Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips 2dehands

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips 2dehands

    Beste forumleden,

    Ik heb besloten om de D5300 in combinatie met een 18-140mm les te kopen tweedehands, was eerst van plan om de D5500 nieuw te kopen met dezelfde lens voor €900, maar zag toevallig deze tweedehands online komen een paar dagen geleden voor €400 met maar 500 kliks! 1 jaar oud ondertussen, maar adhv de kliks zal het toestel wel in nieuwstaat zijn (hoop ik). Hij heeft helaas de factuur wel niet meer maar indien het toestel fatsoenlijk werkt lijkt het mij geen probleem. Ik ga morgen bij hem langs dus als hij mij toch in het zak zou zetten weet ik in ieder geval al waar hij woont

    €400 lijkt mij een goede prijs desondanks de missende factuur, toch? Mijn vraag is nu, wat moet ik morgen zeker gaan testen? Het is mijn eerste toestel dat ik ga kopen, heb wel al met andere toestellen wat foto's genomen dus ken er wel iets van. Autofocus fatsoenlijk testen en stof in de lens controleren was ik sowieso al van plan, andere dingen die ik nog dien te testen die gekend zijn snel stuk te gaan?

    Ik hoor het graag!

    Groetjes Jeroen

  • #2
    Re: Tips 2dehands

    Hoi,

    vreemd dat de verkoper zijn factuur niet meer heeft, deze kan wél bepalend zijn in geval van garantie.
    De camera zit in z'n 2e jaar van z'n garantie.
    Mocht de verkoper de originele verpakkingen, de Nikon dozen, ook niet meer hebben... dan is het helemaal mis... dan is het wellicht/misschien gestolen waar.
    Dus, pas op!

    Adrie

    Comment


    • #3
      Re: Tips 2dehands

      Goed gedacht, hij heeft wel vermeld waar hij het toestel gekocht heeft. Heeft de winkel de serienummers van toestellen die ze over de jaren heen verkocht hebben opgeslagen? Dan bel ik even als ik daar ben voor zeker te zijn.

      EDIT:
      Is het ook niet mogelijk om het toestel gewoon te kopen en dan naderhand de politie te contacteren? (Moesten de winkels hun serienummers niet bijhouden.)

      EDIT2:
      Hij zou ook nog de handleiding hebben van het toestel.
      Last edited by JeroenBeunckens; 28 november 2016, 09:24.

      Comment


      • #4
        Re: Tips 2dehands

        Oorspronkelijk geplaatst door JeroenBeunckens Bekijk bericht
        EDIT:
        Is het ook niet mogelijk om het toestel gewoon te kopen en dan naderhand de politie te contacteren? (Moesten de winkels hun serienummers niet bijhouden.)
        Begrijp ik het goed, je wilt een toestel kopen en hierna de politie verwittigen? Dan heb je al 1 extra crimineel: U zelf. Zover ik weet is het strafbaar doelbewust gestolen goederen aan te kopen. Gij zijt dan u geld en camera kwijt. Wie weet nog meer.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Tips 2dehands

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Begrijp ik het goed, je wilt een toestel kopen en hierna de politie verwittigen? Dan heb je al 1 extra crimineel: U zelf. Zover ik weet is het strafbaar doelbewust gestolen goederen aan te kopen. Gij zijt dan u geld en camera kwijt. Wie weet nog meer.
          Hoe kan ik op voorhand weten dat een toestel gestolen is geweest? Volgens mij is het dan nog best vriendelijk van mijzelf om de politie nog te verwittigen i.p.v. goed gelovig te zijn en hem gewoon te gebruiken.

          Comment


          • #6
            Re: Tips 2dehands

            Oorspronkelijk geplaatst door JeroenBeunckens Bekijk bericht
            Hoe kan ik op voorhand weten dat een toestel gestolen is geweest? Volgens mij is het dan nog best vriendelijk van mijzelf om de politie nog te verwittigen i.p.v. goed gelovig te zijn en hem gewoon te gebruiken.
            Het probleem zit erin dat je naderhand de politie wil contacteren. Beter voor aankoop.
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • #7
              Re: Tips 2dehands

              Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
              Het probleem zit erin dat je naderhand de politie wil contacteren. Beter voor aankoop.
              Zal voor ik naar de persoon ga de politie verwittigen en naderhand opnieuw bellen voor het serienummer te controleren bij hun. Dan heb ik mij best toch gedaan denk ik. Danku voor de tip.

