Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap naar FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • overstap naar FF

    mss een raar gedacht van mij, maar naar aanleiding van de topic hiervoren van fabland dat er veel 5D mk II worden te koop aangeboden, maak ik me de bedenking dat er veel mensen overstappen naar FF, ik zie hier op "aangeboden" dat sommige FX toestellen na amper een paar maanden te koop worden aangeboden met de doelstelling over te gaan naar FF. 't is maar een gedacht maar...
    't is toch wel een dure upgrade, als je de prijzen ziet van de FF camera's, en daarbij komt dan nog aanschaf (in veel gevallen) van nieuwe objectieven voor FF. 't zijn toch niet allemaal professionele fotografen ?
    't is maar een gedacht van mij, of is dit een trend van het laatste jaar, ik volg dit forum pas sinds juli.
    mvg
    dirk.
    het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

  • #2
    Re: overstap naar FF

    Oorspronkelijk geplaatst door dekadé Bekijk bericht
    mss een raar gedacht van mij, maar naar aanleiding van de topic hiervoren van fabland dat er veel 5D mk II worden te koop aangeboden, maak ik me de bedenking dat er veel mensen overstappen naar FF, ik zie hier op "aangeboden" dat sommige FX toestellen na amper een paar maanden te koop worden aangeboden met de doelstelling over te gaan naar FF. 't is maar een gedacht maar...
    't is toch wel een dure upgrade, als je de prijzen ziet van de FF camera's, en daarbij komt dan nog aanschaf (in veel gevallen) van nieuwe objectieven voor FF. 't zijn toch niet allemaal professionele fotografen ?
    't is maar een gedacht van mij, of is dit een trend van het laatste jaar, ik volg dit forum pas sinds juli.
    mvg
    dirk.
    Tja ..... De overstap naar een FF camera zoals de 5D Mark 2 biedt voor bepaalde soorten fotografie voordelen, vooropgesteld dat je als fotograaf in staat bent de goede eigenschappen van de sensor te benutten. Je kunt je inderdaad afvragen of je na enkele maanden met een croptoestel te hebben gewerkt, al de conclusie kunt trekken dat een cropper een beperking vormt bij het ontwikkelen van jouw fotografische kwaliteiten ...

    Van de andere kant: als je het geld hebt en zo'n aanschaf je gelukkig lijkt te maken , wie zijn wij dan om zo'n aankoop te veroordelen

    Comment


    • #3
      Re: overstap naar FF

      Omdat iedereen denkt dat ze met een FF camera ineens betere foto's gaan maken

      Ik dacht ook dat de 5dII een héél stuk beter zou zijn dan mijn 40D ... maar voor mijn gebruik totaal niet, wat ik gelukkig na het lenen van een 5dII heb kunnen ondervinden, dus ik heb hem niet moeten kopen om het te weten te komen

      Zeker nu met de nieuwe 7d zie ik het voordeel van de resolutie van een 5dII ook teniet gedaan. Een FF camera koop je voor statische fotografie of high iso vind ik, wil je sport fotograferen dan is een 5dII totaal niet interessant vrees ik.

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: overstap naar FF

        Ik denk in ieder geval dat er een redelijk aantal mensen snel overstapt omdat ze veel op fora lezen dat FF véél beter is

        Als ik voor mijzelf spreek; ik heb een maand of 7 geleden ook een FF toestel erbij gekocht. Ik heb bewust hiervoor gekozen omwille van de kwaliteit van hoge iso's en de kleinere scherpte-diepte, omdat je je brandpunten anders gebruikt. Omdat de kwaliteit van de lenzen belangrijker is dan de nieuwste snufjes heb ik ervoor gekozen om een tweedehands 5D te kopen in plaats van een nieuwe 5D mkII.

        Ondanks dat ik heel blij en tevreden ben met mijn 5D (die gebruik ik nu toch het meest) zou ik mijn cropcamera (40D) niet willen missen. Dit ivm het extra bereik en snelheid die dit toestel biedt, dus voor mij met name voor macro en sport, vliegshows e.d.
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: overstap naar FF

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          Ik denk in ieder geval dat er een redelijk aantal mensen snel overstapt omdat ze veel op fora lezen dat FF véél beter is

          Als ik voor mijzelf spreek; ik heb een maand of 7 geleden ook een FF toestel erbij gekocht. Ik heb bewust hiervoor gekozen omwille van de kwaliteit van hoge iso's en de kleinere scherpte-diepte, omdat je je brandpunten anders gebruikt.
          Eum, klein vraagske... heb je bij een FF bij eenzelfde f-getal, nu net niet een iets grotere scherptediepte? Her en der lees ik dat F1.4 lenzen 'moeilijker' bruikbaar zijn op DX net omwille van die té kleine DOF op korte afstanden, t.o. FF...
          ---------------------------------------------
          Nikon D750 + wat glasservies

