Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trust 970z Powercam Optical zoom?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Trust 970z Powercam Optical zoom?

    Hallo mensen.

    Mijn eerste post hier en gelijk al een enorme vraag, haha! Maar goed, misschien komt er wat nuttigs uit.

    Ik heb een aanbieding gekocht bij de Albert Heijn, een Trust, niet wetende dat deze totaal vergalt wordt door iedereen en alles. Is Trust nog steeds zo slecht of is er enige verbetering opgetreden? Ik heb helaas nog niet veel gelegenheid gehad het zelf uit te testen, vandaar vraag ik het aan de experts!

    Dit zijn de technische specificaties:

    TRUST 970Z POWERC@M OPTICAL ZOOM

    Technical Specifications
    Digital camera with high 3,3 Megapixel camera resolution
    High sensitive CCD optical sensor with advanced 3x optical zoom lens; high quality Japanese design
    4 cm colour TFT display for live viewfinder, 4x zoom preview, review images, review video and menu functions
    Camera resolution 3,3 Mpixel (2048 x 1536)
    3x Advanced digital zoom for pictures and 2x digital zoom for video clips
    8 MB internal memory, expandable up to 256MB with optional SD/MMC card
    Up to 60 VGA pictures or 23 seconds of video with built-in 8 MB memory
    Built-in automatic flash with on/off/auto/red eye reduction function
    Integrated microphone and speaker for direct video recording/playback with sound
    White balance control for daylight, indoor and automatic
    Preset modes: Self timer, Night exposure, Portrait, Macro and Landscape
    JPEG memory compression for optimal memory use
    Webcam function, maximum 30 frames per second
    Pictures directly accesible as removable disk on computer (for Macintosh and Windows)
    Video output to review pictures on TV (PAL / NTSC)
    USB connection for easy installation and high speed picture transfer
    On/off switch and auto power off for longer battery life
    Connection for optional power adapter
    Extra Windows software included: Photo Express 4.0 SE, Photo Explorer 7.0 SE, DVD Picture Show 1.0 SE, COOL360
    Product size (HxWxD in mm): 67 x 113 x 47

    Verder heeft mijn oom voor de gein deze foto gemaakt, even na achten 's avonds, met flits. Ik weet niet of hij optische dan wel digitale zoom heeft gebruikt...




  • #2
    Een flits van een consumer-camera is berekend op een "subject-afstand" van ong 2 à 3 meter. Wat korter zit kan nogal fel belicht zijn, en wat verder zit krijgt niet meer het volle effect van de flits. De flits heeft geen noemenswaardig effect meer op subjecten op 4 en meer meter van de lens.

    Dus bij jouw foto's was de flits op zich van geen nut, maar ze had wel twee effecten:
    -Bij flits wordt een snellere sluitertijd genomen, dus dat geeft een foto met minder "bewogen subjecten".
    -Een snelle sluitertijd betekent ook minder tijd voor licht om door je lens heen te komen. Ik vermoed daarom dat er die avond toch nog wat méér zonlicht was als op de foto wordt getoond.

    Van Trust cams weet ik niks af (behalve net als jij; dat ze niet hoog worden ingeschat), maar ik wou met bovenstaande uitleg eigenlijk gewoon zeggen; je getoonde foto is niet echt representatief. Je kan er moeilijk de kwaliteiten/zwakke punten van de cam mee aantonen.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      Originally posted by Jochen
      Een flits van een consumer-camera is berekend op een "subject-afstand" van ong 2 à 3 meter. Wat korter zit kan nogal fel belicht zijn, en wat verder zit krijgt niet meer het volle effect van de flits. De flits heeft geen noemenswaardig effect meer op subjecten op 4 en meer meter van de lens.
      Ik vind het altijd grappig, maar tegelijk ook zielig, hoeveel mensen bij grote evenementen in het donker, of bij grote gebouwen/monumenten in het donker, flits-foto's nemen met hun compact camera'tje. Keer op keer mislukte foto's...

      Henk

      Comment


      • #4
        Originally posted by henkvw

        Ik vind het altijd grappig, maar tegelijk ook zielig, hoeveel mensen bij grote evenementen in het donker, of bij grote gebouwen/monumenten in het donker, flits-foto's nemen met hun compact camera'tje. Keer op keer mislukte foto's...

        Henk


        Haha, dan moet je bij mijn oom zijn. Ik vind veel foto's zonder flits sowieso mooier, je hebt dan niet het idee dat een persoon of iets dergelijks op de foto is geplakt... het ziet er soms zo nep uit. Voor de rest ben ik gewoon een huis-tuin-en-keuken fotograafje. Leuke kiekjes van de vakantie enzo...

        Maar is er iemand met meer ideeën over deze camera? En wat zijn handige foefjes om de camera goed uit te testen?

