Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Terug TFT-scherm Sony

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Terug TFT-scherm Sony

    <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">

    Beste BD-vrienden,

    Vorige zaterdag 20/09 heb ik enkele vragen gelanceerd aangaande een 17" TFT-monitor type S73B,75Hz,contrast 500:1 van Sony.
    Ik had dit scherm nl. zien draaien en was terstond in de wolken van de kwaliteit van dit ding. Haarscherpe lettertjes, heldere en natuurgetrouwe kleuren, mooi contrast.
    Na het lezen van de reactie op mijn vragen begon ik danig te twijfelen en ben ik op zoek gegaan naar een dealer van EIZO, een merk van schermen dat in vroegere topics meerdere keren de hemel werd ingeprezen. De vriendelijke verdeler heeft mij dit scherm op test meegegeven. Resultaat : Mag niet tippen aan deze Sony die ik tenandere vandaag nog maar eens ben gaan bekijken. Bij de EIZO krijg ik nl. na grondige studie van de gebruiksaanwijzing en de mogelijke instellingen geen mooi wit op het scherm te zien. Ofwel te rood ofwel te blauw. Lettertjes zijn minder scherp afgelijnd voor eenzelfde resolutie. Op Resol. 1280-1024 verdwijnen bvb. alle vertikale rasterlijnen uit een werkblad bij Excel... Even gaan kijken bij "Opties" om dit lokale probleempje proberen op te lossen. Nee, hier is ook niks te veranderen...

    Om nog zekerder te zijn van mijn oordeel ben ik dus vandaag met mijn eigen PC naar de PC-boer om de hoek gestapt en er het Sony scherm laten op aansluiten. Mijn grafische kaart zou nog de oorzaak van enkele problemen kunnen zijn. Terloops wil ik ook nog vermelden dat er bij de twee toestellen analoog wordt aangesloten. Bij de EIZO kan er ook digitaal worden verbonden, terwijl dit bij de Sony 17" niet kan. Op mijn grafische kaart is er trouwens ook nog geen digitale aansluiting.
    En resultaat..., niets van al die narigheden bij de Sony. Een perfect en helder kleurenpalet en scherp afgelijnde tekens zonder allerhande instellingen te moeten veranderen.

    Zo zie je maar,wat is het moeilijk om iemand advies te geven i.v.m. een scherm, vooral dan TFT aangezien deze nog altijd wordt gezien als de grote underdog van de CRT.
    In mijn eerste topic hieromtrent werd de TFT Sony door iemand ten gronde afgebroken terwijl die door een ander werd geprezen.
    Vooraleer ik de knoop doorhak wil ik nu nog eerst eens een 19" zien van Sony. Ik zou verder ook nog eens naar een Iiyama kunnen gaan zien of naar een Samsung SyncMaster. Maar heeft dit wel nog zin? Ik denk dat mijn eerste oordeel het goeie zal zijn, dit heb ik al eerder gekend...
    En denk vooral niet beste vrienden dat ik een Sony-dealer ben

    Groetjes,

    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Pol,

    Nu beoordeel je twee schermen op hun verwerking van een analoog signaal. Het digitale signaal is echter steeds véél beter, en de verwerking ervan kan (model per model) enorm verschillen.

    Zou het niet beter zijn om ineens een kleurenkaart te kopen met digitale uitgang, en de schermen dan te testen.

    In jouw geval is de EIZO dan zowiezo beter natuurlijk, wegens het ontbreken van een digitale ingang bij de Sony...

    Om het anders te zeggen, ik vermoed dat:

    kwaliteit EIZO analoog < kwaliteit SONY analoog < kwaliteit EIZO digitaal

    Of om het nog anders te zeggen; een TFT scherm zonder digitale ingang wordt tegenwoordig al als een "verouderd model" bestempeld.
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #3
      Originally posted by Jochen
      Pol,

      Nu beoordeel je twee schermen op hun verwerking van een analoog signaal. Het digitale signaal is echter steeds véél beter, en de verwerking ervan kan (model per model) enorm verschillen.

