Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overschakeling D3s naar systeemcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

    Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
    ik wilde hier gewoon even stellen dat dergelijke systeemcamera's totaal niet vergelijkbaar zijn met de kracht van een pro DSLR ( de vraag van de TS dus ). Als je eerlijk bent is hier op het forum al wat afgeschreven over die Fuji's de laatste weken, in die mate zelfs dat je op den duur mocht gaan geloven wat een kalf je al niet moet zijn om nog met een reflex rond te lopen...
    Ook ik heb intussen genoeg verschillende dingen gebruikt om te weten dat je gelijk hebt. Het enthousiasme kan al eens voor een vertekend beeld zorgen Fuji is soms heerlijk anders dan de rest, en dat maakt sommigen onder ons bij momenten lyrisch Maar ik geef met plezier toe dat ik mijn 1D al enkele keren gemist heb. Het is dan ook geen fototoestel maar een foto*machine*.

    Wie een fototoestel wil dat 90 procent van de SLRs evenaart in fotokwaliteit, die stapt over.
    Als je de snelheid van een SLR echt gebruikt, wordt een systeemcamera eerder een bijkomend compacter toestel dat mee kan op stap en op vakantie.

    De fotografen hier die de pro SLR houden, zullen ook niet (of nog niet) investeren in zwaardere, duurdere lichtsterke zooms voor hun mirrorless. Je kan perfect voor 1000 euro een kleine mirrorless vakantieset aanschaffen (met 18-200 bereik of zelfs meer), maar diezelfde som is nog niet voldoende voor een f/2.8 zoom zoals de Fuji 50-140. In dat opzicht maakt het weinig uit of je met of zonder spiegel fotografeert. Als de gemiddelde lezer op dit forum de indruk krijgt dat mirrorless beter/compacter/goedkoper is dan een SLR, dan zijn we hier misschien wat aan het overdrijven... (en dan is de lezer in kwestie ook redelijk naief).

    Anderzijds ben ik wel de mening toegedaan dat heel veel mensen die nu starten met fotografie en voor een goedkope SLR kiezen eigenlijk beter af zijn met een mirrorless systeem. Ik denk wel dat we stilaan op het punt komen dat de onderkant van het SLR-aanbod wordt opgevreten door Fuji en Sony en de M4/3 systemen. Dat deel van de SLR-markt is in snelheid van bediening al bijgebeend. Het grote voordeel van een SLR is dat er nog heel lang een enorme tweedehandsmarkt voor lenzen blijft bestaan als je voor Canon of Nikon kiest.
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

    Comment


    • #17
      Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

      ik vind het alleen maar nuttig om een systeemkamera ernaast te hebben als het ook daadwerklijk een pak kleiner wordt, de Fuji kamera's zijn welliswaar niet bijster groot, de lenzen zijn daarentegen weer net zo groot als bij een spigelereflex kamera, zo ook bij Sony.
      Ik heb om die reden gekozen voor Olympus, M4/3, de kamera's zijn een stuk kleiner, maar ook de lenzen, wat het totaalpakketje een stuk kleiner maak, qua beeldprestatie's erg goed te noemen, zeker als je de primes van Pan'/Leica of Olympus erop schroeft.
      Kijk bv eens naar de OMD EM1 of een wat ouder maar nog steeds erg goed, de OMD EM5, daarbij een prime lensje of de 12-40 van Olympus en je hebt een kleine goede kombinatie met het voordeel dat het kleine blijft.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

