Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen nikon d300 of de lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen nikon d300 of de lens?

    Heb sinds kort problemen met de belichting van verschillende foto's die ik neem in de studio.
    Als ik het licht meet op een persoon en mijn lichtmeter geeft f8 1/125 iso 100 aan en ik mijn toestel daar op instel komt het regelmatig voor dat de volgende foto die ik neem onderbelicht is stel ik mijn diafragma daarop volgend weer op 7.1 in is de volgende weer iets overbelicht.
    De belichting van de foto wisseld .
    Ik heb uiteraard met mijn lichtmeter gemeten of mijn elinghrom flitser afwijkt maar die geeft een constante waarde aan.
    Mijn toestel staat handmatig ingesteld en auto iso uit uiteraard .
    Bracketing staat ook uit .
    En de persoon blijft natuurlijk op de zelfde plek staan.
    Heb nikon al gebeld en die zeggen dat het ook aan de lens kan liggen.
    Hun oppperde vette lammelen van mijn lens echter aangezien mijn foto onderbelicht is duid dit niet op vette lammelen want dan zou de foto overbelicht zijn .
    als lens gebruik ik meestal de sigma 17-70 heb vandaag geprobeerd met mijn nikkor 105mm en de belichting was vandaag oke .
    Echter het probleem treed niet altijd op dus het is nog niet uitgesloten waar het aan ligt.
    Tevens wordt bij de grip die ik gebruik de aa batterijen die ik gebruik niet gebruikt .
    Het toestel pakt eerst de batterij in het toestel en daarna stopt hij er gewoon mee ,terwijl de batterijen in de grip vol zijn .
    Het ligt niet aan de contacten van de grip naar de camera want als ik de bijgeleverde batterij in de grip doe dan doet hij het weer wel.
    Al met al weet ik het niet meer kan mijn toestel inleveren maar het zou tussen de 5 dagen en 6 weken duren voor ik mijn toestel weer terug heb.
    Aangezien ik gemiddeld 3/4 shoots in de week doe is dat niet echt een optie.
    En mijn 2de body heb ik onlangs verkocht.
    Iemand tips toevallig ?

  • #2
    Re: Problemen nikon d300 of de lens?

    ik denk dat de camera de batterijen niet herkent als er een accu in de camera zit, tenzij dat wordt ingesteld. al eens geprobeerd met alleen batterijen en geen accu? Accu is sowieso veel betrouwbaarder dan batterijen. De belichting kan wel inderdaad door het objectief worden veroorzaakt. wellicht iets met de contacten of met het hendeltje dat het diafragma sluit. Heb ik eens gehad met Fuji S2 pro met Nikor 12-24mm. Zou bij combi Nikon Sigma ook het geval kunnen zijn.
    als je een tweede body zoekt: ik heb nog een perfecte D200 met grip pen twee accu's......
    Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

    Comment


    • #3
      Re: Problemen nikon d300 of de lens?

      Je moet wel in de menu wel aanvinken met wel type batterijen de grip werkt.
      Je hebt de keuze in menu uit...
      LR6 (AA alkaline) of HR6(AA Ni-MH) of FR6 (AA-Lithium) of ZR6(AA Ni-Mn)
      Dat zal je waarschijnlijk niet gedaan hebben of verkeerde batterij aangeduid.
      + ook aanduiden dat hij eerst de batterijen van de grip moet gebruiken.
      Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
      Hier op dit forum.

      Comment


      • #4
        Re: Problemen nikon d300 of de lens?

        @lichtschrijver@Met alleen batterijen en geen accu heb ik ook geprobeerd echter dan is het toestel dood.En betreft de 2de body heb net deze nikon d300 gekocht en nog meer spullen dus mijn knaken zijn even op

        @jan van ginkel@ Ik heb het net in het menu gecontroleerd en het toestel stond op r6 lr6 heb het net opnimh hr6 gezet. Als volgorde stond wel eerst de mbd10 ben benieuwd of nu eerst mijn nimh batterijen opgaan in plaats van mijn accu.

        Gr Tony

        Comment


        • #5
          Re: Problemen nikon d300 of de lens?

          Je hebt de keuze in menu uit...
          LR6 (AA alkaline) of HR6(AA Ni-MH) of FR6 (AA-Lithium) of ZR6(AA Ni-Mn)
          Dit heeft geen belang, en dient enkel om een juist(ere) weergave van batterniveau.

          Staat er op uw LCD (rechts-boven) BP (battery pack) voor het batterij icoontje ?
          En wat staat er te lezen in het setup menu -> battery info ?

          Heb je zekerheid van de staat van de 8 gebruikte batterijen ? Eéntje slecht ertussen, of polariteit omgedraaid, en "tis omzeep".

          Good luck
          hendrik
          Last edited by hbervoets; 15 april 2008, 23:26.
          Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

          Comment


          • #6
            Re: Problemen nikon d300 of de lens?

            @hbervoets@ mijn display geeft alleen een batterij aan maar geen bp.
            En in mijn menu staat bijbaterij informatie
            Nu momenteel

            Batt-lading 68%
            Opnamen 644

            levensdr 0
            (0-4) en dan bij new staat er een 0 boven

            Snap er nu helemaal niks meer van
            Heb jij een idee?

