Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

theoretische vraag FX/DX

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: theoretische vraag FX/DX

    Oorspronkelijk geplaatst door LLuc Bekijk bericht
    Klopt mijn redenering:
    hoe groter de sensor (FX) hoe meer licht die kan vangen, dus hoe lager de isowaarde kan zijn en/of hoe kleiner het diafragma (groter getal) kan zijn tov een camera met kleinere sensor (DX) om uiteindelijkhet zelfde resultaat te bekomen?
    Kan deze redenering dan ook doorgetrokken worden naar compactcamera's met soms een heel kleine sensor?
    Van geen kanten klopt dat.
    Denk aan Bayer en X-trans, FF en medium format.
    En optiek is ook wat complexer dan jouw redenering.
    Kwaliteit van glas en diafragma is objectief-gebonden, ISO is voor de sensor en de bijhorende processor.
    ...zonder handtekening...

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Is dit bewezen of gewoon gevoel? Als ik een foto van mijn D700 crop naar DX, heeft die nog steeds minder ruis als die van een D300(camera's van dezelfde generatie en beide in bezit of gehad).
      soms gebruik ik de D700 en de D90 door elkaar en dan gebeurt het dat ik een foto maak en die opnieuw maak met de D90 omwille van het zoom effect van de crop. Als ik dan de foto van de D700 bij snij naar +/- het zelfde beeld van de D90 dan vind ik het beeld van de D90 meestal cleaner. ik moet wel toegeven dat ik dit nog niet in echte slechte licht omstandigheden heb gedaan. maar deze hebben natuurlijk allebei 12mp en die crop van de D700 verliest dan pixels.
      Last edited by Franciskine; 11 mei 2017, 21:00.

      Comment


      • #18
        Re: theoretische vraag FX/DX

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Dat gaat theoretisch alleen op bij camera's van dezelfde generatie en de D7000 is volgens mij minstens één generatie ouder dan de D800. Anders zou de D2h de minste ruis moeten hebben(4MP DX) en zelfs de D1 zou dan moeten winnen.
        Ik denk dat er qua ruis intussen wel véél camera's winnen van de D7000.
        Ik heb een D7000 en vanaf 500 ISO heb ik daar veel te veel ruis naar mijn zin. Daarom probeer ik zo goed als altijd aan iso 100 te trekken waar mogelijk. Ook voor nachtfoto's op statief.

        Comment


        • #19
          Re: theoretische vraag FX/DX

          Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
          Van geen kanten klopt dat.

          Kwaliteit van glas en diafragma is objectief-gebonden, ISO is voor de sensor en de bijhorende processor.

          Maar ze worden samen gebruikt toch? indien de sensor dan beter is (groter zoals FF, meer pixels of grotere pixels) dan heeft dat toch een invloed op wat er met het diafragma kan gebeuren. Als je sensor gevoeliger is (iso hoger), dan kan dat diafragma toch kleiner bij zelfde sluitertijd?

          Mijn vraag gaat uiteindelijk vnl over de rol van de sensor. Indien er dus een een verschil is tussen 2 sensoren (en hier gaat het vooral over de absolute grootte van de sensor FF/ASPC), dan kan dat toch een invloed hebben op je iso instellen of op je diafragma...

          Dus wanneer het enige verschil de grootte van de sensor is (daarom kwamen we uit bij D700 en D300) en je gebruikt op de D700 een 50mm objectief en op de D300 een 35 mm objectief... hoe moet je dan het diafragma/sluitertijd/isowaarde instellen op beide camera's om hetzelfde resultaat te verkrijgen? Ik dacht dat dan op de FF camera het diafragma kleiner kan, of de isowaarde lager of de sluitertijd korter (of combinatie) dan op de D300

          Ik probeer het misschien heel simpel te benaderen...

          Luc
          Last edited by LLuc; 12 mei 2017, 13:30.
          verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

          Comment


          • #20
            Re: theoretische vraag FX/DX

            Ben ik nu de enige die denkt dat het hier nodeloos ingewikkeld gemaakt wordt ? Basiskennis ! Het licht dat in de camera doordringt, kan 'geregeld' worden door het objectief, via lichtsterkte (en dus ook kwaliteit) van het glas, door het gekozen diafragma, en door de gekozen tijd dat het licht kan binnendringen, de sluitertijd dus. Wat er met dat licht dan gebeurt, daar hebben we de sensor voor en de beeldverwerking. De gevoeligheid van de sensor wordt uitgedrukt in een iso-waarde, en die is (dat veronderstel ik toch) geijkt. Tot daar de elementen die je zelf kunt instellen. Hoeveel pixels, hoe groot de pixels, hoe groot de sensor, dat zijn dingen die de fabrikant bepaalt, en die wij eigenlijk alleen ervaren als meer of minder ruis (en uiteraard nog enkele andere dingen). maar dat doet niets aan de instellingen voor de belichting. Zoals eerder al duidelijk gezegd: het gaat over licht per oppervlakte-eenheid van de sensor. De totale oppervlakte van de sensor heeft dus niets te maken met gevoeligheid of diafragma of sluitersnelheid. Dus als je de gevoeligheid instelt op iso 200, dan is dat hetzelfde voor alle camera's, ongeacht hun sensorgrootte, ongeacht het objectief. Het was vroeger 'gemakkelijker': als je een film opstak van 400 ASA, was vertrokken voor 24 af 36 opnamen op 400 ASA....

