Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Softbox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Softbox

    Ik zoek een "draagbare" softbox, of een parapluke, om bij portraitjes de belichting wat onder de knie te krijgen. De bedoeling is om met 2 canon 550ex, eventueel ook nog een 420 ex, en de transmitter de belichting wat beter te krijgen.
    Iemand tips, prijzen??
    Bedankt
    Rudy

  • #2
    Dag Rudy.
    Of je echt een draagbare softbox ga vinden weet ik niet. Wat ik wel weet : Het bij elkaar doen en het terug ineensteken, is geen oplossing en eerder een lastige karwei. Die dingen willen ook nog wel eens uit elkaar schieten bij transport. Niet ideaal dus om op stap te gaan. Nu vervoer in een auto is natuurlijk geen probleem, dan zit de softbox klaar voor gebruik in een grote doos.
    Een statief ervoor zul je ook nodig hebben.
    Je hebt wel ook nog een "softbox in paraplumodel", maar dat is niet echt een softbox.

    Misschien is i.p.v. een softbox, wellicht een reflectiescherm, die heb je in verschillende maten, voor u wel een betere oplossing, en eigenlijk net zo bruikbaar. Die kan je op een eenvoudige wijze bij elkaar vouwen (pakweg bij elkaar 40 x 40 cm). Zo'n reflectiescherm kan je ook "hol" zetten (randen bij elkaar brengen) je kan het licht op die manier ook "sturen" naar je doel. Er bestaat ook een statief, met een arm, om zo'n scherm op te hangen. De schermen heb je in verschillende kleuren wit/zilver/goud/zon enz.
    Je hebt ook schermen met een overtrek, die overtrek heeft dan vier verschillende kleuren zodat je kan kiezen.
    Er bestaat ook een staander waaraan je drie verschillende reflectieschermen kan ophangen (= niet goedkoop)
    Je kan je natuurlijk ook behelpen met een isomoplaat of meerdere stukken.

    Een paraplu is geen probleem. Heb je ook in verschillende grootte's en zijn helemaal niet duur. Ook in verschillende kleuren. Vraag je je ook wel af op welke wijze je die paraplu gaat kunnen plaatsen - statief + arm voor de flits ?

    Zonder instellampen, enkel met behulp van je flitsers, zal je wel héél veel moeten experimenteren. Hoe ga je de schaduwen kunnen beoordelen ? Eventjes een kleine verdraaiïng van het hoofd, kan al een lelijke schaduw onder de neus veroorzaken.
    Daarom vraag ik me af of je niet zou denken aan een stel (foto)lampen ?
    Of maar direct ineens een ganse flitsinstallatie, instellampen inbegrepen
    Mocht je verdere vragen hebben, doe maar.
    Hier heb je twee links (met prijzen). Natuurlijk zijn er nog meerdere. Maar deze vind ik zelf interessant :
    Bij de eerste kocht ik mijn "studioapparatuur":
    http://www.gsl.be/falcon%20eyes/Prijzen/falcon%20eyes%20flitsset.htm
    www.defotopagina.nl



    Comment


    • #3
      Hallo Rudy,


      Ik denk dat je best vertrekt van de infrarood tranmitter de ST2 dacht ik en die op je toestel plaatst.
      dan kan je beide flitsers 550 gebruiken los van de camera, dit zal ten eerste beter zijn voor de lichtverdeling en ook comfortabeler werken omdat je een pak gewicht kwijt bent op je camera.

      Er bestaan montages die de flits samen met een paraplu kunnen bevatten en deze montages kunnen dan op een statief geplaatst worden. Er zijn ook kleine softboxjes die je aan de flits zelf bevestigd maar dat gebeurd met velcro en dan dien je op je flits zelfklevende tape aan te brengen. Dat heeft me er altijd van weerhouden om zoiets te kopen. Die tape kan je niet verwijderen zonder sporen achter te laten op je flits. Wat een heel goed resultaat geeft en geen beschadiging geeft aan de flits is een zelfgemaakte soort van softbox uit een soort mousse die ze gebruiken als onderlaag voor parketvloeren. Ik zoiest is gezien en het kost twee keer niks en geeft een heel zacht licht zonder kleurzweem. Ik zal heel de uitleg wel is doen in real life. Dit is te veel om neer te schrijven.

      Het gebruik van dergelijk installatie is zeer handig voor op lokatie, maar mist natuurlijk het comfort van instellicht.
      Voor comfortable portretjes te maken blijft de studiobelichting favoriet.