      Comment


      • #18
        Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

        Wat dan ook, het zal nooit een volledige vervanging zijn. Nog wiedes en zonder scrupules wil ik dit benadrukken.
        Ik heb een DSLR en ik heb een foetsjie en beiden bieden we voor- en nadelen. En die zijn niet te vergelijken.
        Merk op dat je met de D3s een technisch onverslijtbaar iets hebt dat tonnen weegt tov van de spiegelloze, in mijn geval X-T1. Maar ik heb er dan ook wel glas bij wat ik helemaal niet vind bij de foetsie. Het gebruik van een adaptorring kan soelaas brengen, maar 't is soelaas en geen 100%-volle aanpassing.
        Mijn DSLR gebruik ik ook als verrekijker (camera moet daarvoor niet op staan), de foetsie laat dit minder makkelijk toe ....
        Maar ik wil geen van beiden missen voor datgene wat ik ervan verlang.
        De foetsie is allround-camera die ik nu dagelijks zonder rugpijn meedraag in de rugzak. Ik heb dan nog veel plaats over. De spiegelcamera is dan meer voor het mij meer diep voorbereide werk waar ik dan ook mijn daartoe aangekochte FF-lenzen ten volle 100% kan gebruiken. Dat type glas is helaas niet bij foetsie te vinden... (macro)
        En tussenringen zijn nu geen echte oplossing, eerder een aanvaardbaar alternatief om de leegte draagbaar, aanvaardbaar te maken.
        https://www.fotospotter.be
        Je suis content d’être heureux

        Comment


        • #19
          Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
          Ik heb me een weekje of 2 terug ook laten verleiden om een (welliswaar tweedehands ) Fuji E-X2 aan te schaffen puur om iets compacts en lichtgewicht erbij te hebben voor zondaagse wandeluitstapjes met de vrouw en kids. Er zat een 18-135mm lens bij die ik direct van de hand heb gedaan omdat die gewoon vrij zwaar en groot was ( ik kon dan net zo goed een dslr meenemen ) , intussen een 35F1.4 lensje gekocht ter vervanging.
          Na een weekje of 2 gebruik ben ik al van één ding zeker, een vervanger voor mijn reflexcamera’s zal dit in de verste verte nooit gaan worden… ( ik werk met 5D3 en 1D-x ).
          Ik kan me wel inbeelden dat voor veel mensen dergelijke camera’s ruim voldoende zullen zijn voor hun noden , want laat ons toegeven, qua beeldkwaliteit is dit zeker in orde , maar qua handling en snelheid ( AF en bediening ) is er toch nog een pak werk aan de winkel… misschien is een X-T1 wel beter op dat vlak, daar heb ik echter geen ervaring mee.
          Maar al bij al toch een leuk hebbeding om er bij te hebben, veel geld ga ik er echter niet insteken, ik heb dit toestelletje tweedehands voor een mooie prijs gevonden, de nieuwprijs van deze dingen is toch niet te onderschatten en al bij al toch vrij duur betaald voor wat het uiteindelijk is.
          Misschien gaan er veel Fuji adepts hier op hun achterste poten staan want de laatste maanden leek dit wel dé camera waar al de rest bij gaat verbleken maar dat is nu eenmaal mijn persoonlijke ervaring, zoals ik al zei, voor velen zal dit type cam's het ideale zijn, voor mij in elk geval (nog) niet.

          Veel torenhoge DSLR blazers die het luidkeels van de daken schreeuwen dat hun systeemcamera hun DSLR nooit kunnen vervangen.
          Ironisch genoeg als je dan foto's bekijkt op hun website of dergelijke zit er niks bij dat je niet kan met je Systeem of zelfs compactcamera...

          In jouw geval... kan ik met alle zekerheid zeggen dat je oog hebt voor fotografie.... en dat je hier zeker gebruik maakt van zwaar materiaal voor onder andere je vogelfotografie.
          Dus je DSLR gebruik komt hier zeker tot zijn recht.

