Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K5: problemen met kwaliteit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K5: problemen met kwaliteit

    Hallo iedereen

    Een jaar geleden ben ik overgestapt van een Pentax K10D naar een Pentax K5. Sindsdien ben ik een beetje aan het worstelen. De foto die ik heb bijgevoegd heb ik gemaakt met instellingen die ik gewoon ben van mijn K10D. Ik weet niet wat jullie denken maar voor mij is deze foto te donker, te warm en te gesatureerd. Hoe stel ik mijn camera in om betere foto's te maken?

    Dit zijn de Exic-data:
    Date Time Original: 2015:04:30 12:22:02
    Exposure Time: 1/6400
    F Number: 6.30
    Exposure Program: Aperture priority
    ISO Speed Ratings: 640
    Shutter Speed Value: 12.64
    Aperture Value: 5.31
    Exposure Bias: 0.30
    Metering Mode: CenterWeightedAverage
    Flash: Flash did not fire, compulsory flash mode
    Focal Length: 40
    Exposure Mode: 1
    White Balance: Auto white balance
    Contrast: Hard
    Saturation: High saturation
    Sharpness: Hard
    Make: PENTAX
    Model: PENTAX K-5
    Software: K-5 Ver 1.14
    Sensing Method: One-chip color area sensor
    File Source: DSC
    Scene Type: Directly photographed
    Custom Rendered: Normal process
    Focal Length In 35mm Film: 60
    Scene Capture Type: Standard
    Subject Distance Range: Close view
    ExifIFDPointer: 180
    X Resolution: 250
    Y Resolution: 250
    Resolution Unit: 2

    edit: de gebruikte lens is de Pentax DA16-45 F4.0

    Last edited by Big__Apple; 19 mei 2015, 15:27.

  • #2
    Re: Pentax K5: problemen met kwaliteit

    Misschien meer zoiets ?

    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K5: problemen met kwaliteit

      Hoi,

      yip Funcky, zo ziet de foto er al 'n stuk beter uit.
      Big_Apple, waarom heb je de instellingen Contrast en Sharpness op Hard staan en Saturation op High Saturation?
      Heb je die al op minder geprobeerd in combinatie met een meer heldere belichting?
      Ik zou zeggen, spelen en proberen.

      Adrie

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K5: problemen met kwaliteit

        De instelling stond op levendig, wat hier blijkbaar gepaard mee gaat. Intussen heb ik dat veranderd in 'normaal'.

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K5: problemen met kwaliteit

          Oorspronkelijk geplaatst door Big__Apple Bekijk bericht
          Ik weet niet wat jullie denken maar voor mij is deze foto te donker, te warm en te gesatureerd. Hoe stel ik mijn camera in om betere foto's te maken?
          Exposure Time: 1/6400
          ISO Speed Ratings: 640
          Contrast: Hard
          Saturation: High saturation
          Sharpness: Hard


          Volgens mij kan je nog wel een en ander aanpassen..........

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K5: problemen met kwaliteit

            Mijn luttele mening en fotografeer ook met een Pentax K5. Drie puntjes, waarom die hoge snelheid, hoge iso en te kleine exposure time zorgen voor een onderbelichting, waar je in wezen wat moet overbelichten bij een licht overgoten zeezicht.

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K5: problemen met kwaliteit

              @Adrie
              Zo een klein jpegje kan je niet veel meer mee aanvangen
              Je hebt gelijk, TS moet eens meer xperimenteren met zijn instellingen.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K5: problemen met kwaliteit

                De instellingen van contrast, scherpte, saturatie etc heb ik eigenlijk pas gezien toen ik ze hier op het forum postte. Lightroom geeft een verkorte weergave van de exif-data en daarin kon ik het niet zien. De instelling in de camera stond default blijkbaar op "levendig" waarin dat blijkbaar vervat zit. Zoals gezegd: je moet een nieuwe camera leren kennen. Blijkbaar maakt het heel veel uit voor de beeldkwaliteit op welke instelling je de camera zet. Nu staat hij op "normaal" dwz alles neutraal.
                Het grootste probleem is wel de belichting. Ik ga inderdaad daar wat mee moeten experimenteren. Voor simpele landschapsfoto's zoals deze hierboven kreeg ik met mijn K10D op F11 en Iso 100 goeie resultaten. De K5 is dan inderdaad wat gevoeliger. Ik heb nu alles van post-processing uitgeschakeld en nu kan ik de iso-waarde lager instellen (80 ipv 160).

