Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

    't Ziet er op het eerste zicht zeker niet slecht uit:

    hier klikken

  • #2
    Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

    Is hier al eens gepost.
    Ziet er niet slecht uit, maar is wel redelijk duur voor wat het is.

    Comment


    • #3
      Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

      Er is hier in het verleden al heel wat te doen geweest over sensor cleaning. Iedereen heeft zo een beetje zijn middeltje. Er is gebleken dat er drie groepen zijn : diegenen die het doen met kleefband, deze die het droog doen(borsteltjes of blaaspeer) en nog anderen die de pecpads met vloeistof hanteren. Over wat nu eigenlijk de beste manier is, zonder risico's van schade en uiteraard met het beste resultaat, zal elkeen wel een uitleg hebben. Bij Procirep doen ze het wel met perslucht. Persoonlijk vraag ik mij nog steeds hoe gevoelig zo'n sensor wel is op contacten van buitenaf. Volgens mij zijn de meest agressieve manieren nog altijd deze met kleefstof. Als je het filmpje bekijkt zie je toch dat er een tamelijke weerstand te overbruggen valt om het contactvlak van het systeem met de sensor los te maken. Dit baart mij wel wat zorgen. Ik zou het in elk geval niet durven proberen. Anderen zullen dit wellicht wel doen en kunnen misschien eens hun bevindingen publiceren. Eens wordt er wellicht een ideaal systeem gevongen.

      Groetjes,
      Pol.
      Last edited by enero; 22 maart 2007, 15:50.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #4
        Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

        Ik doe het met de Scotch Magic Tape.
        Doe dit op al mijn toestellen, 20D, 5D en de 1D mark II.
        Nog nooit enig probleem ondervonden en het stof is steeds volledig weg.
        Voorwaarde is wel dat je de juiste tape gebruikt.
        Indien je dit wenst mag steeds langs komen voor een demonstratie op uw toestel.
        Groetjes Peter.
        http://www.chernobyl.be

        Comment


        • #5
          Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

          Ik gebruik Dust-Aid. Je moet het telkens even herhalen en checken of het gelukt is. Het werkt met klevende wegwerpkussentjes op een stokje. Het is veel duurder dan tape maar ik durf het zelf niet met tape omdat ik de 30D erg krap vind van binnen. De sensor van de 30 D kan goed tegen de Dust-Aid plakkers, het spul plakt bijna niet. Het stof is dan ook niet altijd meteen weg en je moet dus checken hoe het er voor staat en dan besluiten nog eens te deppen of niet.

          Comment


          • #6
            Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

            Ik gebruik het greenclean vacium systeem. Ben er zeer content van.


            M.
            Can't go to sleep, clowns are going to kill me !
            Olympus E-PL2 + 14-150.

            Comment


            • #7
              Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

              Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
              Er is hier in het verleden al heel wat te doen geweest over sensor cleaning. Bij Procirep doen ze het wel met perslucht. Pol.
              Hi,

              Ik hoop dat dat geen pers"lucht" is. Dat is een absolute no-no omwille van het vocht dat meekomt en met kracht tegen de sensor wordt geslingerd. (Lees maar na bvb. op Luminous Landscape).

              Misschien is het een "inert" gas of zo. Anders zou ik daar mijn sensor niet laten cleanen.

              Paul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

                Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                Er is hier in het verleden al heel wat te doen geweest over sensor cleaning. Iedereen heeft zo een beetje zijn middeltje. Er is gebleken dat er drie groepen zijn
                Pol.
                Er zijn idd drie manieren grofweg gesproken, en ik gebruik ze volgens de noodwendigheden alledrie in stijgende volgorde.
                Bij "een stofje" : gewoon de blaaspeer.
                Krijg ik het er niet af met de peer, scotch tape (green magic).
                Ik gebruik deze eigenlijk niet zo graag, niet uit schrik maar gewoon omdat mijn vingers nu niet bepaald fijne instrumentjes zijn
                Als niks meer helpt en je zit met aangekoekt vuil (zwarte stippen ipv ronde doorschijnende vlekjes) tja dan wordt het sensor sweepen.
                Sinds ik zo om de maand eens een testje op F22 doe en regelmatig eens blaas met de peer, heb ik de pecpads niet meer nodig gehad.
                Ik zou dus zeggen : werk een beetje preventief en voorkom het aankoeken van vuil.
                fotosite

