Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

    Los van de coating die na verloop van tijd aangetast wordt: ik zet als bescherming altijd meteen een goeie protector op de LCD.
    Bij een van mijn vroegere a700's heeft me dat veel geld bespaard toen het toestel tegen de grond ging, met het scherm op een steen. De protector heb ik toen vervangen en het scherm was niets aan. Dus koop iets degelijks als je er toch een bescherming op plaatst .

    Edit: Dit is de folie ik toen gebruikte: http://www.zagg.com/us/en_us/invisibleshield
    Last edited by K-2; 9 februari 2016, 14:49.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

    Comment


    • #47
      Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Mijn ervaring met mijn A6000 is dat "center-weighted" de neiging heeft om te gaan overbelichten ..
      BTW .. mijn RX100II gedraagt zich exact hetzelfde 't zal dus mogelijk een "Sony" ding zijn ?
      Idd. Nex-5N, Nex-6, RX-100 II en a900 doen net hetzelfde eigenlijk, en a700 ook als ik me niet vergis.

      Gewoon kwestie van je toestel te leren kennen en die instellingen te gebruiken die bij elke situatie het beste passen. Dat geldt voor elk merk.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #48
        Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
        ...Maar wat ik wou zeggen: zet direct vanaf dag een een goeie beschermfolie op je schermpje, mijn A7 ziet er nog vrijwel als nieuw uit na 2 jaar, behalve dus dat schermpje, geen krassen ofzo, maar de coating is helemaal weggevreten door huidvet waardoor die veel minder goed bruikbaar is geworden bij sterk licht, nu heb ik een redelijk vette huid, maar dit is echt absurd en ik ben zeker niet de enige met dat probleem..
        Inderdaad .. en koop de beschermfolie van Sony! duurder maar zoveel beter ! Ik heb zowel op de RX100 als de A6000 de Sony berschermfolie zitten vanaf dag 1 en alles ziet er nog splinternieuw uit. en idd, even met de microvezeldoek er over en alles blinkt als vooreerst ... (nu ja, ik ben dan weer maniakaal voorzichtig met mijn apparatuur, al mijn apparatuur, niet enkel fotostuff

        Comment


        • #49
          Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
          Mijn ervaring met mijn A6000 is dat "center-weighted" de neiging heeft om te gaan overbelichten .. maar matrix meting is vrijwel altijd zo goed als correct, maar ik "foeffel" .. -0.3EV standaard en DRO op auto sja
          BTW .. mijn RX100II gedraagt zich exact hetzelfde 't zal dus mogelijk een "Sony" ding zijn ?
          Bij mij is center-weighted average mijn standaard meetmethode. Inderdaad, dat kan tot wat overbelichting leiden, maar ik ben dan ook voorstander van 'naar rechts' te belichten en ik neem daar dan graag desnoods een kleine negatieve correctie bij. Daarnaast durf ik bij delicate lichtomstandigheden ook al eens spotmeting te gebruiken met -1 stop compensatie of zelfs nog meer. Dat geeft nog altijd overbelichting maar dan heb ik tenminste maximale controle over het deel dat ik zo goed mogelijk belicht wil hebben. Elk zijn methodes dus...

          Mijn bezwaar tegen matrix metering is de neiging om overdreven te onderbelichten om elke minuscule overbelichting te vermijden. Zelfs bij Nikon, dat geprezen wordt om zijn superieure matrix metering... Noem mij ouderwets
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #50
            Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
            Idd. Nex-5N, Nex-6, RX-100 II en a900 doen net hetzelfde eigenlijk, en a700 ook als ik me niet vergis.

            Gewoon kwestie van je toestel te leren kennen en die instellingen te gebruiken die bij elke situatie het beste passen. Dat geldt voor elk merk.
            leuk om weten ... zou het een moeten nagaan maar ik dacht dat mijn "oude" Sony H5 net het omgekeerde deed maar dat is dan ook, in camera termen, een stokoud (maar zeker niet afgeschreven!) ding !

