Beste forumleden,
Vorig weekend werd mijn fotomateriaal jammer genoeg gestolen. Nu is het dus tijd om mij te laten informeren wat ik mij best zal aankopen voor mijn nieuwe set.
Ik doe vooral aan indoor sportfotografie, wielrennen in wielerbanen. Deze zijn soms héél slecht verlicht.
Mijn vorige set bestond uit een Canon 1D MKIII met een 70-200 2.8 IS II USM, 24-70 2.8 USM, 17-40 4.0 en een speedlite 580 EXII. Ik was hier héél tevreden over.
Voordat ik aan sportfotografie deed beschikte ik al over Canon materiaal en ben ik bij dit merk gebleven.
Nu ik volledig opnieuw moet beginnen staat de overstap naar Nikon open, maar waarom zou ik nu voor Canon of voor Nikon kiezen?
In de toekomst zou ik eventueel ook willen experimenteren met draadloos flitsen misschien heeft een bepaald merk hier meer mogelijkheden?
Ook een 2de body is in de toekomst een optie maar eerst 1 goede nieuwe set.
alvast bedankt voor jullie tijd.
vandaag is Nikon king of indoorsports fotografie... D3s op kop en D700 als tweede kandidaat... hoge iso's, snelheid en accurate multipoints AF
Huur eens een camera... en speel er mee...
binnenkort vermoedelijk... D4 en 1Dx maar da's een andere prijsklasse en ze zijn er nog niet...
voor strobistwerk zijn zowel Nikon als Canon erg geschikt
Laatst gewijzigd door d_oracle; 18 januari 2012 om 21:52
some pictures: www.koenhillewaert.com, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!
voor sportfotografie kan je inderdaad best bij nikon kijken wat ze in huis hebben, vooral op vlak van snelheid autofocus en iso-prestaties
hou er wel rekening mee dat de lenzen van nikon in vergelijking met canon duurder zijn.
succes met de zoektocht
Cedric
Boeiend. Ik lees momenteel het boek "Ons feilbare denken" van D. Kahneman. Kun je je voorstellen dat een Nikon-bezitter zou adviseren toch maar bij Canon te blijven? Of dat een Canon-bezitter een Nikon set zou aanprijzen?
Boeiende litteratuur!
"Just do it !"
Dus al die witte toeters die langs de kant staan bij sportwedstrijden verdoen hun tijd daar ?
Dit was vroeger het geval, maar dit gaat niet meer op voor de nieuwe generatie lenzen. Beide merken zijn elkaar waard qua prijzen ...
grts
Sieg
Ik weet niet of je op Nikon moet overstappen, maar wat ik wel weet is dat je een
fantastische set materiaal had.
Een dief met goede smaak blijft toch ook maar een schurk.
Ik wacht eveneens nog op andere antwoorden van andere fotozaken. Ik mag toch verwachten dat deze mensen mij objectieve info geven.
In ieder geval al bedankt voor de reacties.
Dit antwoord heb ik gekregen van Kristof bij art en Craft Gent:
Nu wij weten wat uw toepassing is moeten wij u dit voorstel maken om verschillende redenen.
In uw geval zou Nikon voor de snelheid geen enkel voordeel bieden.
Ten 2de de D4 is een Full frame en u zal de crop van 1.3 van de 1 D reeksen missen.
Het AF systeem van de 1 D mark IV is schitterend wat soms tegen viel bij de III.
De ISO waarden van de 1 D Mark IV is perfect zeker even goed als Nikon.
Wat draadloos flitsen betreft dit is evengoed mogelijk met deze body als met Nikon.
En het laatste is ook niet onbelangrijk, het budget van Canon zal steeds lager liggen.
