Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

    Volgende video is iemand die echt MFT liefhebber is.
    Look! In That Snazzy Box! It's a'59 Leica! It's a '63 Olympus! It's a Pen F!A Review and Test of the Olympus Pen F Micro four Thirds Camera.----------Help ...


    Maar de Camera Store TV heeft ook een video, waar er toch wat minpunten boven komen. (die mij toch zouden storen)
    Het is ten slotte geen goedkope camera en het mooie uiterlijk gaat vele verblinden.
    Maar ja...ik hoef je niets te leren, je hebt al wat camera's gehad dacht ik
    The OMD E-M5 revitalized Olympus' mirrorless camera line with it's beautiful, classic styling, but the Pen series has failed to cause much excitement recentl...

    Comment


    • #32
      Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      Ik denk wel niet dat Rudy een superkleine camera wil.
      Ik probeer me in zijn plaats te zetten en ik vermoed eerder dat een Pen F formaat de "right size" is voor hem.
      Afmetingen van camera's is persoonlijk.. er zijn redenen genoeg om superklein te gaan en ook genoeg redenen om een grotere camera te kopen.
      Zoiets moet je uiteraard zelf uitmaken..
      Eigenlijk moet je de grootste camera kopen die je niet thuis zal achterlaten

      Ik bedoel: compactheid verliest op een bepaald moment aan bruikbaarheid. Een te klein toestel met kleine bedieningselementen is na een (soms relatief korte) tijd frustrerend. Je moet iets vast hebben dat ook nog past bij de grootte van je handen. Ik heb hier nu een paar verschillende formaten in huis, en de grootste ligt nog altijd het best in de hand. Maar als ik op stap ga en ik moet kiezen, dan krijgt de Fuji de voorkeur. En zo gaat het ook met lenzen: wat wil ik doen en hoeveel wil ik meedragen? Daarnaast is mijn RX100 natuurlijk extreem compact. Die neem je mee als je op stap gaat en misschien wat foto's gaat maken, maar niet als je een foto-uitstap maakt. Ik kan mij niet voorstellen dat ik een hele dag met dat kleine dingetje zou staan te prutsen, ook al maakt het zeer fraaie foto's.

      Mijn mening is eveneens dat je in micro-4/3 de meeste keuze hebt qua formaat. Het gaat van handig tot ultracompact, inclusief lenzen.
      Bij Fuji is er geen echt kleine optie; het minimum lijkt mij een X-M of X-A body met een 18, 27 of 35/2.0 lens. (En die bodies zou ik zelfs niet overwegen.)
      De X-Pro2 is inderdaad al iets omvangrijker en valt nauwelijks nog onopgemerkt mee te nemen.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

      Comment


      • #33
        Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

        Ook wel tevreden gebruiker van mft (omdem1/gx8) Focus in slechter licht is goed.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #34
          Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

          [QUOTE=Funcky;4443519]Een mooie DOF is iets dat veel gebruikt wordt ... maar is eigenlijk onbestaand.
          DOF is synoniem voor scherptediepte en is hetzelfde voor elk objectief (bij zelfde brandpunt/diafragma)

          Is dat zo? En wat met het opnameformaat 24/36, 6/6, 4/5inch?
          https://efbeo.wordpress.com

          Comment


          • #35
            Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

            [QUOTE=efbeo;4443648]
            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            Een mooie DOF is iets dat veel gebruikt wordt ... maar is eigenlijk onbestaand.
            DOF is synoniem voor scherptediepte en is hetzelfde voor elk objectief (bij zelfde brandpunt/diafragma)

            Is dat zo? En wat met het opnameformaat 24/36, 6/6, 4/5inch?
            ... bij gelijk sensorformaat
            Pieter
            --
            Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

            Comment


            • #36
              Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
              ...
              Bij Fuji is er geen echt kleine optie; het minimum lijkt mij een X-M of X-A body met een 18, 27 of 35/2.0 lens. (En die bodies zou ik zelfs niet overwegen.)
              De X-Pro2 is inderdaad al iets omvangrijker en valt nauwelijks nog onopgemerkt mee te nemen.
              Voor mij is de X-M1 groter en makkelijker te houden als de X-T10.
              Bij de X-T10 heb ik de Fn7 en rechter rocker moeten disablen.
              Ik heb wel 'n redelijke duimspier of kussentje , maar mijn vrouw heeft veel kleinere handen dan mij en die zat er ook regelmatig op te drukken.