          Comment


          • #6
            Re: overstap naar FF

            Oorspronkelijk geplaatst door smoetje Bekijk bericht
            Eum, klein vraagske... heb je bij een FF bij eenzelfde f-getal, nu net niet een iets grotere scherptediepte? Her en der lees ik dat F1.4 lenzen 'moeilijker' bruikbaar zijn op DX net omwille van die té kleine DOF op korte afstanden, t.o. FF...
            FF getal is hetzelfde. Dieptescherpte echter niet (kleinder bij FF, groter bij DX)
            1.4 is voor creatief gebruik, voor mij kan de minimum dieptescherpte nooit te weinig zijn

            Comment


            • #7
              Re: overstap naar FF

              Oorspronkelijk geplaatst door smoetje Bekijk bericht
              Eum, klein vraagske... heb je bij een FF bij eenzelfde f-getal, nu net niet een iets grotere scherptediepte? Her en der lees ik dat F1.4 lenzen 'moeilijker' bruikbaar zijn op DX net omwille van die té kleine DOF op korte afstanden, t.o. FF...
              Bij langere brandpunten krijg je een kleinere scherpte-diepte. Nu, als je op een FF camera dezelfde FOV (field of view) wilt hebben als met je cropcamera, (een 50mm op een cropcamera komt qua FOV min of meer overeen met 80mm op een FF camera) zul je dus een langere brandpunt gebruiken... en daarmee zul je met dezelfde f-stop en afstand naar je onderwerp dus een kleinere scherpte-diepte behalen. En daarmee kun je bijvoorbeeld vaak je onderwerp mooier isoleren van de achtergrond en geeft de mogelijkheid tot kleinere scherpte-diepte meer ruimte voor creativiteit.
              www.indetailfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: overstap naar FF

                dof wordt bepaalt door de afstand tot het onderwerp, het brandpuntsafstand en het diafragma.

                hoe groter de afstand tot onderwerp hoe kleiner de dof, hoe groter het brandpunt v.d lens hoe kleiner de dof.

                Als je een zelfde uitsnede wilt bekomen met FF als met APS dan moet je ofwel de afstand tot het onderwerp verkleinen ofwel je brandpunt vergroten.
                Dit resulteert in een kleinere DOF. Nu een kleinere DOF kan goed zijn om te gebruiken voor bepaalde opnames waar je enkel scherpte wenst op een klein vlak, maar is meestal een nadeel omdat je een hoger f-waarde moet gebruiken om zelfde scherpte diepte te krijgen als met APS. In dit geval verlies je al meer dan een stop waardoor het high ISO voordeel vervalt in zulke situaties.

                FF-gebruik je als je nood hebt aan high-quality foto's, hoeft echt niet heel duur te zijn, voor 2200€ heb je een toestel (sony a850 met 28-75 f2,8) met zowat de beste beeldkwaliteit dat je momenteel kunt bereiken met DSLR. (landschap, portret, mode, stilleven,studio algemeen, fineart etc..)

                wil je sport en ander evenementen fotograferen in low-light situaties dan zijn de 7d de d300s en zelfs de sony a550 beter geschikt volgens mij. Heb je een groot budget dan zijn de nikon d3(s) en de 1dmkIII en IV de aangewezen toestellen.

                Comment


                • #9
                  Re: overstap naar FF

                  Real-life situation

                  Blindtest 35 man, 60 foto’s, zowel APS-C als FF!
                  Kwaliteitsafdrukken op een Pixma Pro 9500 Mk. II van A4 tot A3+
                  Niemand, waaronder mezelf, heeft de FF shots er kunnen uithalen, niemand!!
                  Nochtans bijna allemaal FF gelovigen, met veel fotografische kennis.
                  Dat is het verschil tussen een real-life situatie en dwaze theorieën.
                  Dus FF kan mij 100% worst wezen!
                  Het blijft heel persoonlijk natuurlijk.
                  Als iemand graag met een lomp, zwaar en onhandig groot toestel rondloopt, omdat hij “denkt” dat zijn foto’s beter van kwaliteit gaan zijn, dan moet die man of vrouw dat zeker doen, nietwaar.
                  Mij kunnen ze daar echt niet meer mee vangen.
                  Ik heb een jaar met meerdere FF toestellen gesleurd, maar ook met een D300 APS-c.
                  Ik weet het ondertussen wel.
                  SF
                  00.00 Gone

                  Comment


                  • #10
                    Re: overstap naar FF

                    Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                    [B][U]
                    Als iemand graag met een lomp, zwaar en onhandig groot toestel rondloopt, omdat hij “denkt” dat zijn foto’s beter van kwaliteit gaan zijn, dan moet die man of vrouw dat zeker doen, nietwaar.
                    Mij kunnen ze daar echt niet meer mee vangen.
                    Ik heb een jaar met meerdere FF toestellen gesleurd, maar ook met een D300 APS-c.
                    Ik weet het ondertussen wel.
                    SF
                    Waarom heb jij je dan een Pentax K7 gekocht? Want die is toch niet (veel) kleiner dan een 5D o.i.d. Had je beter een Olympus Pen gekocht met een pancake... of misschien wel een gewone compact camera

