Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sportfoto's (vraagje voor de experts)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sportfoto's (vraagje voor de experts)

    Hallo,


    Ik heb gisteren foto's genomen van voetbal met een EOS 1D MkII N in combinatie met een EF 300 f4/L IS. Er zijn helaas maar 2 aanvaardbare (echt goede) foto's van de 120 Ik ben namelijk vrij kritisch, en het is de bedoeling van posters te kunnen maken van 50 x 70. Het grootste gebrek aan de foto's was onvoldoende scherpte.

    Heeft iemand tips i.v.m. de instellingen van het toestel? Ik denk hier in eerste instantie aan:
    • Ruisreductie
    • AL-Servo of one shot
    • Spotmeting, of andere meting
    • ISO
    • Minimumsnelheid
    • De lens: ik heb ook nog een Ef 70-200 F/2.8 L (zonder IS), was deze beter geweest?


    Tot afsluiter: de camera heeft kennelijk een functie waarbij dat men scherpstelt op een object met het centrale scherpstelpunt en dat het toestel dit object blijft volgen d.m.v. andere scherpstelpunten die zich binnen de ovaal bevinden. Heeft iemand hier ervaringen mee? Of tips i.v.m. gebruik en beperkingen?

    Is er misschien nog iets anders dat ik hier vergeten ben? Vul gerust aan!

    Mvg,
    Remip

    PS: Ik gebruik steeds een monopoot
    PS 2: EF 300 f/2.8 L IS ligt niet binnen budget
    Nieuwe website

  • #2
    Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

    Kan je mss eens voorbeeldfoto's posten van wat er fout aan is?

    greets,
    Mattias
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

      die 300 F4 moet normaal tack scherp zijn.

      wat waren je sluitertijden ? stond je IS wel aan ?

      Voor een mkII kan je imho makkelijk tot ISO640 zonder dat je storende ruis ziet.
      --
      Play Drakensang - a free online mmorpg

      Comment


      • #4
        Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

        zoals gevraagd enkele vb[IMG]



        Software : Adobe Photoshop Elements 2.0
        DateTime : 2006:01:08 13:20:13
        ExposureTime : 1/200Sec
        FNumber : F4,0
        ISOSpeedRatings : 400
        FocalLength : 300,00(mm)
        ExposureMode : Auto
        WhiteBalance : Auto
        SceneCaptureType : Standard

        Mvg
        Remip
        Nieuwe website

        Comment


        • #5
          Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

          Ik zie bewegingsonscherpte, zoe eens een kortere sluitertijd proberen... Met 1/200e kan dit bijna niet scherp worden..
          Groet,
          Paul

          Comment


          • #6
            Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

            Ik vrees dat 1/200 sluitertijd te lang is, en IS helpt in dit geval niks om alles scherp te krijgen. ISO nog wat opdrijven en/of f/2.8 lens gebruiken en dichter gaan staan ofwel sluitertijd iets langer maken en een "panning" artiest worden. ?Of foto's maken op een mooie zonnige dag
            Kris

            Comment


            • #7
              Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

              vooral de sluitertijd is te lang volgens mij.

              bij mijn vogelfotografieheb ik dat toch zo voor een deel opgelost,
              maar iso 800 is dan meer regel dan uitzondering...
              Fotogallery
              My Pictureblog

              Comment


              • #8
                Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

                en ik maar denken dat mensen met een 1DmkII experts waren



                sluit mij aan bij de rest, sluitertijd te laag, gewoon ISO wat verhogen, kan die cam zeker aan.
                en mss ook eens kijken voor antinoise plugins voor photoshop
                ikzelf heb noiseware en neat image, zijn allebei zeer goed
                1DmkIII / 20D + BG-E2 grip / speedlite 580EX
                EF-S 10-22 / EF 17-40 L / EF 100-400 L / EF 24-105 L / EF 50 F1.8 II / sigma 150mm F2.8 macro