      Zou het niet beter zijn om ineens een kleurenkaart te kopen met digitale uitgang, en de schermen dan te testen.

      In jouw geval is de EIZO dan zowiezo beter natuurlijk, wegens het ontbreken van een digitale ingang bij de Sony...

      Om het anders te zeggen, ik vermoed dat:

      kwaliteit EIZO analoog < kwaliteit SONY analoog < kwaliteit EIZO digitaal

      Of om het nog anders te zeggen; een TFT scherm zonder digitale ingang wordt tegenwoordig al als een "verouderd model" bestempeld.

      Dank voor de reply Jochen. Er komt wel nog een 19" Sony binnen met wellicht een digitale ingang. Zal daar nog eens naar zien. Misschien kan ik er dan eens de EIZO naast zetten.

      Groetjes,

      Pol.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Originally posted by Jochen
        Pol,

        Nu beoordeel je twee schermen op hun verwerking van een analoog signaal. Het digitale signaal is echter steeds véél beter, en de verwerking ervan kan (model per model) enorm verschillen.

        Zou het niet beter zijn om ineens een kleurenkaart te kopen met digitale uitgang, en de schermen dan te testen.

        In jouw geval is de EIZO dan zowiezo beter natuurlijk, wegens het ontbreken van een digitale ingang bij de Sony...

        Om het anders te zeggen, ik vermoed dat:

        kwaliteit EIZO analoog < kwaliteit SONY analoog < kwaliteit EIZO digitaal

        Of om het nog anders te zeggen; een TFT scherm zonder digitale ingang wordt tegenwoordig al als een "verouderd model" bestempeld.

        Maar eigenlijk Jochen is het altijd weer hetzelfde liedje in dit CP-wereldje. Je moet steeds achter de feiten nalopen. Zoals men al zei, je PC steeds moeten aanpassen als je één of ander randapparaat wil veranderen.... waar eindigt dit, nooit wellicht... , maar wel goed voor de commercie.

        Pol.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #5
          <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">
          Beste Jochen,

          Aangezien wij heel dicht bij elkaar wonen en jij wellicht een kleurenkaart met digitale uitgang hebt, zouden we dit dan niet eens kunnen uitproberen ??

          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Originally posted by Pol Callens
            <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">
            Beste Jochen,

            Aangezien wij heel dicht bij elkaar wonen en jij wellicht een kleurenkaart met digitale uitgang hebt, zouden we dit dan niet eens kunnen uitproberen ??

            Pol.
            LOL! Ik heb nog just niks, Pol! Om het met jouw bovenstaande woorden te zeggen; het is inderdaad allemaal dikke commerce. Tot hiertoe heb ik enorm veel geld bespaard door me te behelpen met laptopkes die ik van de klant in bruikleen krijg (nu zit ik hier bvb. te tokkelen op een del van een Dell, met een kapotte CD-schrijver, en hij crasht nog meer dan een doorsnee vliegtuig van Al-Quaida).

            Maar ik kan zo niet blijven foefelen. Daarom dat ik besloten heb om éénmalig een PC en TFT aan te schaffen. De bedoeling is een straf bakske te kopen dat op zijn sokken 10 jaar meekan (al weet ik wel dat de laatste 3 jaar ook "op de sukkel" zullen zijn). Ik ga dan ook Telenet binnenhalen (want da's een andere frustratie, nl. dat ik in het WE niet het web op kan), en eens een deftige homepage maken.

            Ik kreeg dezelfde info die ik jou nu gaf (TFT DVI-I vs. TFT analoog) hier ook op het forum, omdat ik een vraag stelde over TFT's... Intussen heb ik in een winkel proefondervindelijk mogen vaststellen dat zo'n digitale aansluiting niet te versmaden is.

            Mijn PC-aankoop is voor de maand December. De 300D volgt begin 2004. Ik weet dus waarvoor ik moet gaan werken.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #7
              Originally posted by Jochen
              Originally posted by Pol Callens
              <font face="Comic Sans MS"></font id="Comic Sans MS">
              Beste Jochen,

              Aangezien wij heel dicht bij elkaar wonen en jij wellicht een kleurenkaart met digitale uitgang hebt, zouden we dit dan niet eens kunnen uitproberen ??