          Je foto's zijn zeer goed.. compositie doordacht.. contrast-kleur-rijke beelden... mooie rendering ... een waar genot om naar te kijken. Proficiat !
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #20
            Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            Veel torenhoge DSLR blazers die het luidkeels van de daken schreeuwen dat hun systeemcamera hun DSLR nooit kunnen vervangen.
            Ironisch genoeg als je dan foto's bekijkt op hun website of dergelijke zit er niks bij dat je niet kan met je Systeem of zelfs compactcamera...
            Dit zou ik willen tegenspreken.
            Er zijn een aantal dingen die op een DSLR wel gaan die op een systeem niet (of nog niet) gaan, of waar een DSLR gewoon beter voor geschikt is.
            - gebruik camranger voor bediening camera vanop tablet en voor tweede tablet aan klant te geven zodat die kan meekijken
            - gebruik tilt-shift lenzen

            Ik heb zelf ook een XT-1 met kitlens en gebruik die als meeneemcamera als ik niet specifiek foto's ga nemen.
            Ik heb het geprobeerd om een maand met een fuji te werken om te zien wat IK zou missen (dat wil niet noodzakelijk zeggen dat iemand anders dat ook zou missen) en ik kom op het volgende uit:

            - snelheid van camera in het algemeen. Afdrukken, hercomposeren en nog eens afdrukken gaat op mijn dsr nog altijd veel sneller
            - optische zoeker. Ik zweer je dat ik aan zelfs die van de XT-1 niet gewend raak
            - stabiliteit waar zo'n camera door eigen gewicht voor zorgt
            - dynamisch range verschil tussen mijn Fuji en D800 is toch nog van dien aard dat ik als het er op aan komt naar de d800 pak. No questions asked.

            Ik zie de fuji eerder als een leuke voor erbij, en daar is ie dan echt wel goed in.
            Voor mij is de fuji een kiekjescamera en de d800 een werkpaard.

            Ik zou dus inderdaad durven zeggen dat de systeemcamera's zoals ze nu zijn mijn DSLR niet kan vervangen.
            Maar ik vermoed dat iemand die met MF werkt dat ook van een kleinbeeldtoestel zal zeggen. HEt is gewoon een andere klasse.
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

            Comment


            • #21
              Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

              Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
              Ik zou dus inderdaad durven zeggen dat de systeemcamera's zoals ze nu zijn mijn DSLR niet kan vervangen.
              Maar ik vermoed dat iemand die met MF werkt dat ook van een kleinbeeldtoestel zal zeggen. HEt is gewoon een andere klasse.
              Je hebt gelijk.
              Maar ik vind niet dat je de post van Funcky daarmee tegenspreekt.

              Jij maakt gebruik van kwaliteiten die alleen een top-SLR kan bieden, maar er lopen enorm veel mensen met een SLR rond die hetzelfde zouden kunnen doen met een mirrorless die veel kleiner en lichter is. Ik hoop alleen dat ze tevreden zijn met die keuze en dat ze niet uit onwetendheid naast de mirrorless systemen gekeken hebben.

              Jouw X-T1 is de fun-camera; bij mij is het de beste die ik in huis heb (en ik heb evenveel fun). Zoals ik al zei: ik mis mijn 1D soms wel, maar ik zou niet meer terugkeren.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #22
                Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                Ik ben een paar maand geleden van een Canon 7D met 17-55 2.8 overgestapt naar een olympus omd-em-5 met kitlens en de 45 1.8.
                En ik moet zeggen dat ik toch wel teleurgesteld ben,ik vind het menu echt onduidelijk en niet gebruiksvriendelijk.
                De beeldkwaliteit...tja zal wel aan mij liggen,maar vind dit ook niet echt om naar huis te schrijven..
                En de batterij gaat ook ni echt lang mee...
                Ik ga binnenkort terug over stappen naar een dslr en wss compact (rx100,fuji x30) voor uitstapjes..
                Dus deze zal hier binnenkort te koop,staan

                Comment


                • #23
                  Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jboy Bekijk bericht
                  Ik ben een paar maand geleden van een Canon 7D met 17-55 2.8 overgestapt naar een olympus omd-em-5 met kitlens en de 45 1.8.
                  En ik moet zeggen dat ik toch wel teleurgesteld ben,ik vind het menu echt onduidelijk en niet gebruiksvriendelijk.
                  De beeldkwaliteit...tja zal wel aan mij liggen,maar vind dit ook niet echt om naar huis te schrijven..
                  En de batterij gaat ook ni echt lang mee...
                  Ik ga binnenkort terug over stappen naar een dslr en wss compact (rx100,fuji x30) voor uitstapjes..
                  Dus deze zal hier binnenkort te koop,staan

