Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap naar DSLR of systeemcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

    't komt niet vaak voor maar moet Puerte hier toch wel gelijk in geven, een goede elektronische zoeker heeft zeker voordelen. Zo is bijv. een belichtingscorrectie direct zichtbaar, je kunt (bij manueel scherpstellen) je beeld in de zoeker opblazen, sommige camera's hebben dan nog het zgn focus-peaking etc. Een elektronische zoeker heeft overigens ook nadelen maar dat terzijde...
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #17
      Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

      Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
      Zoals?????
      beeld blijft helder zelfs bij weinig licht, zelfs bij gebruik 10 stop ND filter
      je kunt manueel nauwkeurig focussen dmv van vergroting gebied rond focuspunt of focus peaking systeem of split screen systeem
      AF en lichtmeet systeem wordt niet onderbroken tijdens opname of LV
      geen rammelende spiegel
      info in zoeker, hoeft toestel niet van je ogen te verwijderen om in menu te gaan of andere settings te wijzigen
      kunt scherpte diepte controleren ook bij klein diafragma opening
      indien gewenst constante controle over scherptediepte
      je ziet bokeh zoals het uiteindelijk is, geen interferentie van matglass + diafragma vd lens op gekozen instelling
      hogere frame rate mogelijk
      100% beeld uitsnede zichtbaar in zoeker
      histogram in zoeker + eventuele andere hulpmiddelen , zoals gridlines, horizon etc.
      video mogelijk met toestel aan de ogen
      onmiddellijke controle van belichting, contrast, WB voor de opname en ook na de opname
      onmiddelijke controle van de opname, bvb ogen dicht, gelaatsuitdrukking etc..
      je ziet de opname zoals ze uiteindelijk is, zoals de sensor het geregistreerd heeft, minder verassingen als je thuiskomt ivm met minder goede opnames.

      en zo verder

      Comment


      • #18
        Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        beeld blijft helder zelfs bij weinig licht, zelfs bij gebruik 10 stop ND filter
        je kunt manueel nauwkeurig focussen dmv van vergroting gebied rond focuspunt of focus peaking systeem of split screen systeem
        AF en lichtmeet systeem wordt niet onderbroken tijdens opname of LV
        geen rammelende spiegel
        info in zoeker, hoeft toestel niet van je ogen te verwijderen om in menu te gaan of andere settings te wijzigen
        kunt scherpte diepte controleren ook bij klein diafragma opening
        indien gewenst constante controle over scherptediepte
        je ziet bokeh zoals het uiteindelijk is, geen interferentie van matglass + diafragma vd lens op gekozen instelling
        hogere frame rate mogelijk
        100% beeld uitsnede zichtbaar in zoeker
        histogram in zoeker + eventuele andere hulpmiddelen , zoals gridlines, horizon etc.
        video mogelijk met toestel aan de ogen
        onmiddellijke controle van belichting, contrast, WB voor de opname en ook na de opname
        onmiddelijke controle van de opname, bvb ogen dicht, gelaatsuitdrukking etc..
        je ziet de opname zoals ze uiteindelijk is, zoals de sensor het geregistreerd heeft, minder verassingen als je thuiskomt ivm met minder goede opnames.

        en zo verder
        Vandaar mijn vraag zoals ,ik heb enkel dslr toestellen en ik wil wel een deel van de voordelen aannemen .
        Wat de rammelende spiegel betreft ik vind een spiegel niet storend . verlies je niet een deel van de charme als je spiegeloos fotografeert?
        Op een dag zal ik ook wel een toestel aanschaffen met een elektronische zoeker de techniek evolueert alle dagen en ik heb geen idee of de dslr nog een decenium blijft bestaan?

        Comment


        • #19
          Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

          Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
          't komt niet vaak voor maar moet Puerte hier toch wel gelijk in geven, een goede elektronische zoeker heeft zeker voordelen. Zo is bijv. een belichtingscorrectie direct zichtbaar, je kunt (bij manueel scherpstellen) je beeld in de zoeker opblazen, sommige camera's hebben dan nog het zgn focus-peaking etc. Een elektronische zoeker heeft overigens ook nadelen maar dat terzijde...
          Graag de nadelen dan ook?

