Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tervervanging?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tervervanging?

    Hallo
    Ik ben van plan om mijn nikon d 40 te vervangen naar een compacter toestel.
    Ik heb nu een 18-135 mm lens erop maar mijn bereik is te klein.
    Een andere lens aanschaffen (18-300mm) valt mij te duur uit.
    Heeft er iemand tips welk een toestel ik het best koop?
    Moet geen reflex zijn.
    Dus redelijk compact met goede zoom bereik.
    Alvast bedankt voor de eventuele reactie.

  • #2
    Re: tervervanging?

    Onze "groten baas" Jaja is uitermate tevreden over de Fuji X-E1 en X-E2, systeemcamera's.
    En inderdaad, als je de resultaten bekijkt wordt je van je sokken geblazen. Kijk hier: https://jajabd.wordpress.com/ maar eens rond.

    Een alternatief kan zijn de Panasonic FZ1000 (vaste lens), dan kan je meteen ook in 4K filmen.
    Last edited by nete; 19 januari 2015, 14:28.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: tervervanging?

      Moderator Note: Verplaatst van ChitChat, subforum voor alles behalve fotografie, naar Camera's, omdat dit een concrete cameravraag is.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: tervervanging?

        meer zoom dan je 18-135mm lens én compacter dan je huidige setup...
        denk dat je meer zoom kunt hebben met een compact én dezelfde omvang, maar kleiner zal niet lukken vrees ik....
        schoonvader heeft een somy hx400, en is er tevreden van, maar dit is zeker niet te vergelijken van kwaliteit met een dslr! (maar dan wel 18-1300mm zoom)
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

        Comment


        • #5
          Re: tervervanging?

          Redelijk compact met groot zoombereik... dat klinkt als een bridge toestel.
          Wij hebben een Panasonic FZ150, de voorloper van de FZ200, en zijn daar tevreden over... voor outdoor foto's zelfs heel tevreden. Ook Sony heeft een reeks megazooms van gemiddeld formaat, zoals hierboven al aangehaald. De meeste van die toestellen ondersteunen ook raw; EVFs en draai- en kantelbare schermpjes behoren ook tot de mogelijkheden. Zolang je met een kleine sensor tevreden bent, kan je heel veel kanten uit voor aanvaardbare prijzen (minder dan 500 euro).

          Persoonlijk ben ik niet zo enthousiast over de supercompacte megazooms... de lenzen moeten zo klein gebouwd worden dat de kwaliteit erop achteruitgaat. Althans, dat is toch mijn indruk...
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            Re: tervervanging?

            Nete,

            Alles wat je schrijft klopt (behalve dat van die groten baas)
            Maar ik zou toch deze link willen aanbevelen: 2500 Fuji foto's ...
            Alleen is de prijs van bv. de Fuji X-E2 + Fuji XF 18-135mm ook al in de buurt van € 1000,00 ... (net zoals de FZ1000 trouwens).

            Alles hangt er eigenlijk van af voor welk doel je de camera wil gaan gebruiken.
            Met een bridge zit je meestal in de problemen mij slechte lichtomstandigheden (lees bij hogere ISO).
            Daar doen de systeemcamera's het dan weer veel beter ...

            Jaja

            Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Onze "groten baas" Jaja is uitermate tevreden over de Fuji X-E1 en X-E2, systeemcamera's.
            En inderdaad, als je de resultaten bekijkt wordt je van je sokken geblazen. Kijk hier: https://jajabd.wordpress.com/ maar eens rond.

            Een alternatief kan zijn de Panasonic FZ1000 (vaste lens), dan kan je meteen ook in 4K filmen.
            Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
            Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

            Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

            Comment


            • #7
              Re: tervervanging?

              Afhankelijk van de kwaliteit die je zoekt, kun je ook terecht bij toestellen zoals de Lumix TZ reeks. Afhankelijk van het model heb je dan tot 30x zoom. Toestellen zijn ook echt compact, maar je boet in op het vlak van beeldkwaliteit. Aan jou om te bepalen hoe erg je dat vindt.

              Comment


              • #8
                Re: tervervanging?

                Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                Met een bridge zit je meestal in de problemen mij slechte lichtomstandigheden (lees bij hogere ISO).
                Daar doen de systeemcamera's het dan weer veel beter ...

