Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Proefje met Sigma 12-24mm en Sigma 15mm fisheye!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Proefje met Sigma 12-24mm en Sigma 15mm fisheye!

    xxxxx
    Last edited by j@n; 15 maart 2008, 01:07.

  • #2
    Interessante vergelijking ! Bedankt voor het verslag.

    De FE lijkt inderdaad scherper, en contrastrijker.
    Heeft wel iets meer last van CA (in het raam van de deur links).
    En wat was jouw bevinding mbt de bouw, en snelheid scherpstellen (HSM) ?
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

    Comment


    • #3
      Misschien "off-topic", maar ik kan het niet laten...

      Jan, man, jij moet meer beelden van je laten zien...
      Doordat jij niet zo veel foto's post, kende ik die dan ook niet... Groot was mijn ver(be-)wondering toen ik naar aanleiding van dit topic op je PBASE-site kwam...
      Heel eigenzinnige visie met verrassende en ongewone beelden, maar altijd tot in de puntjes afgewerkt en piekfijn "geprocessed".
      Heerlijk gewoon... dit was genieten...

      'k Wou dit even kwijt...
      Kariboe
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

      Comment


      • #4
        Dag;
        Een gelijke beeldhoek voor een 12mm en een 15mm.
        Hoe kan dat ?

        Wordt er gezeurd bij sigma en is het géén 12-24 dan ?

        Thks
        The Sky is the limit. Digital Gigi

        Comment


        • #5
          xxxxx
          Last edited by j@n; 15 maart 2008, 01:07.

          Comment


          • #6
            had je manueel scherp gesteld of automatisch ? Enig idee het punt waarop scherpgesteld is geweest?

            Kon precies inderdaad iets scherper maar toch ben ik nog steeds vol ongeduld aan 't wachten op mijn 12-24 .. en indien ik dezelfde resultaten ga krijgen ga ik toch gelukkig zijn, puur omwille van de beeldhoek die ik dan ter beschikking zal hebben ...

            Comment


            • #7
              xxxxx
              Last edited by j@n; 15 maart 2008, 01:08.

              Comment


              • #8
                ja ...maar ik vond deze link toch ook interessant en daar komt de lens niet slecht uit ...

                Comment


                • #9
                  xxxxx
                  Last edited by j@n; 15 maart 2008, 01:08.

                  Comment


                  • #10
                    ik deel de meeste meningen, maar je had ook tests moeten nemen op de grootste diafragma opening, daar scoren ze echt het minst en zie je welke lens het best met weinig licht omspringt.

                    Canon moet inderdaad dringend werk maken van ultra wide zooms, 16mm is teveel als je de 1,6x er bij telt kom je aan bijn 20mm en dat is voor de ultra wide fans teveel mm ...

                    Nikkor's 12-24 verkoopt zeer goed, en de kwaliteit is prima, lens is wel niet echt goedkoop. Ik zit momenteel ook in een ultra wide dillema, de 18-35 staat te koop ... maar wat moet er in de plaats.

                    Ik was vroeger heel tevreden van de 15-30, maar miste de 77mm filtervatting

                    bdankt voor de korte test, geen van beide objectieven weet me te bekoren, terug naar het 'denkbord'

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Gigi
                      Een gelijke beeldhoek voor een 12mm en een 15mm. Hoe kan dat ?

                      Wordt er gezeurd bij sigma en is het géén 12-24 dan ?
                      De beeldhoek is eigenlijk niet gelijk. De enige reden waarom je evenveel als een 12mm (zelfs iets meer, heb ik de indruk) in je beeld krijgt, is de vervorming van de fisheye. Kijk maar eens goed naar het originele 15mm beeld: de kaders aan de muur en het blad met tekst op de deur zijn een stukje groter afgebeeld dan in de 12mm foto. Na het defishen lijken de foto's qua beeldhoek veel meer op elkaar, maar daarvoor doe je het ook.

                      Ik vind trouwens ook dat de fisheye er stukken beter uit komt dan de 12-24. Een groothoek ontwerpen is één ding, maar een groothoekzoom...
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by j@n

                        Verrassende ontdekking voor mij is dat de beeldhoek, zoals jullie kunnen zien, exact gelijk is. Dus de Sigma 12-24 is in de 12mm stand 12 x 1.6 = 19,2 mm en de Sigma 15mm Fisheye ook.
                        Vind ik toch wel raar. Dacht deze vergelijking ergens anders al gezien te hebben, maar daar was de 12-24 breder.
                        Even opzoeken...
                        http://www.vannecke.be
                        Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                        Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                        Comment


                        • #13
                          Voordeel van de 12-24 is dat je iets in de hoogte wint.
                          http://www.vannecke.be
                          Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                          Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Wunjo
                            [brVind ik toch wel raar. Dacht deze vergelijking ergens anders al gezien te hebben, maar daar was de 12-24 breder.
                            Gevonden


                            komt uit dit artikel: http://www.dragtimes.com/sigma12vs15.php
                            http://www.vannecke.be
                            Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                            Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Wunjo
                              Vind ik toch wel raar. Dacht deze vergelijking ergens anders al gezien te hebben, maar daar was de 12-24 breder.
                              Als je een beetje speelt met het defishen, kan je er de volle breedte uithalen en zit je gelijk met de 12-24. Het gekozen standpunt kan ook een rol spelen - dat zie je met een 15-30 ook al. Langs de kortste zijde van het frame zou je wat verlies in gezichtshoek/-veld moeten hebben ten opzichte van de 12-24.

                              Het voorbeeldje dat je hier toont, is volgens mij zeker te overtreffen in beeldhoek.
                              Pieter
                              --
                              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

                              Comment

                              Working...
                              X