Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

    Het wieltje op de GM5 werkt voor belichtingscompensatie in A mode een stuk prettiger dan eerdere Panasonic toestellen. Met name met de GX1 zat ik vaak het licht te compenseren i.p.v. het diafragma bij te stellen. Op de GM5 heb ik er nog geen last van gehad.
    Mijn favoriete objectieven zijn de 12mm Olympus, 14mm Panasonic pancake (echt een super compacte combinatie) en de Oly 45mm. De 12-32mm is ook zo gek nog niet.
    De 20mm is een super lens maar eigenlijk net de breed op de GM5.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #17
      Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      Een DH2 is nog uitermate geschikt om spijkers in een plank te slaan... als het dit is wat je bedoeld met "resultaten" dan heb je gelijk.
      Ook met een D2h kun je nog steeds heel goed foto's maken als de zon maar niet te fel is en de bediening is geweldig.

      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      In ieder geval doet het me plezier dat je u eerste baby-stapjes gezet hebt in de M43 wereld vermits je toch een Pen aangekocht hebt.
      Ik heb niet mijn eerste babystapjes in de m34 wereld gezet, maar fotografeer al jaren met een G3(17 2.8, 14-42(meestal de zuiko) en 45-200 en FL-36) en gebruik dit voor heel veel, maar zo gauw het gaat bewegen, donker wordt, snel gefocust moet worden dan komt de D700 aan de beurd. Al is een G3 + 45=200 toch wel fijner als een D700 + 80-400 om je nek.


      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      Die interesse voor M43 wordt nog eens extra bevestigd door toch eens één dag op stap te gaan met een OMD ..
      Dat ia die dag volledig de grond in geboord.


      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      Ik begrijp dat deze nieuwe wereld die opengaat voor jou, een enorm leerproces is , vermits je een doodeenvoudig draaiwieltje niet kan configureren op een vrij eenvoudige camera.
      Ik wil geen draaiwieltjes configureren, maar gewoon een camera op A zetten en het diafragma kunnen instellen. Gelukkig lukt dat op een G3 wel, maar toch zijn er veel te veel dingen gekoppelt.
      Het vordeel van een G is weer een groot deel bij de G6(of waar ze ook zijn), want die is weer net zo groot als een D3200.

      Ik had die ook veel liever gekocht, maar ik had geen AFS lenzen(24, 50, 85, 135 rn 80-400) voorhanden.


      Voor mij is een systeem camera nog steeds: leuk voor erbij.....als ik dan op de Sony A7 II zie dat voor die iso naar het menu moet.......
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #18
        Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssens


        "Oorspronkelijk geplaatst door hjanssens"
        met een D2h kun je nog steeds heel goed foto's maken als de zon maar niet te fel is en de bediening is geweldig.
        Uiteraard is de bediening geweldig van je D2h die vergelijkbaar is met een 1D, maar dat vind ik ook van een Sony Alpha 6000, een OMD of GM5... zolang je er maar voor openstaat dat je er een bepaalde leercurve is om met een apparaat te werken, zie ik voor geen enkel toestel een probleem.
        Ik wil wel niet met een anderhalve kilo wegend toestel op stap die niet de foto's kan leveren die ik wil ... een RX100 doet het beter en die weegt 300 gr


        "Oorspronkelijk geplaatst door hjanssens"
        heb niet mijn eerste babystapjes in de m34 wereld gezet, maar fotografeer al jaren met een G3(17 2.8, 14-42(meestal de zuiko) en 45-200 en FL-36) en gebruik dit voor heel veel, maar zo gauw het gaat bewegen, donker wordt, snel gefocust moet worden dan komt de D700 aan de beurd. Al is een G3 + 45=200 toch wel fijner als een D700 + 80-400 om je nek.
        Hier ben ik het met je eens wat de D700 betreft, een goede camera met nu nog zeer goede low-light eigenschappen.
        De 17 2.8 is middelmatig

        Het is wel niet M34 maar M43



        "Oorspronkelijk geplaatst door hjanssens"
        ia die dag volledig de grond in geboord.
        Ik probeer deze zin nog te ontleden... das moeilijker dan een OMD te configuren



        "Oorspronkelijk geplaatst door hjanssens"
        wil geen draaiwieltjes configureren, maar gewoon een camera op A zetten en het diafragma kunnen instellen. Gelukkig lukt dat op een G3 wel, maar toch zijn er veel te veel dingen gekoppelt.
        Zoals ik al gezegd had.. standaard is er een draaiwiel voor diafragma uit fabriek ingesteld... geen enkele reden om een camera daarom af te breken door u eigen gebreken.
        Iemand heeft dus de camera ontregeld ...



