Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

    Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
    Bedankt voor deze links, soms begin ik toch te twijfelen om mijn D3 weg te doen na alle berichten over de ruisprestaties van de nieuwe body's, maar deze foto's stellen me gerust ,
    mijn D3 kan nog goed volgen

    En ik ben blij dat er nog iemand toekomt met 12MP
    D3 en d700 was goed 4 jaar terug maar niet meer te vergelijken met kwaliteit van huidige toestellen.

    op voorbeelden kun je zeer goed het immens verschil in detail zien tussen d700 en d600 laat staan d800, dat is ook het enige wat die voorbeeldjes tonen
    als je ruis wil vergelijken, wat jou bedoeling is waarschijnlijk, moet je ofwel een afdruk van totaal beeld op zelfde printformaat maken, ofwel beelden met hoogste mp downsizen naar beeld met laagste mp !
    daarbij is er ook nog een immens verschil in dynamisch bereik tussen d3/d700 en d600/d800 enz enz.

    Als je bvb een DX lens plaatst op 24mp FF krijg je ongeveer een 10mp bestand, en op d800 iets van een 14 a 15mp !

    Comment


    • #32
      Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

      Oorspronkelijk geplaatst door nikondee90 Bekijk bericht
      mm, even goed nadenken dus....

      als ik een goede nikon 24-70mm tweedehands op de kop zou kunnen tikken en een nieuwe Nikon D600 koop, dan blijf ik met deze 3 objectieven:

      - Sigma 1.4 50 mm (heb ik reeds)
      - Nikon 2.8 24-70 mm (te zoeken dan)
      - Sigma 2.8 70-200 mm (heb ik reeds)

      Goed bereik denk ik dan.

      Ik zou dan mijn D90 en Nikkon 2.8 17-55mm wel verkopen natuurlijk.

      Wat denken jullie van deze move?

      groeten en dank voor jullie input!
      Dat is een droomkit voor velen! (als je graag werkt met primes, kan je in plaats van de 24-70, de 28mm 1.8 en de 85 1.8G kopen, beide fantastische lenzen en nog betere kwaliteit dan de 24-70)

      Comment


      • #33
        Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        D3 en d700 was goed 4 jaar terug maar niet meer te vergelijken met kwaliteit van huidige toestellen.

        op voorbeelden kun je zeer goed het immens verschil in detail zien tussen d700 en d600 laat staan d800, dat is ook het enige wat die voorbeeldjes tonen
        als je ruis wil vergelijken, wat jou bedoeling is waarschijnlijk, moet je ofwel een afdruk van totaal beeld op zelfde printformaat maken, ofwel beelden met hoogste mp downsizen naar beeld met laagste mp !
        daarbij is er ook nog een immens verschil in dynamisch bereik tussen d3/d700 en d600/d800 enz enz.

        Als je bvb een DX lens plaatst op 24mp FF krijg je ongeveer een 10mp bestand, en op d800 iets van een 14 a 15mp !
        Het enige dat er idd "immens" op vooruit is gegaan is de resolutie. De rest is er ook op vooruit gegaan , dat betwijfel ik niet ,maar niet immens vind ik.

        Stappen zoals van de D2x naar de D3 worden niet meer gemaakt nu, wat niet wil wil zeggen dat er geen stappen meer gemaakt worden natuurlijk.

        En ik blijf er bij, 12MP is meer dan genoeg voor 95% van het werk, en ik laat geregeld A4 en A3 afdrukken en heb met mijn zielige 12MP nog nooit problemen gehad.

        Oké je kan beter croppen achteraf maar ik probeer meestal direct een goede compo te maken, iets wat waarschijnlijk nog een kleinbeeld en dia reflex is.
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #34
          Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          Dat is een droomkit voor velen! (als je graag werkt met primes, kan je in plaats van de 24-70, de 28mm 1.8 en de 85 1.8G kopen, beide fantastische lenzen en nog betere kwaliteit dan de 24-70)
          de tamron 24-70 f 2,8 moet niet onderdoen voor de nikon versie en heeft daarbij ingebouwde stabilisatie, vind je voor rond de 1000€

          Comment


          • #35
            Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

            Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
            Het enige dat er idd "immens" op vooruit is gegaan is de resolutie. De rest is er ook op vooruit gegaan , dat betwijfel ik niet ,maar niet immens vind ik.

            Stappen zoals van de D2x naar de D3 worden niet meer gemaakt nu, wat niet wil wil zeggen dat er geen stappen meer gemaakt worden natuurlijk.

            En ik blijf er bij, 12MP is meer dan genoeg voor 95% van het werk, en ik laat geregeld A4 en A3 afdrukken en heb met mijn zielige 12MP nog nooit problemen gehad.

