Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte/Diepte G3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherpte/Diepte G3

    Hallo,

    Sinds vorige week ben ik de trotse bezitter van een G3. Geweldig apparaat met naar mijn idee ongekende mogelijkheden. Aangezien ik een beginner ben met fotografie kijk ik soms kwijlend naar de kunststukjes die jullie allemaal maken. Vooral die foto's waarbij het onderwerp op de voorgrond zeer scherp is en op de achtergrond vervaagd is. Hoe kan ik mijn toestel zo instellen dat ik deze resultaten ook uit mijn camera kan krijgen? Misschien dat ik dan ook mijn brouwsels hier durf neer te planten.
    Bij voorbaat hartelijk dank.

    Met vriendelijke groet,
    Finn

  • #2
    Hoi Finn,

    Ik heb de mijne ook pas twee weken; goede digicam!

    Scherpe voorgrond met onscherpe achtergrond krijg je door zo ver mogelijk in te zoomen en je diafragma zo wijd mogelijk te zetten (f/3 bij de maximale zoom op de G3). Beide dingen zorgen voor zo min mogelijk scherptediepte. In de macrostand gaat dat nog beter.

    Veel plezier en laat maar eens wat zien!

    Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

    Comment


    • #3
      Nog een link over scherptediepte en het gebruik ervan op dpreview:

      Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


      Niet helemaal wat je bedoelde, maar ik vond het erg handig!

      Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

      Comment


      • #4
        Heej te gek, dank je. Ik ga het vanavond meteen proberen. Heb er alle vertrouwen in.

        Ik heb stiekem in je profiel gekeken en zag dat je in Leiden woont. Mooie stad. Kom zelf ook uit die buurt.

        Finn

        Comment


        • #5

          Is eigenlijk Oegstgeest...maar dat ligt er zo'n beetje aan vast geplakt.

          Heb gisteren ook de lensmate adapter binnengekregen; anderhalve week vanuit de States met normale post. Best OK.

          Nu kan ik mijn Tiffen 2x converter erop zetten voor 8x optische zoom.
          Dat geeft trouwens nog meer het effect van scherp portret (bijv.) en vage achtergrond.

          Ik zal eens een website opzetten om wat fotos te linken.
          Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

          Comment


          • #6
            Hallo Finn,

            Zoek niet verder wanneer je het hier ook op BD kan vinden !
            Klik naar de homepage, klik op de linkerkolom "Tips and tricks" en dan vind je een gedeelte over digitale fotografie - inleiding.
            Aandachtig te lezen, verplicht spul !
            Saluti,

            Pascal

            Comment


            • #7
              Originally posted by Kaveman
              Scherpe voorgrond met onscherpe achtergrond krijg je door zo ver mogelijk in te zoomen en je diafragma zo wijd mogelijk te zetten (f/3 bij de maximale zoom op de G3). Beide dingen zorgen voor zo min mogelijk scherptediepte. In de macrostand gaat dat nog beter.
              Zoals in een andere thread hier recent aan bod kwam (met bewijs en al) : inzoomen (i.e. grotere brandpuntsafstand) heeft helemaal GEEN invloed op de scherptediepte. Bij een gegeven F-getal is je absolute scherptediepte krek dezelfde of je nu dicht staat met breedhoekstand of ver met telestand.
              Het enige waar je mee kan spelen om scherptediepte te regelen is je diafragma. Hoe kleiner het F-getal, hoe minder scherptediepte en dus hoe waziger de achtergrond.
              Merk bovendien op dat hoe kleiner het formaat van de sensor/film, hoe MEER scherptediepte je zult hebben. Da's de reden waarom je met compacte digitale camerakes nogal moeilijk dat effect kunt krijgen, zeker als de achtergrond relatief dichtbij is.

              Henk

              PS: de thread waarover ik het heb is de volgende : http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=17883

              Comment


              • #8
                Hmmm...

                Zoals je ziet moet ik ook nog veel leren.
                Dat van inzoomen om minder scherptediepte te krijgen had ik eigenlijk ook maar uit de gebruiksaanwijzing van de G3, waar ze voorstellen dat je portretfotos het beste kunt maken bij maximale zoom juist om zo min mogelijk scherptediepte te krijgen. In het jaar dat ik nu digitaal bezig ben is mijn ervaring dat dit inderdaad ook klopt, maar dat kan natuurlijk ook komen omdat de achtergrond domweg ver weg was op de portretfotos die ik heb geschoten...

