Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tabel diafragma digitaal - analoog

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tabel diafragma digitaal - analoog

    Hallo,

    Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb een Nikon Coolpix 5000 en zou graag een tabel hebben met de diaframgas van een analoge camera en die van mij.

    De reden waarom ik die tabel zoek is dat ik een lichtmeter wil gebruiken, maar daar staan natuurlijk diafragma waarden op voor analoge cameras. Zijn er misschien nog dingen waarmee ik moet rekening houden bij het gebruiken van een gewone lichtmeter ?

    alvast bedankt,
    Sjarel.
    Canon 300D | Canon EF-S 18-55 | SIGMA 28-300 f3.5-6.3 | Speedlight 420EX
    Canon IXUS 800IS
    Lidnummer: BD0152BE |
    http://tomvandenberk.be

  • #2
    diafragmawaarden en sluitersnelheden gelden voor elk type en elk formaat van fototoestel
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Als ik met de lichtmeter iets meet => diafragma f11 en sluitertijd 1/60, kan ik deze diafragmawaarde niet instellen op mijn digitale camera, dit is de waarde voor een analoog toestel. En nu zoek ik dus zo'n tabel zodat ik die waarden kan omzetten. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg...
      Canon 300D | Canon EF-S 18-55 | SIGMA 28-300 f3.5-6.3 | Speedlight 420EX
      Canon IXUS 800IS
      Lidnummer: BD0152BE |
      http://tomvandenberk.be

      Comment


      • #4
        sjarel heeft gelijk hoor Lazy C......

        Probeer maar eens een f22 in te stellen op je digicam.....

        Volgens mij liggen die waarden inderdaad anders omdat de grootte van het medium verschillend is....een CCD is immers geen 35 mm lang.....

        Hoe je moet omrekenen is voor mij tot nu toe ook een raadsel...ik gebruik namelijk ook een flits/lichtmeter, maar wel om verschillen in diafragmas te creeren als je me begrijpt... bijvoorbeeld de rechterkant van een gezicht één stop laten verschillen met de linkerkant, en de witte achtergrond drie stops overbelichten....Zo krijg ik meer relief in mijn studiofoto's....

        Stef

        Comment


        • #5
          Originally posted by sjarel
          Als ik met de lichtmeter iets meet => diafragma f11 en sluitertijd 1/60, kan ik deze diafragmawaarde niet instellen op mijn digitale camera, dit is de waarde voor een analoog toestel. En nu zoek ik dus zo'n tabel zodat ik die waarden kan omzetten. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitleg...
          Hallo Sjarel
          Heeft de Nikon coolpix 5000 geen manuele instellingen dan?
          ik dacht het wel ,en dan is het wel mogelijk om die waarde in te stellen die de losse belichtings meter aangeeft
          Op de Canon G2 zet ik de bediening op manuel en dan kan ik de F waarde
          en de sluitertijd instellen
          Hoop dat je hier wat aan hebt
          Groeten NoName


          lees nu het antwoord van Stef
          Weet het nu ook niet meer
          D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
          www.langenacker.nl

          Comment


          • #6
            Als de diafragma waarde te klein is voor je digi moet je per stop groter de sluitertijd halveren.

            f22-1/60 wordt f16-1/125 wordt f11-1/250 wordt f8-1/500 wordt f5.6-1/1000.

            Normaal moet je deze verhoudingen op je lichtmeter terugvinden, mogelijk moet je een schaal verdraaien.

            Mocht ik hier ergens een denkfout maken graag even een correctie
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              de waarden van je losse lichtmeter kan je gewoon gebruiken voor je digicam (IMHO). f 5,6 en t 1/90 bijvoorbeeld kan je gewoon overnemen. De enige beperking is dat digicams beperkt zijn tot f/8 wat diafragma betreft.

              Yoda.
              "Away put your weapon, I mean you no harm"

              Comment


              • #8
                Hallo,

                Ik hoop van een beetje duidelijkheid te brengen in het probleem.