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax K5: problemen met kwaliteit

                  Oorspronkelijk geplaatst door dwarsligger Bekijk bericht
                  Mijn luttele mening en fotografeer ook met een Pentax K5. Drie puntjes, waarom die hoge snelheid, hoge iso en te kleine exposure time zorgen voor een onderbelichting, waar je in wezen wat moet overbelichten bij een licht overgoten zeezicht.
                  Exposure Time: 1/6400
                  F Number: 6.30
                  Exposure Program: Aperture priority
                  ISO Speed Ratings: 640

                  In principe heb ikzelf enkel het f-getal ingesteld. De iso-waarde had ik waarschijnlijk uit het oog verloren want normaal stel ik hem zo hoog niet in (toch zeker niet buiten en overdag). De camera heeft zelf de exposure time bij gekozen. Ook had ik zelf één stop overbelichting gemanipuleerd (+0.3). Ik weet niet goed wat je met "hoge snelheid" bedoelt?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax K5: problemen met kwaliteit

                    Oorspronkelijk geplaatst door Big__Apple Bekijk bericht
                    voor mij is deze foto te donker, ...

                    Dit zijn de Exic-data:
                    ...
                    Metering Mode: CenterWeightedAverage
                    ...
                    Center Weighted Average is niet de goeie of ideale manier om licht te meten voor deze scene. Je kiest beter matrix metering (ik denk dat het multi-segment heet in Pentx taal). Met veel blauwe lucht mag je vaak (bij veel camera's) een beetje meer belichten.

                    PS: +0.3 is niet 1 stop maar 1/3-de stop.
                    Last edited by timefreezer; 20 mei 2015, 16:11.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax K5: problemen met kwaliteit

                      Hallo,

                      Meestal fotografeer ik in DNG formaat en niet in JPG (behalve op verlof).

                      Voor zowel DNG als JPG heb ik standaard een overbelichting ingesteld van +1.
                      Waarom?
                      Omdat ik de foto's steeds iets te donker vond en ik daarna in PS ze steeds helderder moest maken.
                      Dank zij die +1 is dat bijna tot nul gereduceerd.
                      Aan de andere kant kijk ik steeds na of het Histogram dan ook niet te veel naar rechts is opgeschoven. Is dat het geval dat neem ik een 2de foto met waarde 0 of indien nog te helder tot zelfs -1.

                      In het geval van JPG staan de andere instellingen als volgt:
                      Metering Mode: Centerweighed-Average
                      Beelmodus: Helder (de andere keuzes zijn; Natuurlijk, Portret etc)
                      Kleurverzadiging: 0
                      Tint: 0
                      Hoog/Laag Stemming: 0
                      Contrast: +1
                      Contrast Hooglicht Aanpassing: 0
                      Contrast Schaduw Aanpassing: 0
                      Scherpte: +1

                      Het is inderdaad je camera leren kennen.

                      mvg
                      Marc
                      Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                      M.v.g. Marc

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax K5: problemen met kwaliteit

                        Het antwoord op je vraag is zo eenvoudiag als het maar kan zijn:

                        studeer een beetje en werk op manueel. ik heb jaren met een K5 gewerkt en het was één van mijn all time lievelingscameras.
                        Maar hoe goed of slecht een camera ook is, je moet weten wat je doet.
                        op manuele stand kan je variaties maken op de door de camera geadviseerde standen en dan bekijken welke instelling je de beste resultaten geeft.
                        Als je het nooit gedaan hebt is het in het begin een grote inspanning en waarschijnlijk soms ook wat frusterend ... maar ik garandeer je dat je, mits wat inspanning, binnen het jaar resultaten haalt die je eerder nooit voor mogelijk hield.
                        en gebruik daarenboven een fatsoenlijke raw converter(er zijn ook heel goede gratis varianten) waarin je je foto's nog wat kan bijsturen.

                        Comment

                        Working...
                        X