Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: probleem

Angry probleem

mijn vriendin heeft een Nikon D50 dewelke zij gebruikt met een Nikor lens F 2.8 70-200mm. wij zijn foto's gaan nemen en komen tot de volgende vastellingen. bij helder weer, zonlicht, foto gemaakt op A (automatisch) geeft het toestel een F-waarde van 2.8 aan en een sluitertijd van 1/60, iso 200. met deze waarden verwonderd het mij niet dat de foto overbelicht was. opnieuw geprobeerd op P (iso zelf ingesteld op 200) en ja hoor sluitertijd weer 1/60 en, foto overbelicht. dan maar diafragmavoorkeuze genomen en omdat zowel de A als de P-stand 2.8 gaf dat ook maar genomen goed wetende dat dit diafragma te groot is voor de weersomstandigheden maar gewoon om te zien welke sluitertijd het toestel nu instelde. deze keer kregen wij 1/30. normaal verwacht ik bij een diafragma van 2.8, helder weer, zonlicht, sluitertijden van minstens 1/500 maar het toestel wou die niet geven
    deden wij nu iets verkeerd of is er iets aan het toestel

Standaard Re: probleem

volgens mij

P = automatisch
    A = aperture, kiezen van opening of diafragma
    S = shutterspeed
    M = volledig manueel

Bij D50 zit er dacht ik ook nog groene keuzeschakelaar, heb je deze gebruikt ?
    We all go a little mad sometimes. Haven't you?
    Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

en op hoeveel staat de ev?

You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff

Behalve de P, A, S standen kan je ook nog belichtingscompensatie instellen. Kijk eens na of deze wel op nul staat...

Smt.
    D370 en enkele bijhorende vensters (op de wereld) Flickr

A als de P-stand 2.8 gaf dat ook maar genomen goed wetende dat dit diafragma te groot is voor de weersomstandigheden maar gewoon om te zien welke sluitertijd het toestel nu instelde.
    f/2.8 kan je perfect gebruiken bij helder weer, je moet er dan alleen voor zorgen dat je sluitertijd sneller is.

Heb je een voorbeeld van de opnamen die je toen gemaakt hebt ?

Stond de lichtmeting op matrix, centrum gericht, of spotmeting? Indien je bij spotmeting richt op een schaduwrijk plekje, kan de rest van de foto immers overbelicht raken.

lijkt me idd aan de lichtmeting te liggen.. kijk eens of hij op donkere en lichte partijen dezelfde waardes behoud op de bvb P stand.
    je kan de gebruikte meting uit de EXIF data halen.. misschien moet je deze eens bekijken
    Laatst gewijzigd door Adri H; 19 oktober 2006 om 00:54

Ik las op Flickr (in de Nikon-groepen aldaar) dat de D50 spontaan een klein beetje overbelicht en je dus negatief moet compenseren. Zelf werk ik sinds juni met een D50 en zet ik de EV-waarde op -1/3 standaard. Als je naar D50-foto's kijkt op Flickr zie je in de EXIFs dezelfde waardes verschijnen. Voorlopig werkt het wel, maar ik merk dat ik als van lens wissel (tussen de 50mm1.4 en de 70-300G) de EV-compensatie extra in de gaten moet houden.

Regels voor berichten