      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Sonnyke,
        Jij hebt blijkbaar enige ervaring met lampen, flitsers en reflectieschermen en softboxen.
        Ik heb een vraag. Soms zie ik fotografen direct flitsen met een parapluie voor de lamp. Ik veronderstel dat de parapluie dan als een soort softbox werkt. Anderzijds zie ik ook fotografen indirect flitsen met een parapluie met zilver of goudkleurig reflectiescherm.
        Bekom je daarmee hetzelfde resultaat of zit daar een groot verschil op. Omdat ik zelf geen softbox heb, heb dit ook nooit kunnen uittesten. Ik veronderstel dat je bij indirect flitsen sterkere flitsen of lampen nodig hebt dan bij direct belichten.

        Euh, en nog bedankt voor de url's met de prijslijsten.

        Comment


        • #5
          Originally posted by loco
          Sonnyke,
          Jij hebt blijkbaar enige ervaring met lampen, flitsers en reflectieschermen en softboxen.
          Intussen een beetje ja en op amateuristische wijze. Er zitten er op het forum die véél maar ervaring hebben dan ik. En zo lang die mij niet tegen spreken zal het wel juist zijn zeker ?


          Ik heb een vraag. Soms zie ik fotografen direct flitsen met een parapluie voor de lamp. Ik veronderstel dat de parapluie dan als een soort softbox werkt.
          Dat mag je zo stellen en vergelijken. Maar het resultaat is lang niet zoals een softbox, het blift veel harder. Is hetzelfde als zou je gewoon "vliegerdoek" (filltoy) tussen flits en onderwerp houden.

          Anderzijds zie ik ook fotografen indirect flitsen met een parapluie met zilver of goudkleurig reflectiescherm.
          Bekom je daarmee hetzelfde resultaat of zit daar een groot verschil op.
          Bij gebrek aan een softbox vind ik dit indirect flitsen beter. Zilver of goudkleurig maakt een groot verschil. Een goudkleurig scherm geeft "warmere" kleuren zilverkleurig "koudere" kleuren het is een keuze dat ook bepaald wordt door je onderwerp en op wat je zelf wil bereiken.


          Omdat ik zelf geen softbox heb, heb dit ook nooit kunnen uittesten. Ik veronderstel dat je bij indirect flitsen sterkere flitsen of lampen nodig hebt dan bij direct belichten.
          Dat klopt hoe groter de afstand hoe meer licht die flitsen zullen moeten afgeven. Met indirect flitsen moet het licht een grotere afstand afleggen en daarbij komt nog -afhankelijk waarop je flitst- dat een deel van je licht wordt geabsobeerd door dat oppervlak en ook verspreid wordt. In de praktijk meet je toch het op het onderwerp vallend licht, en regel je aan de hand daarvan het licht.
          Als je in kleine ruimtes werkt, hoeft dat niet te zeggen dat je daarvoor sterkere flitsapparatuur nodig hebt. Een hele trein in een grote hal fotograferen zou natuurlijk wel wat anders zijn

          [
          Euh, en nog bedankt voor de url's met de prijslijsten.
          Graag gedaan. En als je dat allemaal eens graag uitprobeert valt dat wel af te spreken.

          Comment


          • #6
            Thanks Sonyke voor de snelle reactie en de goede informatie en dank je voor je aanbod. Ook nog enkele zalige wensen voor 2004.

            Ik heb momenteel een oude flitsinstallatie en gebruik zilver parapluies. Alemaal oude brol waaraan ik al heel veel plezier beleefd heb. Zo springt af en toe de zekering en moet ik soms eens rammelen met de generator. Ik vrees echter dat deze installatie vandaag of morgen zijn definiteve geest gaat geven. Bij mijn lief vrouwke breekt het angstzweet uit wanneer ik mijn installatie boven haal (in de living) en tot actie wens over te gaan.

            Ik neem vooral modelbouwfoto's of zogenoemde dichtbijopnamens. Ik noem het zeker geen macro. Een goede scherpte diepte is bijzonder belangrijk bij de opnamen + uiteraard een goede belichting van de donkere partijen. Vandaar dat ik ook een krachtige flitsinstallatie heb die ongeveer 1400 Ws kan (of kon) leveren. Hiermee is het nemen van foto's op f32 geen probleem.

            Sinds een goed jaar ben ik digitaal bezig en meer en meer fotografeer ik alleen met mijn instellicht. Met de witbalansregeling en in raw kun je blijkbaar wonderen verrichten. De sluitertijd beloopt daarbij gemakkelijk 1 tot 4 seconden bij asa 200. De kwalitiet van de foto's is goed.