                De diafragmawaarden gemeten met je lichtmeter zijn net hetzelfde voor analoog als voor digitaal.
                Maar dat wil niet zeggen dat je daarom deze waarde kan instellen op je toestel, dat ligt aan het toestel
                en veel van de consumer camera's gaan bijvoorbeeld maar tot diafragma 8. Dus de gemeten waarde is correct, maar door de eigenschappen van je camera kan je dit niet instellen. Dan ga je moeten met je sluitertijd de belichting aanpassen en dat kan je aflezen op je lichtmeter. Kom je er nog niet uit dan kan je met je gevoeligheid nog wat schipperen tenzij je op de laagste gevoeligheid werkt. De drie mogelijkheden waarmede je de hoeveelheid licht die op je opneemelement valt kan bepalen zijn:

                1) diafragma
                2) sluitersnelheid
                3) (film) gevoeligheid

                een lichtmeter laat toe elke combinatie van deze drie faktoren steeds af te lezen, aan U om een keuze te maken.


                Een voorbeeld: je meet met een gevoeligheid van 100 ISO een diafragma van 11 bij een snelheid van 250ste omdat je 11 niet kan instellen op je toestel ga je de sluitersneheid verhogen naar 500ste en het diafragma verlagen naar 8 je krijgt nu evenveel licht binnen als met de vorige combinatie en de opname zal correct belicht zijn.


                Dat is de basisregel voor het bepalen van de belichting, in de studio bij het gebruik van studioflitsers vervalt de mogelijkheid van de sluitersnelheid, omdat de uiteindelijke sluitersnelheid de belichtingsduur van je flitsers is en die is veel korter dan je sluitersnelheid. Je werk bijvoorbeeld op een 125ste omdat je de flitsers moet kunnen synchroniseren met je camera. Dat wil zeggen dat in de tijd van 1 125ste van een seconde dat je sluiter openstaat je flitsers afgaan en daarna gaat de sluiter dicht en de opname is gemaakt. als je nu bijvoorbeeld een 60ste moest gebruiken zou je net dezelfde opname hebben gemaakt omdat de hoeveelheid licht die nodig is voor een juist belichte opname geleverd wordt door je flitsers en niet door het omgevingslicht.

                Het kan dus zijn dat je bij het gebruik van studioflitsers met een consumercamera niet voldoende mogelijkheid hebt tot diafragmeren. Omdat de lichtopbrengst van de flitsers te groot is. Dan is het minder makkelijk om een oplossing te vinden. Dat is trouwens een van de redenen dat ze nu flitsers maken met een regelbereik over zes volle f stops (diafragmawaarden) Eenvoudige studioflitsers kunnen maar op volle en halve kracht werken dat is dus maar een regelbereik van 1 f stop.

                Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, want het niet zo eenvoudig op dit per post aan iemand uit te leggen, als je nog vragen hebt mag je me ook mailen. Nog veel plezier met de hobby.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Sjarel,
                  op onderstaande link vind je nog een topic destijds op het ter zake forum opgestart.
                  De uitleg van Stef komt het meest overeen met wat je daar leest, nl dat het te maken heeft met de verhouding van de afmeting van de ccd tot die van een klassieke 35 mm.

                  http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=5685&SearchTerms=f/8

                  Comment


                  • #10
                    Merci voor de reacties, maar eigenlijk ben ik nog geen 'stop' dichter.