              Pol.
              LOL! Ik heb nog just niks, Pol! Om het met jouw bovenstaande woorden te zeggen; het is inderdaad allemaal dikke commerce. Tot hiertoe heb ik enorm veel geld bespaard door me te behelpen met laptopkes die ik van de klant in bruikleen krijg (nu zit ik hier bvb. te tokkelen op een del van een Dell, met een kapotte CD-schrijver, en hij crasht nog meer dan een doorsnee vliegtuig van Al-Quaida).

              Maar ik kan zo niet blijven foefelen. Daarom dat ik besloten heb om éénmalig een PC en TFT aan te schaffen. De bedoeling is een straf bakske te kopen dat op zijn sokken 10 jaar meekan (al weet ik wel dat de laatste 3 jaar ook "op de sukkel" zullen zijn). Ik ga dan ook Telenet binnenhalen (want da's een andere frustratie, nl. dat ik in het WE niet het web op kan), en eens een deftige homepage maken.

              Ik kreeg dezelfde info die ik jou nu gaf (TFT DVI-I vs. TFT analoog) hier ook op het forum, omdat ik een vraag stelde over TFT's... Intussen heb ik in een winkel proefondervindelijk mogen vaststellen dat zo'n digitale aansluiting niet te versmaden is.

              Mijn PC-aankoop is voor de maand December. De 300D volgt begin 2004. Ik weet dus waarvoor ik moet gaan werken.

              Beste Jochen,

              Wens je in elk geval veel succes toe bij het zoeken naar dat straf bakske dat op zijn sokken 10 - 3 = 7jaar meekan. Ik vrees, aldus mijn bescheiden mening, dat je al na zes maanden niet meer zult mee kunnen. Niet dat ik je al op voorhand wil ontmoedigen.

              Groetjes,

              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

              Comment


              • #8
                Originally posted by Pol Callens
                Beste Jochen,

                Wens je in elk geval veel succes toe bij het zoeken naar dat straf bakske dat op zijn sokken 10 - 3 = 7jaar meekan. Ik vrees, aldus mijn bescheiden mening, dat je al na zes maanden niet meer zult mee kunnen. Niet dat ik je al op voorhand wil ontmoedigen.

                Groetjes,

                Pol.
                Neuh, dat denk ik niet. Ik laat mijn kop niet zotmaken hee! Ik zit zelf in IT, en weet dat ik niet "het laatste van het laatste" nodig heb. Ik krijg nu bvb. laptops die tussen de 2 a 6 jaar oud zijn, en die voldoen perfect voor wat ik nodig heb:
                -foto bewerking
                -foto storage
                -muziek maken met Reason (Propellerheadz)
                -surfen
                Als je dan weet dat mijn eigen bakske veel krachtiger zal zijn, veer meer RAM zal hebben, veel meer HDD space, en dat het een veel betere geluids- en kleurenkaart zal hebben, en een véél beter scherm... dan weet ik dat ik zeker 5 jaar kan werken zonder enig probleem. En na 5 jaar gaat het bergaf gaan. Maar vóór 7 jaar verander ik NIET (tenzij er iets kapot gaat). Het streefdoel blijft tien jaar!

                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Jochen
                  Originally posted by Pol Callens
                  Beste Jochen,

                  Wens je in elk geval veel succes toe bij het zoeken naar dat straf bakske dat op zijn sokken 10 - 3 = 7jaar meekan. Ik vrees, aldus mijn bescheiden mening, dat je al na zes maanden niet meer zult mee kunnen. Niet dat ik je al op voorhand wil ontmoedigen.