            Oké je kan beter croppen achteraf maar ik probeer meestal direct een goede compo te maken, iets wat waarschijnlijk nog een kleinbeeld en dia reflex is.
            Onderschat de vooruitgang van de D800 toch niet hoor, ik heb de D700, nu de D800 en het dynamisch bereik van de D800 is echt waanzinnig.
            Ook inzake Iso-waarden; niet alleen is de ruis een stuk verbeterd, maar ook de algehele beeldkwaliteit op hogere iso's is veel beter.
            En de fenomenale resolutie zorgt voor ongekende mogelijkheden zonder het gebruik van onbetaalbare supertelelenzen.
            De D3/D700 bracht een revolutie, de D800 brengt een wezenlijke evolutie.
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #36
              Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              de tamron 24-70 f 2,8 moet niet onderdoen voor de nikon versie en heeft daarbij ingebouwde stabilisatie, vind je voor rond de 1000€
              Tamron is minder scherp als de Nikon versie, maar heeft het voordeel van stabilisatie. Voelt ook minder stevig aan en heeft meer last van onscherpere randen.

              Comment


              • #37
                Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                Tamron is minder scherp als de Nikon versie, maar heeft het voordeel van stabilisatie. Voelt ook minder stevig aan en heeft meer last van onscherpere randen.
                De nikon was misschien heel goed op 12mp toestel, is dat nog op 24 en 36mp maar toont toch een aantal zwakheden, zekers als je belang hecht aan rand onscherpte, want daar is de nikon redelijk zwak in het 24-35mm gebied, het is zelfs zo dat op 35mm op f8 de randen nog steeds niet scherp zijn bij de nikon ! In die area presteert de tamron beter tot veel beter. Anders is het tussen 50 en 70mm bereik daar is de nikon dan weer beter in de hoeken.

                Nu, voor landschap kan het belangrijk zijn dat de hoeken scherp zijn en daar gebruik je meestal de lagere brandpunten in combi met kleine diafragma openingen (>f8), voor portret is hoekscherpte doorgaans minder van belang en gebruik men meestal de hogere brandpunten bij grotere diafragma openingen.
                Dus volgens mij is dit praktisch allemaal een beetje irrelevant,wat wel belangrijk is hoe gedraagt het centrum en het gebied rondom het centrum zich bij open diafragma, en daar is er vrij weinig verschil tussen beide objectieven.

                Globaal kun je zeggen dat optische kwaliteit van beide in totaliteit gelijk is, beide met hun zwakheden en sterktes.

                Waar zit wel een groot verschil, dat is in de beeldstabilisatie, dit maakt dat je in bvb weinig licht situaties met de tamron in veel gevallen beter tot veel beter opnames kunt maken dan met de nikon versie, en daar moet je niet gaan voor pixelpeepen om de verschillen te zien. Dit maakt van de tamron een veel betere optie dan de nikon, en als je dan nog het prijsverschil in acht neemt is het verschil tussen beide wel heel groot dit in het voordeel van de tamron.

                De tamron lens is heel robust gebouwd met heel nauwkeurige AF, als je lens gebruikt om nagels in de muur te kloppen, ik heb geleerd daar ne hamer voor te gebruiken, of als je zinnens bent naar den oorlog te trekken ...

                Beeldkwaliteit van bvb d600 met tamron 24-70mm heb je in het verleden nooit kunnen halen (exclusief d800) met gelijk welk nikon DSLR toestel in combi met een standaardzoom.
                Last edited by puerte; 12 december 2012, 10:00.

                Comment


                • #38
                  Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                  nuttige info puerte, voor mij!

                  Ik ben naar een 24-70 optie aan het kijken voor een NikonD600 die ik mogelijks ga aankopen.

                  ik kijk en lees ook op: http://www.ishootshows.com/2012/09/0...m-alternative/

                  zeer zeker zijn optische kwaliteiten prio 1, natuurlijk! Maar de bouw van die Tamron lenzen --> het lijken wel kitlensjes uit de PhotoHall

                  Inderdaad je kan een nieuwe kopen voor een tweedehands 24-70 van Nikon zie ik!

                  Comment


                  • #39
                    Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                    Peurte, jij moet dan wel een zeer goed exemplaar hebben, want vele reviews spreken u tegen. En heb dat ding eens vastgehad en lag mijlen van de Nikon versie qua bouwkwaliteit (om nog maar te zwijgen over het uitzicht)en algemene scherpte (op D800) was ook zeker niet dat hoor, net als de focus dat zeer traag was tov de Nikon versie. Deze daarentegen was wel scherp op 2.8 en echt scherp vanaf f/4 (op 24mm was hij inderdaad iets minder scherp dan op 70mm). Volgens mij zijn ze beide hun prijs waard... Tamron is iets meer all around door de VR.

                    Comment


                    • #40
                      Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                      Voor wat het waard is; de Nikon 24-120/4 VR presteert enorm goed op de D800 en zal voor de D600 mijn inziens ook een toppertje zijn.
                      Geen f2.8 evenwel, maar met een 50/1.8 erbij kan je weinig mislopen.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #41
                        Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                        die 24-120... ook aan gedacht. Ik heb evenwel al een Sigma 2.8 70-200, en een Sigma 1.4 50 mm. Ik kan best uitkijken naar een 24-70 dan denk ik, bereik-gezien dan.

