij gevolg dacht ik als vervanger voor mijn A500 aan de A7II met adaptorring zodat ik mijn Sony 50mm 1.4 en Tamron 28-75 2.8 verder kan blijven gebruiken. Maar blijkbaar hebben dergelijke adapterringen toch nadelen oa. snelheid van focussen die achteruit zou gaan. Een punt waarop de A7II naar het schijnt al niet zo fantastisch zou scoren.
    De lenzen die vandaag verkrijgbaar zijn in e-mount zijn van horen zeggen nog niet zo geweldig of geweldig duur. Wat me sterkt in het idee om mijn lenzen te houden. Anderzijds zal ik mijn huidige body waarschijnlijk minder makkelijk verkocht krijgen zonder lenzen.

    En dan zijn er nog de A7sII en A7rII waarvan me gezegd is dat voor mijn doelstellingen de meerprijs niet te verantwoorden is.

    Als alternatief heb ik ook een Canon 6d vast gehad maar deze is toch een pak groter en zwaarder dan die A7II en dan moet ik uiteraard ook allemaal nieuwe lenzen kopen.

    Reviews op internet van voor en tegenstanders brengen me enkel meer in de war vandaar mijn vraag aan jullie:

    Welk toestel (+lenzen) zouden jullie adviseren voor mijn toepassingen?

    Bedankt alvast voor jullie advies!

    mvg
    Bert

  • #2
    Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

    Vreemd dat men tegen je heeft gezegd dat een A7s(II) geen goed idee is. Dat is toch net het toestel dat bij uitstek is gemaakt voor fotografie bij beschikbaar licht?
    Met de juiste adapter zal je je lenzen kunnen blijven gebruiken op een A7 body (of een A6000, waarom niet). Een van de Sony-gebruikers hier zal je vast wel kunnen vertellen welk type je precies nodig hebt.
    Ik heb zelf ook mijn twijfels bij het eigen lensaanbod voor (F)E mount. De topzooms zijn beperkt tot f/4 en alle toplenzen zijn duur tot overdreven duur. (De lenzen zijn doorslaggevend geweest in mijn eigen keuze voor Fuji.)

    Nu moet ik ook bekennen dat ik enerzijds geen fan ben van lensadapters in het algemeen, en dat ik anderzijds niet overtuigd ben van de superieure AF snelheid van Sony voor jouw soort omstandigheden. Als ik de kans zou krijgen om het eens uit te proberen, zal ik dat met veel plezier doen.

    AF-precisie daarentegen is iets waar je bij haast elk mirrorless systeem op mag vertrouwen. Ik heb met mijn Fuji bijvoorbeeld een reeks foto's gemaakt voor een popkoor hier bij ons in de streek en daar heb ik over het algemeen correct gefocuste resultaten bij ISO3200-6400. Dat zegt wel iets over de belichting, maar ik begrijp dat er bij rockconcerten net iets meer bewogen wordt en dat je dus meer last zou kunnen hebben van de relatieve traagheid bij het locken van de AF.

    Van de 6D op zich ben ik ook geen grote fan – wegens verouderd AF systeem en het zeer subjectieve gevoel dat je een instapmodel vast hebt – maar die heeft wel een zeer gevoelig centraal AF punt, dat nuttig kan zijn in jouw toepassing. Op hoge ISO levert dat toestel uitstekende beeldkwaliteit af, maar je zou dan inderdaad een paar lichtsterke lenzen erbij moeten aanschaffen, en die zijn doorgaans ook niet goedkoop.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #3
      Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

      Bedankt Pieter voor je reactie!

      Even hier op inpikken, men heeft me niet gezegd dat de A7sII geen goed idee is. Wel dat hij vooral bijkomende kwaliteiten zou hebben voor video toepassingen en dat de meerprijs misschien niet relevant is voor de bijkomende lichtsterkte.

      De A6000 is ook nog gepasseerd in mijn zoektocht omdat ik hier en daar lees dat hij sneller focust dan de A7... maar volgens mij is dit geen verbetering tov mijn huidig toestel. Ik zou sowieso graag naar fullframe gaan omwille van lichtsterkte en toekomstgerichtheid.

