Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van dslr naar Sony mirrorless

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Van dslr naar Sony mirrorless

    Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
    Nog iets de equivalente lens voor op de sony, de 1600€ kostende 1.4 zeis lens weegt 630 gram....

    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
    Klopt en die is nog groot ook!

    Voor het gewicht moet je het dan ook niet doen hoor.... FF lenzen moeten hetzelfde gewicht glas hebben ongeacht welke mount.

    Maar persoonlijk als hobbyist vind ik de zaken als compactheid, EVF, Lock-AF, Continious Eye-AF, Zebra highlights (ETTR), Focus peaking, manueel-AF vergroting, face detection priority (huwelijk) super en zou ik niet meer met een OVF willen werken...
    AF is wel degelijk dik in orde, enkel voor sport is een DSLR beter... Trouwens wat AF-accuraatheid betreft vind ik een systeemcamera supergoed (was ook zo met de Fuji X-T1 trouwens)

    Een telelens zoals de 70-200/4 ligt nog perfect in de hand met een A7 maar ik vermoed dat grotere en zwaardere telelenzen wel beter samengaan met een DSLR zoals de D810....

    Als je pro bent en/of actie moet schieten dan ben je zeker beter af met de D810 (dual memorycard enz).
    Last edited by Dpix; 30 september 2015, 07:29.

    Comment


    • #92
      Re: Van dslr naar Sony mirrorless

      Ach, schei toch uit, als je even terug leest in dit draadje blijkt dat een DSLR met dezelfde lens net zoveel weegt als een Sony (Nikon D750 met een 85mm 1.8 tov Sony), en dat kleine beetje verschil in grootte of eventueel 100gr verschil van de body maakt echt niet meer uit.
      valt wel op dat Sony adapten zoveel mogelijk kromme vergelijkingen willen maken om er maar beter uit te komen.
      Blijf toch eens objectief.
      zowel de Sony als een DSLR hebben voordelen, je moet alleen goed kijken wat voor jou het beste is.

      Als ik echt foto's wil maken gebruik ik een DSLR, als ik op een stedentripje ga gebruik ik een panasonic G5 (met standaard lenzen anders kan ik net zo goed mijn DSLR meenemen ivm gewicht)


      Oorspronkelijk geplaatst door Muizen Bekijk bericht
      Ik heb deze middag een Sony A7RII met Loxia 35 mm getest om te zien of mij de MF van de Loxia bevalt.
      Wat een camera is de Sony A7RII!
      Schitterend van design, materiaal, formaat en (laag) gewicht. Met de mooiste FF sensor.

      Was in typische fotozaak met op voorgevel en binnen overal Canon en Nikon reclame.
      Sony was nauwelijks te zien.

      Omdat ik nog tot eind december zou moeten wachten op de Zeiss Batis 25 mm, dé lens van mijn keuze, vroeg ik wat Canon en/of Nikon te bieden hebben in full frame mirrorless cameras in vergelijkbare kwaliteit, formaat, gewichtsklasse van de A7RII.
      Feitelijk niets, Nikon schijnt met de 810D iets te hebben maar dit toestel weegt bijna een kilo! A7RII 675 g met batterij.

      Waar zijn Canon en Nikon?
      Zijn zij de "boot aan het missen"?
      De DSRL met zware lenzen lijkt in moeilijkheden te komen?

      Eigenaardig hoe oudere ook hobby fotografen en eigenaren van fotozaken blijven geloven in de Canon Nikon wereld.
      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
      Our English website: www.kaichitravel.com
      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

      Comment


      • #93
        Re: Van dslr naar Sony mirrorless

        Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
        Ach, schei toch uit, als je even terug leest in dit draadje blijkt dat een DSLR met dezelfde lens net zoveel weegt als een Sony (Nikon D750 met een 85mm 1.8 tov Sony), en dat kleine beetje verschil in grootte of eventueel 100gr verschil van de body maakt echt niet meer uit.
        valt wel op dat Sony adapten zoveel mogelijk kromme vergelijkingen willen maken om er maar beter uit te komen.
        Blijf toch eens objectief.
        zowel de Sony als een DSLR hebben voordelen, je moet alleen goed kijken wat voor jou het beste is.

