Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Reflex camera voor natuurfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Reflex camera voor natuurfotografie

    Dag allemaal

    ik ben op zoek naar een goede reflexcamera om natuurfoto's mee te trekken, liefst aan een goed prijsje.
    Website[/CENTER]

  • #2
    Re: Reflex camera voor natuurfotografie

    camera maakt niet veel uit!
    glas is al iets anders!

    maar 't is vooral 't manneken die op't knopken drukt



    budget? vogels/wildlife of planten/beestjes of landschappen????
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Reflex camera voor natuurfotografie

      de nikonman zal zeggen Nikon, de Canonman zal zeggen canon, de Sonyman zal zeggen Sony, de Olympusman zal zeggen Olympus, Pentaxman zal zeggen pentax, begrijp je wat ik bedoel, elke camera vandaag de dag is geschikt om natuurfoto's mee te trekken.
      je zal iets specifieker moeten zijn vrees ik wil je een passend advies krijgen.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

      Comment


      • #4
        Re: Reflex camera voor natuurfotografie

        En misschien ook een idee geven van je budget.

        Misschien ben je alvast iets met onderstaande mail. Ik kreeg onlangs dergelijke vraag van een goeie vriend.
        Zijn budget was rond de 600euro. Let niet op de eerder persoonlijke schrijfstijl, ik ken die persoon gewoon goed, vandaar.

        Tegenwoordig kunde met bijna elke digitale reflex printen tot min A3 formaat en zal de kwaliteit sowieso goed zijn. Het meeste geld kruipt hem dan ook in een degelijke lens, wat daar ligt net de kwaliteit. Een topcamera met slechte lens zal dan ook minder kwaliteit geven dan een minder goeie camera, maar met een zeer degelijke lens op. Alleen zal een degelijke lens vaak meer kosten dan de camera zelf.

        Welk merk ge moet nemen, hangt beetje af van u persoonlijke voorkeur. Ik zou eerlijk gezegd bij één van de “groten” blijven, zijnde Nikon of Canon. Je zal bij deze merken gewoon de meeste keuze hebben wat lenzen betreft. Ik ben zelf een Canon gebruiker, dus mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar dat merk. Ik zou voorstellen dat ge eens naar de Fnac of zo gaat en eens een aantal modellen van Canon en Nikon in de hand neemt en eens kijkt wat u het beste ligt. Bediening van knopkes, overzichtelijkheid van het menu, hoe liggen beide merken in de hand, ... Ik zou mijn beslissing eerder daar van laten afhangen, dan op voorhand al een merk te kiezen. Ik koos indertijd voor Canon omdat ze wat lenzen met beeldstabilisatie betreft toch een streepje voor stonden op Nikon (dat is nu wel al wat achterhaald, hoewel Canon recent nieuwe manier van beeldstabilisatie heeft uitgebracht). Verder stond Nikon op dat moment nog niet zo ver wat ruis op hoge ISO en Fullframe sensoren betreft, maar ook die achterstand hebben ze nu wel al ingehaald.
        Camera niet in de FNACkopen of ge betaald veel te veel, als ge beslist heb zal ik wel zeggen waar ge hem online best kunt bestellen. Kan gemakkelijk 100€ schelen.

        En om u wat op weg te helpen. Binnen u budget zou ik voor:

        De canon 500D gaan. Hier met een kitlenske bij zodat ge al van start kunt gaan. Die kitlens is natuurlijk niet echt super qua kwaliteit, maar ge kunt dan toch al beginnen tot ge wat budget hebt om dan eens uit te kijken voor een deftigere lens.


        Of eventueel de 1000D. Da is wel een stapke minder dan de 500D, het instapmodel. Zal kwalitatief ook wel in orde zijn, ma heeft wa minder Megapixels (alhowel dat niet doorslaggevend is), zal ook wat trager zijn, wat minder opties, ...
        Voordeel is natuurlijk da ge voor u budget der al iets meer lens bij hebt. Natuurlijk ook weer lenzen die kwalitatief wat minder zijn.



        De bediening en het menu van de 500D en de 1000D zal vrij gelijkaardig zijn.

        Ofwel Nikon:

        Daar hebde 3 modellen die in aanmerking komen (ik heb wel minder ervaring met Nikon, dus ik moet het doen met de specs)

        De 90D, zit al iets boven het budget natuurlijk, maar dit wordt toch al eerder beschouwd als een semi proffesionele camera en ge hebt er wel een betere lens bij.


        De 5000D. Bestaan twee kits van. Eén met een basis lens en één met een meer “allround” lens. De kit met de 18-105 is sowieso het meest flexibel en de lens zal waarschijnlijk ook beter van kwaliteit zijn.



        En dan hebde nog de 3000D, het instapmodel. Ook in twee kits met dezelfde lenzen als hierboven.