              Zelfs de X70 is beter qua grip ivm X-T10.

              Bij de nieuwe X-pro2 hebben ze rocker-switches eindelijk goed gemaakt en die staan ook op de X70.
              De X-T1 had volgens sommige weinig tactile feedback.
              Bij de X-T10 hebben ze dan weer overdreven.
              Die zijn wat scherp aan buitenkant en dus te gevoelig (voor mij), plus de camera is minder breed.

              Dus bij de laatste modellen hebben ze die buitenkant lichtjes afgerond, wat voor mij juist perfect is. (en voor andere ook blijkbaar)

              Comment


              • #37
                Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                [QUOTE=Pieter G.;4443651]
                Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
                ... bij gelijk sensorformaat
                En dat is een heel goeie reden om een zo groot mogelijk sensor/film formaat te kiezen... :-)
                https://efbeo.wordpress.com

                Comment


                • #38
                  Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                  [QUOTE=efbeo;4443648]
                  Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                  Een mooie DOF is iets dat veel gebruikt wordt ... maar is eigenlijk onbestaand.
                  DOF is synoniem voor scherptediepte en is hetzelfde voor elk objectief (bij zelfde brandpunt/diafragma)

                  Is dat zo? En wat met het opnameformaat 24/36, 6/6, 4/5inch?
                  Ik denk wel dat het duidelijk is wat mijn punt was.
                  Maar Pieter heeft mij aangevuld. -
                  Was even om bokeh uit doeken te doen.. niet scherptediepte
                  Maar je hebt wel gelijk ... ik had het misschien erbij moeten vermelden.
                  Last edited by Funcky; 15 april 2016, 12:04.
                  Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                  Comment


                  • #39
                    Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                    [QUOTE=efbeo;4443655]
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht

                    En dat is een heel goeie reden om een zo groot mogelijk sensor/film formaat te kiezen... :-)
                    Alleen maar als je dat echt wenst.
                    Er zijn heel veel situaties waar een grotere scherptediepte wel gewenst is.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #40
                      Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      Alleen maar als je dat echt wenst.
                      Er zijn heel veel situaties waar een grotere scherptediepte wel gewenst is.
                      Funcky, je quote is een beetje foutgelopen.
                      Mij zomaar de woorden van een ander in de mond leggen, jij snoodaard !

                      Ik ben het er volkomen mee eens dat te kleine scherptediepte een probleem kan zijn. Zie ons allemaal zwoegen met onze macro's terwijl er zoveel moois wordt gemaakt met Pana FZ200 en dergelijke...
                      Mijn voorkeurformaat is APS-C, in combinatie met snelle primes voor wanneer ik echt weinig scherptediepte wil. Maar dat wist je natuurlijk al
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #41
                        Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                        Oorspronkelijk geplaatst door efbeo Bekijk bericht
                        En dat is een heel goeie reden om een zo groot mogelijk sensor/film formaat te kiezen... :-)
                        Zoals Funcky zegt: soms is het gewoon te weinig scherptediepte.

                        Ik wil er nog een nuance aan toevoegen: qua sensortechnologie zijn we vandaag enorm verwend met vooral de 35mm full frame en de APS-C formaten. Helaas zijn de sensors in de digital backs en de weinige bodies met een groter formaat dan 35mm absoluut niet van datzelfde kwaliteitsniveau. De Pentax 645Z wordt nu wel de hemel in geprezen met zijn hoge ISO resultaten, maar eerdere vergelijkbare pogingen waren een pak minder, en dan zat je beperkt tot ISO800 als het echt nodig was.
                        Last edited by Pieter G.; 16 april 2016, 17:40.
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #42
                          Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                          En als er dan toch een kleine DOF verwacht wordt... half 2016 zou er een 25 1.2 aankomen.
                          Er was ook sprake van 1.0 objectieven maar is stopgezet wegens te zwaar, te groot en te duur voor productie.

