Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Triggervoltage unomat BC 32T: goed gemeten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Triggervoltage unomat BC 32T: goed gemeten?

    Omdat ik met een externe flash wil gaan werken met mijn fuji S602Z ben ik eens gaan rondneuzen op dit forum. Ik heb al het een en het ander in verscheidene topics gelezen ivm externe flash en eventueel te hoge voltage. Nu ben ik geen crack in electronica, maar heb toch de "voltage" van mijn oude flasch (unomat BC32T) proberen uit te meten. Ik heb dit met een digitale voltmeter gedaan - op gelijkstroom gezet, max. 200 volt meetbereik, minkabel op het flitsschoencontactpunt, pluskabel op het middencontact. Toestel aangezet en er verscheen dan ongeveer een 39 v op het scherm. Blijkbaar kan ik alleen deze voltage meten, want ik kan de flash niet laten flitsen wanneer de verbinding met de voltmeter is.
    Heb ik dit nu goed gemeten? Of moet dit anders worden gedaan?
    Moest het goed gemeten zijn, dan dacht ik dat ik deze flits kan gebruiken voor mijn fuji. Of zit ik hier ook mogelijks verkeerd?

    Mvg
    Patrick
    Mvg
    Patrick
    Fuji S602Z

  • #2
    Ik geloof dat bij de ontlading van de flits het voltage vele malen hoger ligt, dit is maar voor een kort moment en niet te meten met een voltmeter.

    Of je hem kan gebruiken weet ik niet, want dan moet je eerst weten tegen welk voltage de camera bestand is.
    <sub>Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.</sub>

    Comment


    • #3
      Als ik het goed begrepen heb in de vorige topics dan is er tussen de contactpunten op de flash op het moment dat de flits afgaat geen spanning. Maar is het de spanning, wanneer de flits gewoon aan staat, die men moet meten. Kan er misschien een techneut onder de forumleden dit eventueel bevestigen of corrigeren. Dank u.

      Mvg
      Patrick
      Mvg
      Patrick
      Fuji S602Z

      Comment


      • #4
        Misschien zal je dit helpen :
        http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

        Comment


        • #5
          Ik heb ooit het volgende gelezen en bewaard:

          Het voltage wat de FinePix S602 Zoom mag en kan hebben voor een flitser is ongeveer 300 Volt.

          Ik geef het door voor wat het waard is, ik heb hetzelf niet uitgetest.
          Groetjes,

          Rudi Petitjean

          NATURE GALLERY

          Comment


          • #6
            @ Patrik,
            Dit is inderdaad correct. Het triggeren van de flitsbuis geschiedt door een opgeladen condensatortje te ontladen over de primaire van een kleine bobine. Het condensatortje wordt via een hoge weerstand opgeladen tot een spanning van 150 to 350 V. Bij eenvoudige flitsers wordt het condensatortje direct door het flitsercontact ontladen, waarop dan dus een hoge spanning staat. Deze kan alleen direct gemeten worden door een voltmeter met hoge inwendige weerstand. Als voorbeeld: DE PRAKTICA 321A staat in de lijst van Sonyke als hebbende een spanning van 114 V. In werkelijkheid heeft deze een spanning van 255 V, het condensatortje wordt geladen via 2M weerstand. Met een digitale meter met inwendige weerstand van 10M meet men 250V, De 114v in de lijst is kennelijk de spanning die gemeten is met een draaispoelmeter van 10K/V in de 150V bereik stand. Men ziet dat hier verdubbeling van de gemeten waarde nog niet eens de werkelijke waarde weergeeft! Het betreft hier natuurlijk de oudere of goedkopere flitsers, daar de anderen reeds inwendig van electronica voorzien zijn en de ontlading van het C'tje door een thyristor of zo plaatsvindt.
            Ik wilde hierbij aantonen dat men opgegeven waarden vaak met een korreltje zout moet nemen!
            MVG. Eugene.

            Comment


            • #7
              Bedankt voor de uitleg. Maar jammer genoeg te ingewikkeld voor mijn te weinig ontwikkeld brein.
              Is het nu zo dat er een specifieke multimeter nodig is (met voldoende hoge weerstand) om dit uit te meten? En hoe moet het dan exact gemeten worden?

              Mvg
              Patrick
              Mvg
              Patrick
              Fuji S602Z

              Comment


              • #8
                Als je met een digitale voltmeter meet, dan zal de spanning in het algemeen slechts weinig hoger zijn dan de gemeten. Alleen de metingen gedaan met een analoge meter kunnen wel een factor twee afwijken afhankelijk van de flitser en gebruikte meter.

                Comment

                Working...
                X