Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfels tussen twee camera's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • twijfels tussen twee camera's

    ben aan het twijfelen tussen de aankoop van een nieuwe canon 5Dmk4 of een tweedehands 1DX
    doe nu vooral aan vliegtuig spotten (hiervoor heb ik een 7DmkII) maar zou nog graag een tweede camera bijkopen zodat er niet altijd van lens moet verwisseld worden, dus mijn keuze voor die twee toestellen. ik weet dat de 1dx meer fps heeft dan de nieuwe 5d, maar deze heeft dan weer meer megapixels en een nieuwere processor. daarom ergens de twijfels tussen enerzijds meer fps of meer mps.de nieuwe 5d ziet er een geweldige toestel uit (dit geeft natuurlijk zijn uiting in de prijs) maar tegenwoordig vind je al tweedehands 1dx' en aan een schappelijke prijs
    wat zou je keuze zijn?
    bedankt
    JP

  • #2
    Re: twijfels tussen twee camera's

    Voor vliegtuigspotten is het aantal foto's per seconde niet zo heel belangrijk, daarvoor zal de 5D MKIV met 7 foto's per seconde ook wel snel genoeg zijn, en je hebt al de 7D MKII die 10 foto's per seconde kan maken als dat nodig is.
    Eigenlijk hangt het er vanaf voor wat je die tweede camera vooral zal gebruiken, als je geregeld sportfoto's maakt, dan is de 1Dx een logische keuze, maar voor zowat alle andere soorten fotografie is de 5D MKIV op dit ogenblik een heel goede camera.
    De 5D MKIV kan dan wel wat minder foto's per seconde maken, maar er zijn ook heel wat sporten waarbij 7 foto's per seconde ruim voldoende is.
    Voor de rest is de 5D MKIV eigenlijk een camera die voor zowat alle soorten fotografie bruikbaar is, je kan een 1Dx ook voor alle soorten fotografie gebruiken, maar de 5D MKIV zal een nog wat betere beeldkwaliteit geven in moeilijke omstandigheden (vooral grote contrasten, de 5D MKIV heeft een wat groter dynamisch bereik als je in RAW werkt, als je alle foto's in jpeg maakt zoals ik, dan zal het verschil niet zo heel groot zijn).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: twijfels tussen twee camera's

      ik maak wekelijks actiefoto's van voetbalwedstrijden - weliswaar niet professioneel - en ik maak gebruik van zowel de 7D (8 fps) als de 5D III (6 fps) in combinatie met de 70-200mm. Ik moet zeggen dat ik zelfs 6 fps voldoende vind. Nu ja, mocht de 1Dx I of II de helft goedkoper zijn zou ik voor een van die laatste 2 gaan (een 'beetje' meer snelheid is in mijn geval altijd meegenomen) maar het verschil in prijs is voor mij als hobbysportfotograaf te groot. Bovendien is de 1Dx groter en zwaarder dan de 7D en de 5D en zou ik in dat geval misschien met behulp van een monopod dienen te fotograferen terwijl deze nu al jaren langs de kant blijft. Zonder statief ben je toch steeds flexibeler, enfin dat is mijn gedacht, anderen zullen mij wellicht tegenspreken. Op de 5D III maak ik vaak gebruik van een convertor wat ook weer voor extra gewicht zorgt. Ik heb ook geen sterk gespierde armen

      Comment


      • #4
        Re: twijfels tussen twee camera's

        Lastige keuze
        Weet wel het volgende:
        1. De 1Dx heeft al een afschrijving gehad en is dus minder kosten dan zijn introductie prijs. De 5D heeft nu nog zijn hoge introductie prijs en is over x aantal tijd minder waard.
        2. De bouwkwaliteit zou van de 1Dx beter moeten zijn.
        3. Beeld kwaliteit zou weer van de 5D beter moeten zijn door de nieuwe technologie.
        4. Gewicht is van de 5D minder. Je richt toch je combinatie heel erg naar boven toe.

        Ik heb laatst is gelezen over de AF van de 1D Mark IV en de 5D Mark III. Dat de laatste een betere AF heeft. Dus ook 5D' s hebben een goede AF. Maar dit zijn beide weer de voorgangers
        van de toestellen die je noemt.