                    Nu, ik weet dat Pentax geweldig mooie pancake lenzen heeft (met name die extreem compacte DA ltd's), sterker nog ik heb ze zelf gehad en gebruikt in combinatie met een K10D. En ja, die zijn geweldig compact (alleen jammer dat ze niet toch iets lichtsterker zijn) En mocht Pentax met een soort Pen-achtige camera komen (maar dan wel met een optische zoeker, dus meer als een echte meetzoeker) dan zou ik zeker geïnteresseerd zijn. Maar laten we eerlijk zijn, als je bijvoorbeeld veel hoge iso's gebruikt ben je toch beter af met FF, zeker met de nieuwste generatie FF camera's. En de zoeker van de gemiddelde FF camera is ook beter dan de meeste, zo niet alle cropcamera's. Maakt dit je foto's direct beter? Wellicht niet, maar de plezier om het te gebruiken wordt er voor veel mensen wel groter van.

                    Dus om nu te insinueren dat mensen die kiezen voor FF eigenlijk dwaas zijn gaat mij toch een brug te ver.
                    www.indetailfotografie.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: overstap naar FF

                      Ik vind het afbreken van andermans keuzen en het opdringen van meningen en merken, al dan niet als zinnig bevonden vanuit financieel/rationaal kader, ronduit zwak. Kies wat je wil, betaal het als je het wil en kan, en shoot happily Ik gebruik beiden en heb vandaag overigens voetbal gefotografeerd met FF, en zal seffens weer met APS-C op pad gaan in de vrije natuur

                      Comment


                      • #12
                        Re: overstap naar FF

                        Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                        Dus om nu te insinueren dat mensen die kiezen voor FF eigenlijk dwaas zijn gaat mij toch een brug te ver.
                        Wij voelden ons althans dwazen, op die blindtest en ik insinueer hier niets.
                        Het blijft idd. persoonlijk, staat er.
                        SF
                        00.00 Gone

                        Comment


                        • #13
                          Re: overstap naar FF

                          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                          .........>> vandaag overigens voetbal gefotografeerd met FF, en zal seffens weer met APS-C op pad gaan in de vrije natuur
                          Dat is ook een beetje tegendraads, hé Frank.
                          De meeste shooters zouden het net andersom doen!
                          SF
                          00.00 Gone

                          Comment


                          • #14
                            Re: overstap naar FF

                            Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                            Dat is ook een beetje tegendraads, hé Frank.
                            De meeste shooters zouden het net andersom doen!
                            SF
                            Ik steek dan helemaal niet logisch in mekaar Voor de sterrenbeeldfanaten: ik ben een tweeling

                            Comment


                            • #15
                              Re: overstap naar FF

                              Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                              Real-life situation

                              Blindtest 35 man, 60 foto’s, zowel APS-C als FF!
                              Kwaliteitsafdrukken op een Pixma Pro 9500 Mk. II van A4 tot A3+
                              Niemand, waaronder mezelf, heeft de FF shots er kunnen uithalen, niemand!!
                              Nochtans bijna allemaal FF gelovigen, met veel fotografische kennis.
                              Dat is het verschil tussen een real-life situatie en dwaze theorieën.
                              Het is een beetje cru uitgedrukt allemaal, maar komt wel overeen met mijn test van de 5dII vergeleken met de 40D die ik nu heb. Zolang je maximum iso 400 gebruikt zal de betere kwaliteit van de FF 5dII zich niet manifesteren, boven de iso 1250 blaast de 5dII mijn 40D wel volledig van de kaart ivm noise, en natuurlijk kan je een mooie A0 afdruk maken van een 5dII shot ... met de 10mpx van de 40D zal die niet zo goed lukken vrees ik ...

                              Het hangt er dus echt volledig van af wat je juist met je foto's gaat doen : websites, full page magazine shots of max A3 printjes ? Dan heb je geen FF nodig hoor, en hou er rekening mee dat een 400mm prime op mijn 40D in totaal op 640mm uitkomt, om 600mm op een 5dII te hebben zal ik serieus mijne portemonee mogen openen

                              Ik heb maanden rondgelopen met het idee een 5dII te kopen zodra ik de centjes had ... nu heb ik de centjes bijeengespaard ... maar gelukkig kon ik een 5dII lenen voor een weekje om uit te proberen. Ben ik blij dat ik dat gedaan heb, mijn keuze is gemaakt, mijn 40D wordt vervangen door een 7D ... zo goed als dezelfde resolutie (18 vs 20 mpx), bloedsnel en bijna even goed op hoge iso waardes ... voor die 'bijna' in deze zin ga ik echt geen 500 Euro extra op tafel leggen om de 5dII te kopen ... als ik mijn 40D verkocht krijg kan ik al bijna twee nieuwe 7d's kopen

                              Mark
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                              Comment

                              Working...
                              X