        Comment


        • #5
          Originally posted by henkvw

          Ik vind het altijd grappig, maar tegelijk ook zielig, hoeveel mensen bij grote evenementen in het donker, of bij grote gebouwen/monumenten in het donker, flits-foto's nemen met hun compact camera'tje. Keer op keer mislukte foto's...

          Henk


          Yes! Of zo in een voetbalstadion: al die flitsen die je in de tribune ziet afgaan!
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #6
            Hey Madguy,

            Allereerst welkom op het forum. Ik moet je helaas teleurstellen in je aankoop. Er zijn een aantal dingen die een trust cam niet tot de meest geweldige camera's maakt, nl:

            Als eerste zit er een hele kleine ccd-chip in, hoe groter hoe beter...

            Ten tweede heeft de camera een zeer zwakke lens, omdat dit bijna het duurste onderdeel is, heeft trust hier heel veel op bespaart. En dat is terug te zien op de foto's.

            Ten derde zegt trust dat ze optical zoom in de camera hebben gestopt, dit kunnen ze wel doen alleen bij geen zoom wordt bij de kleinste beweging die je maakt, en waarbij de camera beweegt al een onscherpe foto genomen. En bewegingen maak je altijd door zelfs maar op de ontspanknop te drukken wordt de camera al bewogen. Als je zoomt, vooral op een voorwerp binnen een 2 meter, dan zal je de beweging nog eerder krijgen. Dit kan worden opgelost om een foto te nemen vanaf een statief, ook niet echt geweldig.

            Ten vierde hierna stop ik, , betaal je voor de camera zo'n 200 euro exl geheugen, als je dat er bij koopt zit je rond de 230 euro. Nu kan je bij de megapool (geloof ik) een sony kopen voor 299 die VELE MALEN beter is.

            Helaas ik kan er niet meer van maken, ik moet wel toegeven dat ik met de trust 7 zoveel aan het vergelijken ben, maar ik denk dat dit niet heel veel uit maakt ten opzichte van die van jouw. kijkend naar de "vorderingen" in de camera's bij trust...

            Greetz,

            Neo
            IF you do something, DO IT GOOD!!!

            Comment


            • #7
              Madguy,

              Wat ik nog vergeten was, de software die ik gezien heb bij de trust camera's waren niet voor WIN XP, ook een feestje...

              Greetz,

              Neo
              IF you do something, DO IT GOOD!!!

              Comment


              • #8
                Originally posted by Neo
                Ten derde zegt trust dat ze optical zoom in de camera hebben gestopt, dit kunnen ze wel doen alleen bij geen zoom wordt bij de kleinste beweging die je maakt, en waarbij de camera beweegt al een onscherpe foto genomen. En bewegingen maak je altijd door zelfs maar op de ontspanknop te drukken wordt de camera al bewogen.
                Kun je dit eens beter uitleggen, want voor mij klinkt het als wartaal.
                (Bewegingsonscherpte bij langere brandpuntsafstanden -en dus de nood aan kortere sluitertijden- is een problematiek die eigen is aan het principe van fotografie en heeft totaal niets met de kwaliteiten van een camera te maken.)

                Henk

                Comment


                • #9
                  Hey HenkVW,

                  Wat ik heb ondervonden is het volgende:

                  Ik heb de trust powercam 720 zoom voor mijn vriendin gekocht als cadeautje voor op d'r stage. Mijn vader heeft een sony DSC-p72 rond dezelfde tijd gekocht.

                  Ik heb meerdere foto's met beide toestellen genomen, en ik had bij de trust van de 8 foto's 5 onscherpe, ik heb echt mijn best gedaan om een hele vaste hand te houden. Bij de sony had ik 1 onscherpe foto,maar dat kwam omdat ik niet helemaal op de knop drukt maar ook op de camera. Bij de sony heb ik mijn hand meer bewogen. Alle foto's waren op hetzelfde punt genomen en allebei 4 keer met flits, en 4 keer zonder flits. Ik heb met de trust 1 foto vanaf het meegeleverde statiefje genomen en die was vrij scherp.

                  Ik heb naar trust gemaild omdat ik dacht dat dit een productie foutje was en het antwoord dat zij mij gaven is dat er al meer mensen over hadden gebeld/gemaild maar dat trust de problemen niet had ondervonden en dat ze nog aan het zoeken waren. (dit komt bij mij al gauw over dat ze wel degelijk weten dat het probleem bestaat maar dat dat de minpunten zijn van de camera)

                  Toen ik dit niet vertrouwde ben ik naar een foto-speciaal zaak gegaan om daar te vragen wat het probleem was. De fotograaf die daar werkt zei tegen mij dat de meeste duurdere camera's een soort correctie in het toetsel hebben zitten die de kleine bewegingen opvangen. Bij de trust is het zo omdat ze al een slechte lens hebben, en niet zo'n auto correctie optie dat de onscherpte wordt versterkt.