        Last edited by * Fuse *; 11 december 2009, 14:54.
        Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

        Comment


        • #5
          Re: Reflex camera voor natuurfotografie

          * Fuse*
          zit je niet verkeerd met de plaats van de (D) bij de Nikon modellen?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Reflex camera voor natuurfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            * Fuse*
            zit je niet verkeerd met de plaats van de (D) bij de Nikon modellen?
            grt,bouk.
            off-topic maar bij Canon hebben ze soms ook een D40

            on-topic : denk dat het belangrijkste wel gezegd is : meer specifieke info... Natuur kan vanalles zijn : macro, landschappen, vogels, vissen, ...
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: Reflex camera voor natuurfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door photographyfreak Bekijk bericht
              Dag allemaal

              ik ben op zoek naar een goede reflexcamera om natuurfoto's mee te trekken, liefst aan een goed prijsje.
              Neem dit eerst door:http://cursus.natuurfotografen.org/n...ollin_2web.pdf

              Comment


              • #8
                Re: Reflex camera voor natuurfotografie

                Met alle digitale reflexcamera's kan je natuurfoto's maken, met de duurdere camera's heb je gewoon meer mogelijkheden als de omstandigheden moeilijker worden (betere AF, spatwaterdicht, betere hoge iso....).

                Maar in de normale omstandigheden (voldoende licht) moet het met de juiste objectieven ook zonder problemen lukken met een instap-DSLR.

                Welke objectieven je nodig hebt, dat hangt dan weer van het soort natuurfoto's dat je wil maken. Voor de heel kleine onderwerpen heb je bijvoorbeeld een macrolens nodig, voor de schuwe beestjes is een flinke tele aan te raden. Landschappen kan je met de meeste kitlenzen ook zonder problemen op de foto krijgen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Reflex camera voor natuurfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                  de nikonman zal zeggen Nikon, de Canonman zal zeggen canon, de Sonyman zal zeggen Sony, de Olympusman zal zeggen Olympus, Pentaxman zal zeggen pentax, begrijp je wat ik bedoel, elke camera vandaag de dag is geschikt om natuurfoto's mee te trekken.
                  je zal iets specifieker moeten zijn vrees ik wil je een passend advies krijgen.
                  Nope, het maakt me geen donder uit waar iemand mee wil fotograferen.
                  Ik zou TS adviseren om eerst goed na te denken wat hij precies wil fotograferen: vogels, snelle dieren? Macro's of landschapfoto's? Of allemaal?
                  Als TS daar uit is, zou ik TS adviseren om te kijken naar verschillende merken en hun assortiment in diverse objectieven.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Reflex camera voor natuurfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                    Nope, het maakt me geen donder uit waar iemand mee wil fotograferen.
                    Ik zou TS adviseren om eerst goed na te denken wat hij precies wil fotograferen: vogels, snelle dieren? Macro's of landschapfoto's? Of allemaal?
                    Als TS daar uit is, zou ik TS adviseren om te kijken naar verschillende merken en hun assortiment in diverse objectieven.
                    Mij maakt het al net zo min iets uit. In school, enfin in onze klas, zitten mensen met
                    alle mogelijke merken reflexen. Dat het de een toch al lukt om iets betere foto's te
                    trekken dan een ander heeft alles te maken met het mannetje/vrouwtje en niks met
                    het merk.
                    Ik zou zeggen: koop gewoon waar je je goed bij voelt.
                    Laat wel eens weten wat je precies verstaat onder landschapsfotografie. Of wat jij je
                    daarvan voorstelt. Pas dan is het mogelijk om zinnig advies qua toestel en lenzen te
                    geven, denk ik zo.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Reflex camera voor natuurfotografie

                      Voor vogels en andere dieren zou ik Olympus aanraden, meer tele.

                      En voor landschappen zou ik Nikon of Canon aanraden. Zo kun je straks overstappen op een FF camera en je materiaal meenemen.

                      Voor macro voldoen denk ik dat alle merken zo zijn voor en tegen heeft. Stabilisatie in de body / mooiere dof / meer scherpte bij een groot diafragma / etc.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Reflex camera voor natuurfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                        Ik zou TS adviseren om eerst goed na te denken wat hij precies wil fotograferen: vogels, snelle dieren? Macro's of landschapfoto's? Of allemaal?
                        Als TS daar uit is, zou ik TS adviseren om te kijken naar verschillende merken en hun assortiment in diverse objectieven.
                        Geheel mee eens en vooral de laatste zin met betrekking tot het goed kijken naar het assortiment in diverse lenzen bij de verschillende fabrikanten. Want met elke DSLR zul je goede foto's kunnen maken maar alles staat of valt feitelijk wel met de beschikbaarheid van de lenzen (en de kostprijs van deze lenzen) die je nodig hebt.....
                        www.indetailfotografie.nl

                        Comment

                        Working...
                        X