        Als ik echt foto's wil maken gebruik ik een DSLR, als ik op een stedentripje ga gebruik ik een panasonic G5 (met standaard lenzen anders kan ik net zo goed mijn DSLR meenemen ivm gewicht)
        De vergelijkingen zijn niet noodzakelijk krom, denk ik. Gewicht *kan* een factor zijn afhankelijk van wat je gebruikt.

        Jij hebt nog de SLR met serieus glas; ik niet meer. Fuji was voor mij wel degelijk een omschakeling wegens gewicht en omvang. Met de gebruikelijke kitlens en degelijke tele is dat fantastisch. Ik zeg altijd: de helft van de omvang en derde tot een kwart van het gewicht tegenover vroeger. Als ik mijn 50-140/2.8 gebruik, kan je niet meer spreken van een lichte combinatie, maar dat is op dat moment ook mijn keuze.

        Het ging mij trouwens ook nooit om het gewicht op zich, maar om het gewicht in combinatie met gezinsactiviteiten inclusief een peuter. Mensen die - afgezien van medische oorzaken - last hebben van het gewicht van een SLR met betaalbare zooms, die moeten mijns inziens eerst eens kijken of ze wel een goeie draagriem gebruiken. Maar goed, dat is een andere discussie...

        Maar de vergelijking qua omvang en gewicht met een Sony A7 is een apart geval, en daar gaat de vergelijking SLR vs mirrorless niet helemaal meer op. Die full frame sensor heeft uiteindelijk lenzen nodig met aanzienlijk meer glas; evenveel glas zelfs als je full frame SLR. Als je dan met equivalente lenzen gaat vergelijken, is er enkel nog het verschil in body, en die is inderdaad wat kleiner en lichter. Maar zoals hjanssen ook al schreef: wat maakt die paar honderd gram nog uit met lenzen van anderhalve kilo?

        En dan komen de tweederangs-argumenten boven...
        "Ja maar ik gebruik primes" - fijn, dat kan op een SLR evengoed.
        "Ja maar ik gebruik die fantastische f/4 zooms, want die extra stop licht heb ik toch niet nodig met die fantastische sensor" - fijn, maar een f/2.8 zoom biedt veel meer dan alleen een extra stop licht, en die kan je krijgen op een SLR maar niet op een A7... (nog niet )

        Dus ja, ik snap de ergernis (of is dat te sterk uitgedrukt?) maar ik snap en deel ook het Sony-enthousiasme. En uiteindelijk is het voor mijn part ook zoals je zegt: het ene is niet beter dan het andere zolang je het gebruikt voor het juiste doel en er de verhoopte resultaten uit haalt.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #94
          Re: Van dslr naar Sony mirrorless

          Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
          De vergelijkingen zijn niet noodzakelijk krom, denk ik. Gewicht *kan* een factor zijn afhankelijk van wat je gebruikt.

          Jij hebt nog de SLR met serieus glas; ik niet meer. Fuji was voor mij wel degelijk een omschakeling wegens gewicht en omvang. Met de gebruikelijke kitlens en degelijke tele is dat fantastisch. Ik zeg altijd: de helft van de omvang en derde tot een kwart van het gewicht tegenover vroeger. Als ik mijn 50-140/2.8 gebruik, kan je niet meer spreken van een lichte combinatie, maar dat is op dat moment ook mijn keuze.

          Het ging mij trouwens ook nooit om het gewicht op zich, maar om het gewicht in combinatie met gezinsactiviteiten inclusief een peuter. Mensen die - afgezien van medische oorzaken - last hebben van het gewicht van een SLR met betaalbare zooms, die moeten mijns inziens eerst eens kijken of ze wel een goeie draagriem gebruiken. Maar goed, dat is een andere discussie...

