Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax *ist DS: Bulb?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax *ist DS: Bulb?

    Hallo,
    Ik had een klein praktisch vraagje: ik vind het nogal onhandig dat je met een Pentax *ist DS (zoals ik er eentje heb) in Bulb mode de ontspanner moet blijven indrukken zolang je de lens open wil. Zou het niet logischer zijn dat je eenmaal drukt om de lens te openen en dan nogmaals om hem weer te sluiten?
    Verplicht zijn het knopje ingedrukt te houden zorgt er in de eerste plaats voor dat het nogal ongemakkelijk als je bv je lens een minuut wil openen. En ten tweede, door het knopje ingedrukt te houden vergroot toch de kans op beweging van de camera enorm?
    Mijn vraag is dus: is dit bij alle cameras zo? Zie ik hier iets over het hoofd? Is deze instelling aan te passen?
    groeten
    jelle.neewel.be

  • #2
    Re: Pentax *ist DS: Bulb?

    zou een draadontspanner gebruiken, maar volgens mij krijg je meer bewegingsonscherpte als je de sluiter twee maal moet indrukken.
    zo wie zo bij langer dan een halve minuut kan het niet uit de hand natuurlijk.
    maar bij de meeste camera,s: indrukken open/sluiten loslaten.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Pentax *ist DS: Bulb?

      Tja, zoals reeds gezegd, tweemaal drukken aan begin en einde levert ook bewegingsonscherpte op. Maar wat wel is bij andere toestellen, is dat je met afstandsbediening gewoon klikt bij open, en bij dichtgaan. Ik meen te begrijpen dat jij zou moeten blijven drukken? Toch maar bizar. Mocht dat zo zijn, ben je het meeste met een draadontspanner...

      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


      Comment


      • #4
        Re: Pentax *ist DS: Bulb?

        Inderdaad, ik moet blijven drukken. Ik denk trouwens dat twee keer kort drukken over het algemeen wél minder bewegingsonscherpte veroorzaakt, aangezien de minieme schokjes die er dan kunnen ontstaan te relativeren zijn tov een sluitertijd van bv 30s. Niet?
        Hoe werkt zo'n draadontspanner, bestaat dit ook voor mijn camera, hoeveel kost zoiets, waar zoek ik zoiets het best?
        dank!
        jelle.neewel.be

        Comment


        • #5
          Re: Pentax *ist DS: Bulb?

          Zelfde hier, vind het ook maar irritant.
          Soms snap ik toch niet waarom ze bepaalde dingen niet toevoegen aan zulke camera's, ik erger me ook er enorm aan dat ik nooit weet wanneer de batterij leeg zal zijn, dat ze dat via een balkje doen dat bestaat uit 10 niveau ofzo, zoals bij een auto die de benzinehoeveelheid aangeeft .
          Van die bewegingsonscherpte vind ik trouwens een slecht argument (van de producenten?); als je al iets gaat trekken dat meer dan 25 seconden belichtingstijd nodig heeft, dan gaat de fractie beweging die je maakt met een druk op de knop echt weinig uitmaken in het totaal beeld...
          Canon eos 350D - 18-55mm - Canon Powershot G5 voor het gevaarlijker werk

          Comment


          • #6
            Re: Pentax *ist DS: Bulb?

            Maakt toch niet veel uit.
            Gebruik een draadontspanner die je kan vastzetten. Dan moet je nergens blijven op duwen.
            Onlangs kocht ik er één van 10 meter
            Klik hier

            ben er zeer tevreden over
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: Pentax *ist DS: Bulb?

              Hoe heet zo'n draadontspanner in het engels? En is draadontspanner ook het "officiële" Nederlandstalige woord? (dat ik eens op zoek kan gaan)
              jelle.neewel.be

              Comment


              • #8
                Re: Pentax *ist DS: Bulb?

                Behalve de draadontspanner, kan je ook gebruik maken van de IRafstandsbediening (een goedkoop item, hoor - ik dacht zo'n 14euro).
                Hier ook de sluiterknop blijven indrukken gedurende de belichting.
                Groetjes, Jan.
                PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax *ist DS: Bulb?

                  Ah ja, draadontspanner = cable-release
                  PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax *ist DS: Bulb?

                    vind het vreemd, ik heb zelf de istd, en daar moet je inderdaad maar 1 maal drukken. Om de bewegingsonscherpte te vermijden gebruik ik meestal de timer. Als je de knop moet blijvben indrukken is dit natuurlijk geen oplossing!

                    Groeten,

                    C.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax *ist DS: Bulb?

                      Een 2.5 mm hoofdtelefoon stekker, of een stekker van een oude digitale camera waarmee je de camera koppelde met de seriële poort van de pc.
                      zo een stekker past in de afstandbediening. Je kan dan scherpstellen met één schakelaar en afdrukken met de ander. Hoofdtelefoons van enkele types gsm hebben dezelfde stekker. Ik zal het schema eens opzoeken voor jullie.

                      G
                      Geyst

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pentax *ist DS: Bulb?

                        Zelfs als je geen Duits kan lezen zie geeft dit je wel een idee. 1 knop = scherpstellen de andere adrukken!



                        G
                        Geyst

                        Comment

                        Working...
                        X