                  Groetjes,

                  Pol.
                  Neuh, dat denk ik niet. Ik laat mijn kop niet zotmaken hee! Ik zit zelf in IT, en weet dat ik niet "het laatste van het laatste" nodig heb. Ik krijg nu bvb. laptops die tussen de 2 a 6 jaar oud zijn, en die voldoen perfect voor wat ik nodig heb:
                  -foto bewerking
                  -foto storage
                  -muziek maken met Reason (Propellerheadz)
                  -surfen
                  Als je dan weet dat mijn eigen bakske veel krachtiger zal zijn, veer meer RAM zal hebben, veel meer HDD space, en dat het een veel betere geluids- en kleurenkaart zal hebben, en een véél beter scherm... dan weet ik dat ik zeker 5 jaar kan werken zonder enig probleem. En na 5 jaar gaat het bergaf gaan. Maar vóór 7 jaar verander ik NIET (tenzij er iets kapot gaat). Het streefdoel blijft tien jaar!


                  Kan je alleen maar bijtreden in je redenering Jochen. Ben zelf geen freak en probeer bijgevolg zolang als kan met mijn apparatuur te werken. Als je weet wat je voor je eigen nodig hebt ben je al goed op weg. En terloops... nog veel spaargenot want december en januari zijn nabij.

                  Groetjes,

                  Pol.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #10
                    Als jij Sony goed vindt moet je die kopen.
                    Maar ik vind het raar...
                    In bijna alle hardwaretesten winnen de Eizo's TFT's terwijl de sony's achteraan bengelen??? (Zowel bij 17 al bij 15 inch)
                    Ik bedoel de serieuze testen he? Geen Computermagazientest.
                    Maar PC Welt en Chip enz.



                    http://www.pcwelt.de/tests/top10/17_zoll_tft_displays.html

                    Maar het eigen oog in jou geval zal de doorslag geven.

                    En je moet natuurlijk altijd digitaal aansluiten he, dat is idd veel beter.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by mic
                      Als jij Sony goed vindt moet je die kopen.
                      Maar ik vind het raar...
                      In bijna alle hardwaretesten winnen de Eizo's TFT's terwijl de sony's achteraan bengelen??? (Zowel bij 17 al bij 15 inch)
                      Ik bedoel de serieuze testen he? Geen Computermagazientest.
                      Maar PC Welt en Chip enz.



                      http://www.pcwelt.de/tests/top10/17_zoll_tft_displays.html

                      Maar het eigen oog in jou geval zal de doorslag geven.

                      En je moet natuurlijk altijd digitaal aansluiten he, dat is idd veel beter.
                      Hallo Mic,

                      Ik ben blij dat ik van jou een reply krijg, wetende dat jij een grote voorstander bent van EIZO. Van wanneer dateert deze test Mic. Ben niet zeker, maar dacht dat dit type EIZO niet meer verkrijgbaar is.???
                      In ieder geval, de Sony die ik met mijn eigen ogen gezien heb voldeed voor mij ruimschoots, al heeft hij dan geen digitale ingang. Dank alvast voor de reactie.

                      Groetjes,

                      Pol.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Sorry Mic, heb het al gevonden :19/03 dus.

                        Pol.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Pol,
                          ik heb DVI uit ,dus als je wil testen moet je er maar mee afkomen !!
                          Ik denk niet dat je analoog met digitaal mag vergelijken ,en de videokaarten met DVI out hebben nu ook nog een 2e vga out dus kan je daar ook nog je oud scherm aansluiten...

                          mvg
                          marc

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Fabbe
                            Pol,
                            ik heb DVI uit ,dus als je wil testen moet je er maar mee afkomen !!
                            Ik denk niet dat je analoog met digitaal mag vergelijken ,en de videokaarten met DVI out hebben nu ook nog een 2e vga out dus kan je daar ook nog je oud scherm aansluiten...

                            mvg
                            marc

                            Dag Marc,

                            Heb hem nog tot morgen. Zal eens horen hem nog effen langer te kunnen houden. Laat je dan iets weten.

                            Groetjes,

                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Pol,

                              Ik zou de EIZO zeker eens bekijken met een digitale aansluiting. Ik heb hier zelf één staan en de beeldkwaliteit via de analoge aansluiting is echt rampzalig. Aangesloten via de digitale aansluiting gaat er een hele nieuwe wereld voor je open

                              Erik
                              http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

                              Comment

                              Working...
                              X