      Ik merk veel gebruikers die naast hun dslr met mirrorless toestellen werken bij mij zou het mijn dslr moeten vervangen en het zou uiteraard een merkbare verbetering moeten zijn, anders maak ik de investering niet.

      Comment


      • #4
        Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

        als de vijfhonderd bevalt voor concert en portret: deze houden en voor vakantie: de kleinste, die aan je eisen voldoet, kopen.
        voldoet de vijfhonderd niet meer, deze vervangen door een Nikon Dzevenhonderdvijftig en een set tweede handse lichtsterke lenzen
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

          Oorspronkelijk geplaatst door RockPhotographyDummy Bekijk bericht
          Ik merk veel gebruikers die naast hun dslr met mirrorless toestellen werken bij mij zou het mijn dslr moeten vervangen en het zou uiteraard een merkbare verbetering moeten zijn, anders maak ik de investering niet.
          Zo heb ik destijds ook geredeneerd met mijn keuze voor Fuji. Ik snap je helemaal.
          Toch moet je tegelijk beseffen dat een mirrorless nog niet alles kan dat een SLR vandaag doet. Met name algemene snelheid van bediening loopt nog achter.

          Als men je een A7sII heeft afgeraden, is dat misschien omdat de versie II te weinig extra biedt voor de meerprijs tegenover de eerste A7s... dat is misschien wel zo. Zeker als je naar full frame wil gaan, lijkt dat mij een toestel om te overwegen. Hoe goed die ISO102400 nu echt is in de praktijk, dat weet ik ook niet, maar het is wellicht de moeite waard om het uit te zoeken als je zoveel in beperkt licht fotografeert.

          Wat hjanssen zegt: een D750 zou natuurlijk ook een prachtig alternatief zijn, dat wel de werksnelheid van de SLR biedt. Het is dan natuurlijk ook een tweede systeem. Dat heb ik nu ook met de D7100 naast de Fuji X-T1. Het voordeel van twee systemen is dat je kan kiezen welke toepassing je met elk systeem doet. Maar het zal wellicht altijd duurder zijn dan 1 systeem met een lenzenset die alles aankan. (Helaas kan Fuji dat vandaag nog niet door het ontbreken van een macro en een tele.)
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

            Er is net een firmware update aangekondigd voor de A7II waardoor je nu ook fasedetectie AF hebt met A-mount lenzen. Je kan dus de goedkopere LA-EA3 gebruiken ipv de LA-EA4 (die een slt module ingebouwd heeft met fasedetectie AF). Dus het kan zijn dat je huidige lenzen wel goed zullen werken. Zoniet dan heb je nog de LA-EA4 en die biedt je wel zekerheid voor een snelle AF met A-mount lenzen.
            Wil je geen gezever dan kies je gewoon FE lenzen.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

              Indien je lenzen geen ingebouwde AF-motor hebben is de LA-EA4 adapter aangewezen. AF-motor en ook AF-systeem is ingebouwd in deze adapter. Werkt snel genoeg voor jou doeleinden (sneller dan je huidig toestel) en is ook bruikbaar voor lenzen met ingebouwde AF motor.

              Indien je lenzen ingebouwde AF motor hebben (SSM SAM) voldoet LA-EA3 adapter. Kunt hier ook lenzen zonder AF-motor op gebruiken maar dan enkel in MF-mode.Vandaag of morgen wordt er firmware update voor A7ii vrijgegeven om PDAF te ondersteunen met adapters en AF te versnellen. Hierdoor behoudt je praktisch alle AF-functionaliteit zoals nu het geval met de a7rii


              A7S of A7Sii zijn vooral ontwikkelt voor 4k video. Het zeer hoog ISO bereik biedt het meeste voordeel voor video, onder de 12000 ISO kun je evengoed of zelfs beter resultaat halen ( misschien op dynamisch bereik na) met hogere mp toestellen, hogere mp compenseert voor een groot deel ISO-gedrag. A7Sii heeft meer toz van a7s: ingebouwde 4k recording, beeldstabilisatie, nog betere beeldkwaliteit …..