                          Is die 25 1.2 een goede zaak ? .... dat hangt ervan af.
                          Voor DOF in vergelijking met bv de Fuji 35 1.4 dan zit met die Olympus aan 2.4 in FF EQ. tegenover 2.1 FF eq voor de Fuji.
                          Met de Olympus 25 1.2 win je snelheid... maar dit kan je op grotere sensor van de Fuji camera's je met een halve stop compenseren, en wil je dezelfde DOF (op de Fuji) doe er dan nog eens 1/3 stop bij ongeveer.
                          Dus zonder te muggenziften is het verschil hier nihil voor beide camera's.
                          Wel even bij vermelden dat je voor deze vergelijkende combo's voor statische opnames in het voordeel zit van de Pen F vanwege de 5 stops IBIS.

                          Als het om grootte en gewicht te doen is.. zit je volgens mij in het nadeel van de Olympus
                          Er wordt gesproken van zo'n 390 gr hallo ! ... das meer dan het dubbele van de Fuji 35 1.4.. daar gaat het M43 voordeel

                          Ik verwacht van die OLY 25 1.2 nog een groter objectief in afmetingen dan de Panasonic 25 1.4 ... (juist omdat deze laatste 1.4 is)

                          Compare unlimited number of cameras with lenses, see how compact or bulky a camera is and sort by height, width, depth and weight.



                          Ik denk ook dat deze lens peperduur zal zijn... dat hangt ook een beetje af van de bouwkwaliteit... maar als deze in de vorm van de 12 2.0, 75 1.8 zal komen, dan mag je een fors prijskaartje verwachten.

                          Voorlopig is het nog koffiedik kijken... maar toch ben ik benieuwd
                          Een ideale compagnon voor de Pen F ...

                          Pen F + 25 1.2 ??? = Fashion Fotografie
                          Last edited by Funcky; 15 april 2016, 22:35.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #43
                            Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                            Ik krijg een pen-f + een aantal lenzen in demo voor een weekeindje, dus kan ik zelf die beeldkwaliteit evalueren��
                            Als lenzen denk ik aan de 17 1.8, 45, en dan od de 12, of de 75, of de 14-140.

                            Toch leuk, zo weer eens iets kompleet nieuw (ook al lijkt het heel retro)

                            Comment


                            • #44
                              Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Ik krijg een pen-f + een aantal lenzen in demo voor een weekeindje, dus kan ik zelf die beeldkwaliteit evalueren��
                              Als lenzen denk ik aan de 17 1.8, 45, en dan od de 12, of de 75, of de 14-140.

                              Toch leuk, zo weer eens iets kompleet nieuw (ook al lijkt het heel retro)
                              Zal wel meevallen, bestaat dat eigenlijk nog wel camera's met slechte beeldkwaliteit?

                              Comment


                              • #45
                                Re: Twijfel tussen fuji x-pro2 en Olympus pen f

                                Aan alle mensen die tijd in de antwoorden op mijn vraag gegeven hebben;-)
                                Voila, setje in huis.
                                Eerste gevoel, zeer snel toestel, mooie beelden (tot iso 6400), kleine lensjes (allemaal 1.8), focus via touchscreen is zalig, zelf als je door de zoeker kijkt!
                                Minpuntje tot nu toe, menus zijn zeer uitgebreid, en niet zo eenvoudig.
                                En , zelfs met een 17, 45 en 75mm 1.8, en de 15mm bodycap lens vederlicht en compact!
                                Keep you posted ;-)

                                Comment

                                Working...
                                X