              Comment


              • #8
                Re: Tips 2dehands

                Toch een paar bedenkingen, géén factuur en nog een jaar garantie? hoe ga je daarop beroepen?
                Geen doos meer?
                Het kan een koopje zijn, maar toch uitkijken.
                MVG. Hugo

                Comment


                • #9
                  Re: Tips 2dehands

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rx-ke Bekijk bericht
                  Toch een paar bedenkingen, géén factuur en nog een jaar garantie? hoe ga je daarop beroepen?
                  Geen doos meer?
                  Het kan een koopje zijn, maar toch uitkijken.
                  Volgens mij kan ik geen beroep doen op garantie als ik de factuur niet heb maar ik denk dat ik hiermee kan leven moest het toestel in nieuwstaat zijn.
                  Ik ga sowieso voorzichtig zijn eer ik het toestel aankoop.
                  Heeft u nog tips voor dingen die ik dien te controleren voor ik het toestel aankoop? Bijvoorbeeld mankementen die ik later pas zou ondervinden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tips 2dehands

                    Ja kan makkelijk via internet nagaan of het aantal clicks wel klopt, misschien kun je dit met een laptop nakijken als je nog bij hem bent ?
                    is hij de de originele eigenaar ? Kent hij wel iets van fotografie, ik zou hem enkele simpele foto vragen stellen
                    succes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tips 2dehands

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                      Begrijp ik het goed, je wilt een toestel kopen en hierna de politie verwittigen? Dan heb je al 1 extra crimineel: U zelf. Zover ik weet is het strafbaar doelbewust gestolen goederen aan te kopen. Gij zijt dan u geld en camera kwijt. Wie weet nog meer.
                      Die verkoper heeft geen factuur en geen doos. Het kan gestolen waar zijn, met de nadruk op KAN. Er zijn nu éénmaal mensen op deze aardbol
                      die 1) ongelofelijk slordig zijn en 2) geen dozen bijhouden. Of 't kan het fototoestel zijn van een overleden familielid, ik zeg maar wat. Stel je voor dat jij die camera koopt en dan de flikken belt als de winkel die serienr's niet bijhoudt? Ik als verkoper zijnde zou je achteraf toch ook weten te vinden hoor met je valse beschuldiging.

                      Mijn advies: blijf er van weg en laat die mens zitten met zijn gerief. Als hij merkt dat 't niet verkocht geraakt dan zal ie wel moeite doen om aan een duplicaat van't factuur te geraken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tips 2dehands

                        Sommige winkels sturen het factuur digitaal (Cool bleu) door of bewaren het aan de hand van je identiteits-kaart (medi markt) als je dit wilt.
                        Van welke winkel komt het?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tips 2dehands

                          Je gaat in ieder geval veel plezier beleven aan de 5300.

                          Eén tip : vraag waarom het toestel weg mag / moet. Klinkt het antwoord een beetje raar, wees dan op je hoede. Maar voor hetzelfde geld is de man gewoon een sloddervos en is hij de factuur gewoon verloren. Vraag in ieder geval waar hij het toestel gekocht heeft, en of er eventueel geen duplicaat opgevraagd kan worden. Kwestie van garantie en dergelijke.
                          In het onderdeel "Aangeboden" op dit forum staat ook een topic i.v.m. gestolen fotomateriaal. Kan je ook altijd even nakijken als je twijfelt.

                          Ik heb mijn 5300 ook tweedehands gekocht, met weinig clicks. We hebben een aantal keer over en weer gemaild en gebeld, en ik had er een goed gevoel bij. Omdat het toch anderhalf uur rijden was, is mijn man 'm gaan ophalen na een afspraak in de buurt (hij is accountmanager, met klanten over het hele land). Hij heeft een paar testfoto's genomen om te zien hoe het zat met de autofocus, of er geen rare geluidjes waren, of de knopjes werkten enz., en heeft gekeken naar de staat van het toestel en de lens (krasjes, barstjes, deukjes, ...). Alles was pico bello in orde, dus hij heeft cash betaald en de hele zaak meegebracht. Ik heb de originele doos, handleiding en factuur. Er zat namelijk nog een klein jaar garantie op.

                          EDIT: nog iets waar ik aan denk, heeft hij z'n toestel en lens geregistreerd bij Nikon? Je kan een toestel wel tweemaal registreren blijkbaar, ik heb het net geprobeerd met het mijne.
                          Last edited by Rozemarijn; 28 november 2016, 12:58.
                          Rozemarijn

                          Nikon D5300 + Sigma AF 18-300MM F/3.5-6.3 + Sigma 18-35mm F/1.8 + Tokina 11-16mm F/2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tips 2dehands

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rozemarijn Bekijk bericht
                            EDIT: nog iets waar ik aan denk, heeft hij z'n toestel en lens geregistreerd bij Nikon? Je kan een toestel wel tweemaal registreren blijkbaar, ik heb het net geprobeerd met het mijne.
                            Wat heeft dat precies voor nut? Ken er nog niets van

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tips 2dehands

                              Ben daarstraks langsgegaan bij die persoon, kwam er een oude man van 60 open doen, echt een hele vriendelijke man. Kan me niet inbeelden dat hij een toestel zou gaan stelen.
                              Het toestel was gewoon te ingewikkeld voor hem en te groot om overal mee naartoe te nemen, heb het thuis even gecontroleerd, 423 kliks heeft het toestel echt in nieuwstaat!
                              Ook heeft hij het sd kaartje twv €30 er gewoon bij gedaan. Dus voor €400 heb ik toch een mooie deal gemaakt!

                              Bedankt voor de reacties.

                              Comment

                              Working...
                              X