Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

    Ik heb me vorig jaar ook eens aan een Fuji X E2 laten gaan ( met een 18-135 + 35F1.4 lens) , ik heb dit bewust tweedehands aangeschaft omdat ik geen zin had om veel centen te verliezen mocht het zaakje me niet liggen ( ik werk al heel mijn leven met Canon reflexen ).
    Om een lang verhaal kort te maken , ik heb al dat Fuji gerief na een 3 tal maanden terug van de hand gedaan , omwille van verschillende redenen. Een ding wat geen punt was is de beeldkwaliteit, die was gewoon heel goed, niet top maar zeker ok voor mij ( ik vergelijk wel met een 1D-X waar ik hoofdzakelijk mee werk dan ). Wat ik wel veel minder vond was de focus ( snelheid, accuraatheid ) en de algehele bediening/snelheid van dat ding , maak je geen illusies , als je een deftige dslr met lenzen zoals 24-70 , 70-200 gewoon bent komt zo'n systeemcamera toch nog niet in de buurt... Maar ik ben me er wel goed van bewust dat zo'n cam voor veel mensen wel het ultieme gereedschap is, dat moet je zelf een beetje proberen in te schatten , ik zou dus nooit eerst al m'n reflex gear van de hand doen om over te schakelen zonder eerst eens een paar maanden met zo'n systeemcam's gewerkt te hebben, zoek je eens een betaalbaar tweedehands cam/lens en test dat deftig uit, ligt het je niet geraak je ze snel weer kwijt ( want het lijkt tegenwoordig een hype te zijn )
    Wat voor mij ook een pijnpunt was dat die XE2 met een 18-135 of zelfs 35 prime helemaal niet zo klein/licht was als ik zou willen, eigenlijk stelde ik me dikwijls de vraag of ik net zo goed m'n 5D niet kon meegenomen hebben, als je dan gaat vergelijken met hedendaagse crop reflexen is het verschil in gewicht / grootte in mijn ogen niet zo groot als de meeste addepts je zouden willen doen geloven...
    Fuji lenzen zijn wel leuk in die zin dat ze een handige diafragma instelring hebben ( niet allemaal dacht ik ) wat echt wel handig werken was , optisch zijn ze echt goed, beter dan de Canon lenzen die ik heb niet , maar meer dan ok.
    Intussen heb ik wel iets er bij gekocht wat echt klein/licht is om mee te nemen en dat in de vorm van een Sony RX100mk3 en ondanks dat dit qua bediening ook niet alles is ga ik daar toch meer plezier aan hebben dan aan zo'n systeemcamera , er is niet direct een reden om geen camera meer mee te nemen en qua beeldkwaliteit komt dit toch in de buurt van een reflex.
    Veel sucses met je keuze alvast !
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

    Comment


    • #17
      Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
      Als je een klein systeem wil met zeer goede beeldkwaliteit dan blijft M43 de beste keuze.
      d´accord
      Greets Carsten
      It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
      (Duke Ellington)

      Comment


      • #18
        Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

        Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Je berekening klopt niet. Ik heb die dag 232 foto's genomen. Het heeft vooral te maken met de omgeving, type foto's, ... Ik kan je zegen dat die accuutjes gloeiend heet stonden ...
        Hello,
        dat is weinig
        Ik ben niet zo bekend met de Fuji systeem,maar ik heb 4 sessies gemaakt met Panasonic GH4, all in all 700 fotos met een 3rd party Patona akku incl WiFi in mijn studio.
        Greets Carsten
        It don´t mean a thing if it ain´t got that swing
        (Duke Ellington)

        Comment


        • #19
          Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

          Al eens een Nikon Df met de standaardlens 50 mm 1.8 in uw handen gehad ? Ik ben er aan verknocht....ook voor het gewicht ! Het is een wereld van verschil tegenover mijn D700 met de Nikon 24-70 2.8. Ik vind de laatste nog altijd een top-combinatie, maar helaas loodzwaar. En die sensor van de Df....super hé !
          Ik had mij ook een systeemcamera aangeschaft om die reden (Panasonic Lumix GX1): geen kwaad woord erover, maar sinds ik die Df heb komt de GX1 niet meer uit de kast....