            Comment


            • #21
              Re: theoretische vraag FX/DX

              Als je belichting bij een FF bijvoorbeeld F2.8 1/250s ISO800 is dan is dat bij een cropsensor precies hetzelfde. De FF zal je minder ruis geven, minder scherptediepte dus een meer onscherpe achtergrond, en scherpere foto's ook.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #22
                Re: theoretische vraag FX/DX

                Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                Ben ik nu de enige die denkt dat het hier nodeloos ingewikkeld gemaakt wordt ? Basiskennis ! Het licht dat in de camera doordringt, kan 'geregeld' worden door het objectief, via lichtsterkte (en dus ook kwaliteit) van het glas, door het gekozen diafragma, en door de gekozen tijd dat het licht kan binnendringen, de sluitertijd dus. Wat er met dat licht dan gebeurt, daar hebben we de sensor voor en de beeldverwerking. De gevoeligheid van de sensor wordt uitgedrukt in een iso-waarde, en die is (dat veronderstel ik toch) geijkt. Tot daar de elementen die je zelf kunt instellen. Hoeveel pixels, hoe groot de pixels, hoe groot de sensor, dat zijn dingen die de fabrikant bepaalt, en die wij eigenlijk alleen ervaren als meer of minder ruis (en uiteraard nog enkele andere dingen). maar dat doet niets aan de instellingen voor de belichting. Zoals eerder al duidelijk gezegd: het gaat over licht per oppervlakte-eenheid van de sensor. De totale oppervlakte van de sensor heeft dus niets te maken met gevoeligheid of diafragma of sluitersnelheid. Dus als je de gevoeligheid instelt op iso 200, dan is dat hetzelfde voor alle camera's, ongeacht hun sensorgrootte, ongeacht het objectief. Het was vroeger 'gemakkelijker': als je een film opstak van 400 ASA, was vertrokken voor 24 af 36 opnamen op 400 ASA....
                Klopt, dezelfde lichtinval, zelfde gevoeligheid; maar de grotere sensor doet er toch meer mee... dat is het enige wat ik bevestigd wil zien...

                Luc
                verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

                Comment


                • #23
                  Re: theoretische vraag FX/DX

                  Oorspronkelijk geplaatst door LLuc Bekijk bericht

                  Ik probeer het misschien heel simpel te benaderen...

                  Luc
                  Je gaat iets te kort door de bocht Luc.
                  Het gaat nog altijd om EN EN en niet OF.
                  De sensorgrootte speelt als glas en gevoeligheid hetzelfde zijn. Een wiskundige equatie zeg maar.

                  In je originele post schrijf je 'grotere sensor kan meer licht vangen'. En meteen ga je glas/objectief/lichtsterkte van die kant voorbij.
                  Fotografie gaat om het geheel van de camera.

                  PS: en dan ben je de fotograaf nog vergeten. :-)
                  ...zonder handtekening...

                  Comment


                  • #24
                    Re: theoretische vraag FX/DX

                    Klopt, dezelfde lichtinval, zelfde gevoeligheid; maar de grotere sensor doet er toch meer mee... dat is het enige wat ik bevestigd wil zien...
                    Niet dus. De grotere sensor doet er vanalles mee, maar doet niets aan de belichtingstijd of diafragma of gevoeligheid....dat zijn dingen die de fotograaf kiest.

                    Comment


                    • #25
                      Re: theoretische vraag FX/DX

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lieven Lema Bekijk bericht
                      Je gaat iets te kort door de bocht Luc.
                      De sensorgrootte speelt als glas en gevoeligheid hetzelfde zijn. Een wiskundige equatie zeg maar.
                      Lieven, dat is precies wat ik wilde lezen: als alles hetzelfde blijft dan gaat een grotere sensor een invloed hebben. Maar die invloed is er dan toch ook wanneer niet alles hetzelfde blijft...


                      Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                      Niet dus. De grotere sensor doet er vanalles mee, maar doet niets aan de belichtingstijd of diafragma of gevoeligheid....dat zijn dingen die de fotograaf kiest.