                Maar goed, over het diafragma zijn we het eens!
                Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Kaveman
                  Dat van inzoomen om minder scherptediepte te krijgen had ik eigenlijk ook maar uit de gebruiksaanwijzing van de G3, waar ze voorstellen dat je portretfotos het beste kunt maken bij maximale zoom juist om zo min mogelijk scherptediepte te krijgen.
                  Yep, tot voor kort dacht ik dat ook en had ik het ook van hier of daar gelezen te hebben. Tot ik dus effectief zelf eens begon te testen en uit te rekenen. En blijkbaar klopt het dus niet, om de simpele reden dat als je inzoomt, je ook verder van je onderwerp af moet staan voor dezelfde kadrering en daardoor de scherptediepte evenredig terug toeneemt. Daar houden ze blijkbaar geen rekening mee.
                  BTW, voor portretten blijft het wel het best om in te zoomen (i.e. zo groot mogelijke brandpuntsafstand) maar da's voor een totaal andere reden : platter perspectief en dus een meer natuurlijke en flatterende afbeelding van het gezicht. Je kan natuurlijk ook met opzet het omgekeerde doen. Als je een foto van een lelijkaard wil nemen, kan je misschien juist uitzoomen en van vlakbij de foto nemen om via de perspectiefvertekening nog meer impact te geven aan de lelijkheid .

                  Henk

                  Comment


                  • #10
                    Ik weet alweer waar ik er meer over gelezen heb: www.photographytips.com.

                    Maar die is dus *net* een betaalde site geworden!
                    Was een goede site.

                    Ze vertelden daar als ik het mij goed herinner dat een 200 mm lens goed geschikt was voor portretjes omdat ze de achtergrond uit focus gooit.

                    Enne...
                    Je kan natuurlijk ook met opzet het omgekeerde doen. Als je een foto van een lelijkaard wil nemen, kan je misschien juist uitzoomen en van vlakbij de foto nemen om via de perspectiefvertekening nog meer impact te geven aan de lelijkheid .
                    UR EVIL!!!
                    Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

                    Comment


                    • #11
                      Zo dan zijn we met zijn 3e, die net een G3 hebben, ben benieuwd naar jullie foto's.
                      Maar ik ben dan wel echt een beginer...dus ik wacht wel even af voor ik hier iets laat zien.
                      ik heb hier al mooie respons op mijn vragen gekregen, en mailtjes worden ook beantwoord, dus iedereen bedankt.
                      Canon Powershot G3

                      Comment


                      • #12
                        Kaveman, als ik vragen mag, waar heb je die Tiffen 2x conv. en die adapter gekocht en hoeveel heeft dat gekost.. 8x optische zoom zie ik nl. ook wel zitten
                        Canon 650D + Canon 18-55 IS-II + Tamron 18-200 + Canon Nifty Fifty + Metz Mecablitz 36 C-2 + Tripod

                        Comment


                        • #13
                          Ik heb de converter gekocht voor mijn vorige digi (HP715, maar die werd me een beetje te veel point and shoot) bij http://www.bugeyedigital.com/. Ongeveer een half jaar geleden was ie 75 dollar.
                          Voor de G3 heb je de lensmate adapter (heb de link ergens van dit forum) nodig met een stepdown ring naar 43 mm. Geeft een klein beetje vignetering, maar als je het diafragma dichtschroeft ben je dat zowat kwijt. Zodra ik mijn website heb geactiveerd zal ik wat fotos posten met converter...
                          Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

                          Comment


                          • #14
                            Zoals gezegd...

                            Zonder:



                            En met:



                            Genomen vanuit mijn woonkamer, G3 bij maximale zoom.
                            De fotos zijn niet heel scherp, maar dat was vooral omdat ik snel moest zijn.
                            Canon 500D, 18-55 IS kit, sigma 30mm 1.4, sigma 70mm macro, 70-200L IS. En veel geduld...

                            Comment

                            Working...
                            X