          Comment


          • #20
            Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

            Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
            Je berekening klopt niet. Ik heb die dag 232 foto's genomen. Het heeft vooral te maken met de omgeving, type foto's, ... Ik kan je zegen dat die accuutjes gloeiend heet stonden ...
            En inderdaad, gebruik toestel, accu's, lenzen, instellingen zijn puur persoonlijk. Is trouwens voor iedereen zo.
            Er was een tweede persoon mee met ook Fuji, die heeft er maar 6 gebruikt, maar toch zes ...
            Ook de kwaliteit van de accu's is belangrijk.
            Ik wou het enkel opgeven als een ervaring. Het is geen evangelie, maar was wel realiteit en natuurlijk ook niet iedere dag. En raar, ik had er voor die dag op stukken minder gerekend.
            Mijn berekening kan ook niet kloppen als u het in je eerste post zo laat uitschijnen dat je 7 accu's nodig hebt voor een dag op stap.
            Ik kan me op geen enkele manier voorstellen hoe je zoveel accu's verbruikt ... Tenzij je u Fuji laat aan staan.
            Zoiets weet je van tevoren, systeemcamera's verbruiken energie. (De GH4 niet meegerekend want met dit toestel doe je langer dan met eender welke systeemcamera)
            Het zal wel een unieke situatie zijn waar je in zat... Algemeen bekeken kan ik accu verbruik niet als probleem ervaren... En ga ik dat gegeven ook niet direct meegeven als er iemand een systeemcamera wil.
            Los van dit allemaal...'.

            TS wil een kleiner systeem... En dan raad ik hem M43 boven Fuji aan ... ondanks dat je hier en daar compromissen moet maken tegenover FF (DOF controle, high Iso)
            De Fuji's zijn niet zo klein en compact als de meesten wel denken... Ik voel wel degelijk het verschil tussen mijn OMD EM5 en de X-T10... laat staan mijn GM5.
            Mijn 5D2 en bijhorende Objectieven wil ik niet meer vervangen door de MKIII... Wegens te zwaar en te lomp.

            Wat me wel opvalt is dat er veel Fuji gebruikers nog niet zo lang geleden hun camera's naar de hemel prijzen en dat het nu toch alweer een toontje lager is.
            Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

            Comment


            • #21
              Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Mijn berekening kan ook niet kloppen als u het in je eerste post zo laat uitschijnen dat je 7 accu's nodig hebt voor een dag op stap.
              Ik kan me op geen enkele manier voorstellen hoe je zoveel accu's verbruikt ... Tenzij je u Fuji laat aan staan.
              Zoiets weet je van tevoren, systeemcamera's verbruiken energie. (De GH4 niet meegerekend want met dit toestel doe je langer dan met eender welke systeemcamera)
              Het zal wel een unieke situatie zijn waar je in zat... Algemeen bekeken kan ik accu verbruik niet als probleem ervaren... En ga ik dat gegeven ook niet direct meegeven als er iemand een systeemcamera wil.
              Los van dit allemaal...'.

              TS wil een kleiner systeem... En dan raad ik hem M43 boven Fuji aan ... ondanks dat je hier en daar compromissen moet maken tegenover FF (DOF controle, high Iso)
              De Fuji's zijn niet zo klein en compact als de meesten wel denken... Ik voel wel degelijk het verschil tussen mijn OMD EM5 en de X-T10... laat staan mijn GM5.
              Mijn 5D2 en bijhorende Objectieven wil ik niet meer vervangen door de MKIII... Wegens te zwaar en te lomp.

