Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma lens voor canon20D, een heleboel vragen door een leek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sigma lens voor canon20D, een heleboel vragen door een leek

    Dit is een vervolg op mijn vraag 'keuze lens voor Canon 20D'. Ik denk een sigma lens aan te schaffen, vooral omwille van de prijs.

    Als ik naar de prijzen van sigma lenzen kijk, dan zie ik dat er een heleboel lenzen bestaan van minder dan €300. Laten we zeggen dat onderstaande lijstje een selectie is van wat voor mij budgetair haalbaar is. De vraag is alleen, wat is de beste koop. Ik doe wel wat aan fotografie, maar al die getallen en technische specificaties zeggen mij bitter weinig.

    18-50 mm F3.5-5.6 DC
    18-125 mm F 3.5-5.6 DC
    28-105 mm F2,8 - 4 ASFERISCH
    28-105 mm F3.8-5.6 UC-III ASFERISCH IF.
    28-135 mm F3,8-5,6 ASFERISCH IF MACRO
    28-200 mm F3,5 - 5,6 ASFERISCH COMPACT HYPERZOOM MACRO
    28-300 mm F3,5 - 6,3 ASFERISCH IF HYPERZOOM
    28-70 mm F2.8-4 High Speed Zoom
    28-80 mm F3,5-5,6 ASFERISCH MINI ZOOM MACRO II.

    Passen al deze lenzen op een Canon Eos 20D ?

    Ik las dat de 18-125mm een zeer goede keus blijkt te zijn. De vraag is, waarom geniet deze lens de voorkeur boven andere (niet louter de prijs, want ik kan ze allemaal betalen)?

    De keuze van de lens berust ongetwijfeld op het soort foto’s dat men wenst te nemen. Ik wil eigenlijk een lens die me zou toelaten enerzijds ‘normale’ foto’s te nemen (personen, wat dagdagelijkse taferelen). Anderzijds doe ik ook behoorlijk wat aan natuurfotografie. Een lens die toelaat om een voorwerp ter grote van een muntstuk van 2 euro ongeveer half-beeldvullend te krijgen, zou moeten kunnen.

    De 18-125 en 18- 50mm zijn beide lenzen speciaal ontworpen voor digitale toestellen, zo lees ik (op www.cornevaniperen.com). De 18-50mm heeft echter een scherpstel afstand van 0.25m, de 18-125 van 0,5m (over het ganse zoombereik). De laatste stelt scherp op een grotere afstand, maar je kunt wel je zoomfunctie benutten. Wat resulteert nu in de scherpste/beste foto’s, een lens met korte scherpstelafstand (zodat je het object dichter kunt benaderen) of met een groter zoombereik gecombineerd met verdere scherpstelafstand ?

    Als ik de 28-70 en de 28-80 vergelijk, zie ik een prijsverschil van ca. 100 euro. De goedkoopste lens draagt ook de term MACRO in zijn naam, en er wordt vermeld dat beelden met een vergrotingsfactor 1:2 kunnen worden gemaakt. De 28-70 is een stuk duurder, maar kan die ook dergelijke beelden maken ? Is dit een betere lens ?

    En zo kan ik blijven vergelijken. Als gesteld wordt dat de 18-125mm een goede lens is … de 28-200 mm heeft 48 cm als kortste scherpstelafstand over het ganse zoombereik. Voor allround (en macro-fotografie), verkies je deze lens dan boven een 18-125mm ? (ik bezit een 100-400mm USM lens, dus voor de zoomfunctie om veraf staande voorwerpen dichter te halen moet ik het niet doen) ? De 18-125mm prijs ligt hoger, maar is dat omdat de lenzen beter zijn ?

    Of kan nog iemand mij aan/af-raden om een of meerdere van de hoger genoemde lenzen uit het lijstje niet/wel te kopen om de een of andere redenen, en het lijstje wat uit te dunnen ?

    Alle reacties zijn welkom, want ik weet er niet zoveel van af. Op voorhand dank aan de mensen die zich de moeite nemen om mij wat te helpen (en waarvan ik hen wat tijd ontneem dus).

    Diederik
    Canon Eos 20D + 100-400mm USM / Nikon Coolpix 4500

    Only when the last tree has been cut down,
    Only when the last river has been poisened,
    Only when the last fish has been caught,
    Then only will you see that money cannot be eaten.

  • #2
    Re: sigma lens voor canon20D, een heleboel vragen door een leek

    Alle lenzen die je hier opsomt zijn lenzen uit het sigma 'consumer' range bereik, deze hebben niet allemaal een fantastiche reputatie. Het is niet uit de specificaties dat je kan opmaken of een lens goed is of niet.

    De 18-125 (die ik je ook in het andere topic aanraadde) is een vrij nieuwe lens, en blijkt vrij goed te zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zie vaak wat testfoto's en die lijken me OK. Hij komt optisch soms als betere uit tests met de 28-135 IS van Canon,.

    sugar
    Oorspronkelijk geplaatst door diedhert
    Dit is een vervolg op mijn vraag 'keuze lens voor Canon 20D'. Ik denk een sigma lens aan te schaffen, vooral omwille van de prijs.

    Als ik naar de prijzen van sigma lenzen kijk, dan zie ik dat er een heleboel lenzen bestaan van minder dan €300. Laten we zeggen dat onderstaande lijstje een selectie is van wat voor mij budgetair haalbaar is. De vraag is alleen, wat is de beste koop. Ik doe wel wat aan fotografie, maar al die getallen en technische specificaties zeggen mij bitter weinig.