            Dus
            Ik overweeg nu om geen nieuwe flitsinstallatie aan te schaffen, maar met studiolampen te werken. Ik heb hiermee geen ervaring, tenzij met het instellicht. Heb jij hiermee eveneens ge-experimenteerd of werk je veelal met een flitsinstallatie. Wat zou je mij hierbij kunnen aanraden?

            loco

            Comment


            • #7
              Ik werk alleen met studioflitsen. Ik dacht dat Triker enkel met lampen werkt.
              Wat kan ik je aanraden dat is moeilijk. Maar in een kleine (normale)studio volstaat 2x 300WS met de huidige apparatuur uitstekend voor modelfotografie m.i..
              Indien je twijfelt is 2x 600WS méér dan voldoende.

              Comment


              • #8
                Waarschijnlijk is Rudy zijn eigen topic uit het oog verloren...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Sonyke
                  Waarschijnlijk is Rudy zijn eigen topic uit het oog verloren...
                  Nee, absoluut niet, maaar eerst een andere flitser koper

                  Comment


                  • #10
                    Rudy,
                    Als je toch een nieuwe flitser koopt of bijkoopt, heb je dan al overwogen om een hele flitsinstallatie te kopen ipv met 2 of 3 flitserkes te werken. In Nederland zou naar het schijnt bij camera express een goedkope en degelijke flitsinstallatie te koop zijn voor nog geen 1000 €. Het zou naar het schijnt van een Chinees merk zijn. Het aantal Ws ken ik niet. Ik weet dat de zon ook schijnt en dat alleen voor niets de zon opgaat. Maar indien je wilt, wil ik de correcte info wel eens opvragen. Op de site van camera express heb ik niets teruggevonden. Het is zeker geen installatie voor professioneel gebruik. Maar dat kan moeilijk anders. Zij zouden reeds met zulke installatie werken.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by loco
                      Rudy,
                      Als je toch een nieuwe flitser koopt of bijkoopt, heb je dan al overwogen om een hele flitsinstallatie te kopen ipv met 2 of 3 flitserkes te werken. In Nederland zou naar het schijnt bij camera express een goedkope en degelijke flitsinstallatie te koop zijn voor nog geen 1000 €. Het zou naar het schijnt van een Chinees merk zijn. Het aantal Ws ken ik niet. Ik weet dat de zon ook schijnt en dat alleen voor niets de zon opgaat. Maar indien je wilt, wil ik de correcte info wel eens opvragen. Op de site van camera express heb ik niets teruggevonden. Het is zeker geen installatie voor professioneel gebruik. Maar dat kan moeilijk anders. Zij zouden reeds met zulke installatie werken.
                      voor 1000 Euro hoef je geen chinees te kopen. Daar koop je een installatie mee die evengoed is als een "profesionele" installatie. De meerprijs die je betaald voor een andere installatie van een bekend merk is niet te verantwoorden, de installaties van mijn links zijn net zo goed als véél duurdere uitvoeringen.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by loco
                        Rudy,
                        Als je toch een nieuwe flitser koopt of bijkoopt, heb je dan al overwogen om een hele flitsinstallatie te kopen ipv met 2 of 3 flitserkes te werken. In Nederland zou naar het schijnt bij camera express een goedkope en degelijke flitsinstallatie te koop zijn voor nog geen 1000 €. Het zou naar het schijnt van een Chinees merk zijn. Het aantal Ws ken ik niet. Ik weet dat de zon ook schijnt en dat alleen voor niets de zon opgaat. Maar indien je wilt, wil ik de correcte info wel eens opvragen. Op de site van camera express heb ik niets teruggevonden. Het is zeker geen installatie voor professioneel gebruik. Maar dat kan moeilijk anders. Zij zouden reeds met zulke installatie werken.
                        Wat ik bedoel, is dat ik eerst terug een gewone flits ga kopen, de 550ex heb ik nooit echt goed met de 1d kunnen laten samenwerken, in tegenstelling tot de 10d. Daarom heb ik besloten om terug een metz54 te kopen, ik verwijt het wispelturig flitsgedrag aan de e-ttl van de 1d. De metz kan op auto stand werken, en heeft een tweede flits. eerst eens zien wta ik daarmee kan, en dan eventueel weer aan een flitsinstallatie denken.
                        Bedankt voor jullie inbreng

                        Comment

                        Working...
                        X