              Wat me wel opvalt is dat er veel Fuji gebruikers nog niet zo lang geleden hun camera's naar de hemel prijzen en dat het nu toch alweer een toontje lager is.
              Ik doe geen afbreuk aan de Fuji X-T1.
              't Is zoals ik zeg en veel mensen verteld heb. Een fenomenaal schitterend toestel. Klein, licht en handig en vooral leuk om mee te nemen op een fotoverkenning.
              Maar, wanneer het op werkkracht aankomt dan scoort bij mij de Nikon beter, heel wat beter.
              Als je op rapportage bent staat je toestel continu op, vandaar.... Je kan natuurlijk je toestel constant op en af zetten, maar uiteindelijk vreet dat ook je accu leeg.
              Ik werk met beide systemen ...
              TS stelt de vraag van "Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief." waarbij hij dudielijk stelt dat het een kantelpunt is. Dit betekent evenveel als ik doe het of ik doe het niet afhankelijk van wat ik als reactie krijg. Dus, ik vind het niet mis indien mensen durven duiden op de voor- en nadelen.
              Mijn Nikon heb ik ook al verwenst en nog meer de oerzinnige ontwikkelaars die soft schrijven à la tête du camera ... en er leuk voor zorgen dat alle types wel ergens een leuk iets hebben wat je dan niet weer vindt op een ander type en wat perfect softwarematig kan.
              Fuji is daarin strakker en gerichter, maar dat is een onderwerp voor een ander topic.
              Moest ik de TS zijn, ik deed zeker mijn DSLR niet weg, toch niet nadat ik een paar maanden met een compact heb rondgelopen en vergeleken. Heb ik ook niet gedaan en zal ik voorlopig niet doen. EN ik behoud bedie systemen, zeker weten.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

              Comment


              • #22
                Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                ...

                Wat me wel opvalt is dat er veel Fuji gebruikers nog niet zo lang geleden hun camera's naar de hemel prijzen en dat het nu toch alweer een toontje lager is.
                Ik blijf hier aandachtig lezen want ik denk er aan mijn (oude) Canon dSLR's + lenzen, van de hand te doen ten voordele van een Fuji X-T10 .. maar ik ben ondertussen het kleine Sony RX100II spookje gewoon en ik vrees dat ik met de Fuji misschien wel geen verbetering ga zien ondanks de investering ... zal eens bij iemand moeten gaan "bedelen"

                Comment


                • #23
                  Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                  Gisteren op de gentse feesten fuji xt1 + 40-150, continue aangestaan, 472 foto's in totaal :
                  3 accu's volledig leeg
                  1 op 't einde ingestoken maar toen werd het te donker om nog foto's te nemen (en vooral , het volk werd echt wel druk en het aantal ambetante zatlappen werd hoger en dan verdwijnt mijn goesting heel snel om lang te blijven)
                  Totale tijdsduur : van 13:30 tot 0:15

                  Mét de performance stand ingesteld !

                  En mijn fuji en ook mijn olympus komen gewoon veel vaker uit de kast dan de canon ...het is gewoon een plezier om geen last te hebben van mijn rug/nek
                  En de 50-140+xt1 is al groot volgens systeemcamera normen, maar met een canon + 70-200f2.8 is het toch wel veel meer

