Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 30

Standaard Probleem met scherpte (link aangepast)

Ik ben dus niet tevreden over dit resultaat.
    Is scherpgesteld op de staart van het paard (tweede paard).
    Weet iemand waaraan dit zou kunnen liggen?
    Trouwens op de takken linksboven zit er een rood-gele rand

Foto genomen met Canon 400D en 17-40 f4 L lens:
    Belichtingstijd: 1/60
    Diafragma: f8
    Iso-speed: 100
    Focal lenght: 19 mm

Laatst gewijzigd door Bernardus; 17 maart 2008 om 08:52

Standaard Re: Probleem met scherpte

Blijkbaar is de foto dus niet zichtbaar.
    Ik maak een nieuwe link.

Sorry

Standaard Re: Probleem met scherpte (link aangepast)

Wat de scherpte betreft, ik zie het probleem niet? Die rood-gele rand is chromatische aberratie, durft met sommige objectieven wel vaker voorkomen aan de randen van foto's.
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Kun je eens een link posten naar een full size versie hiervan? Mij lijkt dit ook niet helemaal 17-40-like.
    Zit er een UV-filter op? Ik denk persoonlijk van wel, en als 't zo is, haal die er dan eens af. Dit lijkt namelijk op dezelfde miserie als ik met mijn 70-200L gehad heb. Na verwijdering van de filter kreeg ik de goddelijke beelden die ik verwachtte.
    ______
    [B]Canon 350D - Canon 17-40 f4L - Canon 50 1.8 II - Canon 70-200 f4L IS - Nikon bodies en lenzen - SUPER Takumar lenzen - Canon en Philips flitsers - Jinbei studio flitsers - ... constante uitbreiding

Je zit met een sluitertijd van 1/60.... is moeilijk om dan scherpe foto's te nemen of heb je statief gebruikt? Beter diafragma aanpassen en ISO-waarde zodat je beter kan spelen met je sluitertijd...

Tim W.
    Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

precies
    probeer eens iso200, een kleiner F getal, die achtergrond moet volgens mij niet scherp, draagt niks bij tot de paarden
    Fotograaf in ontwikkelingsvloeistof

1/60 op 19mm is meer dan genoeg, dat is het probleem niet hoor. Ik ga voor de filter. Haal die er eens af.
    ______
    [B]Canon 350D - Canon 17-40 f4L - Canon 50 1.8 II - Canon 70-200 f4L IS - Nikon bodies en lenzen - SUPER Takumar lenzen - Canon en Philips flitsers - Jinbei studio flitsers - ... constante uitbreiding

Hier staan de paarden op hoge resolutie (4,2 MB!!!!)
    http://users.telenet.be/bernardus/pa...en%20groot.JPG

Inderdaad, er zat een UV filter op van Cokin: SKY 1A
    Ga toch maar eens deze avond een focustest doen

Bernard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bernardus Bekijk bericht
    Hier staan de paarden op hoge resolutie (4,2 MB!!!!)
    http://users.telenet.be/bernardus/pa...en%20groot.JPG

Inderdaad, er zat een UV filter op van Cokin: SKY 1A
    Ga toch maar eens deze avond een focustest doen

Bernard

Cokin van je L lens afhalen... dat in de eerste plaats al.
    En dan inderdaad ook eens de focustest doen, is ze vanaf f6 a f8 niet scherp, dan is er wat mis. test ze op statief met een niet bewegend object, of google op "focus test chart".

Je euvel is gevonden. Alles minder dan topfilters op toplenzen haalt je resultaat onherroepelijk en heel sterk naar beneden. Dus OF je laat je filter eraf (en dat is absoluut te verkiezen), OF je schroeft er een uitstekende B+W op. Er is met je lens niks mis. Ik heb hetzelfde gehad met een Tiffen filter op mijn 70-200L. Resultaat: niet scherp, rare kleuren, precies ruis in de bokeh, en de bokeh was ook niet mooi. Eerste wat deed was de filter eraf halen, en sindsdien komt er bij mij geen meer op, want nu is ie VLIJMscherp.
    ______

Een beetje USM doet wonderen met de foto.
    Kun je nagaan, met de software(niet met je geheugen), waar het scherpstelpunt lag?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Bij deze het "bewijs" van het scherpstelpunt...
    Heb net nog een focus-test gedaan (zonder UV filter). Resultaten zien er m.i. terug niet schitterend uit, maar hoor graag jullie mening.
    Zet straks de test online...

Bernard

als ik kijk naar jou full size foto dan vind ik de scherpte ook ondermaats voor een 17-40 hoor, zeker op f8.
    ik zou ook zeggen dat het aan je UV filter ligt. ik wacht op je focustest om meer te zeggen
    Mijn foto's : flickr
    5DmkII en wat glas

Hier dus de focustest
    Isospeed: 400
    Diafragma: F4
    Focal length: 40 mm
    Belichting: 1/60s

en hier de link naar de grote versie (+-8Mb !!!)