                    Ik heb het eens geprobeerd het wiskundig op te lossen maar dat lukt blijkbaar niet. Mijn 'negatiefke' van mijn Coolpix5000 is 2/3" => ongeveer 17mm. Bij een analoge camera is dat 35mm, maar dat helpt me eigenlijk ook niets...


                    voor een 35mm camera (stappen van ~ x1.4)
                    1 - 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4.0 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45 - 64

                    voor mijn digitale (17mm) camera (stappen van ~ x0.89)
                    2.8 - 3.1 - 3.5 - 4.0 - 4.4 - 5.0 - 5.6 - 6.3 - 7.1 - 8

                    Ik heb de tabellen gewoon effe naast elkaar gezet, en ga het zo eens proberen. Als de lichtmeter bv f11 aangeeft, ga ik op mijn digitale camera 6.3 proberen in te stellen, en eens 1 stop kleiner en 1 stop groter. En dan de resultaten eens bekijken/vergelijken.
                    Canon 300D | Canon EF-S 18-55 | SIGMA 28-300 f3.5-6.3 | Speedlight 420EX
                    Canon IXUS 800IS
                    Lidnummer: BD0152BE |
                    http://tomvandenberk.be

                    Comment


                    • #11
                      Hallo ik begin te begrijpen waar je naar toe wil.

                      Ik geef je twee tabellen de ene is met diafragmawaarden van 1/2 stop en de andere is met diafragmawaardenvan 1/3 stop

                      stappen van 1/2stop

                      1.0-1.2-1.4-1.8-2.0-2.5-2.8-3.5-4.0-4.5-5.6-6.7-8.0-9.5-11-13-16-19-22-27-32-38-45-54-64-76

                      stappen van 1/3 stop

                      1.0-1.1-1.2-1.4-1.6-1.8-2.0-2.2-2.5-2.8-3.2-3.5-4.0-4.5-5.0.5.6-6.3-7.1-8.0-9.0-10-11-13-14-16-18-20-22-25-29-32-36-40-45-51-57-64-72-81-91

                      Waarschijnlijk heb je nog een oud toestel (35mm) waar de stappen per volle stop werden gemaakt en vandaar de verwarring tegenwoordig kan je met 1/2 of zelfs met 1/3 stop je belichting regelen.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Hmmm, blijkbaar toch nog niet duidelijk. Ik heb geen oude 35mm camera, enkel een digitale.
                        Maar ik wil de diafragma waarden gebruiken van een gewone analoge camera. En dus zou ik een overzettingstabel moeten hebben waarmee ik analoge diafragma waarden kan omzetten in digitale.
                        Canon 300D | Canon EF-S 18-55 | SIGMA 28-300 f3.5-6.3 | Speedlight 420EX
                        Canon IXUS 800IS
                        Lidnummer: BD0152BE |
                        http://tomvandenberk.be

                        Comment


                        • #13
                          Sjarel,

                          Stops zijn altijd x1,4 (de wortel van 2). Dus:

                          voor een 35mm camera (stappen van ~ x1.4)
                          1 - 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4.0 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45 - 64

                          voor mijn digitale (17mm) camera (stappen van ~ x0.89)
                          2.8 - 3.1 - 3.5 - 4.0 - 4.4 - 5.0 - 5.6 - 6.3 - 7.1 - 8

                          De diafragma-waarden in vet zijn telkens per stop omhoog. Een f/4 van de ene schaal komt exact overeen met een f/4 van de andere schaal. De schaal van je digicam stopt echter op f/8, misschien hebben ze daarom de onderverdeling kleiner gemaakt. Vergeet niet dat diafragma geen absolute waarde is maar een verhouding. Dit is onafhankelijk van de grootte van je CCD of film.

                          Yoda.
                          "Away put your weapon, I mean you no harm"

                          Comment


                          • #14
                            azo, thanks ik heb hem.

                            Het heeft wat tijd gekost, eer dit mijn (achterste) hersencellen bereikte. Ik zat maar met het idee dat dat anders moest zijn, omdat mijn CCD maar ~17mm is.

                            Merci mannen
                            Canon 300D | Canon EF-S 18-55 | SIGMA 28-300 f3.5-6.3 | Speedlight 420EX
                            Canon IXUS 800IS
                            Lidnummer: BD0152BE |
                            http://tomvandenberk.be

                            Comment


                            • #15
                              heel leerrijk !

                              bedankt !

                              Stef

                              Comment

                              Working...
                              X