Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel, Welke camera is het beste?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel, Welke camera is het beste?

    IK heb nu een gare ouder digi die eigenlijk niks kan. Ik wil dus een wat betere, maar geen spiegelreflex. Ten eerst omdat ik deze echt niet kan betalen (zelfs de goedkooste nikon niet) en ten tweede omdat ik het vervelend vind om zonder lcdscherm foto's te maken.

    IK heb een aantal prioriteiten waaraan het toestel moet voldoen.

    - Minimaal 5 megapixel.
    - goede optische zoom van tenminste 5
    - filmpjes op kunnen nemen MET geluid.
    - Zeer snelle sluitertijd ivm het nemen van paarden foto's (dus bewegend)
    - Zeer weinig vertraging. (ivm bovenstaand)
    - Liefst een los lcd scherm, maar is niet noodzakelijk.
    - Sportfoto's moeten dus mogelijk zijn, (Enkele mensen op een ander froum riepen gelijk spiegelreflex, maar dat hoort dus niet bij de mogelijkheden en in heb zowieso al scherpe sportfoto's gezien van 1 van de onderstaande toestellen, dus het moet kunnen )
    - goede macrofunctie
    - goede portret foto's mogelijk


    Verder nog wat vragen:
    Heb je een beeldstabilisator echt nodig, of is het door een dubbel zo snelle sluitertijd ook te conpenseren?
    hoe zit het met diafragma;s? Heb je nog iets bepaalds nodig voor sportfoto's? Een bepaalde hoeveelheid ofzo?

    Enkele camera's die ik tot nu toe heb gezien zijn:

    Fujifinepix s5600
    fuji finepix s9500
    Canon powershto s2 IS

    Ook nog wat andere, maar deze hebben op dit moment mijn voorkeur, hebben jullie meningen over welke vcan deze drie het beste is, en of de goedkopere wel volstaan|? En wat zijn de ervaringen?

    ALvast ontzettend bedankt!!
    Last edited by lientje; 4 januari 2006, 06:41.

  • #2
    Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

    Hey juppekes,

    Mijn voorkeur gaat naar Canon powershot S2 IS maar die levert wel veel ruis bij hoge iso voor de rest heb ik daar al mooie fotokes van gezien



    Dit is een forum over de canon met nogal wat fotokes enz wel nogal lang dus veel lees plezier.

    Nooit aan gedacht om een toestel te kopen op afbetaling.

    Bij photohall kan dit en zonder intresten.

    Ik heb zo mijn eerste toestel gekocht.
    Bootjes

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

      Toch effe wat commentaar.

      Je spreekt over een snelle sluitertijd maar ik betwijfel dat de meeste camera niet snel genoeg zouden kunnen zijn. Het probleem is meer in welke omstandigheden trek je die foto's. Als dat niet bij veel licht is ga je de benodigde snelheid niet kunnen halen omdat het gewoonweg te donker is voor zo een sluitertijd. Daarom waarschijnlijk ook dat men je een SLR aanraadde op andere fora. Wat je dus eigenlijk nodig hebt is een snelle lens ( en daarmee bedoel ik een lens met een groot diafragma dat veel licht kan binnenlaten en dat wil dan weer zeggen een laag F cijfer bijv f2.8), liefst in combinatie met goede hoge iso beelden. Als dit alleen de criteria zouden zijn zou ik de FUJIs9500 nemen.

      Maar beeldstabilisatie is ook handig. Zeker op toestellen met een telelens van +300 mm. Alhoewel het voor sportfotografie vaak minder bijdraagt want je zit al met een hoge sluitertijd. Je kan dit dus zeker compenseren met een hogere sluitertijd maar dan moet je deze weer kunnen halen he. En dat is niet zo vanzelfsprekend.

      Als de filmpjes belang hebben is er ook maar 1 keuze en dat is de Canon S2. Dit is de beste voor filmpjes.

      Uit jouw lijstje zou ik met jouw criteria waarschijnlijk de Fuji S9500 nemen. Ik ben niet thuis genoeg meer in de prosumer markt om andere alternatieven te kunnen voorstellen maar andere hier kunnen dat zeker.

      Uiteindelijk denk ik wel dat de meeste toestellen hier wel voor wat je wil kunnen voldoen maar dit hangt fel af van de omstandigheden waarin je actiefotografie gebeurt.

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

        ik heb gisteren inderdaad een artikel gelezen over diafragma en sluitertijd, en begrijp inderdaad hoe kortewr de sluitertijd, hoe donkerder, tenzij je dus de diafragma zodanig in kan stellen dat die dat compenseert. Ik maak eigenlijk altijd buitenfoto's, dus niet in hallen ofzo.