                  Comment


                  • #24
                    Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                    Ik doe geen afbreuk aan de Fuji X-T1.
                    't Is zoals ik zeg en veel mensen verteld heb. Een fenomenaal schitterend toestel. Klein, licht en handig en vooral leuk om mee te nemen op een fotoverkenning.
                    Maar, wanneer het op werkkracht aankomt dan scoort bij mij de Nikon beter, heel wat beter.
                    Als je op rapportage bent staat je toestel continu op, vandaar.... Je kan natuurlijk je toestel constant op en af zetten, maar uiteindelijk vreet dat ook je accu leeg.
                    Ik werk met beide systemen ...
                    TS stelt de vraag van "Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief." waarbij hij dudielijk stelt dat het een kantelpunt is. Dit betekent evenveel als ik doe het of ik doe het niet afhankelijk van wat ik als reactie krijg. Dus, ik vind het niet mis indien mensen durven duiden op de voor- en nadelen.
                    Mijn Nikon heb ik ook al verwenst en nog meer de oerzinnige ontwikkelaars die soft schrijven à la tête du camera ... en er leuk voor zorgen dat alle types wel ergens een leuk iets hebben wat je dan niet weer vindt op een ander type en wat perfect softwarematig kan.
                    Fuji is daarin strakker en gerichter, maar dat is een onderwerp voor een ander topic.
                    Moest ik de TS zijn, ik deed zeker mijn DSLR niet weg, toch niet nadat ik een paar maanden met een compact heb rondgelopen en vergeleken. Heb ik ook niet gedaan en zal ik voorlopig niet doen. EN ik behoud bedie systemen, zeker weten.
                    Ik denk dat het idd beter is dat TS zijn DSLR behoud en er een systeemcamera bij neemt ... de meesten van ons doen dit trouwens.
                    Maar welk systeem ? Dat zal hij zelf moeten uitmaken... Want iedereen heeft andere prioriteiten.
                    Trouwens alle voor en nadelen vermelden van een bepaald systeem is onbegonnen werk en puur persoonlijk.
                    Zelfs al zou ik nu kiezen voor M43... zou ik misschien volgende jaren iets anders kiezen omdat mijn manier van fotograferen en behoeften verandert is.
                    Zelf heb ik drie systemen nu, DSLR FF Canon, Fuji APS en M43 waar het éne het andere aansluit.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #25
                      Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Ik blijf hier aandachtig lezen want ik denk er aan mijn (oude) Canon dSLR's + lenzen, van de hand te doen ten voordele van een Fuji X-T10 .. maar ik ben ondertussen het kleine Sony RX100II spookje gewoon en ik vrees dat ik met de Fuji misschien wel geen verbetering ga zien ondanks de investering ... zal eens bij iemand moeten gaan "bedelen"
                      Ik heb de Sony RX100III gehad.. Deze is vervangen door de GM5 die ook heel klein is en buiten dat ik deze laatste gebruik als kleine camera als ik compact op stap wil, is de reden vooral om een tweede body bij te hebben samen met de OMD. ( de éne body telelens en de andere groothoek)
                      Maar de RX100 is en blijft een prachtig ding.
                      Ik heb de X-T10 en deze camera (zeker met de 23 1.4) levert wondermooie plaatjes af en is zeker een stap hoger dan de RX100. Zichtbaar beter.
                      Voor mij is de Fuji X-T10 de Camera met standaard de beste Jpegs. (ook in vergelijking met mijn 5d2)
                      Maar het is ook een rumoerige camera wat AF betreft (23 1.4) ... en die AF is ook niet sneller dan de RX100 + de camera is gevoelig in het per ongeluk aanraken van sommige instellingen... Ook de Videoknop verplaats je het best naar een FN knop want deze videoknop werkt niet naar behoren.
                      In vergelijking met de RX100 is de X-T10 een lomp beest... maar wel kleiner dan een 5DII met gelijkaardig objectief.
                      Video op de Fuji werkt niet naar behoren op 50/60 FPS... waar hij vooral veel last heeft van moire ( 24/25 is OK)

                      Toch ben ik heel tevreden van het toestel...
                      Als beeldkwaliteit primeert... dan is de Fuji X-T10 een heel goede keuze.
                      (Bouwkwaliteit is ook Super)
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #26
                        Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                        ...

                        Toch ben ik heel tevreden van het toestel...
                        Als beeldkwaliteit primeert... dan is de Fuji X-T10 een heel goede keuze.
                        (Bouwkwaliteit is ook Super)
                        heel erg bedankt voor je praktijkervaring ... Ik moet noodgedwongen mijn "ambities" bijstellen .... Dat zou zich beperken tot de Sony mogelijk aangevuld met die Fuji en de 18-135mm (all-round in mijn geval) lens ... veel "kleine" cameras schijnen nogal wat last te hebben van gemakkelijk te verdraaien instelknoppen ... Panasonic had en heeft daar ook problemen mee !