                Comment


                • #9
                  Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

                  Nou ik vraag me ook serieus af hoe je met een 1DmkIIN (!!!!) zulke beroerde resultaten kan halen. Waarom heb je deze camera gekocht? Of heb je m geleend? Want ik vind dat je wel weinig kennis hebt voor zo'n enorm dure camera.
                  (als ik zo vrij mag zijn dit te zeggen.... )

                  Maar goed: ik werk zelf al jarenlang in turnzalen met beroerde lichtomstandigheden dus jij mag met buitenvoetbal nog in je handjes knijpen.
                  Ik gebruik een Canon 10D camera met een Canon 70-200/f2.8.
                  Voor binnen is dat de ideale lens...voor buiten wellicht ook omdat hij zo scherp is maar met een f4 had je er in principe ook wel uit moeten komen denk ik.

                  Tsja tips zijn lastig te geven.
                  Je kan op m'n site kijken maar weet niet of je daar iets me opschiet.
                  Ik werk voornamelijk op 800 en 1600 ISO met sluitertijden tussen de 1/250 en 1/500 (afhankelijk van de lichtomstandigheden)



                  geen idee hoe ik je verder moet helpen want met zo'n camera blijf ik de resultaten onbegrijpelijk vinden. Werkte je met statief? (monopod?)
                  www.turnfoto.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Iris_1982
                    Nou ik vraag me ook serieus af hoe je met een 1DmkIIN (!!!!) zulke beroerde resultaten kan halen. Waarom heb je deze camera gekocht? Of heb je m geleend? Want ik vind dat je wel weinig kennis hebt voor zo'n enorm dure camera.
                    (als ik zo vrij mag zijn dit te zeggen.... )

                    Maar goed: ik werk zelf al jarenlang in turnzalen met beroerde lichtomstandigheden dus jij mag met buitenvoetbal nog in je handjes knijpen.
                    Ik gebruik een Canon 10D camera met een Canon 70-200/f2.8.
                    Voor binnen is dat de ideale lens...voor buiten wellicht ook omdat hij zo scherp is maar met een f4 had je er in principe ook wel uit moeten komen denk ik.

                    Tsja tips zijn lastig te geven.
                    Je kan op m'n site kijken maar weet niet of je daar iets me opschiet.
                    Ik werk voornamelijk op 800 en 1600 ISO met sluitertijden tussen de 1/250 en 1/500 (afhankelijk van de lichtomstandigheden)



                    geen idee hoe ik je verder moet helpen want met zo'n camera blijf ik de resultaten onbegrijpelijk vinden. Werkte je met statief? (monopod?)

                    Alvast bedankt voor de openhartige commentaar. Ik denk echter niet dat mijn kennis te beperkt is: ik heb jaren gewerkt met een analoge EOS 1D en daar had ik soortgelijke problemen niet mee. Het lijkt wel alsof de analoge versie beter is?

                    Waarom ik dan dit toestel gekocht heb? Omdat ik wou "participeren aan het digitale tijdperk" en omdat de 20D die ik eerst had voor mij niet toereikend was.

                    Wat betreft de ISO-waarden die je aanhaalt, zou ik schrik hebben dat - bvb bij een ISO-waarde van 1600 - de kwaliteit van vergrotingen 50 x 70 (zeker na cropping) niet al te veel meer overblijft?

                    Wat betreft de sluitertijden: vroeger koos ik mijn sluitertijden in samenhang met de focal length (vb: 200mm = sluitertijd van 1/200) en dit werkte altijd, uiteraard wel met monopod of statief. (Jij vroeg je af of ik werkte met statief of monopod, het antwoord is dus ja, zie o.a. het post scriptum van de eerste post)

                    Nog een laatste bemerking: ik legde me vroeger meer toe op portretten, huwelijksreportages e.d. Vandaar dat ik niet echt vertrouwd ben met sportfotografie.