        Nog een bedenking, wat voor lens gebruik je nu voor het vliegtuig spotten? Hoeveel kun je nog meer inzoomen met je lens? Al dan niet met extender, want met je overstap verlies je wel wat aan tele.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: twijfels tussen twee camera's

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Lastige keuze
          Weet wel het volgende:
          1. De 1Dx heeft al een afschrijving gehad en is dus minder kosten dan zijn introductie prijs. De 5D heeft nu nog zijn hoge introductie prijs en is over x aantal tijd minder waard.
          2. De bouwkwaliteit zou van de 1Dx beter moeten zijn.
          3. Beeld kwaliteit zou weer van de 5D beter moeten zijn door de nieuwe technologie.
          4. Gewicht is van de 5D minder. Je richt toch je combinatie heel erg naar boven toe.

          Ik heb laatst is gelezen over de AF van de 1D Mark IV en de 5D Mark III. Dat de laatste een betere AF heeft. Dus ook 5D' s hebben een goede AF. Maar dit zijn beide weer de voorgangers
          van de toestellen die je noemt.

          Nog een bedenking, wat voor lens gebruik je nu voor het vliegtuig spotten? Hoeveel kun je nog meer inzoomen met je lens? Al dan niet met extender, want met je overstap verlies je wel wat aan tele.
          heb momenteel de canon 100-400 II en de sigma 150-600 sports voor het spotten (deze laatste is wel redelijk zwaar om ze iedere keer boven je hoofd te houden)
          inderdaad de 1dx heeft een robuustere bouw dan bvb een 5d met grip. zijn nu een paar weken verder en de twijfel is er nog steeds, ben wel eerder geneigd om naar de 5d4 te gaan met grip omdat ik ook eens wat anders wil gaan fotograferen (natuur, mensen,..) en deze heeft ook meer mp dan de 1dx.nog wat afwachten.

          Comment


          • #6
            Re: twijfels tussen twee camera's

            Ik denk dat er toch veel natuurfotografen werken met de 1Dx en vast ook wel portret fotografen. Daarbij zou ik me niet blindstaren op het aantal megapixels. Meer is niet altijd beter.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: twijfels tussen twee camera's

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Ik denk dat er toch veel natuurfotografen werken met de 1Dx en vast ook wel portret fotografen. Daarbij zou ik me niet blindstaren op het aantal megapixels. Meer is niet altijd beter.
              dat is inderdaad ook waar, heb een tijdje een 1D3 gehad, ben dus het gewicht en de vorm gewoon.alleen de instellingen vond ik wat moeilijk. bij de 7d en 5d heb je de sneltoets waarmee je alles tegelijkertijd kan instellen (weet nu niet of de 1dx dit ook heeft) daar moet ik eens voor kijken. er staan inderdaad al 1DX'en aan mooie prijzen op tweedehands en hier op het forum
              grtn
              JP

              Comment


              • #8
                Re: twijfels tussen twee camera's

                Oorspronkelijk geplaatst door JPVR Bekijk bericht
                dat is inderdaad ook waar, heb een tijdje een 1D3 gehad, ben dus het gewicht en de vorm gewoon.alleen de instellingen vond ik wat moeilijk. bij de 7d en 5d heb je de sneltoets waarmee je alles tegelijkertijd kan instellen (weet nu niet of de 1dx dit ook heeft) daar moet ik eens voor kijken. er staan inderdaad al 1DX'en aan mooie prijzen op tweedehands en hier op het forum
                grtn
                JP
                Geen ervaring met beide toestellen, dus kan je er niet mee helpen.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • #9
                  Re: twijfels tussen twee camera's

                  Ik heb ook een 1D MKIII gehad, met de instellingen heb ik nooit een probleem gehad, net zoals bij de 5D MKII, 1Dx, 7D MKII, 700D (en alle oudere Canon camera's die ik ooit gebruikt heb) .
                  Als je de 1Dx wil vergelijken met de 1D MKIII, dan is de 1Dx op alle mogelijke gebieden een héél stuk beter dan de 1D MKIII.
                  Persoonlijk vond ik de 1D MKIII niet echt een spectaculaire verbetering ten opzichte van de 40D die ik daarvoor gebruikte (die was wel iets beter, maar het verschil was eerder beperkt), de 1Dx is dus wel een spectaculaire verbetering ten opzichte van de 1D MKIII.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment

                  Working...
                  X