        Dat scheelt wel iets denk ik?

        Comment


        • #5
          Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

          Als je de prijs van die Canon S2 neemt zit je toch ook al aan de prijs van een Nikon D50? Spaar dan nog een beetje, koop een goede lens, mocht de kitlens niet voldoen en je zal zeker tevreden zijn. Hij zal misschien wel wat meer kosten dan je prosumer, maar je zal hem niet vervloeken aangezien hij perfect aan jouw noden zal voldoen. Zeg je nu, ik wil niet de perfecte beelden in alle omstandigheden en ik heb de er meerprijs niet voor, neem dan die Canon. Hier zal je denk ik, ook wel je ding mee kunnen doen al kan ik me moeilijk voorstellen dat je niet af en toe zal denken, had dit met een spiegelreflex niet beter/makkelijker geweest?

          Soit, kijk of je niemand kent in je vriendenkring die een dergelijk prosumertje heeft, test het en kies. (dit laatste, het testen, raad ik je nog het meeste aan! Je ziet meteen of het werkt of niet...)
          ...Canon EOS D...
          .:Mijn website in opbouw:.

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

            Aha, zie net dat je vooral buiten foto's maakt. Dat scheelt al iets. Dan zal je mss/wss wel met een canon S2 tevreden zijn. Andere mogelijkheden zijn de Sony H1 of de Panasonic FZ20/30 (zijn wel al iets duurder).
            ...Canon EOS D...
            .:Mijn website in opbouw:.

            Comment


            • #7
              Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

              Ik wou ook net de panasonic FZ20 of FZ30 voorstellen, heeft zowat alles in huis om voor je het ideale toestel te worden (als je niet voor slr wil gaan tenminste). Wat ik niet zeker weet is of je er ook filmpjes mee kan maken.
              Mocht ik nooit overgestapt zijn naar slr, dan had ik mij zeker deze fz30 gekocht.

              Comment


              • #8
                Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

                Oorspronkelijk geplaatst door mitChill
                Als je de prijs van die Canon S2 neemt zit je toch ook al aan de prijs van een Nikon D50? Spaar dan nog een beetje, koop een goede lens, mocht de kitlens niet voldoen en je zal zeker tevreden zijn. Hij zal misschien wel wat meer kosten dan je prosumer, maar je zal hem niet vervloeken aangezien hij perfect aan jouw noden zal voldoen. Zeg je nu, ik wil niet de perfecte beelden in alle omstandigheden en ik heb de er meerprijs niet voor, neem dan die Canon. Hier zal je denk ik, ook wel je ding mee kunnen doen al kan ik me moeilijk voorstellen dat je niet af en toe zal denken, had dit met een spiegelreflex niet beter/makkelijker geweest?

                Soit, kijk of je niemand kent in je vriendenkring die een dergelijk prosumertje heeft, test het en kies. (dit laatste, het testen, raad ik je nog het meeste aan! Je ziet meteen of het werkt of niet...)
                de canon is 450 en de nikon met lenzen al aan de 700. Dus het scheelt nog flink. Bovendien wil ik geen spiegelreflex, omdat ik geen aparte lenzen etc wil. Daarvoor ben ik echt nog te onervaren vind ik zelf

                Comment


                • #9
                  Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

                  Al eens aan een sony gedacht?
                  En waarschijnlijk springen er bij veel mensen haren recht dat dit maar "speelgoed" is.
                  Ik heb er nog geen problemen mee gehad niet met mijn pocketje DSC9(dat reeds enkele vallen heeft meegemaakt)niet met de F717 en ook niet met mijn F828(is ook op zijn neus gevallen geweest).
                  Het voordeel haal je zelf al aan, ik sleur ook niet graag met een vracht lenzen.
                  Ben ne luie hobbiest en eerlijk gezegd ik heb er het geld niet voor.
                  En als ik dan sommige mensen hoor dat als ze een lens verwisselen de boel moeten opsturen naar de fabrikant om het vuil er te laten uithalen met als antwoord dat deze toestellen er niet voor gemaakt zij om telkens van lens te wisselen, heb ik toch ook mijn twijfels over.
                  Al eens geprobeerd een lading lenzen mee te nemen op een paard? Is niet gemakkelijk.
                  En het is niet alleen het fototoestel dat het moet doen maar de persoon achter het toestel bepaald nog altijd wat er op staat.
                  Ik zou eerder gaan voor de sony DSC-V3 7meg en een optische zoom van 4, met carlzeiss lens.Bij dit toestel zit je nog redelijk compakt en er is een mogelijkheid om er een externe flits op te bevestigen. Tevens kan je er CF en MS kaarten in kwijt.
                  De panasonic en canon zijn zeker geen slechtere toestellen maar ik heb het voor sony.
                  De camera is ook volledig in stelbaar zoals een reflex. sluitertijd diafragma ed.
                  Ik moet wel toegeven, maar denk dat dit bij de meeste toestellen (niet reflex)is, dat de reaktiesnelheid tussen afdrukken en een foto trekken soms de wensen overlaat. Heb zelf ook reeds enkele malen missers getrokken. Hier leer je echter wel mee leven, en ga je anticiperen door vlugger af te drukken.