                  De beeldkwaliteit van een omd valt best mee, alleen in combinatie met de m.i. Slechtste lens die je erop kunt hebben valt het allemaal wat tegen. Schiet eens meer met de 45mm en eventueel bv een 20mm en je zult zien dat het misschien wel mee valt.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #24
                    Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    De beeldkwaliteit van een omd valt best mee, alleen in combinatie met de m.i. Slechtste lens die je erop kunt hebben valt het allemaal wat tegen. Schiet eens meer met de 45mm en eventueel bv een 20mm en je zult zien dat het misschien wel mee valt.
                    Glas maakt zo dikwijls het verschil, goed opgemerkt.
                    ...leeg...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                      Hoi,
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jboy Bekijk bericht
                      Ik ben een paar maand geleden van een Canon 7D met 17-55 2.8 overgestapt naar een olympus omd-em-5 met kitlens en de 45 1.8.
                      En ik moet zeggen dat ik toch wel teleurgesteld ben,ik vind het menu echt onduidelijk en niet gebruiksvriendelijk.
                      De beeldkwaliteit...tja zal wel aan mij liggen,maar vind dit ook niet echt om naar huis te schrijven..
                      En de batterij gaat ook ni echt lang mee...
                      Ik ga binnenkort terug over stappen naar een dslr en wss compact (rx100,fuji x30) voor uitstapjes..
                      Dus deze zal hier binnenkort te koop,staan
                      Ik ben ruim 2,5 jaar geleden overgestapt van een Canon 5D MkII naar een Oly E-M5.
                      Daarbij ging ik niet over één nacht ijs...
                      Onderzoek op onder andere de site van Imaging-Resource wees uit dat ik kwalitatief niet of niet veel in zou leveren.

                      Ik heb er wel altijd de Panasonic 12-35 f28 lens op gehad.
                      De grens van m'n E-M5 was z'n accuraatheid van zijn AF. Vliegtuigen en beestjes waren 'm dikwijls te snel af.
                      Nu heb ik een E-M1. Met onder andere een sterk verbeterd AF systeem. Komende maanden zal uitwijzen of deze mijn gewenste taak wel aankan.
                      Maar beide Olympussen moeten de kwaliteit van de plaatjes welke de Canon levert gemakkelijk evenaren.

                      Adrie

                      Comment


                      • #26
                        Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Jboy Bekijk bericht
                        Ik ben een paar maand geleden van een Canon 7D met 17-55 2.8 overgestapt naar een olympus omd-em-5 met kitlens en de 45 1.8.
                        En ik moet zeggen dat ik toch wel teleurgesteld ben,ik vind het menu echt onduidelijk en niet gebruiksvriendelijk.
                        De beeldkwaliteit...tja zal wel aan mij liggen,maar vind dit ook niet echt om naar huis te schrijven..
                        En de batterij gaat ook ni echt lang mee...
                        Ik ga binnenkort terug over stappen naar een dslr en wss compact (rx100,fuji x30) voor uitstapjes..
                        Dus deze zal hier binnenkort te koop,staan
                        De beeldkwaliteit van de OMD is beter dan de Canon 7D. (Ik heb de Canon 550D gehad en is Idem)
                        De 17-55 is Canon's beste zoomlens voor APS en die verklaart veel.
                        Als je de gelijkaardige 2.8 zooms van Pana of Oly neemt zit je in de buurt... Alleen heb je met de Canon een iets betere DOF controle (met de 17-55).
                        Persoonlijk vind ik dat als je voor M43 kiest.. dat je gaat voor compactheid en je in dat geval het best af bent met de Primes die bijna allemaal uitstekend zijn van beeldkwaliteit met als pluspunt "compactheid".