    18-50 mm F3.5-5.6 DC
    18-125 mm F 3.5-5.6 DC
    28-105 mm F2,8 - 4 ASFERISCH
    28-105 mm F3.8-5.6 UC-III ASFERISCH IF.
    28-135 mm F3,8-5,6 ASFERISCH IF MACRO
    28-200 mm F3,5 - 5,6 ASFERISCH COMPACT HYPERZOOM MACRO
    28-300 mm F3,5 - 6,3 ASFERISCH IF HYPERZOOM
    28-70 mm F2.8-4 High Speed Zoom
    28-80 mm F3,5-5,6 ASFERISCH MINI ZOOM MACRO II.

    Passen al deze lenzen op een Canon Eos 20D ?

    Ik las dat de 18-125mm een zeer goede keus blijkt te zijn. De vraag is, waarom geniet deze lens de voorkeur boven andere (niet louter de prijs, want ik kan ze allemaal betalen)?

    De keuze van de lens berust ongetwijfeld op het soort foto’s dat men wenst te nemen. Ik wil eigenlijk een lens die me zou toelaten enerzijds ‘normale’ foto’s te nemen (personen, wat dagdagelijkse taferelen). Anderzijds doe ik ook behoorlijk wat aan natuurfotografie. Een lens die toelaat om een voorwerp ter grote van een muntstuk van 2 euro ongeveer half-beeldvullend te krijgen, zou moeten kunnen.

    De 18-125 en 18- 50mm zijn beide lenzen speciaal ontworpen voor digitale toestellen, zo lees ik (op www.cornevaniperen.com). De 18-50mm heeft echter een scherpstel afstand van 0.25m, de 18-125 van 0,5m (over het ganse zoombereik). De laatste stelt scherp op een grotere afstand, maar je kunt wel je zoomfunctie benutten. Wat resulteert nu in de scherpste/beste foto’s, een lens met korte scherpstelafstand (zodat je het object dichter kunt benaderen) of met een groter zoombereik gecombineerd met verdere scherpstelafstand ?

    Als ik de 28-70 en de 28-80 vergelijk, zie ik een prijsverschil van ca. 100 euro. De goedkoopste lens draagt ook de term MACRO in zijn naam, en er wordt vermeld dat beelden met een vergrotingsfactor 1:2 kunnen worden gemaakt. De 28-70 is een stuk duurder, maar kan die ook dergelijke beelden maken ? Is dit een betere lens ?

    En zo kan ik blijven vergelijken. Als gesteld wordt dat de 18-125mm een goede lens is … de 28-200 mm heeft 48 cm als kortste scherpstelafstand over het ganse zoombereik. Voor allround (en macro-fotografie), verkies je deze lens dan boven een 18-125mm ? (ik bezit een 100-400mm USM lens, dus voor de zoomfunctie om veraf staande voorwerpen dichter te halen moet ik het niet doen) ? De 18-125mm prijs ligt hoger, maar is dat omdat de lenzen beter zijn ?

    Of kan nog iemand mij aan/af-raden om een of meerdere van de hoger genoemde lenzen uit het lijstje niet/wel te kopen om de een of andere redenen, en het lijstje wat uit te dunnen ?

    Alle reacties zijn welkom, want ik weet er niet zoveel van af. Op voorhand dank aan de mensen die zich de moeite nemen om mij wat te helpen (en waarvan ik hen wat tijd ontneem dus).

    Diederik
    www.diederikdhert.com
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • #3
      Re: sigma lens voor canon20D, een heleboel vragen door een leek

      Goeie vraag maar ik vrees dat de kans klein is dat je veel mensen gaat vinden die met al deze lenzen ervaring hebben laat staan ze wat kennen. Maar vermits je de kitlens niet goed genoeg beoordeelde moet je al zeker de 18-50 niet nemen want deze is niet beter. De enige lens in dit rijtje waar je veel goeds van hoort is die 18-125. Afgaande op wat ik ervan hoor zou ik voor deze gaan. Maar iets meer geld uitgeven kan wel een betere optie zijn. Maar tja daar ben je niets mee want een budget is er om je aan te houden.

      Comment


      • #4
        Re: sigma lens voor canon20D, een heleboel vragen door een leek

        Een lens koop je voor: de kwaliteit, de scherpte, de kleurweergave, de lichtsterkte enz .... Een lens kopen met alleen de prijs voor ogen is verkeerd bezig zijn. Indien het budget beperkt is dan kan je nog steeds kiezen voor lenzen die echt goed zijn ondanks de eerder redelijke prijs.

        Voor Canon bijvoorbeeld: De 50mm F1.4 USM of de 85 mm F1.8 USM zijn twee lenzen om van te watertanden. Beiden te koop voor minder dan 400 Euro per stuk. Dat zijn lenzen die je nooit verkoopt.

        Voor een goede zoomlens: De tamron 27-75 F2.8 ook weerom te koop beneden de 400 Euro.

        Vergeet nooit dat je 20D pas optimale resultaten geeft met goede optiek.
        Optiek is zeer belangrijk in digitale fotografie, en optiek is een langer leven beschoren dan een Digitale body.

        My2cents
        Last edited by Digipics357; 29 november 2004, 07:24.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment

        Working...
        X