Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sensor reinigen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: sensor reinigen

    Je beeldsensor kun je ook prima zelf reinigen. In dit artikel lees je hoe je dan stap voor stap te werk moet gaan: http://www.shoot.be//art/144256/reinig-zelf-je-sensor/.
    - Redactie Shoot

    Comment


    • #17
      Re: sensor reinigen

      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      ... wel opletten voor de zuigkracht die je instelt. (en een aangepast hulpstuk gebruiken.. geïmproviseerd of niet)
      Indeed .... het is al een tijdje geleden ... maar heb eens een telefoontje gehad van een paniekerige kennis ... had de stofzuiger gebruikt voor zijn toen jonge 40D ... een sluiterlamel uit de sleuf gezogen ... sh*t werkje om die kreukvrij terug op zijn plaats te krijgen ... maak mijn swaps zelf ter info

      Comment


      • #18
        Re: sensor reinigen

        iemand ervaring met sensor reinigen door calumetphoto in antwerpen ??

        Comment


        • #19
          Re: sensor reinigen

          Oorspronkelijk geplaatst door Shoot magazine Bekijk bericht
          Je beeldsensor kun je ook prima zelf reinigen. In dit artikel lees je hoe je dan stap voor stap te werk moet gaan: http://www.shoot.be//art/144256/reinig-zelf-je-sensor/.
          - Redactie Shoot
          Die kun je zeker heel goed zelf reinigen, alleen vergeet men wel eens dat niet alleen daar het vuil kan zitten maar ook elders. Dit wat dan weer op de sensor valt. Sensor reinigen doe ik liever niet met swaps, maar Visibledust SD800 Pro Kit. Op het moment dat het hier niet meer mee lukt dan gaat de camera naar Chipclean.

          Blaasbalg is ook een erg populair hulpmiddel (ook hier btw), maar hier blaas je vaak het vuil verder de behuizing in, wat later weer op de sensor kan vallen.

          Winkels reinigen over het algemeen de sensor goed, maar vergeet niet dat ze enkel de sensor reinigen en niet je behuizing etc. En vaak gebeurd dit ook nog eens op de toonbank en niet in een cleanroom.

          Reinigen is heel goed zelf te doen. Zelf zou ik het niet laten doen door een fotografie winkel als calumetphoto, Camaratools, Foka etc. Wat zij doen kun je zelf ook doen. Zonde van het geld.... Dit is een persoonlijke keuze ;-)

          Comment


          • #20
            Re: sensor reinigen

            ik dacht te lezen op de site van calumet dat ze een cleanroom hadden??

            Comment


            • #21
              Re: sensor reinigen

              Pentax O-ICK1 cleaning , dit toch maar eens gebruiken,werkt perfect als je het volgens de regels van de kunst gebruikt. Zelfs Leica zou het gebruiken ;-)

              Comment


              • #22
                Re: sensor reinigen

                Ik reinig mijn sensor zelf, heb zelfs onlangs de sensor van compact gereinigd, was wel wat ingewikkelder
                daar je het toestel half moet demonteren. Reden was omdat ik bij iedere foto waar de blauwe lucht mee opstond
                er een donkere vlek opzat, eerst het lenske gereinigd maar dat was niet de reden, lag aan de sensor.
                Nu kan je zeggen dat je dit met fotoshop ook kan wegwerken, ja das waar maar ik vond het vervelend.
                Sensor reininging is niet zo moeilijk, voorzichtig zijn is de boodschap.
                Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                Comment


                • #23
                  Re: sensor reinigen

                  Mijn fotoboer gaf mij onlangs sensorswab's mee van "sensor cleaning" omdat ik ook vlekjes waar nam. Daar zaten 4 swab's in en een flesje Vdust plus. Ik heb mijn sensor ermee gereinigd en de vlekjes zijn weg. Ik betaalde hier een 18€ voor.
                  Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                  flickr

                  Comment


                  • #24
                    Re: sensor reinigen

                    Oorspronkelijk geplaatst door durpie Bekijk bericht
                    vandaag terug geweest naar de winkel .
                    en ik krijg een nieuwe sensor reiniging aangeboden .
                    de sensor was gereinigd volgens de fotograaf met het green clean vac systeem, eerst met een green clean swab en dan met een soort stofzuigertje .
                    weet niet als dit goed werkt aan het resultaat te zien .
                    ook kreeg ik een uitleg dat er teveel stof in de body kan aanwezig zijn en dat dit de reden is dat het terug vuil is en dat hij dan moet opgestuurd worden voor te ontstoffen bij canon .
                    iets met word electrostatisch geladen en dan uitgezet en het stof valt eruit, nooit van gehoord .

                    we zullen morgen zien dan mag ik hem terug ophalen ben benieuwd .
                    Yap, aanwezige stof in het camerahuis kan je sensor terug "besmetten".
                    Vraag alleszins wat een trip+cleaning naar Canon kost, anders zou ik overwegen om naar Chipclean te gaan.

                    Comment


                    • #25
                      Re: sensor reinigen

                      Zeer plausibele uitleg van die fotozaak. Jammer dat ze geen tests hebben uitgevoerd na de 1ste kuissessie. Maar op zich is dit niet onoverkomelijk. Anderzijds goed van hen dat ze je een 2de opkuis aanbieden en je voorzien van een plausibele uitleg. Daarnaast geven ze je trouwens aan wat je kan doen als zij het niet opgelost krijgen. Ik zou ze toch vriendelijk bedanken voor hun poging/raad ipv van op hun kap te zitten (zoals sommigen hier 'verontwaardigd' reageren over die fotozaak in Deinze [Weba? ahnee, da's in Gent!]).

                      Comment


                      • #26
                        Re: sensor reinigen

                        ik zit niet op de kap van de winkel heb ik ook niet gezegd .
                        natuurlijk voor de eerste reiniging had ik hier geen last van ,er waren 2 stofjes zichtbaar maar dat was al een tijdje en er kwamen er ook geen bij .
                        nu sinds de reiniging is het probleem dat er inneens veel stofjes erop komen en blijven komen wat voordien niet het geval was .

                        ( weba heb je ook in deinze )

                        Comment


                        • #27
                          Re: sensor reinigen

                          Nee, in Gent!

                          Dat van die kap was niet aan jou persoonlijk geadresseerd doch wel aan degene die hier zo 'verontwaardigd' uit de hoek komen. Hopelijk heb je je toestel snel en in goede staat terug!

                          Veel succes!
                          F.

                          Comment


                          • #28
                            Re: sensor reinigen

                            Het gebruik van een tape 3M Scotch Magic doet nog steeds zijn wonderen als altijd.
                            Als dit echt niet meer helpt dan gebruik ik zuivere isopropanol met een eventuele naclean met gedestilleerd water (is niet gelijk aan gedemineralliseerd water).
                            Een omgevormde pannelikker en cellulosevrije papers (opitcien) vormen de veegborstel.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #29
                              Re: sensor reinigen

                              ik hoop het ook, ik mag er zaterdag terug omgaan .



                              Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                              Nee, in Gent!

                              Dat van die kap was niet aan jou persoonlijk geadresseerd doch wel aan degene die hier zo 'verontwaardigd' uit de hoek komen. Hopelijk heb je je toestel snel en in goede staat terug!

                              Veel succes!
                              F.

                              Comment


                              • #30
                                Re: sensor reinigen

                                Ik kreeg mijn D700 terug na een herstelling bij procirep, sensor reiniging inbegrepen, toch niet tevreden... klik
                                Flickr

                                Comment

                                Working...
                                X