                        Je gaat altijd wel een beetje moeten inboeten ivm DOF controle... (APS).. dat is nu eenmaal de prijs die je betaald voor een kleinere lens en sensor.
                        Wil je toch een snelle lens b.v. 0.95 .. dan neemt ook hier de grootte en gewicht toe.

                        De Pana-Leica 25 1.4 valt mee kwa grootte en gewicht.

                        Dat je overstapt terug naar een DSLR kan ik nog inkomen, maar dat je een compact dan erbij zou nemen zoals een X30 ?
                        Dan hou je beter u OMD en koop je een PZ lens erbij.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #27
                          Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                          Door verschillende redenen ben ik echter van plan om een nieuwe weg in te slaan met mijn bezigheden, waardoor die grote toestellen totaal niet meer aan de orde zijn. Omdat fotografie echter een passie is die ik niet zomaar wil opgeven ben ik op zoek naar een kleiner, goedkoper, maar - en dit is heel belangrijk - robuust en kwalitatief alternatief. Ik ben natuurlijk niet naïef en ben ervan overtuigd dat je alle voordelen van de hierboven beschreven toestellen - op dit moment - nooit zal kunnen terugvinden in een systeemcamera, maar doch zoek ik iets die zo dicht mogelijk aansluit bij mijn huidige materiaalkeuze.
                          Wil je niet inboeten aan kwaliteit dan is de A7II een betere keuze volgens mij want ook full frame. De Fuji XT1 mag dan goed presteren op hoge ISO, een full frame geeft toch betere foto's dan een crop camera. De A7 is ook nog steeds een goede keus en het gemis aan beeldstabilisatie is niet zo'n probleem want de meeste FE lenzen hebben OSS, behalve de 35/2.8 en 55/1.8.

                          Bij cameranu.nl heb je de A7+28-70 voor 1549€ en 100€ retour.

                          Voor de lenzen heb je de 28-70/F3.5-5.6 kitlens die opvallend goed presteert voor een budgetlens. Je hebt nog de 24-70/F4 Zeiss, 16-35/F4 Zeiss, 70-200G/F4, 35/F2.8 Zeiss, 55/1.8 Zeiss.
                          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                          Mijn bird foto's en urbex foto's

                          Comment


                          • #28
                            Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                            De A7 is een fantastisch toestelletje.Ik heb hem nu bijna 1 jaar en zou hem niet meer willen missen.Ik geloof nooit dat de hier zo geprezen FUJI's ook maar kunnen tippen aan de beeldkwaliteit van de A7.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                              Het is niet alleen beeldkwaliteit dat telt.
                              Er zijn zoveel factoren en punten waarom je een bepaalde camera kiest.
                              Beeldkwaliteit is daar slechts één van.
                              Zo is iemand die de gebruikssnelheid van een OMD EM1 gewoon is... zich kan storen aan een A7 (model 1)ondanks de superieure beeldkwaliteit van die laatste.
                              Beeldkwaliteit is ook relatief.
                              Een RX100 heeft ook een uitstekende beeldkwaliteit als je de grootte van het toestel in acht neemt.
                              Een medium camera is ook superieur in beeldkwaliteit tegenover een A7.
                              Waar het om gaat is hetgeen goed genoeg is voor jezelf en wat je ermee wil doen.
                              Een camera moet je liggen en da's voor iedereen verschillend... Gelukkig maar.

                              Ik kan me dus best voorstellen dat er veel grote fans zijn van die Fuji camera's.
                              Hetgeen ik al gezien heb van de Forum leden hier spreekt tot de verbeelding en is werkelijk zeer goed te noemen.
                              Dus die beeldkwaliteit met Fuji is niks mis mee en nog veel minder met vele gepassioneerde gebruikers ervan die mooie plaatjes tevoorschijn halen.
                              Naar mijn mening heb je die A7 daar niet voor nodig.