Scherpstelpunt ligt waarschijnlijk goed, maar had meer scherpte verwacht.
    Met camera en lens toch eens naar winkel terug gaan?
    Aan iedereen alvast al bedankt voor de moeite.

Bernard

op f4 moet je niet verwachten dat de lens vlijmscherp is hoor
    voor echte scherpte moet je de 17-40 dichtdraaien naar f5.6 of f8

voor op f4 getrokken te zijn is deze foto MEER DAN GENOEG SCHERP!!!
    Mijn foto's : flickr
    5DmkII en wat glas

eentje op F8

Hier de grote versie

Verwacht ik nu echt teveel van die lens? Als de focustest goed is, blijf ik er bij dat die paarden er NIET scherp op staan. Dan toch de UV filter

Bernard

Dat ziet er voor mij heel normaal uit: 1/3 scherp vóór het scherpstelpunt en 2/3 erachter.

Ik hoop dat je de camera onder de juiste hoek geplaatst hebt.
    Als je écht nauwkeurig wil zijn, moet het blad mooi "in lijn" met het objectief liggen en helemaal het beeld vullen.
    Laatst gewijzigd door Jos Vanhengel; 18 maart 2008 om 13:59
    Vriendelijke groet,

Jos

De foto op zich is scherp hoor. doe eens de volgende test:

neem een foto op 5.6 van iets of iemand met redelijk wat structuur erin. Een keer mét filter, en een keer zonder. Jij hebt hier een front/backfocus test gedaan, en dat heeft op zich niks te zien met de scherpte van een foto, en zeker niet van een foto zoals die van die paarden, waar je op 19mm toch redelijk veraf gestaan hebt, en waar dus front/backfocus veel minder speelt. Neem bijvoorbeeld eens een foto van een kat, een pop met haar, dat soort dingen. en geen extreme situaties opzoeken zoals bijvoorbeeld een zwarte kat hé. Iets van hout, zoals een speeltuig bijvoorbeeld, is ook goed. Als 't maar geen egaal vlak is, want dan kan je het niet goed beoordelen.
    ______

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
    Dat ziet er voor mij heel normaal uit: 1/3 scherp vóór het scherpstelpunt en 2/3 erachter.
    Is het normaal niet evenveel voor als achter het scherpstelpunt of ben ik mis?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
    Is het normaal niet evenveel voor als achter het scherpstelpunt of ben ik mis?
    Zo uit het hoofd dacht ik dat ook. Ben even op het net gaan zoeken en kwam op deze website.

Bij korte focus afstanden :
    40 mm op F4 op 50 cm => 49% voor en 51% achter
    100 mm op F4 op 50 cm => 50% voor en 50% achter
    maar bij langere:
    100 mm op F4 op 10 m => 46% voor en 54% achter
    100 mm op F4 op 50 m => 31% voor en 69% achter

Jullie hebben dus beide gelijk, maar toch niet helemaal
    DigiCam

Als je zonder de filter ook nog chromatische aberratie hebt dan moet je met je lens terug naar de winkel. Dit is een 17-40 onwaardig.
    Beauty need only be a whisper
    Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

Heb test gedaan met popje, op 60 cm vanaf de camera, scherpgesteld op ogen
    f 7.1
    1/30 vanop statief met afstandsbediening
    40 mm
    Voldoet de 17-40 of niet?

Hier
    de grotere versie

Bedankt
    Bernard

Is de filter eraf en zeker dat je geen beweging hebt? Want dit voldoet absoluut niet.
    ______

Geen filter gebruikt.
    Zoals al gezegd, vanaf statief met afstandsbediening.
    De enige beweging die ik mij nog kan inbeelden is het opklappen van de spiegel.
    Als DAT (spiegel dus) het probleem zou zijn, amai amai amai

Ik weet nu wel dat ik maar enkele cm scherptediepte heb voor en achter, en dan nog.
    Voor mij staat er maar één haartje scherp: linksboven thv bovenkant houten plank.

Bernard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bernardus Bekijk bericht
    Geen filter gebruikt.
    Zoals al gezegd, vanaf statief met afstandsbediening.
    De enige beweging die ik mij nog kan inbeelden is het opklappen van de spiegel.
    Als DAT (spiegel dus) het probleem zou zijn, amai amai amai

Ik weet nu wel dat ik maar enkele cm scherptediepte heb voor en achter, en dan nog.
    Voor mij staat er maar één haartje scherp: linksboven thv bovenkant houten plank.

Bernard
    Zelfs hetgeen niet scherp is zou zacht in beeld moeten zijn. Dit lijkt echt nergens op hoor. Terug met die lens.
    ______

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Regels voor berichten