          Comment


          • #20
            Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

            Die 75-300 is zacht uitgedrukt niet de beste lens die er op de markt is. Zelfs al kost die niet veel extra, dan nog is het weggegooid geld als je het mij vraagt. De 600D is nog altijd een goed toestel. Nikon heeft ook erg goede toestellen.

            Systeemcamera's zijn iets handiger mee te nemen, maar alleen als je er echt kleine lenzen op zet. Kijk eens in een winkel of EVF je ding is of niet.

            Qua beeldkwaliteit zal je weinig of geen verschil zien.

            Comment


            • #21
              Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

              Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
              Vandaar mijn vraag zoals ,ik heb enkel dslr toestellen en ik wil wel een deel van de voordelen aannemen .
              Wat de rammelende spiegel betreft ik vind een spiegel niet storend . verlies je niet een deel van de charme als je spiegeloos fotografeert?
              Op een dag zal ik ook wel een toestel aanschaffen met een elektronische zoeker de techniek evolueert alle dagen en ik heb geen idee of de dslr nog een decenium blijft bestaan?
              ik zou niet weten welke charme een flapperende spiegel heeft, heeft enkel maar nadelen, is een noodzakelijk kwaad bij klassieke DSLR's
              bvb nog iets dat ik vergeten te vermelden ben is dat met spiegel op statief bij lage sluitersnelheden je trillingen krijgt waardoor beeld onscherp wordt, zie MLU (mirror lock-up functie)
              ook is er een verschil in scherpte te zien als je van uit de hand fotografeert afhankelijk van brandpunt kan dit al merkbaar zijn bij 1/125s

              Comment


              • #22
                Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                Zoals?????
                Eén van de grootste voordelen van een EVF is dat je in kleine camera's een zoeker kan plaatsen die even groot oogt dan een Full Frame camera (en groter) hetgeen nu onmogelijk is in het instap segment DSLR's.
                Ik denk dat je bij de laatste generatie Sony's geen verschil meer zal merken tussen OVF en EVF en ik zie dan ook geen enkel reden meer om die oude techniek nog te gebruiken (OVF)
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #23
                  Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                  Oorspronkelijk geplaatst door stefan.d Bekijk bericht
                  Graag de nadelen dan ook?
                  -EVF verkort autonomie vd batterij
                  -Heel fel zonlicht is OVF nog beter

                  Comment


                  • #24
                    Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                    Totaal ondergeschoven kindje is gebruikersgemak.

                    Menustructuur zit bij een systeemcamera veel onlogischer in elkaar dan een dslr.
                    Dslr ligt ook lekkerder in de hand als je grotere lens gebruikt

                    Lijkt onbelangrijk, maar dit kunnen wel dingen zijn die gaan irriteren op langere duur
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                    Comment


                    • #25
                      Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                      De sensor van een systeemcamera mag dan al deze van een dslr benaderen, maar de lenzen toch nog niet van hetzelfde niveau (en de prijzen liggen zeker niet laag). M.a.w. je geeft vergelijkbaar (veel) geld uit aan een systeemcamera voor minder beeldkwaliteit (behoudens trillingen van spiegel). Op de lenzen-markt voor systeemcamera's begint wel pas recent de concurrentie echt te spelen (kwaliteit omhoog, prijzen omlaag). Voorlopig ziet het ernaar uit dat het een keuze is tussen voordelen van EVF vs top beeldkwaliteit en AF snelheid.

                      Komt er op een dslr (dsl) dus geen EFV of Oled techniek om een verschil tussen beide markten te behouden? Zullen 3rd party lenzenbouwers zodanig goeie lenzen leveren dat de dslr-dx geen enkel voordeel meer gaat hebben ?

                      Met wel duidelijk mindere beeldkwaliteit (maar voor velen nog meer dan voldoende - lees onderschat!) zit je in het top end van de compacts (vaste lens) en daar liggen de prijzen toch een heeeel pak lager. Een top end compact is niet meer te vergelijken met eentje van 10j geleden. Maar ze zijn wel degelijk nog compact.

                      En ik moet dringend eens opnieuw naar een winkel om de EVF te beoordelen.
                      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                      Comment


                      • #26
                        Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                        De sensor van een systeemcamera mag dan al deze van een dslr benaderen, maar de lenzen toch nog niet van hetzelfde niveau (en de prijzen liggen zeker niet laag). M.a.w. je geeft vergelijkbaar (veel) geld uit aan een systeemcamera voor minder beeldkwaliteit (behoudens trillingen van spiegel). Op de lenzen-markt voor systeemcamera's begint wel pas recent de concurrentie echt te spelen (kwaliteit omhoog, prijzen omlaag). Voorlopig ziet het ernaar uit dat het een keuze is tussen voordelen van EVF vs top beeldkwaliteit en AF snelheid.