        "Oorspronkelijk geplaatst door hjanssens"
        mij is een systeem camera nog steeds: leuk voor erbij.....als ik dan op de Sony A7 II zie dat voor die iso naar het menu moet.......
        Ik veronderstel dat u bedoeld ... "dat je voor de iso instellingen naar het menu moet met de A7II" ? snap het ni goe
        Ik heb zelf de A7II nog nooit geprobeerd maar ik dacht wel dat je rechtstreeks iso kan instellen op het draaiwiel. (zoals dat op de RX10 en RX100 gebeurd) Ik kan me vergissen.
        Daar kunnen de Sony gebruikers je een beter antwoord op geven.

        Feit is dat ik een negatieve toon ondervind van jou van de A7II.

        Volgens mij is dat gewoon fantastisch spul.
        Last edited by Funcky; 9 februari 2015, 22:35.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #19
          Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          Ik veronderstel dat u bedoeld ... "dat je voor de iso instellingen naar het menu moet met de A7II" ? snap het ni goe
          Ik heb zelf de A7II nog nooit geprobeerd maar ik dacht wel dat je rechtstreeks iso kan instellen op het draaiwiel. (zoals dat op de RX10 en RX100 gebeurd) Ik kan me vergissen.
          Daar kunnen de Sony gebruikers je een beter antwoord op geven.

          Feit is dat ik een negatieve toon ondervind van jou van de A7II.

          Volgens mij is dat gewoon fantastisch spul.
          Als ik de op BD gerefereerde links raadpleeg, kan ik niet zien hoe je dat moet doen. Rechtstreeks onder een draaiwiel heb ik op mijn nikon zelfs niet .............ik moet nog een knopje indrukken...............en kun je het rechtstreeks onder een draaiwiel zetten, is dat niks, draaiwiel raken......iso versteld..ik wil dat bewust doen.

          Wat is nu het echte voordeel van een A7 II tov een D810 of een 5DIII, behalve wat gewicht?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

            BTW de MF by wire is de meest stompzinnige uitvinding van de m43 en 43 groep...............
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #21
              Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              BTW de MF by wire is de meest stompzinnige uitvinding van de m43 en 43 groep...............
              Om on Topic te blijven.
              Bij de Leica 15 1.7 voel, hoor of merk je daar niks van.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #22
                Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Als ik de op BD gerefereerde links raadpleeg, kan ik niet zien hoe je dat moet doen. Rechtstreeks onder een draaiwiel heb ik op mijn nikon zelfs niet .............ik moet nog een knopje indrukken...............en kun je het rechtstreeks onder een draaiwiel zetten, is dat niks, draaiwiel raken......iso versteld..ik wil dat bewust doen.

                Wat is nu het echte voordeel van een A7 II tov een D810 of een 5DIII, behalve wat gewicht?
                In post 17 onderaan beweert u eerst dat men op een A7II naar het menu moet gaan ???

                Het echte voordeel van een A7II ? daarvoor start u het beste een nieuw topic.
                Maar het is al duidelijk dat u deze camera wil afbreken.
                Ik hou het bij M43.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #23
                  Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                  Fijne combo inderdaad. Die 15mm is nog een zeer veelzijdige focuslengte, anders had je wellicht voor de 25mm f1.4 gegaan, of heb je die niet overwogen?

                  Comment


                  • #24
                    Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                    De 15 mm is inderdaad veelzijdig.
                    Hij past perfect bij de GM5 kwa grootte, deze is trouwens ontworpen in functie van de grootte van dit toestel.

                    Uiteraard is de 25 1.4 ook interessant als dit het brandpunt is dat men wenst.
                    In verhouding tot de 15 mm is de 25mm wel groter die onderaan de body uitsteekt net zoals de 20 1.7 .

                    Er komt een 30mm 2.8 macro die gemaakt is volgens dezelfde normen als de 15 mm om te gebruiken op de GM5.... dus ook geschikt voor tripod gebruik
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #25
                      Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                      Naast deze 15 1.7 is er nog een remake van de 14 2.5, een 35-100 3.5 5.6.

                      Officieel zijn er nu terug twee lenzen bij die perfect aanleunen tot de compacte GM5 nl. De 30 2.8 macro en de 42,5 1.7
                      Beide Panasonic Lumix lenzen, waarschijnlijk met aantrekkelijk prijskaartje. http://www.dpreview.com/articles/392...portrait-prime
                      Benieuwd hoe goed deze lenzen gaan zijn.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #26
                        Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                        Even aanvullen... had dit over het hoofd gezien. Prijzen van 30 2.8 macro en 42.5 1.7 zijn 399 Dollar.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #27
                          Re: Panasonic GM5/Leica 15 1.7 Korte Gebruikerservaring

                          Voor wie hem nog wil aan 399 euro met 12-32mm lens: https://www.mediamarkt.be/nl/search....nl&outlet=1171
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                          Comment

                          Working...
                          X