            Comment


            • #51
              Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

              Doe ik ! Ik zou het toch niet aankunnen als er vanaf de tweede week al een kras zou opzitten, haha!
              Hier ook altijd voorzichtig met m'n spullen. Mijn ouwe sony ziet er nog fonkelnieuw uit en die heeft toch ook al heel wat meegemaakt.
              Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

              Comment


              • #52
                Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                Bij mij is center-weighted average mijn standaard meetmethode.
                Bij mij ook.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                Comment


                • #53
                  Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                  ...maar ik ben dan ook voorstander van 'naar rechts' te belichten ...

                  The myth of ETTR

                  Comment


                  • #54
                    Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                    Ik wou dat ik er zelf ook een protector op had geplakt, het is niet dat de camera er onbruikbaar door wordt en gelukkig gebruik ik bijna altijd de zoeker (die overigens ook redelijk snel vuil wordt, zelfs door mijn wimpers en eveneens kwetsbaar is voor krassen), maar helaas hebben ze mij dat helemaal niet aangeraden toen ik mijn camera kocht, ik had ook echt niet verwacht dat dat zo'n probleem zou zijn, na meer dan 10 jaar canon DSLR's.
                    Die heb ik mee door de Pyreneeën genomen, los rond mijn nek, bengelend tegen de sluiting van de rugzak, het enige dat je daar kunt zien zijn wat haarfijne krasjes die niet eens meer zichtbaar zijn zodra het scherm aan staat.
                    Ook kon je dat display gewoon proper vegen met de rug van je hand ofzo, doe dat met de Sony en je ziet niks meer.
                    Onbegrijpelijk dat ze er dan zelf geen extra folie bij geven vind ik, er kleeft wel al een origineel folie op, net als bij mijn Sony gsm, maar als je dat er af haalt ben je de garantie kwijt, dat ga ik wel doen vanaf de 2 jaar voorbij zijn..
                    @ K-2: ik zie op die site weer bijzonder weinig protectors voor Sony producten, dat is vaak het probleem, voor mijn Z1 Compact gsm vind ik ook bijna nergens iets, maar ziet er wel goed uit voor de rest, zeker als die zelfs barsten tegen gaan! Ik zou je toch aanraden er alsnog iets op te kleven, bij de mijne was die coating schade er vrij plots, ineens kreeg ik de vetzakkerij er niet meer af..
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment


                    • #55
                      Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Niet slecht
                      Het had ook "The Myth of Evaluative Metering" kunnen heten.

                      Mijn punt is vooral dat de midtones en shadows optrekken een negatieve invloed heeft op het eindresultaat, terwijl het eventueel tegenhouden ervan haast nooit zichtbare negatieve impact heeft. Matrix/evaluative metering heeft de neiging om midtones op te offeren ten voordele van highlights, die je misschien niet eens zo belangrijk vindt. Daardoor klagen mensen vaak dat ze op ISO800 al teveel ruis zien. Het histogram correct leren interpreteren, is de boodschap
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #56
                        Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        Ik wou dat ik er zelf ook een protector op had geplakt, het is niet dat de camera er onbruikbaar door wordt en gelukkig gebruik ik bijna altijd de zoeker (die overigens ook redelijk snel vuil wordt, zelfs door mijn wimpers en eveneens kwetsbaar is voor krassen), maar helaas hebben ze mij dat helemaal niet aangeraden toen ik mijn camera kocht, ik had ook echt niet verwacht dat dat zo'n probleem zou zijn, na meer dan 10 jaar canon DSLR's.
                        Die heb ik mee door de Pyreneeën genomen, los rond mijn nek, bengelend tegen de sluiting van de rugzak, het enige dat je daar kunt zien zijn wat haarfijne krasjes die niet eens meer zichtbaar zijn zodra het scherm aan staat.
                        Ook kon je dat display gewoon proper vegen met de rug van je hand ofzo, doe dat met de Sony en je ziet niks meer.
                        Onbegrijpelijk dat ze er dan zelf geen extra folie bij geven vind ik, er kleeft wel al een origineel folie op, net als bij mijn Sony gsm, maar als je dat er af haalt ben je de garantie kwijt, dat ga ik wel doen vanaf de 2 jaar voorbij zijn...
                        Ervaring met Canon SLRs kan uw Sony apparatuur ernstige schade toebrengen
                        Ik zit in dezelfde situatie. Misschien toch eens een folie tegen die RX100 kleven om hem wat future-proof te maken...
                        Pieter
                        --
                        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                        Comment


