Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips "goede" lens keuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips "goede" lens keuze

    Hoi Allemaal,

    Ik ben gevraagd voor het maken van een huwelijksreportage van een vriending
    en ben dus op zoek naar een geschikte lens voor mijn camera de Nikon D40.

    Nu gebruik ik de lens : Nikon DX-AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3.5-5.6GII ED,
    maar zoek een lens die meer geschikt is voor detail fotografie zoals op een huwelijk.

    Alvast bedankt !

    mvg,
    Debby

  • #2
    Re: Tips "goede" lens keuze

    De combinatie van lenzen nikon 24-70 2.8 en 70 - 200 2.8 is voor huwelijken een klassieker.
    Ik heb eens een avondfeest gedaan met een 14-24 en dat was ook wel leuk en gaf best goede beelden, maar hou er dan wel rekening mee dat je heel goed op je perspectief moet letten en die raad ik niet echt aan voor het huwelijk zelf.

    Als je naar primes wil gaan is de sigma 35 1.4 een goeie. Voor lichte tele gebruik ik de 85mm TS (enkel MF). Ik weet dat dat gek klinkt, maar ik hou gewoon van die lens. Een 85 1.8 is ook een goeie keus en die heeft wel AF.

    Voor echte details zoals de ringen, kousebanden, poppetjes op taarten en ander klein speelgoed is een macro leuk. Een dijk van een lens daarvoor is de 105 VR Micro.
    Je moet niet in de taart kruipen om fotos te maken, ze heeft VR dus je kan uit de losse hand werken en ze is retescherp. Het is precies of ze is ervoor gemaakt.

    In wezen is elke brandpuntsafstand wel te doen, als je de hebbelijkheden van het gegeven perspectief dat erbij komt kent en kan gebruiken.
    Je werkt best wel met lichtsterke lenzen (2.8, 1.8, 1.4). Dat gaat je grootste troef zijn.
    Ik ken de d40 niet echt maar probeer eerst eens uit wat de maximum iso waarde is waarop je nog aanvaardbare beelden krijgt. Dat is heel belangrijk om weten :-)
    Last edited by Jinkx; 21 augustus 2014, 12:44.
    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

    Comment


    • #3
      Re: Tips "goede" lens keuze

      Op D40 is 17-55/2.8 een betere keuze (crop) dan de 24-70.
      Bij alternatieve merken tamron/sigma, opletten dat je een versie hebt met scherpstelmotor.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Tips "goede" lens keuze

        Lichtsterke lenzen zullen inderdaad echt een must zijn.

        Ik weet niet wat je budget is, maar je hebt verschillende keuzes.
        Een tamron 17-55 f2.8 icm met een 55-300 of 55-200 VR f4,5-5,6 is een 'betaalbare' keuze.
        De 55-200 of 300 is dan vooral voor buiten of voor in situaties met veel licht.

        Ook kan je gaan voor een tamron 17-50 f2.8 icm een 85m f1.8. Dit is een lichtsterkere combo, maar dan heb je wel niet zoveel zoom (en kun je ook niet zoomen)

        Een wat goedkoper alternatief is een 35mm f1.8, een 50mm f1.8 en een 85mm f1.8 (zijn ook nog relatief makkelijk tweedehands te vinden) en dan houdt je die 18-55 ook nog bij je natuurlijk voor wide-angle shots...

        Als jij verantwoordelijk bent voor de enige, officiele huwelijksfoto's dan moet je ervan bewust zijn dat je goeie resultaten moet hebben.
        Als dit je eerste huwelijk is, zorg er dan ook voor dat je weet wat je te doen staat. Doe wat inspiratie op en informeer je. Probeer ook eens mee te gaan met een andere huwelijksfotograaf.

        Doordat je camera inderdaad beperkt zal zijn bij hoge ISO waarden zijn lichtsterke lenzen dus echt wel een must.
        Indien je de investering niet kan maken (het is immers sowiso een redelijk dure investering) kan je ook nog altijd lenzen huren...

        En nog een PS'je. Dit onderwerp had eigenlijk onder 'objectieven' moeten staan, maar een mod zal dit topic daarheen wel verplaatsen
        Last edited by RuneDg; 21 augustus 2014, 19:35.
        Lowepro Fastpack 100 - Nikon D7000 - Nikon 18-105 f3.5-5.6 - Nikon 35mm f1.8G - Sigma 17-50 f2.8 - Manfrotto 294 series

        Comment


        • #5
          Re: Tips "goede" lens keuze

          je kan ook een lens huren voor de bruiloft
          en zelf een prime kopen (die zijn goedkoper)
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment

          Working...
          X