                Comment


                • #9
                  Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
                  Bij Procirep doen ze het wel met perslucht.
                  Pol.
                  Bij Nikon Nederland in Beverwijk doen ze het met pads en vloeistof. En ze maken voor af een foto van je sensor. Kun je niet later zeggen dat die kras door hun gemaakt is.
                  Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

                    Ik gebruik gewoon oorwatjes met eclipse vloeistop en ben er zeer tevreden over, laatse reiniging is al meer dan een half jaar geleden en ik wissel nogal van glas. Ik moet wel zeggen dat ik even heb moeten zoeken naar geschikte oorwatjes en heb die gevonden bij het kruidvat, vind dat deze niet pluizen tegenover andere.
                    Fuji X-E1, Fuji X100s, Fuji X20, Canon 600D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

                      ik gebruik ook vloeistof (video90) en de vilt-tip kuisstaafjes die gebruikt worden om videokoppen te reinigen. Die zijn ongeveer een halve sensor breed.
                      Het nadeel aan dit systeem vind ik dat het wel eens durft gebeuren dat je het stof gewoon opschuift naar de kant... vandaar dat ik altijd de sensor van onder naar boven reinig, aangezien dat "omgekeerd" op je foto komt hangen eventuele reststofjes dan onderaan op de foto, waar de kans al kleiner is dat ze storen.
                      Niet ideaal maar het gaat wel snel. 'k Heb altijd een klein busje product en een pakje van die staafjes in de rugzak, in geval van nood kuis ik 'm zelfs in open lucht.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

                        Ik hoop dat dat geen pers"lucht" is. Dat is een absolute no-no omwille van het vocht dat meekomt en met kracht tegen de sensor wordt geslingerd.
                        Mits op een goeie manier gebruikt is dit het eenvoudigste systeem dat ik ken, dus is het dikke zever over die vloeistof die uit de spuitbus komt!

                        Je mag niet schudden met de bus en eerst eens tegen een spiegel proberen tot er geen vloeistof meer uitkomt, dan recht houden, je spiegel opklappen en spuiten......

                        Dat is volgens mij de beste manier en "HET WERKT"
                        Met vloeistoffen kom ik daar niet aan, en zelfs konijnenberg kan zelfs er een puinhoop van maken.

                        grtz R.
                        Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

                          Op mijn laatste foto's met buitenlucht bleek het wel te sneeuwen (van het stof). Even de stofzuiger bovengehaald en een proper darmpje aangesloten en deze 5 mm voor de senor gehouden.
                          Weg sneeuw
                          Canon 30D - EFS 17-55mm f/2.8 IS USM

                          Comment


                          • #14
                            Nieuwe sensors van Canon hebben andere Eclipse nodig

                            Toch even een waarschuwing.
                            Blijkt dat de recente toestellen van Canon een filterlaagje hebben op de buitenkant van het glas...dat kan beschadigd worden door de eclipse vloestof (bij serieus kuisen wellicht). Eclipse heeft nu een versie op de markt speciaal voor deze nieuwe generatie van sensoren.
                            Misschien hebben anderen het hier al gemeld...indien niet...je bent nu gewaarschuwd...

                            m.v.g. Jos
                            http://www.jos-echelpoels.smugmug.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Stof van sensor verwijderen, deel elfendertig

                              Gebruik zelf Dust-Aid.
                              Een echte aanrader... Makkelijk te gebruiken en in de meeste gevallen na 1 of 2 cleanings alles weg...

                              Met een blaaspeer verschuif je het stof enkel, of naar een andere plaats op de sensor, of naar de kamer... Dus binnen de kortste keren wordt dat stof pnieuw aangetrokken door de statische electriciteit op de sensor.

                              Met veel geluk uiteraard blaas je het weg uit de camera...
                              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                              Comment

                              Working...
                              X