                Jaja
                Dat zou al een stuk beter moeten zijn bij de FZ1000 omdat die een heel stuk grotere sensor heeft dan zijn voorgangers. Maar systeem camera's zullen nog weer beter zijn.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: tervervanging?

                  TS vind een objectief met een groter bereik te duur (vermeldt daarbij niet of het om een Nikkor gaat of eventueel Sigma of Tamron). Dan zal een FZ100 of een systeemcamera wellicht financieel ook te hoog gegrepen zijn? We kregen nog geen reactie van hem, maar "beter" lijkt me in dit geval te staan voor "niet duur" en "meer zoom". Over beeldkwaliteit wordt niet gerept en het budget moeten we afleiden uit het feit dat een nieuw objectief te duur uitvalt. Vandaar de suggestie TZ.

                  Comment


                  • #10
                    Re: tervervanging?

                    Volgens mij zit er in mijn lens een De SWM-motor.

                    Ik weet niet hoeveel een nieuwe lens van tamron of sigma met een groter bereik kost.(met een SWM-motor)
                    Maar ik vermoed dat dit wel +500 euro zal kosten?
                    En idd een FZ1000
                    Last edited by dafkeD40; 23 januari 2015, 15:17.

                    Comment


                    • #11
                      Re: tervervanging?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
                      TS vind een objectief met een groter bereik te duur (vermeldt daarbij niet of het om een Nikkor gaat of eventueel Sigma of Tamron). Dan zal een FZ100 of een systeemcamera wellicht financieel ook te hoog gegrepen zijn? We kregen nog geen reactie van hem, maar "beter" lijkt me in dit geval te staan voor "niet duur" en "meer zoom". Over beeldkwaliteit wordt niet gerept en het budget moeten we afleiden uit het feit dat een nieuw objectief te duur uitvalt. Vandaar de suggestie TZ.
                      Met deze argumenten een prima suggestie.

                      Ik had het wel over de FZ1000, niet de 100. Die kost wel een 850 euro.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                      Comment


                      • #12
                        Re: tervervanging?

                        De Panasonic FZ200 heeft een lichtsterke 24x zoomlens. (F2.8 over het ganse 25-600mm bereik).
                        Een goede allround camera, maar bij minder licht zal die nooit met een DSLR kunnen
                        concurreren door de kleine sensor.
                        Rudi

                        Comment


                        • #13
                          Re: tervervanging?

                          Olympus PEN of OMD met 14-150mm lijkt me een vrij behoorlijke oplossing. Ook Panasonic G serie met 14-140mm. Met name de Olympus 14-150 is een van mijn favoriete super zooms omdat de groothoekstand in feite een 13mm is.
                          Tweedehands moet een redelijke combo te vinden zijn rond 400-600 euro. (Met een beetje zoeken, in tweedehands staat nog in de garantie). Maakt in alle opzichten betere foto's dan een d40.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: tervervanging?

                            Oorspronkelijk geplaatst door dafkeD40 Bekijk bericht
                            Ik weet niet hoeveel een nieuwe lens van tamron of sigma met een groter bereik kost.(met een SWM-motor)
                            Maar ik vermoed dat dit wel +500 euro zal kosten?
                            En wat zou je ervan denken om even zelf wat moeite te doen? Op de sites van Foto Konijnenberg, Art&Craft en anderen vind je binnen enkele minuten het antwoord. Of stap eens een fotozaak binnen en zeg wat je zoekt. Het antwoord zal je snel hebben, vermoed ik.

                            Comment


                            • #15
                              Re: tervervanging?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jan2 Bekijk bericht
                              En wat zou je ervan denken om even zelf wat moeite te doen? Op de sites van Foto Konijnenberg, Art&Craft en anderen vind je binnen enkele minuten het antwoord. Of stap eens een fotozaak binnen en zeg wat je zoekt. Het antwoord zal je snel hebben, vermoed ik.
                              En voor wat dient een forum denkt ge?
                              Ik vind een persoonlijke mening van iemand met ervaring (met een bepaald toestel) belangrijker dan nen verkoper die alleen maar aan verkopen denkt

                              Comment

                              Working...
                              X