                              Dit klinkt misschien allemaal negatief van me naar een A7 toe maar dat is het niet.
                              Ik vind dat zelf een prachtig toestel maar voor mij niet interessant omdat de lenzen even groot uitvallen dan die van mijn 5DII.

                              Zelf ben ik grootte fan van M43... Zeker toestellen zoals de Panasonic GM5 met miniatuur lensjes zoals de Leica 15 1.7 (er komen nog andere in de toekomst)
                              M43 heeft het meest uitgebreide lensarsenaal van alle systeemcamera's.
                              Micro Four thirds haalt niet de beeldkwaliteit van de Fuji's en de Sony's maar is voor mij en mijn gebruik meer dan goed genoeg.
                              Dof controle is ook beperkter in die zin dat een DOF vergelijking met een FF camera en een 50 1.2 of 85 1.2 niet haalbaar is.

                              Camera's kies je niet op basis van een wedstrijdje van wat het beste is maar wel wat het beste bij je past en wat je ermee wil doen.

                              Zo kan je ervan uitgaan dat een D800 voor iemand de beste camera is maar voor een andere niet wegens veel te zwaar voor lange bergtochten (zware lenzen o.a.)

                              Iemand die veel sportfotografie doet op proffesioneel vlak (voetbal, wielrennen) zal zeker zijn gading niet vinden in een systeemcamera omdat ten eerste het native lenzen aanbod dat niet toelaat ( geen lange snelle lenzen) ten tweede omdat het AF systeem superieur is van die DSLR's (pro modellen Canon/Nikon)
                              Ten derde omdat die Pro camera's en bijhorende objectieven gemaakt zijn om intensief mee te werken...
                              dus echt wel fotomachine's zijn.

                              Voor mezelf is zo'n camera overkill gewoon.
                              Maar ik ben zeker bewust van de superieuriteit van deze toestellen.

                              En om dan toch direct te antwoorden op de Topicstarter zijn vraag...
                              Er is geen enkele systeemcamera die de D3 kan vervangen... het is gewoon niet vergelijkbaar.

                              Systeemcamera's, compacts, DSLR's... Is geen wedstrijd.
                              Last edited by Funcky; 14 januari 2015, 20:33.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment


                              • #30
                                Re: Overschakeling D3s naar systeemcamera

                                Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                                En om dan toch direct te antwoorden op de Topicstarter zijn vraag...
                                Er is geen enkele systeemcamera die de D3 kan vervangen... het is gewoon niet vergelijkbaar.

                                Systeemcamera's, compacts, DSLR's... Is geen wedstrijd.
                                En zo zal de D3 geen enkele systeemcamera kunnen vervangen ...
                                1) We gebruiken allemaal een heel klein %-tage van de functionaliteit van een toestel.
                                Het toestel dat het hoogste %-tage behaalt voor wat de functionaliteitswens van de gebruiker is, is per definitie het geschiktste toestel voor die persoon.
                                Of het dan een DSLR, compact, systeemcamera is, doet niets ter zake zolang er geen ander toestel van welk type op de markt komt dat dat gewenste percentage niet overschreidt.
                                Wat de persoonlijke functionaliteitswensen zijn is moeilijk in te schatten als buitenstaander. 't Is zoals met de kleuren. Les couleurs et les gouts et les femmes, on en discutes pas.
                                Dit is ook de reden dat ik steeds zucht bij het lezen van de vraag:
                                Ik ben beginnend fotoliefhebber en ik heb X geld beschikbaar. Wat moet ik kopen ?
                                Mocht die persoon eerst even zijn persoonlijke functionaliteitswensen deftig op een blad papier kunnen presenteren, dan zouden we misschien een deftig antwoord kunnen geven. Je kan geen objectieve beoordeling geven op iemand die subjectieve (lees persoonsgebonden) criteria heeft, tenzij je die subjectieve criteria eigen maakt en van daaruit een oordeel probeert te vellen.
                                https://www.fotospotter.be
                                Je suis content d’être heureux

                                Comment

                                Working...
                                X