Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

S602 met Vivitar 285HV flits

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • S602 met Vivitar 285HV flits

    Hallo,

    heeft er iemand enig idee of ik op mijn Fuji S602 een Vivitar 285HV flits zou kunnen gebruiken ?
    Heb hier onlangs wat gehoord betreffende een mogelijk te hoge spanning die het fototoestel zou kunnen beschadigen ... vandaar de vraag.
    Ook in ervaringen met die Vivitar flits ben ik geïnteresseerd.

    Thnx & Greetz,
    Michel.
    == Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. ==

    Fuji S602 Zoom - Metz 34 CS-2 Digital - AR-FX9 - UV - TCON17

  • #2
    Originally posted by MiNy
    Hallo,

    heeft er iemand enig idee of ik op mijn Fuji S602 een Vivitar 285HV flits zou kunnen gebruiken ?
    Heb hier onlangs wat gehoord betreffende een mogelijk te hoge spanning die het fototoestel zou kunnen beschadigen ... vandaar de vraag.
    Ook in ervaringen met die Vivitar flits ben ik geïnteresseerd.

    Thnx & Greetz,
    Michel.

    Ik zou het persoonlijk niet riskeren., tenzij je goed op de hoogte bent van de elektronica van beide toestellen en je eea zelf kan uitmeten.

    Comment


    • #3
      Originally posted by MiNy
      Hallo,

      heeft er iemand enig idee of ik op mijn Fuji S602 een Vivitar 285HV flits zou kunnen gebruiken ?
      Heb hier onlangs wat gehoord betreffende een mogelijk te hoge spanning die het fototoestel zou kunnen beschadigen ... vandaar de vraag.
      Ook in ervaringen met die Vivitar flits ben ik geïnteresseerd.

      Thnx & Greetz,
      Michel.
      Op de vraag of mijn Vivitar 2800 (35 volt gemeten) kan worden aangesloten op de FinePix kreeg ik het volgende antwoord van Fuji:

      "Het voltage wat de FinePix S602Zoom mag en kan hebben voor een flitser is ongeveer 300Volt. Wanneer uw flitser voldoet aan onderstaande eisen kunt u een flitser welke 35Volt levert gebruiken op de FinePix S602Zoom".


      In principe kunt u iedere flitser gebruiken als het maar beschikt over de volgende 3 kenmerken:
      * Middencontact
      * handmatig instelbaar diafragma , de zogenaamde "A" stand.
      * handmatig instelbare filmgevoeligheid
      Camera's worden op de "M" stand gezet met het, op de flitser, ingestelde diafragma. Verder een sluitertijd van bijv. een 1/60 of 1/125. Vervolgens via het menu de camera zetten op " external flash.

      P.s. flitsers met alleen een "TTL" stand hebben geen nut daar ze dan alleen maar hun volle vermogen afgeven. Staaf- en studioflitsers kunnen ook gebruikt worden mbv een flitscontactblokje van "Hama". Dit blokje gaat op de camera en heeft aan de zijkant een flitskabel aansluiting".



      Comment


      • #4
        Op deze site (http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html) kan je een overzicht vinden van metingen van ongelooflijk veel flitseenheden. Je beschikt volgens hen blijkbaar over een twijfelgeval, de ene zegt dat het geen kwaad kan, de andere riskeert het niet
        :: http://www.dpix.be ::

        Comment


        • #5
          Hi MiNy

          Ik gebruik al anderhalf jaar een 285HV op mijn 6900 - de voorganger van de 602. Geen enkel probleem, op voorwaarde dat het een relatief nieuw exemplaar is. De eerste 285's zijn ruim 20 jaar oud, dus dit beestje gaat al een tijd mee. Als je de flits in de voorbije paar jaren hebt aangekocht, zou ik me geen zorgen maken.

          Algemeen wordt aangenomen dat de hotshoe van de 4900/6900/602 met een trigger voltage van 400V overweg kan. Daar zal je nooit aan komen. Metingen op deze flits variëren van 8V tot enkele tientallen - van horen zeggen. Je kan het eventueel zelf meten op jouw flits aan de center pin en het draadcontact aan de zijkant van de schoen.

          Ik heb trouwens goeie ervaringen met dit model. Met 4 automatische standen is hij vrij flexibel. Van dichtbij kan je snel overbelichting krijgen, maar met een omnibounce is dat zo opgelost. Voor de beste resultaten moet je absoluut de white balance handmatig instellen. Ik vind hem wel heel groot op een 6900/602. Daarom zet ik hem naast de camera op een bracket. Zo wordt de flittschoen niet te veel belast en blijft de camera stabieler in je hand. Ik moet wel toegeven dat de 285 bovenop de 602 beter en stabieler aanvoelt dan op de 6900.

          Hopelijk helpt dit je een beetje verder.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

          Comment


          • #6
            MiNy,
            Ik zou gewoon eens de flits aan leggen en met een digitaal Volt meter eens de spanning meten die tussen het middenkontakt en de rand staat. Dan weet je echt of je risico loopt of niet. Staat er een hoge spanning op zoals mijn vivitar 283 dan zou ik het niet doen zonder een aangepaste interface. Bij mij was dit 280V. Als je toestel door de fabrikant tot 300V toelaat vind ik dat toch vrij hoog en riskant. Nieuwere types liggen idd meestal beneden de 24V en die zijn veilig. vivitar heeft vroeger 2 types gemaakt onder dezelfde nummer, de ene types 280V, de andere heel laag.
            Dus meten is gewoon de boodschap.
            Ik heb vroeger reeds een topic hierover gestart met de informatie hoe je een interface kunt bouwen. Ik gebruik die nu al geruime tijd en omdat hij tot 3 flitsen stuurt sluit ik daar ook de veilige flits opaan. Ik maak ook vrij veel opnames waar ik tot 3 flitsen samen gebruik en dit is dan ook een perfecte oplossing voor.
            De topic is te vinden op:
            http://dc.netadmin.be/topic.asp?TOPIC_ID=13310

            groetjes
            Frans

            Comment

            Working...
            X