              A7II is meest aangewezen voor gevorderde amateur, heeft ingebouwde stabilisatie, zeer goede video functie (HD) en elektronische sluiter (eerste gordijn) waardoor je geen trillingen hebt van sluiter en van spiegel sowieso niet. Indien je de bediening goed personaliseert is die in veel gevallen vlugger dan van DSLR, hoeft immers je toestel heel zelden van je ogen te verwijderen om instellingen te wijzigen.


              De a7r is momenteel het neusje van de zalm, zekers voor jou doeleinden, zeer goede beeldkwaliteit op hogere ISO met zekers een stop voordeel wat dynamisch bereik betreft toz van concurrentie op 3200 en 6400 ISO. Heeft zoals de A7s'n silent shooting mode wat handig kan zijn voor concert. Zeer goede 4k video. Maar toestel is vrij duur en dat is iets wat je zelf moet uitmaken of het al dan niet geschikt is voor jou.


              Meeste E-lenzen zijn inderdaad niet goedkoop maar zijn dan weer van uitzonderlijk goede kwaliteit.
              Voor FF heb je momenteel enkel alternatieven bij zeiss en ik geloof ook bij samyang. Staar je ook niet blind op de prijs van de typische Cine-lenzen (video) want die zijn heel duur maar niet zinvol voor foto.


              De a6000 is toch wel een grote stap voorwaarts toz van je huidig toestel, is geen full-frame maar kan toch gebruikt worden voor jou doeleinden en is daarbij vrij goedkoop. Mogelijk komt er op korte termijn (< 4maand) een opvolger met BSI sensor zoals momenteel gebruikt door Samsung NX1 en A7rii.
              Indien dit zo zou zijn zal AF nog sneller worden en waarschijnlijk sneller dan van huidige DLSR's en een beeldkwaliteit bieden die deze van huidige low-end FF toestellen zal benaderen. Maar dat blijft natuurlijk afwachten, maar zekers de moeite waard.

              Comment


              • #8
                Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

                Ik zelf zat ook te twijfelen tussen de Canon 6D en de Sony A7II.
                Uiteindelijk ben ik toch voor de Sony gegaan. Een flinke stap, van Canon DSLR naar Sony mirrorless.
                Maar heb er geen spijt van dat ik de 6D niet gepakt heb.

                De Sony's doen het zeer goed, zeker ten opzichte van DSLRs in dezelfde prijs catergorie.
                Ik snap niet waar je gehoord hebt dat de e-mount lenzen niet zo geweldig zijn.
                De kitlens die ik kreeg bij mijn Sony A7II deed het beter dan de Canon Lenzen van dezelfde prijs waar ik mee werkte.
                En de Batis lenzen zijn gewoon geweldig. Ik durf ze nog net niet te vergelijken tegen de Otus, maar ik durf ze wel het kleine broertje te noemen.
                Ja, de lenzen zijn best wel duur. Maar hey, Zeiss staat bekend voor kwaliteit.

                De sII en de rII zijn inderdaad voor je doelstelling best wel duur. Maar aan de andere kant; als je concerten doet, de sII is wel een low-light beast
                Sony A7II - Zeiss Batis 85mm f/1.8

                Comment


                • #9
                  Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

                  Een toestel uit de A7 reeks,kan probleemloos een reflex vervangen ,ondanks hetgeen hier door sommige beweerd wordt.Zelfs mijn simpele A7 kan dit.Zoals ik hier al dikwijls vermeld heb,heb ik mijn reflex eigenlijk enkel nog nodig ,omdat ik nog geen macrolens of adapter heb

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

                    Mij interesseert vooral de combinatie A7-eender't wel model - en LA-EA3/4 en oude schroefaangedreven A-mount lenzen - omwille dat ik er zoveel heb - en die niet weg wil doen (kom maar trekken, ik los die niet).
                    We volgen dit soort items met meer dan gewone interesse - zou ik zeggen...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