                      Ik zeg toch niet dat de sensor, het diafragma of andere instellingen zou wijzigen. Ik vraag me alleen af of een betere sensor mij toelaat om de belichtingstijd/diafragma/iso anders in te stellen...
                      Het klopt toch dat bv een hogere isowaarde je de kans geeft met een kleiner diafragma of kortere sluitertijd te werken? Telkens ervan uitgaan dat het eindresultaat een technisch goeie foto moet zijn. Ik dacht even (en eigenlijk nog) dat de sensor grootte hier ook een invloed op had...

                      En ja dit is een theoretische benadering en we gaan ervan uit dat het steeds om dezelfde (goeie) fotograaf gaat...

                      Toch dank voor jullie antwoorden hoor!

                      Luc
                      verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

                      Comment


                      • #26
                        Re: theoretische vraag FX/DX

                        Oorspronkelijk geplaatst door LLuc Bekijk bericht
                        Lieven, dat is precies wat ik wilde lezen: als alles hetzelfde blijft dan gaat een grotere sensor een invloed hebben. Maar die invloed is er dan toch ook wanneer niet alles hetzelfde blijft...


                        Luc
                        Daarom niet in het het voordeel hoor, je hebt weer en bocht genomen.
                        ...zonder handtekening...

                        Comment


                        • #27
                          Re: theoretische vraag FX/DX

                          Snap niet welke bocht?
                          dus wel een invloed maar niet per se in het voordeel. Dus een grotere sensor is soms voordeliger, soms nadelig? Zal zeker kloppen, we laten even gewicht, formaat van de combinatie, prijs buiten beschouwing. Leg je me eens uit wanneer bv voordeel wanneer nadeel? Sorry, ik ben echt geen professional en wil alleen wat bijleren. Dat kan toch op dit forum?

                          thx
                          Luc
                          verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

                          Comment


                          • #28
                            Re: theoretische vraag FX/DX

                            Luc het nadeel van full frame is bij natuurfotografie dat je langere duurdere lenzen nodig hebt en dan ook nog eens net te kleine scherodiepte. Maar bij landschapsfotografie heb je op crop soms te lange lens. En bij portret nog te veel scherodiepte
                            Waar een wil is, is een weg
                            ---------------------------------

                            Comment


                            • #29
                              Re: theoretische vraag FX/DX

                              Oorspronkelijk geplaatst door LLuc Bekijk bericht
                              Lieven, dat is precies wat ik wilde lezen: als alles hetzelfde blijft dan gaat een grotere sensor een invloed hebben. Maar die invloed is er dan toch ook wanneer niet alles hetzelfde blijft...





                              Ik zeg toch niet dat de sensor, het diafragma of andere instellingen zou wijzigen. Ik vraag me alleen af of een betere sensor mij toelaat om de belichtingstijd/diafragma/iso anders in te stellen...
                              Het klopt toch dat bv een hogere isowaarde je de kans geeft met een kleiner diafragma of kortere sluitertijd te werken? Telkens ervan uitgaan dat het eindresultaat een technisch goeie foto moet zijn. Ik dacht even (en eigenlijk nog) dat de sensor grootte hier ook een invloed op had...

                              En ja dit is een theoretische benadering en we gaan ervan uit dat het steeds om dezelfde (goeie) fotograaf gaat...

                              Toch dank voor jullie antwoorden hoor!

                              Luc
                              De sensor grootte gaat inderdaad invloed hebben op je eind resultaat maar bij gelijke ISO zal de sluiter en het diafragma ook gelijk moeten zijn want de hoeveelheid licht per vierkante millimeter dat door je lens komt is het zelfde. De kwaliteit bij hogere ISO zal beter zijn een betere sensoren je kan er op dit moment nog altijd vanuit gaan dat een FF sensor een betere sensor is als een crop sensor van de zelfde generatie.

                              Comment


                              • #30
                                Re: theoretische vraag FX/DX

                                Dank allen voor de antwoorden! Nu het weekend is nog eens alle comments doorgenomen en ik begin het te vatten denk ik. Ik was in vorige posts inderdaad bepaalde zaken over het hoofd gezien.
                                Nieuwe poging om alles op een rijtje te zetten:
                                Iso/diafragma/sluitertijd zijn aan elkaar gelinkt. De sensorgrootte bepaalt een aantal andere factoren waaronder 'ruis'. Een hoge iso waarde zorgt er ook voor dat er ruis optreedt? Maar die kan dan weer verminderd worden door een grotere sensor te gebruiken. Zo heeft de grootte van de sensor toch onrechtstreeks een invloed op de gekozen isowaarde? Waar je die op een FF op 6400 kan instellen met een behoorlijk resultaat, ga je die lager moeten zetten op een andere camera?


                                luc
                                verlang niet tot morgen, geniet van vandaag...

                                Comment

                                Working...
                                X