Met uitzondering van de 70-200mm zijn alle lenzen en andere toebehoren bij Canon een pak goedkoper tot 40%
ik denk dat wanneer je info vraagt bij fotozaken je beetje moet opletten dat ze niet opsolferen waar ze vanaf willen of iets waar ze beetje meer op verdienen ...
mmm... ik geef JR52 hierboven helemaal gelijk... dit is een sterk staaltje van die Kristof van A&C...
ik denk dat hij van z'n 1D IV's af wil... want de 1DX komt er aan...
denk als je alles vergelijkt... dat nikon en canon elkaar wat prijs betreft niet ver ontlopen... soms is een canon lens eens goedkoper, maar nikon lenzen hebben dan weer gratis een zonnekap erbij...
en canon heeft een gesmaakte 70-200mm f4 terwijl nikon een erg populair 35mm f1.8 AF-s lensje heeft...
d'r is geen perfectie... ze hebben allemaal iets, en allemaal iets niet...
persoonlijk maak ik wel eens foto's van jeugd indoor basketbal: click , en stel vast dat je daar zowel hoge ISO's, snelle accurate AF en een scherpe lens nodig hebt. Alle drie!
some pictures: www.koenhillewaert.com, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!
verkopers heallemaal dezelfde.
Gewoon eventjes om te zeggen dat Canon dit ook kan natuurlijk:
klik
en klik
Tis wel met een 5DMKII gedaan en ik denk ook wel als Canon user dat een Nikon tegenwoordig net iets beter presteert dan een Canon. Maar met de komst van de D4 en 1Dx gaan ze waarschijnlijk weer op gelijke voet komen. Maar ik zou zeker geen 600D of dergelijke nemen en blijven bij een xD reeks of Dx.
wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
Wat canon in huis heeft, daar ben ik min of meer van op de hoogte, van Nikon niet. Daarom is het voor mij belangrijk welk voordeel Nikon mij zou bieden om voor hen te kiezen. Het is en blijft een pak geld terwijl ik van canon tevreden was en op het eindtotaal voor een nieuwe set zijn zij nog steeds het voordeligst. Mss geeft Nikon ook betere kleuren. Nikon vind ik mooier afgewerkt maar de kwaliteit van de foto's die er toe doet!
Body's veranderen geregeld, lenzen minder vaak. Ik ben allesbehalve een kenner van de promodellen, maar er zal niet zoveel verschil op zitten denk ik. Wat wel een groot verschil is, dat je helemaal gewend bent aan Canon. Denk eraan als je overstapt nr een ander merk dat dat wel eens enkele weken of maanden verwarring en zelfs frustratie kan opleveren. Ik vind het belangrijker dat een stuk gear je goed ligt (letterlijk, in je hand etc), dan een miniem kwaliteitsverschil hier en daar.
ga ik mee akkoord.
btw wat bedoel je met Nikon is mooier afgewerkt? Bedoel je design van de body's? Je moet ook zien naar de werking van de menu's enzo. Ik hoor er geregeld zeggen dat ze eens ze op Canon bezig zijn ze moeilijk overweg kunnen met Nikon menu's. Dat maakt niets uit voor beeldkwaliteit maar als een menu je ergert omdat je het ene gewoon bent ga je ook snel vloeken op je toestel. Op zich heb ik niets dan lof over beide merken als ik ze zo op het internet vergelijk. Bij mij was het belangrijkste ook het lenzen arsenaal die bij Canon gemakkelijker aan te schaffen was tweedehands bvb dan Nikon stuff. Maar als je alles nieuw wil aanschaffen is dit helemaal geen discussie meer![]()
als je tevreden was over je merk en materiaal dan zou ik niet weten waarom je van merk zou veranderen.
Don't change a winning team
btw: heb je er al aangedacht om je materiaal als gestolen te melden op bij gezocht? Je weet maar nooit of er toevallig iets van aangeboden wordt.
Laatst gewijzigd door Lazy Charles; 19 januari 2012 om 13:46 Reden: aanvulling btw:..
Albums
Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Indoor sport fotografie, Canon 7D + 135 F2 lijkt me wel leuk![]()
Idd ik heb het over het design, maar het belangrijkste is de kwaliteit van de foto's.
Aan de structuur van de menu's heb ik ook al gedacht, dat dit eventueel een hinderpaal kon zijn. De canon structuur ken ik bijna blindelings.
Is het zeker dat de canon 1D IV verdwijnt, of is het de vervanger van de Ds...?
Mijn overtuiging gaat op dit moment uit naar canon, waarom ik de overstap naar Nikon zou moeten maken is moeilijk te zeggen. Ik weet wat canon in huis heeft. Als ik een eind afrekening maak ben ik goedkoper af. Ik weet hoe het toestel te bedienen.
Komend weekend ga ik eens op stap om een en ander te bekijken. Hopelijk heb ik dan een duidelijke keuze.