Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schade toestel door black rapid riem.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Schade toestel door black rapid riem.

    Hallo allemaal,

    Sinds een 2 tal jaar gebruik ik af en toe mijn rs7 black rapid riem maar soms ook de gewone strap.
    Nu heb ik vandaag na het afschroeven van de fasten-r3 gezien dat er wat schade (barsten in plastiek) is aan de onderkant van mijn toestel onder de plaats waar de fasten-r3 normaal vastgeschroeft is. Ik schroef deze altijd goed vast met de hand dus normaal zou dit niet mogen zijn denk ik?
    Hebben jullie een idee of het nog veilig zou zijn om de black rapid riem te gebruiken? Ik ben namelijk een beetje bang geworden. Mijn dslr is al een jaar of 5 oud maar voldoet nog prima voor mij.
    Hier een foto waarop het een beetje te zien is :



    Dank u voor de eventuele reactie's en advies.
    Canon

  • #2
    Re: Schade toestel door black rapid riem.

    Dat ziet er niet echt goed uit, vooral de onderste barst lijkt toch wel diep. Ik zou er misschien toch wel eens naar laten kijken of een mailtje sturen naar een reparatie labo met bij behorende foto. Is je body van 'plastiek' of is het een magnesium body?
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

    Comment


    • #3
      Re: Schade toestel door black rapid riem.

      probeer eens een sheet van de onderdelen van je camera te vinden zodat je weet wat er onder dat plaatje steekt.

      Ik denk wel dat het nog veilig is omdat er zo te zien helemaal niets mankeert aan statief bevestiging en het is die die de kracht moet houden. Ik heb bij mijn toestel een extra zekering ingebouwd met een carabijnhaak en een sleutelring aan een lusje. Sleutelring aan de strap bevestiging van de camera, carabijnhaak laat je de brriem doorlopen. Geeft ook geen hinder bij het gebruik.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Schade toestel door black rapid riem.

        Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
        Dat ziet er niet echt goed uit, vooral de onderste barst lijkt toch wel diep. Ik zou er misschien toch wel eens naar laten kijken of een mailtje sturen naar een reparatie labo met bij behorende foto. Is je body van 'plastiek' of is het een magnesium body?
        Dank u voor uw reactie!
        De body is van plastiek. Het betreft een 'oude' Sony Alpha 300.
        Ik denk toch niet om het toestel voor reparatie aan te bieden want deze heeft niet zo een grote waarde meer denk ik.
        Wel zou ik de black rapid riem dan niet meer gebruiken bij twijfel.
        Misschien kan ik wel een mailtje sturen voor advies.
        Canon

        Comment


        • #5
          Re: Schade toestel door black rapid riem.

          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
          probeer eens een sheet van de onderdelen van je camera te vinden zodat je weet wat er onder dat plaatje steekt.

          Ik denk wel dat het nog veilig is omdat er zo te zien helemaal niets mankeert aan statief bevestiging en het is die die de kracht moet houden. Ik heb bij mijn toestel een extra zekering ingebouwd met een carabijnhaak en een sleutelring aan een lusje. Sleutelring aan de strap bevestiging van de camera, carabijnhaak laat je de brriem doorlopen. Geeft ook geen hinder bij het gebruik.
          Dank u voor de reactie!
          Ik zal straks eens zoeken als ik niets in de handleiding vindt.
          Dank u voor de tip van de extra zekering maar toch zou de schade nog kunnen toenemen dan (wel zou hij niet meer kunnen vallen natuurlijk).
          Maar toch, ik ben altijd zeer voorzichtig met mijn toestellen en vindt dit niet zo leuk!
          Canon

          Comment


          • #6
            Re: Schade toestel door black rapid riem.

            je hoeft hem niet direct in te leveren voor reparatie. maar gewoon wat advies inwinnen bij mensen die meer technische kennis hebben. begin mss eens bij een grote fotowinkel, type studio 73 of art&craft.
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: Schade toestel door black rapid riem.

              gewoon een plaatje ertussen dat voldoende groot is zodat het gebarsten afdekplaatje geen krachten meer moet opvangen en het toestel verder gebruiken ( niet te dik ... uit bvb 0,6 mm (verzinkt) plaatstaal)

              Comment


              • #8
                Re: Schade toestel door black rapid riem.

                Toen dat systeem nog niet zo lang bestond, heb ik ergens gelezen dat een technieker van een of ander merk had gezegd dat een camera niet ontworpen is om die ondersteboven op te hangen.
                Daarbij was hij vooral bezorgd over valschade omdat de camera op die manier meteen met het meest kwetsbare punt tegen de grond komt als er wat mis loopt.
                Maar nu blijkt dat de onderkant van de camera niet gebouwd is om het volledige gewicht van de camera + een lens aan te hangen.