                  Meer weet ik er niet van maar het klonk mij heel aannemenlijk, dus als het niet klopt dan zal ik dat stukje commentaar intrekken.

                  Greetz,

                  Neo.
                  IF you do something, DO IT GOOD!!!

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Neo

                    Toen ik dit niet vertrouwde ben ik naar een foto-speciaal zaak gegaan om daar te vragen wat het probleem was. De fotograaf die daar werkt zei tegen mij dat de meeste duurdere camera's een soort correctie in het toetsel hebben zitten die de kleine bewegingen opvangen. Bij de trust is het zo omdat ze al een slechte lens hebben, en niet zo'n auto correctie optie dat de onscherpte wordt versterkt.

                    Meer weet ik er niet van maar het klonk mij heel aannemenlijk, dus als het niet klopt dan zal ik dat stukje commentaar intrekken.

                    Greetz,

                    Neo.
                    Hmmmmm... een "correctie" die ik ken is een gestabiliseerde lens. Dat soort lenzen vind je enkel voor DSLR's, of op de Canon Pro90IS of op de Oly C-2100UZ (oudere toestellen).

                    Maar van een correctie IN de camera heb ik nog nooit gehoord.

                    Als die Trust veel bewogen beelden aflevert bij laag licht heeft dat volgens mij niks te maken met het ontbreken van één of andere correctie-techniek, maar wel met:
                    1) het feit dat de chip zo klein is. Een minimale beweging tijdens het afdrukken is al zichtbaar op een kleine chip. Op een grotere chip iets minder, op film nog veel minder.
                    2) de slechte optiek. Glas dat niet veel licht doorlaat betekent dat de camera een grotere sluitertijd zal nodig hebben. En hoe groter de sluitertijd, hoe meer kans op beweging.

                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Hoi Jochem,

                      het is niet alleen met weinig licht maar ook in de volle zonneschijn met de zon in mijn rug. Het klinkt ook heel aannemenlijk dat het ligt aan de kleine ccd-chip. Want iedereen spreekt ook zoals ik in mijn eerste reply al zei, van een grotere chip is beter. Of het om een stabilizator is dat durf ik echt niet te zeggen, ik weet dat die dingen alleen in dslr's zitten, dus ik verwacht het bijna niet. Maar hoe komt het dan dat ik met de sony onder precies dezelfde omstandigheden veel betere foto's krijg? Dat moet ergens aan liggen, volgens mij.

                      Greetz,

                      Neo
                      IF you do something, DO IT GOOD!!!

                      Comment


                      • #12
                        Hey Neo,

                        Ook bij volle zonlicht?! Da's straf. Je moet al heel hard bewegen om bij 1/500sec een bewogen foto te krijgen... Of is die optiek zó slecht dat hij ook bij zonlicht nog steeds een lagere sluitertijd nodig heeft voor genoeg belichting? Weird...

                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          Dat klinkt dus als aardig weggooibaar...

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Jochen
                            1) het feit dat de chip zo klein is. Een minimale beweging tijdens het afdrukken is al zichtbaar op een kleine chip. Op een grotere chip iets minder, op film nog veel minder.
                            Ik dacht eerst ook daaraan, maar dat klopt natuurlijk niet omdat je lens ook typisch een veel kleinere brandpuntsafstand heeft (grootte-orde 5 tot 20mm). Wanneer je dezelfde equivalent 35mm brandpuntsafstanden neemt, ga je net hetzelfde last van bewegingsonscherpte hebben, ongeacht of je nu een fullframe sensor hebt of zo een miniprulleke uit een Trust.
                            Wellicht is het een combinatie van de slechte optiek die je al aanhaalde met slechte AF-prestaties (wat natuurlijk ook weer direct kan verklaard worden door de slechte optiek). Of het dan inderdaad bewegingsonscherpte is door te lange sluitertijd kan in principe snel achterhaald worden uit de EXIF info waar zowel sluitertijd als brandpuntsafstand af te lezen moeten zijn.

                            Henk

                            Comment


                            • #15
                              Henkvw,

                              Ik wil eigenlijk een foto posten zodat jullie deze kunnen bekijken, maar hoe moet ik dat doen want op de site kan ik niet uploaden. Dan kunnen jullie zelf zien hoe een foto eruit ziet. De foto is genomen van een gebouw, en ik wil benadrukken dat ik toch echt wel een vaste hand heb.

                              Dus als jullie uit zouden kunnen leggen hoe ik hier een fotoke weg kan zetten dan hebben we referentie materiaal

                              Greetz,

                              Neo
                              IF you do something, DO IT GOOD!!!

                              Comment

                              Working...
                              X