                        Komt er op een dslr (dsl) dus geen EFV of Oled techniek om een verschil tussen beide markten te behouden? Zullen 3rd party lenzenbouwers zodanig goeie lenzen leveren dat de dslr-dx geen enkel voordeel meer gaat hebben ?

                        Met wel duidelijk mindere beeldkwaliteit (maar voor velen nog meer dan voldoende - lees onderschat!) zit je in het top end van de compacts (vaste lens) en daar liggen de prijzen toch een heeeel pak lager. Een top end compact is niet meer te vergelijken met eentje van 10j geleden. Maar ze zijn wel degelijk nog compact.

                        En ik moet dringend eens opnieuw naar een winkel om de EVF te beoordelen.
                        Denk niet dat je goed op de hoogte bent, zitten zeer goede lenzen tussen het toch al redelijke aanbod van lenzen voor systeemcamera's, daarbij denk ik niet dat er voor DSLR veel lenzen zijn die kunnen tippen aan de Zeiss Touit lenzen welke beschikbaar zijn voor zowel sony NEX als fuji-x systeem.
                        Niet enkel de grote jongens zoals Zeiss en Leica produceren lenzen voor systeem camera's ook fuji,tamron, samyang......
                        En als je dan toch top of the bill wenst, op bvb NEX kun je met alle gemak m-lenzen gebruiken, en ook alle a-lenzen met DSLR AF.
                        Je kunt op systeemcamera's gewoonweg praktisch alle lenzen gebruiken en de FX lenzen met quasi zelfde beeldhoek als op FF en met daarbovenop nog 1 stop extra winst, dus ipv 3200ISO gebruik je 1600 ISO. (speedbooster etc.)
                        dus wat mogelijkheid aan lenzen betreft moet DSLR onderdoen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                          Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                          Totaal ondergeschoven kindje is gebruikersgemak.

                          Menustructuur zit bij een systeemcamera veel onlogischer in elkaar dan een dslr.
                          Dslr ligt ook lekkerder in de hand als je grotere lens gebruikt

                          Lijkt onbelangrijk, maar dit kunnen wel dingen zijn die gaan irriteren op langere duur
                          Dat is zekers niet het geval, kan zelfs in de meeste gevallen sneller zijn dan met DSLR, hangt van toestel af.
                          Bij DSLR moet je dan nog je toestel van je ogen verwijderen als je in menu iets wil wijzigen, op die tijd heb je met systeemcamera je wijziging al uitgevoerd.
                          De betere systeemcamera's kun je daarbij praktisch volledig personaliseren, je configureert de bediening zoals jij het wenst en niet zoals een designer het ziet
                          En sommige systeemcamera's hebben touch-screen en kun je ook app's installeren, direct internet verbinding , WIFI etc.

                          Comment


                          • #28
                            Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            Dat is zekers niet het geval, kan zelfs in de meeste gevallen sneller zijn dan met DSLR, hangt van toestel af.
                            Bij DSLR moet je dan nog je toestel van je ogen verwijderen als je in menu iets wil wijzigen, op die tijd heb je met systeemcamera je wijziging al uitgevoerd.
                            De betere systeemcamera's kun je daarbij praktisch volledig personaliseren, je configureert de bediening zoals jij het wenst en niet zoals een designer het ziet
                            En sommige systeemcamera's hebben touch-screen en kun je ook app's installeren, direct internet verbinding , WIFI etc.
                            Bovenstaande is gewoon B..sh.t! Vraag me echt af of je wel eens een dslr in je handen hebt gehad
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                            Comment


                            • #29
                              Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                              ik heb er hier een stuk of 5 voor mij staan, geef eens een concreet voorbeeld

                              Comment


                              • #30
                                Re: overstap naar DSLR of systeemcamera?

                                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                ik heb er hier een stuk of 5 voor mij staan, geef eens een concreet voorbeeld
                                Voor je hebben staan is heel iets anders dan er mee werken
                                D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                                Comment

                                Working...
                                X