                    Mvg
                    Remip

                    PS: Ik heb eens gekeken naar jouw foto's, vnl. die van de Dutch open. Vooreerst gefeliciteerd, er zitten echt wel goede foto's bij tussen! Je mag echter niet vergeten dat bvb bij toestelturnen de plaats / omgeving waar de actie zich afspeelt veel beperkter is en voorspelbaar. In theorie zou je foto's kunnen nemen met statief en camera vast, al servo, niet te hard inzoomen, en daarna croppen Bij voetbal gaat het vaak snel, en is de actieruimte veel groter etc. Kijk ook eens naar de foto 'EKLaura10.jpg' (onder 'EC qualification competition') op jouw website, daar is het been bvb niet scherp Het zijn die dingen die ik wil vermijden.
                    Nieuwe website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

                      Hey Remip,

                      Maak je geen zorgen over ruis op bijvoorbeeld 800 ISO, extreme blowups gaan dan nog steeds perfect. Let wel op dat het originele beeld perfect scherp is en wees heel voorzicht met het bebruik van opscherpingstechnieken zoals Unsharp Masking. Ga je daar iets te ver mee dan rollen de pixels alsnog van het beeld af.
                      Met 800 ISO moet je in ieder geval zonder problemen 1/800e halen en als je beeld dan nog niet scherp is...
                      Last edited by Rud-gr; 8 januari 2006, 18:21.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

                        Het verbaast me een beetje dat niemand aanraadt om te flitsen.
                        Ik was onlangs op een superprestige verdrit en alle fotografen daar gebruikten een flitser om de beweging (en de scherpte) te bevriezen.
                        Graag jullie commentaar.
                        -Wim-
                        Canon 5D + BG-E4 + E1 + 12-24 mm f/4,5-5,6 + 24-70mm f/2.8L + 70-200mm f/2.8L IS + 2x II

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

                          Oorspronkelijk geplaatst door -Wim-
                          Het verbaast me een beetje dat niemand aanraadt om te flitsen.
                          Ik was onlangs op een superprestige verdrit en alle fotografen daar gebruikten een flitser om de beweging (en de scherpte) te bevriezen.
                          Graag jullie commentaar.
                          -Wim-
                          Ik weet het niet, maar mijn flitslampje kan niet tegen een voetbal + in de hogere klasse is het zelfs verboden volgens dat ik hier op het forum gelezen heb.

                          Mvg
                          Remip
                          Nieuwe website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

                            Oorspronkelijk geplaatst door -Wim-
                            Het verbaast me een beetje dat niemand aanraadt om te flitsen.
                            Ik was onlangs op een superprestige verdrit en alle fotografen daar gebruikten een flitser om de beweging (en de scherpte) te bevriezen.
                            Graag jullie commentaar.
                            -Wim-
                            bij een veldrit zijn de coureurs toch wel wat dichterbij dan op een voetbalveld de spelers. Vanaf een meter op 15 -20 (of zelfs korter) denk ik dat het weinig zin heeft om te flitsen.
                            --
                            Play Drakensang - a free online mmorpg

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sportfoto's (vraagje voor de experts)

                              Je zoekt ook wel de wedstrijd uit zeg ;-) De dutch open en de kwalificaties werden allebei in hallen gehouden waar ik zelfs met moeite een 1/200e voor elkaar kon krijgen. Dat moet je ook niet als voorbeeld nemen
                              De Ek turnen in Amsterdam bijvoorbeeld weer wel, daar had ik redelijk licht.

                              En ik weet dat turnen wat meer op 1 plek is dan voetbal (hoewel het je nog tegen zou vallen hoor...het is zeker niet makkelijk) maar ik heb ook al eens zaalkorfbal in Ahoy gefotografeerd.

                              Succes iig! en sorry dat ik dacht dat je niet zoveel ervaring had, maar de resultaten vond ik zo slecht (technisch gezien vooral) dat ik echt dacht dat er iemand een markII had gekocht die gisteren nog een kodak wegwerpcameraatje in zijn handen had
                              www.turnfoto.nl

                              Comment

                              Working...
                              X