Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sensor reinigen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sensor reinigen

    Beste forum'ers,

    Ik heb vandaag de sensor en de spiegel van mijn Canon 10D gereinigd. Er zat heel wat stof op alsook op de behuizing van de sensor. Na heel wat gepruts met sensor swap en bijhorende eclips vloeistof (4 x) bleef er maar stof zichtbaar in mijn foto's. Dan maar de grove middelen ingezet, met de gewone stofzuiger waarvan ik de zuigkracht kan regelen. De zuigmond vooraan de lensopening geplaatst en met een blaaspeertje al het stof van de spiegel geblazen, het stof dat dan nog bleef zitten even met een gebruikt sensorswap dinkie er over gewreven en terug met blaaspeertje en stofzuiger. Als je nu het glasje dat voor de piegel zit manueel weg klapt dan kan je als je deze beweging halverwege zit eveneens tussen met een swapje en de blaaspeer, de stofzuiger doet de rest. Let wel goed op,dat je de spiegel vasthoudt tijdens het stofzuigen zodat deze niet zomaar heen en weer kan klappen. Dan de spiegel laten wegklappen door het toestel zelf "sensor reinigen" en hier hetzelfde verhaal, even wrijven met een droog swapje, blazen met het peertje en ondertussen de stozuiger zijn werk laten doen. Maak op dezelfde manier ook de zijkanten stofvrij.
    Ik heb enkele foto's gemaakt en deze waren allemaal stofvrij en dit zonder veel geknoei.
    Wees wel voorzichtig he, de stofzuiger niet te hard laten zuigen en let op voor "loszittende" delen zoals de spiegel.

    Ik ben er zeker van dat er hier verschillende hun haren zijn rechtgekomen na dit te hebben gelezen maar ik heb het toestel al regelmatig gereinigd maar deze werkwijze gaf me het beste resultaat ooit.

    vriendelijke groeten
    Mac Patrick
    Groetjes Mac Patrick
    Sometimes you can't make it on your own
    Make Poverty History www.one.org
    They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

    Canon dinges
    BDxxxBE

  • #2
    Re: Sensor reinigen

    stofzuiger?? hehehahah

    Het stof moet ergens naartoe hé... met stofzuiger is ergens wel goed gezien (licht zuigen en niet tegen toestel) maar de stofzuiger moet wel ver staan, want die laat weer stof/lucht circuleren...

    aan de spiegel zou ik nu ook weer niet te veel komen...(vegen)
    -=- Light is the key...

    Comment


    • #3
      Re: Sensor reinigen

      In de elektronica gebruikt men wel speciale stofzuigers hé, soort indirecte zachte zuigers. Ik zou toch maar heel voorzichtig zijn iedereen aan te raden zijn toestel te stofzuigen, 1600 W volle bak en sensor en al er uit

      Comment


      • #4
        Re: Sensor reinigen

        Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be
        stofzuiger?? hehehahah

        Het stof moet ergens naartoe hé... met stofzuiger is ergens wel goed gezien (licht zuigen en niet tegen toestel) maar de stofzuiger moet wel ver staan, want die laat weer stof/lucht circuleren...

        aan de spiegel zou ik nu ook weer niet te veel komen...(vegen)

        Vergeten bij vermelden, de stofzuiger stond buiten en de slang zat tussen het raam, van het uitgblazen stof had ik dus geen last. Het resultaat mocht er best zijn.
        Voor de rest moet je voorzichtig tewerk gaan, dat staat duidelijk in mijn post.

        groetjes
        Mac Patrick
        Groetjes Mac Patrick
        Sometimes you can't make it on your own
        Make Poverty History www.one.org
        They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

        Canon dinges
        BDxxxBE

        Comment


        • #5
          Re: Sensor reinigen

          Oorspronkelijk geplaatst door picasso
          In de elektronica gebruikt men wel speciale stofzuigers hé, soort indirecte zachte zuigers. Ik zou toch maar heel voorzichtig zijn iedereen aan te raden zijn toestel te stofzuigen, 1600 W volle bak en sensor en al er uit
          Mijne stond op 300W en je moet weten waarmee je bezig bent he, het fijne apparatuur dus...
          Groetjes Mac Patrick
          Sometimes you can't make it on your own
          Make Poverty History www.one.org
          They Don't Need Your Money, They Need Your Voice

          Canon dinges
          BDxxxBE

          Comment


          • #6
            Re: Sensor reinigen

            en nu nog in een licht vochtige gesloten ruimte en je bent bijna stofvrij bezig dan....

            Hier zijn nog verhalen geweest dat de speigel eruit vloog omdat men de stofzuiger gewoon tegen de opening vast zette... past bijna in die vorm...
            -=- Light is the key...

            Comment

            Working...
            X