                        Ik ben zelfs aan het overwegen om ook mijn Nikon D90 body te houden. Waarom niet? Je krijgt er zo weinig nog voor dat je 'm beter als tweede camera kan meenemen in je tas met 1 van je andere lenzen op die op dat moment niet op je D600 staat.

                        Comment


                        • #42
                          Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                          Oorspronkelijk geplaatst door nikondee90 Bekijk bericht
                          nuttige info puerte, voor mij!

                          Ik ben naar een 24-70 optie aan het kijken voor een NikonD600 die ik mogelijks ga aankopen.

                          ik kijk en lees ook op: http://www.ishootshows.com/2012/09/0...m-alternative/

                          zeer zeker zijn optische kwaliteiten prio 1, natuurlijk! Maar de bouw van die Tamron lenzen --> het lijken wel kitlensjes uit de PhotoHall

                          Inderdaad je kan een nieuwe kopen voor een tweedehands 24-70 van Nikon zie ik!
                          Ik weet niet welke kitlensjes men verkoopt in PhotoHall, wat ik wel weet is dat de tamron 24-70 heel degelijk gebouwd is, is een combinatie van metaal en hoogwaardige kunststof, zoom en focus ring draaien heel zacht en nauwkeurig, je moet dat niet vergelijken met goedkopere versies van tamron. Om te weten of de een steviger is dan de andere moet je ze beide eens van dezelfde hoogte laten vallen, en uithouding testen uitvoeren.

                          Dat ze mooi oogt of niet kan ik niet over oordelen, vind persoonlijk geen van beide moeders mooiste.

                          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                          Peurte, jij moet dan wel een zeer goed exemplaar hebben, want vele reviews spreken u tegen. En heb dat ding eens vastgehad en lag mijlen van de Nikon versie qua bouwkwaliteit (om nog maar te zwijgen over het uitzicht)en algemene scherpte (op D800) was ook zeker niet dat hoor, net als de focus dat zeer traag was tov de Nikon versie. Deze daarentegen was wel scherp op 2.8 en echt scherp vanaf f/4 (op 24mm was hij inderdaad iets minder scherp dan op 70mm). Volgens mij zijn ze beide hun prijs waard... Tamron is iets meer all around door de VR.
                          Wat sommige reviewers schrijven of zeggen laat me koud, wat me wel interesseert zijn resultaten van opnames zowel real life als testopnames, en die zeggen allemaal hetzelfde , tot een 40 a 50mm is de tamron optisch wat beter en daarboven de nikon en dit op d800.
                          Hier zie je bvb de nikon versie, is niet volledig scherp in de hoeken en dit op f8 en zelfs bij 52mm.

                          Is dat een probleem, niet voor mij wel voor diegene die daar een probleem willen van maken.

                          Ik kan enkel maar zo objectief mogelijk raad geven, zelfs al speelt geld geen rol blijft volgens mij de tamron nog altijd de betere keuze dank zij zijn beeldstabilisatie.

                          Comment


                          • #43
                            Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                            Oorspronkelijk geplaatst door nikondee90 Bekijk bericht
                            Ik ben zelfs aan het overwegen om ook mijn Nikon D90 body te houden. Waarom niet? Je krijgt er zo weinig nog voor dat je 'm beter als tweede camera kan meenemen in je tas met 1 van je andere lenzen op die op dat moment niet op je D600 staat.
                            Mijn D80 gaat ook nog elke keer mee bij opdrachten, al is het maar om eventueel mijn Fisheye te gebruiken.
                            Voor de 200e max. dat ik er nog voor terugkrijg heb ik mijzelf liever een backup-body
                            flickr
                            facebook

                            Comment


                            • #44
                              Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                              alleen jouw 17-55 past niet op ff. Dat weinig ruis bij hoge iso....ik wil de meeste van mijn beelden ruisloos en vanaf dat je iso opschroeft heb je ruis op 100%...eender welk toestel. Je moet het eens omdraaien...d300,d700,d800,d7000 enz presteren vrij goed bij verhoogde iso...de ff's zijn subliem bij lage iso + hele lange sluitertijden (nul ruis), de dxen niet. Weinig licht situaties zijn ook iso op 100, sluiter op enkele minuten....niet alleen iso 6400 en sluiter 1/125!!
                              Het zijn allemaal goede toestellen.
                              My Website : http://www.ineedair.org
                              Music / Painting / Motion Graphics / Image
                              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                              Comment


                              • #45
                                Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

                                ja, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen behoeften, maar ik stel bij mezelf toch vast dat ik enorm vaak in situaties kom met mijn camera waarbij lichtgevoeligheid toch sterk gewenst is. Concerten binnen, avond-shows tijdens zomervakantie's buiten, ... Het is ZO leuk om als enige soms met prachtfoto's af te komen, terwijl anderen (gewoon vaak niet-hobbyisten wel), met geen enkele bruikbare foto als resultaat achterblijven. Ik heb hierdoor al vele foto's gedeeld met mensen die het fotograferen tijdens een event teleurgesteld en hopeloos opgeven.

                                Comment

                                Working...
                                X