          Maar de vergelijking qua omvang en gewicht met een Sony A7 is een apart geval, en daar gaat de vergelijking SLR vs mirrorless niet helemaal meer op. Die full frame sensor heeft uiteindelijk lenzen nodig met aanzienlijk meer glas; evenveel glas zelfs als je full frame SLR. Als je dan met equivalente lenzen gaat vergelijken, is er enkel nog het verschil in body, en die is inderdaad wat kleiner en lichter. Maar zoals hjanssen ook al schreef: wat maakt die paar honderd gram nog uit met lenzen van anderhalve kilo?

          En dan komen de tweederangs-argumenten boven...
          "Ja maar ik gebruik primes" - fijn, dat kan op een SLR evengoed.
          "Ja maar ik gebruik die fantastische f/4 zooms, want die extra stop licht heb ik toch niet nodig met die fantastische sensor" - fijn, maar een f/2.8 zoom biedt veel meer dan alleen een extra stop licht, en die kan je krijgen op een SLR maar niet op een A7... (nog niet )

          Dus ja, ik snap de ergernis (of is dat te sterk uitgedrukt?) maar ik snap en deel ook het Sony-enthousiasme. En uiteindelijk is het voor mijn part ook zoals je zegt: het ene is niet beter dan het andere zolang je het gebruikt voor het juiste doel en er de verhoopte resultaten uit haalt.
          Dat vind ik een ontzettend intelligente opinie. Net als Hjanssen, Jvdk en ik vergeet er nog een paar.
          Voro het gewicht moet je het niet doen. En zoals ik eerder al aanhaalde, is de sensor het grote pluspunt van de A7 op dit moment. Steek dezelfde sensor in een dslr en je hebt een even goed of beter toestel.

          Edit: Ik lieg misschien een beetje, want volgens velen is de EVF een ferm voordeel. Maar dat heb ik zelf nog niet kunnen ervaren
          Last edited by GregoryVG.; 30 september 2015, 09:56. Reden: EVF toegevoegd
          Mvg,
          Gregory
          www.gvg-photo.com

          Comment


          • #95
            Re: Van dslr naar Sony mirrorless

            Dank Pieter, dat is wat mij betreft een objectieve mening die ik ook kan onderschrijven :-D
            Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
            Our English website: www.kaichitravel.com
            Breng eens een bezoekje aan Siberie!

            Comment


            • #96
              Re: Van dslr naar Sony mirrorless

              Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
              Dank Pieter, dat is wat mij betreft een objectieve mening die ik ook kan onderschrijven :-D
              Ach, dit is waarschijnlijk een scharnierpunt en dan krijg je die uiteenlopende meningen. Het zou kunnen dat hetgeen ik daar geschreven heb objectief is - het is en blijft slechts een mening. Ik heb in elk geval zelf geen uitgesproken voorkeur voor een bepaalde technologie, laat staan voor een specifiek merk.

              De ene is meteen gewonnen voor het fraaie nieuwe spul en de andere blijft liever bij de techniek die al vele jaren zijn nut heeft bewezen en gaandeweg ook verfijnder is geworden. Als al die electronica snel genoeg wordt, zou het best kunnen dat die spiegel overbodig is over enkele jaren. Voorlopig zijn we daar nog niet en is een huwelijk tussen beide strekkingen nog niet aan de orde.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #97
                Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                Oorspronkelijk geplaatst door GregoryVG. Bekijk bericht
                Steek dezelfde foto in een dslr en je hebt een even goed of beter toestel.
                Welke sensors denk je dat er in de Nikon FF DSLR's zitten ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Als al die electronica snel genoeg wordt, zou het best kunnen dat die spiegel overbodig is over enkele jaren. Voorlopig zijn we daar nog niet en is een huwelijk tussen beide strekkingen nog niet aan de orde.
                De volgende verbetering is onderweg

                A recent patent publication from Sony shows off a new technology that could improve low-light autofocus performance in mirrorless cameras that use phase-detection or hybrid autofocus systems with the help of uniquely shaped microlenses atop…


                Uiteindelijk is het een luxe-probleem... de huidige generatie toestellen zijn allemaal zo goed...

