Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met de Cybershot DSC-f717 van sony

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen met de Cybershot DSC-f717 van sony

    Beste,

    Sedert een week of 2 heeft mijn pa een Sony F717 digitaal fototoestel gekocht.
    Nu ervaart mijn pa echter wat problemen.
    Het is zo dat hij gisterenavond naar een concert gn kijken is van het zangkoor van mij ma. Daar heeft hij allerlei foto's getrokken.
    Het is zo dat dit in een kerk was, en zoals je wel weet is dat die plaats niet te fel belicht is. Nu heeft hij foto's getrokken van de koorleden terwijl ze aan het zingen waren. Doordat het daar redelijk donker is heeft hij de diafragma moeten aanpassen. Dit heeft echter tot gevolg dat de sluitingstijd groter werd en zo de foto's compleet mislukt zijn. De koorleden bewegen en dat is dan ook te zien op de getrokken foto's. Nu zou je kunnen zeg trek de foto's met een flits maar binnen de kerk is dat niet mogelijk.
    Ook is het zo hij vroeger die foto's trok met een vroeger model zijnde de Sony F-505 en toen was dat helemaal geen probleem en waren de foto's perfect. Nu vraag ik me af of mijn pa iets verkeerd doet of dat de F717 gewoon niet meer instaat is om zo'n foto's te trekken. Indien dit zo is wel dan is tot een grote schande.

    Hopelijk kan iemand me helpen.
    Met vriendelijke groeten
    Peter Huys
    peterhuys@pi.be

  • #2
    Uw vraag is een beetje vaag. Welke verdere instellingen heeft je pa nog gedaan ? Welke iso-waarde heeft je Pa ingesteld ? Je kan misschien de exif van één van de "mislukte" foto's eens posten....

    Als het vroeger met de F-505 lukte dan moet het zeker met de F-717 lukken. Met een hogere Iso-waarde had hij de openingstijd aanzienlijk kunnen verkleinen.

    Als je geen "exif"-lezer hebt kun je er hier een downloaden :
    http://www.takenet.or.jp/~ryuuji/minisoft/exifread/english/

    En zeg tegen je pa, dat hij eerst de handleiding nog maar eens goed moet doornemen, en dat hij moet blijven oefenen. Eerst het toestel natuurlijk leren kennen.

    Overigens welkom op het forum.

    Comment


    • #3
      Als je een nieuwe wagen koopt ga je die natuurlijk ook eens "helemaal" uitproberen.

      Ik denk niet dat er iets aan de camera is, ik heb ook een F717 en die doet het "prima", wel heb ik nu reeds een 500 foto's genomen "om ervaring in allerlei omstandigheden op te doen"...

      Ook "alle" mogelijkheden probeer ik uit, resultaat is dat je de "mogelijkheden en de grenzen" van het app. leert kennen en er vlot mee om kan gaan.

      Maar uw vader kon toch "perfect" zien (revieuw) of zijn opnamen waren gelukt/mislukt???!!!

      De f717 is een toestel met zeer vele mogelijkheden, ik ben er zelf enorm tevreden mee..

      Uw vader zeker "binnenkort ook"...

      Comment


      • #4
        Deze foto werd genomen met een Sony DSC-F717. Er werd ingezoomd, zoals vroeger met de DSC-F505. Helaas stel ik nu vast dat de foto niet scherp is. Er werd getrokken met de A-modusdraaiknopinstelling (F4.0) en met behulp van een statief (Capturing en processing kwam steeds in actie). Op de display van het toestel leek deze foto prachtig. Bij het herbekijken was het negatieve resultaat reeds duidelijk. Ik kan momenteel geen enkele foto nemen in de kerk die deftig is zonder gebruik te maken van een flits, zelfs niet wanneer het teostel op stilstaand beeld in automatische regelfunctie wordt geschakeld.
        Gelet wat mijn vorig toestel deed (zelfde instellingen en dan toch goed resultaat) en wat het resultat nu is zeg ik één woord: ontgoocheling.

        Hieronder vind je alvast de Exif info omtrent de foto en wat verder de url waar je deze kan terugvinden.