                        Comment


                        • #27
                          Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                          Sony A7,is niet veel groter dan een Fuji en je hebt FF kwaliteit.Mits een adapter,kan u uw Canon lenzen blijven gebruiken.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                            Volgens mij gaat hij niet tevreden zijn met b.v. een Sony A7 + Canon 70-200 F4...
                            Als je die in combinatie met een Metabones adapter gebruikt hebt je wel autofocus, maar als je een 7D gewoon bent ga je niet gelukkig worden vrees ik... tenzij de TS geen probleem heeft met manueel focussen...dan zijn die 70-200 en Macro 100 zeer goed bruikbaar op b.v. een A7

                            De nieuwe A7RII zou wel zeer snel focussen met Canon lenzen maar die kerel kost 3500€....(slik)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                              Oorspronkelijk geplaatst door jozef13 Bekijk bericht
                              Sony A7,is niet veel groter dan een Fuji en je hebt FF kwaliteit.Mits een adapter,kan u uw Canon lenzen blijven gebruiken.
                              Dan kan je net zo goed een Canon 6D kopen ( die best klein en vrij licht is ) en je Canon lenzen blijven gebruiken... Volgens mij zoekt de TS iets werkelijks veel kleiner en lichters dan wat hij nu heeft, als dat echt de drijfveer is moet je ofwel naar iets als een Sony RX100 ofwel een M43 systeem zoals Funcky hier al op tafel gooide.
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                              Comment


                              • #30
                                Re: Overstap: Volledige uitrusting spiegelreflex naar compact alternatief.

                                Hoi,

                                net als Jaja, heb ik een overstap naar een systeemcamera gehad... en weer terug...
                                Ik ging in 2012 van een Full Frame Canon 5D MKII naar de Olympus E-M5.
                                De eerste "echte" systeemcamera, die kwalitatief niet zo ver van die Canon af zat.
                                Zoals de bedoeling was, grootte en gewicht verminderde dramatisch. Mijn zwaarste combo was 900 gram, mijn rondwandelcombo 700.
                                Echter de AF kwaliteiten van z'n AF bleven achter bij een spiegelreflex, ook bij z'n opvolger de E-M1.
                                In de 2e helft van vorig jaar ben ik alle (ja, ALLE ) systeemcamera's gaan testen, bij dealers, op de Photokina en SonyCentre Berlijn.
                                Allen bleven ze achter met de AF, niet de snelheid, die is fors, maar de accuraatheid van de AF.
                                In het Sony Centre had ik alle A7's geprobeerd, ook te toenmalige kakelverse A7II.
                                Maar toch hetzelfde, onderwerpen missen met AF, voorbij schieten en hunten.
                                Daarna pakte ik effetjes de spiegelreflex A77II en verd... meteen... alles puntje precies op de korrel en retesnel.
                                Thuis had ik reeds een oogje op de nieuwe Nikon Full Frame, de D750. Omdat dit een waar ISO beest is.
                                Ooit bruikbare plaatjes gemaakt op ISO 12.800...???
                                Die D750 lag daarna al snel bij mij op tafel, m'n Olympus gear al rap verkocht via Internet.
                                Veel geleerd in 3 jaar... maar als je snelle onderwerpen of echte telefoto's wilt trekken, dan zijn de Systeemcamera's (nog) niet zover.
                                Inmiddels heb ik mijn Nikon alweer 5,5 maand, samen met 'n kilo of 4 aan lenzen...
                                Maar ik ben een gelukkig mens, ondanks dat ik nu met minimaal 1,6 kilo rondloop... mijn telecombo (Sigma 150-600 C) zelfs 2.7 kg...

                                Adrie

                                Comment

                                Working...
                                X