                Comment


                • #98
                  Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  Weeral typisch, een f2.8 lens met een f1.4 lens vergelijken om een soort van gelijk te halen...
                  De nikon 35mm f2.0 afd weegt 200 gram en is een volle stop lichtsterker!
                  Voor die sony's worden dikwijls minder lichtsterke lenzen gemaakt juist voor het gewicht, wel dan neem je daar een grote beperking bij voor amper een 200gr lichter en toch ook duurder....
                  En daarmee wil ik niet zeggen dat het geen mooi en interresant systeem is, maar het gewicht en omvang doet daar dan minder ter zake....

                  Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                  Ik heb duidelijk aangegeven dat ik geen vergelijkbare Nikon heb kunnen vinden!!
                  Waarom zo'n "zuur" onterecht verwijt?
                  Hebt u toch onbewust last van uw té zware camera, die u met vakantie thuislaat?

                  Met de Nikon die u aangeeft weegt de Nikon combinatie 1080g, dus maar even 33% meer dan de Sony!
                  Vanwaar u verhaaltje dat gewicht er niet er toe doet!
                  Super nonsense!
                  Harry Briels

                  Comment


                  • #99
                    Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                    oie, je loopt toch wel een beetje achter hoor, AF en zeker tracking van recente mirrorless toestellen is toch wel op niveau hoor, en DSLR loopt veel andere punten dramatisch achter, en die kloof word almaar groter.
                    leg mij eens uit hoe je bvb met een 85mm lens of 135m op f 1,4 een normaal bewegend model gaat fotograferen met DSLR, en met minstens 1 oog in focus ? dan

                    Comment


                    • Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                      Een van de grote voordelen van mirrorless is flexibilitiet, bijna alle DSLR gebruikers beschikken over compact of zelfs systeemcamera voor …...
                      Dank zij de grote felixbiliteit is die nood aan 2de toestel veel kleiner in geval van mirrorless toestel.
                      Als ik naar een concert, museum of waar ook ga plaats ik een pancake lens op mijn toestel, en bvb a7rii in APS mode geeft betere beeldkwaliteit dan eender welk 16-18mp APS toestel. A7rii op 800ISO geeft beeldkwaliteit vergelijkbaar met huidige 24mp toestellen op 200ISO (bij zelfde print formaat ) Dus je hebt niet echt nog diezelfde nood aan lichtsterke lenzen zoals vroeger het geval was.(afhankelijk van gebruik)

                      A7-serie met 35mm lens is een openbaring, dat is een droom die waar geworden is, vroeger moest je naar Leica gaan voor zulke combinatie maar vond ik veel te duur, RX1 is betaalbaar maar heeft geen verwisselbare lenzen , met a7 serie kun je lenzen verwisselen.

                      60 jaar terug is reflex toestel zoals we nu kennen min of meer ontstaan (Pentax) en had men een relatief grote body nodig om die spiegel te kunnen laten bewegen, nu in het digitale tijdperk heeft men die spiegel niet meer nodig, en kan men de body's kleiner en sneller maken en ook geruislozer tot zelfs volledig geluidloos en daarbij ook nog shokvrij, dat noemt men positieve vooruitgang. Waarom nog roepen voor zulke grote body's ?

                      Leica heeft dat ook door en zal kortelings FF systeemcamera presenteren en de rest zal volgen.

                      De vraag is als Canon en Nikon met mirrorles komt wordt het dan een systeem met huidige lens-mount of met aangepaste nieuwe mount? Dus de kans is groot als je vandaag nog investeert in DSLR lenzen dat je die morgen met adapter zal moeten gebruiken.

                      Comment


                      • Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        oie, je loopt toch wel een beetje achter hoor, AF en zeker tracking van recente mirrorless toestellen is toch wel op niveau hoor, en DSLR loopt veel andere punten dramatisch achter, en die kloof word almaar groter.
                        Op deze manier kan je geen opbouwende discussie voeren....Van welke planeet kom jij eigenlijk?
                        Elke deftige reviewer geeft in de eindconclusie dat de A7RII op gebied van sport AF nog steeds niet mee kan...