            Mvg Tony

            Comment


            • #7
              Re: Problemen nikon d300 of de lens?

              SETUP menu -> Battery Info
              Bat.meter : huidig batterijniveau in %
              Pic.meter : aantal malen dat de sluiter is ontspannen met huidige batterij sinds deze voor het laatst werd opgeladen.
              Charging life (levensdr) : gebruiksduur van de batterij 0 = nieuw / 5 = batterij heeft einde van gebruiksduur bereikt en moet worden vervangen.

              MB-D10 : wordt weergegeven als MB-D10 wordt gebruikt, bij gebruik van AA-batterijen wordt enkel de batterij lading weergegeven als batterij-icoontje.

              LCD venster:
              BP : Als de batterijen in de MB-D10 worden gebruikt, wordt dit pictogram weergegeven


              En in mijn menu staat bijbaterij informatie
              Nu momenteel

              Batt-lading 68%
              Opnamen 644
              Heb je in het menu twee kolommen, 1° D300 / 2° MB_D10

              Ben je 100% zeker van uw AA-batt. en zitten ze er allemaal goed in (+ / -) ?
              Heb je een tweede EN-EL3E accu ? om mee te testen in de MB-D10 ?
              Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

              Comment


              • #8
                Re: Problemen nikon d300 of de lens?

                Tony1974 Met alleen batterijen en geen accu heb ik ook geprobeerd echter dan is het toestel dood.
                Je bent niet de eerste met problemen met een batterijpack op de D300, NAT had dat probleem ook, heeft deze ingeruild, en probleem opgelost zie post http://forum.belgiumdigital.com/show...t=battery+pack

                levensdr 0-4
                (0-4) en dan bij new staat er een 0 boven
                Dit is niet de levensduur, maar graad van degradatie, bij 4 moet de batterij vervangen worden

                Probleem flitsen:

                Heb je reeds eens de flitsduur van je flitsen gecontroleerd, persoonlijk werk ik met studioflitsen liever op snelheden van 1/60, en ook op instelling tweede gordijn.
                Het kan ook dat de veer voor terugkeer diafragma in je Sigma wat langs de lichte kant is, waardoor je diafragma wat doorgaat tijdens het sluiten, daarom is het mischien beter wat langer te belichten, hoe sneller een toestel, hoe sneller ook het diafragma moet sluiten, daarom zijn de krachten waarmee je diafragma wordt bediend ook groter, en is de kans op doorslaan naar Bv. f10 of nog kleiner heel goed mogelijk, je moet eens voelen aan het diafragmapalletje van de Sigma, en dan eens aan dat van de Nikon, kan je dat van de sigma gemakkelijker bedienen dan dat van de Nikon, dan is het goed mogelijk dat het hem daar zit.
                Is het zo dat je diafragma wat neiging heeft van wat te ver door te slaan, en dat gebeurt tijdens die relatief korte flitsduur, dan heb je natuurlijk problemen met onderbelichting, maar dat zou je dan ook buiten moeten zien bij korte sluitertijden,

                Comment


                • #9
                  Re: Problemen nikon d300 of de lens?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hbervoets Bekijk bericht


                  Heb je in het menu twee kolommen, 1° D300 / 2° MB_D10

                  Ben je 100% zeker van uw AA-batt. en zitten ze er allemaal goed in (+ / -) ?
                  Heb je een tweede EN-EL3E accu ? om mee te testen in de MB-D10 ?
                  Ik heb via set up menu en dan batterij informatie geen keuze uit d300 en mbd10.
                  Via persoonlijke instellingen ,opnemen weergeven en dan heb ik Bij *d10 staan
                  mbd10 baterijen

                  D11 is batterij volgorde Of welk menu bedoel je.

                  Ik heb net nog mijn batterijen gecontroleerd en zijn vol en zitten er goed in.
                  En helaas heb ik geen extra accu om te testen
                  @demeyereg@ Ik ga het proberen met je tips heb morgen er weer een staan dus beide badankt voor jullie info.Palletje doe ik ook morgen controleren.
                  Ik laat het nog weten hoe het afloopt

                  Gr Tony

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problemen nikon d300 of de lens?

                    Tony,

                    D11 is batterij volgorde Of welk menu bedoel je.
                    d11 is de batterij volgorde, moet op MB-D10 staan.
                    d10 is soort AA-accu's die je gebruikt.

                    batterij-informatie is in het setup-menu en daar zou je 2 vertikale kolommen moeten krijgen (zie D300 handl. pag. 322)

                    Een andere optie is om met uw battery pack terug gaan waar je het gekocht hebt, en laten proberen op een andere camera, eventueel je eigen camera ook meenemen.

                    hendrik
                    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problemen nikon d300 of de lens?

                      @hbervoets@Jij was ook nog laat wakker.
                      Heb net even snel gekeken maar dat 2de menu zie ik niet staan van de mbd-10
                      Ik vrees dat ik terug moet naar konijnenberg.
                      In iedergeval bedankt voor jullie moeite en info.

                      Gr Tony

                      Comment

                      Working...
                      X