        JFIF_APP1 : Exif
        Main Information
        ImageDescription :
        Make : SONY
        Model : CYBERSHOT
        Orientation : left-hand side
        XResolution : 72/1
        YResolution : 72/1
        ResolutionUnit : Inch
        DateTime : 2002:11:22 20:08:05
        YCbCrPositioning : co-sited
        ExifInfoOffset : 232
        Sub Information
        ExposureTime : 1,30Sec
        FNumber : F4,0
        ExposureProgram : Aperture Priority
        ISOSpeedRatings : 100
        ExifVersion : 0220
        DateTimeOriginal : 2002:11:22 20:08:05
        DateTimeDigitized : 2002:11:22 20:08:05
        ComponentConfiguration : YCbCr
        CompressedBitsPerPixel : 2/1 (bit/pixel)
        ExposureBiasValue : EV0,3
        MaxApertureValue : F2,0
        MeteringMode : Division
        LightSource : Unidentified
        Flash : Not fired
        FocalLength : 33,70(mm)
        MakerNote : Unknown Format : 0Byte (Offset:434)
        FlashPixVersion : 0100
        ColorSpace : sRGB
        ExifImageWidth : 2560
        ExifImageHeight : 1920
        ExifInteroperabilityOffset : 650
        FileSource : DSC
        SceneType : A directly photographed image
        CustomRendered : Normal process
        ExposureMode : Auto
        WhiteBalance : Auto
        SceneCaptureType : Standard
        ExifR98
        ExifR : R98
        Version : 0100
        Thumbnail Information
        Compression : OLDJPEG
        Make : SONY
        Model : CYBERSHOT
        Orientation : left-hand side
        XResolution : 72/1
        YResolution : 72/1
        ResolutionUnit : Inch
        DateTime : 2002:11:22 20:08:05
        JPEGInterchangeFormat : 873
        JPEGInterchangeFormatLength : 5007

        De foto zelf kan u vinden op volgende url: http://www.addicted2noise.be/fotos/bands/175.JPG
        Met vriendelijke groeten
        Peter Huys
        peterhuys@pi.be

        Comment


        • #5
          login/password ?
          Fuji S602z

          Comment


          • #6
            Ivm de fot die je kan vinden op http://www.addicted2noise.be/fotos/bands/175.JPG het paswoord en login is 'Ad'
            Met vriendelijke groeten
            Peter Huys
            peterhuys@pi.be

            Comment


            • #7
              Originally posted by Peter@home
              Ivm de fot die je kan vinden op http://www.addicted2noise.be/fotos/bands/175.JPG het paswoord en login is 'Ad'

              Als ik naar de exif info kijk dan is uw belichtingstijd 1.3 seconden !!! (en foto is zelf nog redelijk scherp voor zo'n lange belichtingstijd !) maar opening 4.0 met 100 ASA.
              Het "simpels" is gewoon fotografen in de "P" stand want dan gaat de camera niet onder 1/30 sec. en bij onvoldoende licht gaat camera aut. de gevoeligheid opdrijven (tot 800Asa indien nodig).
              Je krijgt wel meer ruis maar beter iets dan niets en uit ervaring heb ik ondervonden dat men zelf bij volle tele (190mm) en op 1/30 sec toch weinig bewegingsonscherpte bekomt dankzij de goede bouw van de camera (ligt prima in de hand).
              (als ik vlug reken zou je 1/30 bekomen met f 2.0 en 400 Asa - maar 'k kan verkeerd zijn)

              Groeten

              Vince
              daVinci
              www.pbase.com/davinci/ die spijtig genoeg niet meer ge-update wordt (tijd ....)

              Comment


              • #8
                Vandaag zal mijn pa bellen naar Sony om te kijken of er met zijn toestel ook focusproblemen zijn. Ook is het zo dat hij wat meer zal moeten testen met zijn fototoestel zodat hij teweten komt wat er anders is vergeleken met zijne vorige toestel de Sony F-505.
                Iedereen is alvast bedankt voor zijn hulp. Mochten er nog problemen zijn zullen we hier wel nog wat posten.

                Met vriendelijke groeten
                Peter Huys
                peterhuys@pi.be

                Comment


                • #9
                  Hallo Peter@home,

                  Op het eerste zicht is dit inderdaad bewegingsonscherpte en geen focusprobleem.
                  Je kan het merken aan de "vegen" van de hoofd onderaan.
                  Bij een focusprobleem zou de totale foto even onscherp moeten zijn, maar hiet zijn de bewegende onderwerpen onscherper dat de statische (bv. het kruis).
                  Zelfs al zou je een perfecte focus hebben en de opname maken vanop statief, dan ga je nog dit "onscherp" effect krijgen van de bewegende onderwerpen omdat de sluitertijd relatief lang is (ik kan de exif-info niet zien).
                  Het kruis ed. zijn dan uiteraard wel perfect scherp ...

                  Jaja
                  Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                  Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                  Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                  Comment

                  Working...
                  X