                        Comment


                        • Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                          Op deze manier kan je geen opbouwende discussie voeren....Van welke planeet kom jij eigenlijk?
                          Elke deftige reviewer geeft in de eindconclusie dat de A7RII op gebied van sport AF nog steeds niet mee kan...
                          Inderdaad, dat is dus het scharnierpunt waarover ik het had.
                          Onze vriend puerte is ervan overtuigd dat we al over het kantelmoment heen zijn en dat SLRs achterop hinken. Ik deel het enthousiasme maar ik ben van mening dat dat kantelpunt nog moet komen. Meer nog, ik wil eerst zien of we werkelijk die revolutie gaan meemaken. Pas als het enige merkbare verschil de optische zoeker is, zal ik ook zeggen dat de spiegel dood is...
                          Pieter
                          --
                          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                          Comment


                          • Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            De vraag is als Canon en Nikon met mirrorles komt wordt het dan een systeem met huidige lens-mount of met aangepaste nieuwe mount? Dus de kans is groot als je vandaag nog investeert in DSLR lenzen dat je die morgen met adapter zal moeten gebruiken.
                            Ik heb in de rumors opgevangen dat Nikon eind volgend jaar met een mirrorless zou komen met de gekende F mount. Zou in alle geval interessant kunnen zijn.
                            Mvg,
                            Gregory
                            www.gvg-photo.com

                            Comment


                            • Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                              Oorspronkelijk geplaatst door Muizen Bekijk bericht
                              Ik heb duidelijk aangegeven dat ik geen vergelijkbare Nikon heb kunnen vinden!!
                              Waarom zo'n "zuur" onterecht verwijt?
                              Hebt u toch onbewust last van uw té zware camera, die u met vakantie thuislaat?

                              Met de Nikon die u aangeeft weegt de Nikon combinatie 1080g, dus maar even 33% meer dan de Sony!
                              Vanwaar u verhaaltje dat gewicht er niet er toe doet!
                              Super nonsense!
                              u geeft eerste aan dat het geen objectieve vergelijking is (understatement)
                              maar dan doet u een betoog met uitroeptekens ed. dat het gewichts verschil immens is....
                              dit was de aanleiding naar een reactie zoals de mijne, die mijns inziens geen zuur verwijt was, ook zeker zo niet bedoeld

                              als de sony A7Rii met 35mm f2.8 795gr weegt
                              en de d810 met 35mm f2 1080gr weegt
                              dan kunt u met de volle stop in het achterhoofd toch niet zeggen dat dit véél verschil is (285gr)
                              ook nog eens omdat je moet denken dat je zéker 3X zo veel batterijen nodig hebt voor't zelfste te doen (weegt wss ook wel wat)

                              verder bekeken kan dit toestel zoveel dingen dat ik het een zeer interresant toestel vind, maar de beperking in lenzen, geen 2 sd kaarten, batterij die direct op is
                              dit zijn dingen die nog te grote nadelen zijn tov dslr, maar ze zullen dit ongetwijfeld wegwerken, en dan zal nikon/canon zweten
                              portfolio en workshops:
                              https://www.bennybulke.com/

                              Comment


                              • Re: Van dslr naar Sony mirrorless

                                Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                                als de sony A7Rii met 35mm f2.8 795gr weegt
                                en de d810 met 35mm f2 1080gr weegt
                                Met de D750 is het verschil in gewicht zelfs nog 130gr minder...

                                Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                                ook nog eens omdat je moet denken dat je zéker 3X zo veel batterijen nodig hebt voor't zelfste te doen (weegt wss ook wel wat)
                                Het batterijverbruik is ook wel sterk overdreven hoor... ben een paar weken geleden naar Planckendael geweest en heb 930 foto's (930 raw + 930 Jpeg) getrokken en had nog 21% batterij over...Heb mijn 2de baterij niet nodig gehad...

                                Ik heb wel niet elk beeld automatisch laten weergeven en op airplane mode gezet maar vind dit toch redelijk goed te noemen (heb ook wel soms met bursts getrokken). Als je gaat filmen in 4K gaat het wel heel snel maar ik vermoed met een DSLR ook

                                Comment

                                Working...
                                X