                Met de duurdere camera's (magnesium constructie) zal het misschien minder snel problemen geven als je de camera aan dat punt hangt.

                Als je de normale ophangpunten van elke camera gebruikt, dan wordt het gewicht verdeeld over twee ophangpunten.
                Daar komt nog bij dat de fabrikant die ophangpunten speciaal heeft ontworpen om er het gewicht van de camera + de lens aan te hangen.

                Je kan de camera gewoon blijven gebruiken als je die aan de normale ophangpunten ophangt, dan is er niets aan de hand.
                Maar als je de camera nu op een statief wil zetten, dan zou die bevestiging ook wel verder kunnen uitscheuren, vooral als je de camera in de portretstand draait met een vrij zware lens.
                (Met een tele is dat niet zo'n probleem, want dan bevestig je de combinatie met een statiefgondel op het statief.)

                Er een plaatje tussen steken helpt niet, want dan blijft er evenveel trekkracht komen op die ene moer die nu al aan het uitscheuren is.
                Die kracht kan je nooit opvangen door er een plaatje tussen te steken.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Schade toestel door black rapid riem.

                  Dank u voor de reactie's!
                  Intussen heb ik al eens in de handleiding van het toestel gezocht en volgende gevonden:
                  gebruik geen statief (of fasten-r3 van de BR in dit geval) met een schroeflengte die langer is dan 5,5 mm of het toestel kan beschadigd worden.
                  Nu heb ik ook de schroeflengte gemeten van de fasten-r3 en die is bijna 6mm! Daar heb ik nooit aan gedacht bij de aankoop en in gebruikname!
                  Een 2 tal weken geleden heb ik toevallig ook een Sun Sniper strap-surfer gekocht en deze heeft een schroeflengte die zeker 0,5 mm minder is dan die van Black-Rapid.
                  Als ik de BR nog wil gebruiken ga ik er inderdaad iets dun moeten tussensteken om verdere beschadeging te voorkomen.
                  Canon

                  Comment


                  • #10
                    Re: Schade toestel door black rapid riem.

                    Dank u voor de reactie!
                    Ik begin inderdaad meer en meer te twijfelen over deze draagriemen.
                    Ik zal zeker meer oppassen nu!
                    Canon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Schade toestel door black rapid riem.

                      Volgens mij zit de beschadiging alleen in een afdekplaatje en niet in de bodem van de camera, waar de statiefmoer inzit.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Schade toestel door black rapid riem.

                        Met een te lange bout draai je de boel ook kapot, in dat geval zo je er een rondel tussen moeten steken, maar het is de vraag of de bevestiging dan nog stevig genoeg is (met een gewone rondel ertussen komt die gemakkelijker los, en dat is ook niet zonder gevaar voor de camera en alles wat er nog aan hangt).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Schade toestel door black rapid riem.

                          Nog eens bedankt voor de reactie's!
                          Ik denk toch om de black rapid niet meer te gebruiken. Ik zou geen moment meer gerust zijn denk ik (ook met extra rondel).
                          Wel denk ik van even een mailtje (met foto) te sturen naar de winkel waar de BR strap van komt. Alleen om hun bevindingen eens te weten.
                          De Sun-Sniper ga ik wel nog verder gebruiken (met kleinere bout) maar ik ga er op letten om deze niet te veel en te lang ondersteboven te laten hangen.
                          Ook de gewone strap ga ik weer meer gebruiken.
                          Canon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Schade toestel door black rapid riem.

                            Klopt wat Bart zegt betreffend een gladde standaard " carosserie rondel " ... daarom had ik een zelfgemaakt plaatje voorgesteld dat je best voorziet van een anti-slip laag (en gemakshalve met dubbelklevende tape vastgezet op de onderkant van het toestel).
                            Heb redelijk wat toestellen gedemonteerd, ook digitale reflexen ... de statiefmoer is tot nu toe altijd opvallend degelijk bevestigd met 3-4 schroeven op het binnenchassis waarvan de basis uit redelijk dik plaatstaal is bij consumerbodys ... dus verwacht niet direkt dat er inwendig iets gescheurd zou zijn aan de bevestiging van de statiefmoer ... zeker kan je nooit zijn ... dus best het toestel niet meer ophangen via de statiefmoer tot je meer weet.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Schade toestel door black rapid riem.

                              Een Manfrotto snelkoppelplaatje gebruiken ipv de BR bout en daar een BR aanhangen, dit plaatje heeft een veel groter en met rubber bedekt kontaktvlak, zodat het regelmatiger op het opp. van de camera drukt.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X