                      De la-ea4 werkt zeer goed op alle E-mount toestellen, en werking is praktisch gelijk op eender welk toestel, zijnde a6000 of A7Rii. Van zodra je dit op je toestel monteert wordt het menu automatisch aangepast en verandert ook de display vd focuspunten op je schermen. Het aantal focuspunten (13) is toestel onafhankelijk. Snelheid is niet slecht, ook niet bij matig licht en zekers zo goed als van de toestellen waarvoor die lenzen origineel bedoeld waren.
                      Een punt waar je wel moet opletten is micro AF bijstelling, is meestal nodig voor elke lens.
                      Je kunt ook SSM lenzen gebruiken met deze adapter.

                      De la-ea1 heb ik gebruikt op a7rii (APS-mode) maar niet intensief. Behoudt praktisch alle functionaliteit van het AF systeem behalve oog-detectie. Wat performantie betreft kan ik weinig zeggen zou in principe goed moeten zijn. Persoonlijk gebruik ik liever MF-mode met sony-zeiss en ook aantal minolta lenzen, niet omdat AF niet goed is maar omdat ik het leuker vindt,vrij gemakkelijk, redelijk snel en nauwkeurig is. Vereiste is dat focusring van de lens zacht en nauwkeurig verloop heeft.

                      Een tipje, indien je flexibel focuspunt gebruikt is het aangeraden de activering toe te kennen aan de middeleste knop van het draaiwiel, het draaiwiel is bedoelt om je focuspunt te selecteren, werkt heel snel zo.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

                        Bedankt voor de tips en adviezen allemaal. Ondertussen ben ik er redelijk van overtuigd dat ik de stap ga wagen en mij de A7II + LA-EA4 ga aanschaffen.
                        Aangezien ik de aankoop online plan te doen hoop ik wel van ganser harte dat mijn huidige lenzen zullen werken op deze configuratie.
                        Is er ergens een bron om hier zeker van te zijn?

                        Nogmaals bedankt!

                        Bert

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

                          Oorspronkelijk geplaatst door RockPhotographyDummy Bekijk bericht
                          Bedankt voor de tips en adviezen allemaal. Ondertussen ben ik er redelijk van overtuigd dat ik de stap ga wagen en mij de A7II + LA-EA4 ga aanschaffen.
                          Aangezien ik de aankoop online plan te doen hoop ik wel van ganser harte dat mijn huidige lenzen zullen werken op deze configuratie.
                          Is er ergens een bron om hier zeker van te zijn?

                          Nogmaals bedankt!

                          Bert
                          Ik zou eens kijken op we website van Brian Smith :

                          Photography Celebrity Film Noir Athletes Location Editorial Corporate Advertising Fine Art Latest Articles Photo Gear Haida Releases M15 Filter Holder Kit for Sony FE 12-24mm f/2.8 GM Lens July 7, 2021 1 Comment Photo Gear Haida M15 Filter Holder Kit for Sony FE 12-24mm f/2.8 GM Lens ($210 from B&H Photo) provides slots for up [&#8230;]

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

                            De Sony 50mm 1.4 en Tamron 28-75 2.8 werken zonder enige twijfel met de LA-EA4 adapter, moet je totaal niet aan twijfelen.
                            Heb de 50mm gebruikt met LA-EA4 op a7, a7r en a7rii, geeft op de a7rii zelfs nog zeer mooi resultaten vanaf f2

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van Sony A500 naar Sony A7II

                              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              Heb de 50mm gebruikt met LA-EA4 op a7, a7r en a7rii, geeft op de a7rii zelfs nog zeer mooi resultaten vanaf f2
                              Wat bedoel je hier juist mee? Ik gebruik mijn 50mm 1.4 op de A500 heel vaak op 1.4. Zou dit dan af te raden zijn op de A7II met LA-EA4?

                              Comment

                              Working...
                              X