Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade Nikon D70 : help aub ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • upgrade Nikon D70 : help aub ...

    ik zit nu al weken alle topics over die stap nog eens te overlopen en geraak er niet uit...ik weet dat het uiteindelijk een gevoelskwestie wordt maar toch graag een beetje hulp
    Ik voel me rijp om m'n trouwe D70 die nu zo'n 5j is als backup te gaan gebruiken . Ik gebruik hem niet als een intense amateur maar toch frequent voor groepsfoto's , sport , natuur en reizen , binnenopnamen, en bijna 3-4 maal per week voor medische macro-opnames .
    Filmen zou ik niet doen met een fototoestel , nu heb ik CF kaarten.
    Is de D300 ( of de 300s ) te doen of is er een zeer groot verschil in foto's nemen met de D70 ?
    Nu gebruik ik meestal de P en de M stand , minder de S en nu en dan de A . Als ik A gebruik op reis heb ik wel steeds mooie opnames t.o.v.soms de andere standen , waaruit ik besluit dat ik nog te leren heb....meestal is het omdat ik met mijn gezin te weinig tijd heb om alles correct in te stellen .
    Ik zit nu al weken te twijfelen tussen de D300 ( ik kan die nieuw kopen voor 1200 ) en de D90 , die er in sommige testen als recenter toestel soms beter uitkomt ( ruis ), veel verschil in specificaties buiten de behuizing , af , sd - cf , sluitertijd zie ik niet voor een amateur.
    Ik denk echter dat de D300 me beter in de hand zal liggen , ik ben enkel een beetje bang voor de moeilijkheidsgraad.....
    Ik zou niet overstappen naar FF , zie mijn lenzen .
    Willen de mensen die de stap D70 naar D90 en D300 gezet hebben nog eens reageren op dit topic aub ?
    Is er ook iemand die van de D90 naar de D300 overgestapt is ?
    Bedankt alvast voor de hulp
    Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

  • #2
    Re: upgrade Nikon D70 : help aub ...

    Als je een D300 hetzelfde gebruikt als de D70 is het net zo gemakkelijk/moeilijk werken. Het is alleen zonde om de rest niet te gebruiken. Ben je echter tevreden over de mogelijkheden van de D70 zal de D90 zeker voldoen, het grote verschil tussen de D90 en 300 zit niet in de fotokwaliteit, maar in de body 'kwaliteit".
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: upgrade Nikon D70 : help aub ...

      Zoals Hjanssen zegt is het verschil tussen de D90 en D300 vooral te merken in de body en niet in de sensor.

      Ik zelf ben van de D70 naar de D700 (ook na 5 jaar gegaan). Het verschil was dat ik de laatste jaren voor de overstap enkel FF lenzen kocht en mijn DX lenzen verkocht (enkel mijn 18-200 heb ik gehouden voor de D70). Misschien een detail, maar als je door de viewer kijkt van de D700 en dan door die van de D70, wil je nooit meer de D70 (of dx) gebruiken...

      Comment


      • #4
        Re: upgrade Nikon D70 : help aub ...

        cra
        Is het verschil in zoekergrootte en helderheid dan zo groot?Dx versus FF.

        Mvg.

        Comment


        • #5
          Re: upgrade Nikon D70 : help aub ...

          Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
          cra
          Is het verschil in zoekergrootte en helderheid dan zo groot?Dx versus FF.

          Mvg.
          Tussen de D70 en de D700 is het een wereld van verschil (probeer ze achter elkaar in de winkel). Vermoedelijk hebben nieuwere DX toestellen een grotere zoeker, maar FX blijft per definitie groter.

          Comment


          • #6
            Re: upgrade Nikon D70 : help aub ...

            bedankt hjanssen en cra .
            Ik heb de knoop nog niet doorgehakt , als ik kies voor de D90 ga ik misschien vlugger het gevoel hebben dat ik beter voor de D300 was gegaan ; daartegenover ben ik ietwat bang aan de D300 te beginnen als ik alles op het forum lees , bang in die zin dat ik voor elke foto meer tijd zal moeten nemen en goed overwegen , wat soms toch ook niet kan als je bvb op reis bent....
            Lost die P stand dan alles op ? Ik heb toch soms ook de indruk dat foto's op auto getrokken met de D70 nog altijd dikwijls iets beter zijn dan op P , vooral in moeilijker licht en tegenlicht...Men moet daarin eerlijk zijn , als je in andere landen portretten neemt of iets zeer vlug wil op de gevoelige plaat vastleggen , dan neem ik ook de M niet hoor...
            Bij m'n fotowinkel zeggen ze beter voor de D300 te gaan , degelijker , vlugger , scherper door zijn 51 punten , stiller en meer stofvrij ; de D300s vinden ze zijn meerprijs niet waard....is dit nu commerciële praat t.o.v. de D90 ?
            Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

            Comment


            • #7
              Re: upgrade Nikon D70 : help aub ...

              Ik zou voor de D300/D700 gaan indien je foto's trekt met weinig automatisatie:
              - A stand
              - M stand
              - S stand
              - Onder- of overbelichten
              - lichtmeting veranderen
              - autofocus loskoppelen van lichtmeting
              - focuspunt veranderen
              - ...

              Indien de meeste van deze termen je vreemd zijn, zou ik voor de D90 gaan (prachtig toestel). Indien je vertrouwd met met deze instellingen, zou ik -persoonlijk- voor de D300 gaan.

              C.

              Comment


              • #8
                Re: upgrade Nikon D70 : help aub ...

                de kogel is door de kerk , ik ga voor de D300...
                Door omstandigheden krijg ik het toestel pas na de feestdagen , ik zit alvast het boek van Dré De Man te lezen ( fotograferen met een prof.Nikon ) ; benieuwd wat ik uit het toestel zal kunnen krijgen...het zal wel een leerproces worden denk = weet ik, en ook nieuwsgierig hoe m'n huidige lenzen het gaan doen...
                Ik heb een beetje met een D300 zitten spelen in Mediamarkt , er zat een Tamron 18-270 op , ik was toch verrast door de snelheid van de zoom en het resultaat wat ik op het LCD-scherm zag ...
                ik ben in volle verwachting
                Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

                Comment

                Working...
                X