                  Hopelijk heb je hier iets aan.

                  Nog steeds vree content van mijn sonieke
                  DSC-F828 PSP proX goe gerief is het halve werk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

                    Vandaag weer even bij een winkel geweest en die radde mij dus ook direct de panasonic Fz30 aan.... Grot nadeel daarvan vind ik echter wel het formaat, net als bij de fuji s9500. De canon is daarin compacter.

                    kwa prijs scheeld het niet heel veel, canon zit ik compleet aan de 565 euro, de panasonic is compleet 660. Ik vind dit echt zo lastig, wat is nou goed

                    Overigesn ben ik geen sony fan dus die vallen af voor mij

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

                      Ze zijn allemaal goed.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

                        ja erg ben ik he
                        Maar ik kan het slecht uitstaan dat ik er zelf geen verstand van heb, iedereen zegt wat anders en je ziet echt door de bomen het bos niet meer.

                        Ik heb er goed over nagedacht maar ik neem zeer waarschijnlijk toch de canon. Formaat is bij de andere 2 echt een groot struikelblok, plus dat ze duurder zijn. Canon is in de filmpjes een ster en die maak ik ook veel. Dus ja dan wordt de keuze makkelijker

                        Comment


                        • #13
                          Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

                          Voila je hebt de oplossing voor je probleem

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

                            Oorspronkelijk geplaatst door lientje
                            ja erg ben ik he
                            Maar ik kan het slecht uitstaan dat ik er zelf geen verstand van heb, iedereen zegt wat anders en je ziet echt door de bomen het bos niet meer.

                            Ik heb er goed over nagedacht maar ik neem zeer waarschijnlijk toch de canon. Formaat is bij de andere 2 echt een groot struikelblok, plus dat ze duurder zijn. Canon is in de filmpjes een ster en die maak ik ook veel. Dus ja dan wordt de keuze makkelijker
                            Ik denk dat de Panasonic FZ5 voor jou ideaal zou zijn. Weegt nog geen 350 gram, is een pak "slanker" dan de FZ30, heeft 5 MPixels en een prachtige 12x Leica zoomlens. En kost ergens rond 450 euro.
                            Voor filmpjes is hij iets minder, maar daarvoor koop je een filmcamera... als je kwaliteit wil tenminste.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Twijfel, Welke camera is het beste?

                              Ik heb toevallig een broer met de FZ5 en eentje met de Fuji5600. Zelf heb ik een S1IS gehad en eens wat testfoto's gemaakt met de S2IS omdat ik die wou kopen als opvolger.

                              Ik kan je zeggen dat het gebruiksgemak en de ergonomie van de Canon niet te evenaren is maar ook dat de fotokwaliteit van de andere twee beter is.
                              Daarbij is de FZ de meest compacte van de 3 en ook de lichtste.

                              Maar als het op fotokwaliteit en snelheid aankomt vind ik de fuji tot nu toe onovertroffen. Hij heeft ook het beste scherm van de 3 en is ook zeer licht.
                              De bediening valt best mee en de hoge bruikbare ISO is echt een meerwaarde.

                              Dus als je het mij vraagt, ga dan voor een fuji S5600 of een S9500. Je hebt dan zeker een snel toestel en uitstekende kwaliteitsfoto's

                              Wat sony betreft, zolang ze eigenwijs laat ik ze links liggen, daarbij heb ik met nieuwjaar (oud op nieuw) een hele resem foto's getrokken met een Sony T7 op iso 100,200,400 en op verschillende standen en de resultaten waren ongelooflijk .......slecht. Zo een toestel wil ik nog niet voor niets hebben.

                              Dit is natuurlijk mijn bescheiden mening hé
                              Fujifilm Finepix F31fd

                              Comment

                              Working...
                              X