                        • #57
                          Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                          Straf dan dat Sony daar niks aan doet...
                          Waren nu wel extremere toestanden in IJsland dan dat ik gewoon thuis fotografeer, maar dan nog moet zo'n scherm daar tegen kunnen. Hoewel ja, zelfs mijn bril was naar de vaantjes
                          Sony Alpha 300 met Sony 18-70mm F3.5-5.6 + Sony 18-55mm F3.5-5.6 + Sony 55-200mm F4-5.6 + Sony 50mm F1.8 DT + Sony 30mm F2.8 SAM DT.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                            Ervaring met Canon SLRs kan uw Sony apparatuur ernstige schade toebrengen
                            Haha, da's een goeike (maar helaas ook wel waar)

                            Oorspronkelijk geplaatst door Riella Bekijk bericht
                            Straf dan dat Sony daar niks aan doet...
                            Waren nu wel extremere toestanden in IJsland dan dat ik gewoon thuis fotografeer, maar dan nog moet zo'n scherm daar tegen kunnen. Hoewel ja, zelfs mijn bril was naar de vaantjes
                            Da's minder in zo'n fantastische omgeving, gelukkig kon je dan achteraf thuis toch hopelijk de foto's scherp bekijken, want op hun lenzen gebruiken ze gelukkig toch betere coatings
                            En idd, eigenlijk vind ik dit ook geen normale slijtage maar wel een productiefout, maarja, probeer daar je gelijk maar eens in te behalen tegen zo'n bedrijf..
                            Ach ja, als je, zoals jij, zo slim bent er direct een betere folie op te plakken is het probleem ook wel verholpen.
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • #59
                              Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
                              Niet slecht
                              Het had ook "The Myth of Evaluative Metering" kunnen heten.

                              Mijn punt is vooral dat de midtones en shadows optrekken een negatieve invloed heeft op het eindresultaat, terwijl het eventueel tegenhouden ervan haast nooit zichtbare negatieve impact heeft. Matrix/evaluative metering heeft de neiging om midtones op te offeren ten voordele van highlights, die je misschien niet eens zo belangrijk vindt. Daardoor klagen mensen vaak dat ze op ISO800 al teveel ruis zien. Het histogram correct leren interpreteren, is de boodschap
                              Voor wie tijd op te branden heeft .. er zijn eindeloze discussies over het waarom waarbij ETTR voor digitaal maar heel beperkt nut schijnt te hebben, voor en tegen ... en natuurlijk doen we allemaal wel ergens "onbewust" ETTR als de we "belichtingswaarden" opkrikken .. ja toch ?

                              Comment


                              • #60
                                Re: Sony A6000 of Spiegelreflex Nikon

                                Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                                ...
                                Onbegrijpelijk dat ze er dan zelf geen extra folie bij geven vind ik, er kleeft wel al een origineel folie op, net als bij mijn Sony gsm, maar als je dat er af haalt ben je de garantie kwijt, dat ga ik wel doen vanaf de 2 jaar voorbij zijn..
                                ...
                                Vergeef mij indien ik mij vergis maar die klassieke "af fabriek" beschermfolie die op "plexiglas" toestanden kleeft is er eigenlijk enkel om het product te beschermen bij de assemblage. ok, ik laat die er ook zo lang mogelijk op kleven (zit ook op plxi frontplaten) .. 't Is toch die die je bedoelt ? ja ? met gsm's heb ik daar geen ervaring ..

                                BTW voor Sony A6000 is het de Sony "PCK-LM17 LCD Bescherming" .. vreemd genoeg is de leveringstermijn daarvan altijd redelijk lang ! (FWIW voor de RX100 => PCK-LM15)

                                Comment

                                Working...
                                X