Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vakantie ervaring 2003

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vakantie ervaring 2003

    Ervaringen vakantie 2003.

    Reeds 3 maanden vooraf begon ik de analyse te maken hoe ik de foto's van een 14 daagse reis zou opslaan. Mijn strategie bestaat erin om altijd de maximale kwaliteit te halen. Of dit nu vakantie foto's zijn of artistieke dat speelt geen rol. Mij keuze lag dus vast, enkel in RAW werken en alles achteraf in Nikon Capture 3.51 verwerken. In RAW heb ik 107 foto' op een 1Gb microdrive of 102 foto's op een 1Gb kingston CF kaart.

    Bij de samenstelling van mijn uitrusting werd gezorgd voor een zogoed mogelijk evenwicht. Zoveel mogelijk alles van een dag shooting kunnen behandelen. Om alle omstandigheden aan te kunnen zat de SB-80DX flash altijd op de camera. Omdat vakantie foto's een wider bereik nodig hebben werd een nieuwe lens aangekocht nl de AF18-35/3.5-4.5D ED.
    Dit is eenpracht van een lens met heel goede kontrast en scherpte diepte. Op de wide geeft ze natuurlijk wat vervorming maar dit kun je toch behoorlijk in de hand houden door de manier hoe je de compositie maakt.

    De power voor de D100 werd verzorgd door 2 batterijen. Ik moet direct toevoegen dat ik met 1 volle batterij nooit te weinig had voor een volle dag shooting. Ook de flash had voldoende met 1 stel AA batterijen van GP1800. In mijn rugzak had ik echter altijd een reserve set bij voor de flash en voor de D100 maar ik heb ze nooit moeten inschakelen.

    Iedere avond werden de batterijen omgewisseld. De gebruikte set werd herladen en de reserve set ging in de toestellen. Zo moest iedere batterij slechts om de 2 dagen herladen worden.

    Omdat een bergtocht altijd als eindbestemming een Alm heeft waar men een halve liter bier kan bestellen werd de eerste kaart van 1Gb in de X-driveII gelezen. Het aantal foto' per dag varieerde van soms 50 tot rond de 250 per dag. Ik had dus maximaal de ruimte van 3 Gb per dag nodig maar het gemiddelde lag een stuk lager. In totaal heb ik 1500 foto's genomen wat ruim 14.5 Gb aan opslag was.

    Omdat ik ook macro foto's neem moest ik wel de lens wisselen. De wide is helemaal niet geschikt voor die doeleinden Ik moest dus een keuze maken. In het algemeen starte ik met de wide lens tot helemaal boven in de bergen. Dan had ik alle bloemen en zichten genomen en kon ik in de afdaling macro fotografie maken. De lens werd gewisseld tijden het drinken van de klasieke 0.5L pint en het inlezen van de X-driveII.

    Slechts 1 maal had ik een error op de X-driveII maar dit was op de hotel kamer bij het inlezen met de powerkabel verbonden. Ik had namelijk tijdens het inlezen de X-drive verplaatst en blijkbaar was er een kortstondig slecht kontakt in de power plug met een error als gevolg. Ik heb direct het inlezen opnieuw gestart en alles was oke.

    Thuis gekomen heb ik alles in 1 maal op de home PC gezet. Die 14.5 Gb heeft hij ingelezen in iets minder dan 1 uur. Bij nazicht was alles perfect inorde en alle 1500 foto's stonden nettjes op mijn home PC.

    Dan maar de opkuis begonnen. Iedere foto werd in de vieuwer snel geevalueerd. Slechte foto's werden direct gewist, de andere worden
    geoptimaliseerd en de nieuwe parameters worden in de RAW terug gesaved. Ook werd een full .tif file aangemaakt en daarna werd in PS via een batch command alle foto's naar 1280 pixel's in jpg formaat aangemaakt omdat die dan optimaal op mijn scherm kunnen getoond worden. Nu wordt een backup gemaakt van alle RAW files aangevuld met de .jpg file in 1280 pixels en die werden op 3 DVD schijfjes gebrand. Zo kan ik achteraf altijd de origineele geoptimaliseerde Full .tif file terug aanmaken omdat die gegevens reeds op de DVD schijf staan. Ik heb ook het stof probleem in de gaten gehouden. Tijdens mijn ganse verlof is dit nagenoeg niet gewijzigd. Ik bewaar altijd de toestanden na een kuisbeurt.

    Ik merk dan ook dat ik een volle vakantie, dag na dag kan overbruggen zonder dat ik ergens in de problemen kom. Met de 40 Gb beschikbaar had ik voldoende, de limiet was mijn 14 dagen Hotel!

    Groetjes
    Frans



  • #2
    Frans,

    Ik veronderstel dat het gaat om de foto's "Oostenrijk juli 2003" op je website

    De twee libellen zijn heel goed!
    In de vlucht is het mij nog niet gelukt.

    Knap werk!
    Gert 5D mark III

    Comment


    • #3
      Heb je nog vakantie gehad Frans
      Albums : http://fotografiepeterderycke.be
      Losse fotos : https://500px.com/lightyear63

      Comment


      • #4
        leuk uitlegje Frans, en een goede (betrouwbare) workflow

        Comment


        • #5
          Ik veronderstel dat het gaat om de foto's "Oostenrijk juli 2003" op je website

          De twee libellen zijn heel goed!
          In de vlucht is het mij nog niet gelukt.
          Ja, idd Gert. De macro's komen op de site van mijn broer want het is vooral voor hem dat ik die neem. Om die libellen in de vlucht te nemen moet je wel wat geduld hebben. Maar na een tijdje zie je echter wel een stramien hoe die diertjes eigenlijk vliegen. Als je rustig de tijd neemt komen ze ook zelf dichterbij.

          Heb je nog vakantie gehad Frans
          Ja hoor, dit was de beste vakantie in jaren. Buiten macro neem ik veel bloemen op. Dit is vooral voor mijn vrouw. Samen kunnen we uren over een wandeling doen die anderen in minder dan een vierde van de tijd doen. Maar wandelen is bij ons geen prestatie, wel een bron van rust en ontspanning. Als ik uiteindelijk een Alm bereik om iets te kunnen drinken is de uitstap geslaagd. Je kunt je niet voorstellen hoe rustig het daar kan zijn. En ja veel volk is er niet maar het geruis van het water, de frisse bloemen en de buitengewone natuurlijke omgeving zijn de basis. S'avonds na het eten rond 20h30 ben ik dan zo vermoeid dat ik op mijn bed neerval en kan slapen tot 7H00 s'morgens. In 14 dagen tijd heb ik bijna meer kunnen rusten dan in het ganse jaar. Ja, ja dit was een super vakantie.
          leuk uitlegje Frans, en een goede (betrouwbare) workflow
          idd Phille, met deze workflow ben ik best tevreden. Er was maar een punt en dat was de beperkte kontrole tijdens de vakantie. Mijn labtop werkte niet meer naar behoren tijdens de vakantie en ik kon niet veilig meer kijken of de foto's wel degelijk op de xdrive stonden. Maar uiteindelijk was dit perfect uitgevoerd. De opslag kaartjes moeten immers gewist worden ( herformateren in de camera) dus was de xdrive de enige opslag tijdens die 14 dagen.

          groetjes
          Frans

          Comment

          Working...
          X