Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op zoek naar nieuwe DSL

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op zoek naar nieuwe DSL

    Hallo beste leden! Zoals jullie misschien zien ben ik hier lang geleden lid geworden, maar in jaren niet online geweest. Tussen mijn detailhandel foto/video opleiding en nu zijn er best wat jaren verstreken. Altijd toch nog wel wat met fotografie gedaan maar toch minder dan ik eigenlijk wil.

    Eén van de dingen die me op dit moment wat terughoudt met het goed oppikken van fotografie als hobby is mijn huidige camera. Ik heb een Nikon D70, en hoewel het voor die tijd een perfecte camera was om mee te beginnen. Begin ik nu ook de negatieve kanten van de camera als 'ergerlijk' te ervaren. Klein scherm zodat het moeilijk is foto's terug te kijken en beoordelen of ze wel scherp zijn. De camera krijgt het snel moeilijkheden met donkerdere omstandigheden, zoals wanneer de zon nog wel schijnt maar wat laag staat ivm jaargetijde. Daarnaast is het gebruik van mijn telelens ook irritant want soms wil ie gewoon geen foto's maken. Waarschijnlijk is de aansluiting tussen lens en body niet perfect meer. Dus wil ik een foto maken, doet hij het soms niet, erg irritant als je dan je foto 'mist'.

    Nu wil ik eigenlijk een nieuwe (tweedehands) camera aanschaffen, maar ik ben in die jaren ook niet echt up-to-date gebleven over alle modellen die zijn uitgekomen. Ik zou het liefst bij een Nikon model blijven. Ik heb twee lenzen bij de nikon D-70, een 18-50 en een analoge 70-300. Als ik een nieuwe camera koop gaat deze camera naar mn vriend toe want die is ook geïnteresseerd in fotografie. Kan hij hier mooi mee beginnen net zoals ik destijds.

    Ik wil natuurlijk wel een 'stap' hoger in DSL, maar das niet moeilijk lijkt mij omdat de camera's toch wel wat krachtiger zijn geworden. Mijn uiterste budget ligt rond de 1300/1500 euro waar ik het liefst twee dezelfde soort lenzen bij wil als bij mn D70, dus een groothoek lens en iets van een telelens! En zou graag jullie ervaringen willen weten van DSLs van Nikons die in deze prijsklasse passen.
    I create, therefore I exist

    D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

  • #2
    Re: Op zoek naar nieuwe DSL

    Enkele mogelijk opties:
    Nikon D90 (nieuw 530,- euro) 12Mp ( zeer goede prijs/kwalieteisverhouding) klik
    Nikon D7000 (nieuw 820,- euro) 16Mp (meer mpixels, iets beter op hoge iso) klik
    Nikon D300s (nieuw 999,- euro) 12Mp (iets grotere body, betere afdichtingen, betere AF module) klik

    Dit icm met een Tamron 17-50 F2.8 (nieuw rond de 300 euro) en een Nikon 70-300 VR (nieuw rond de 400 euro)

    Met een van deze camera's gecombineerd met deze 2 objectieven heb een een mooie set
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

    Comment


    • #3
      Re: Op zoek naar nieuwe DSL

      In het rijtje van camera's hoort zeker thuis de Nikon D5100. Ik heb ervaren dat deze camera opvallend goede ruiseigenschappen heeft.

      De al genoemde 17-50/2.8 VC van Tamron kan ik je zeker adviseren en wil je nog groothoekiger dan kan je denken aan de Tokina 12-24 mm/4.0. Optsich gezien, heb ik gemerkt, een erg fraai objectiefje!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Op zoek naar nieuwe DSL

        Bedankt PVA en annoh, hier kan ik zeker wat mee, in ieder geval een paar camera's en lenzen om mee te starten om over te lezen enzo! Ik had zelf al eens wat gelezen over de D7000 en wat ik las kon mij toch wel warm maken hoor . Heb ook wat verschillende nikon's van gehouden bij de Mediamarkt, en volgens mij lag de D7000 ook het beste in mn handen. Heb niet zulke grote handen (ben maar een klein meisje XD) dus een hele grote body werkt niet prettig voor mij!
        I create, therefore I exist

        D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

        Comment


        • #5
          Re: Op zoek naar nieuwe DSL

          De D7000 is een heel fijne camera en wat betreft bedienigscomfort heb ik liever een D7000 dan een D5100. Wat betreft bediening vind ik dat niet de meest handige camera. Voorbeeld: Om van 200 naar 400 ISO moet je maar liefst 5 keer een konpje indrukken.

          En zo kan ik meer voorbeelden noemen.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Op zoek naar nieuwe DSL

            Na verschillende reviews te hebben gelezen, voornamelijk over de D5100 en D7000 ga ik toch voor de D7000. Even kijken hoe het gaat met de uitgaven deze maand (komen twee nieuwe konijnen bij (heb al vier XD), dus ff kijken). Anders ga ik eerst alleen de body kopen, en in stappen nieuwe lenzen erbij. Zodat ik eerst de oude lenzen die bij de D70 zitten kan gebruiken in de tussentijd.

            Nogmaals bedankt! Ik heb er zin in om de fotografie hobby weer beter te gaan oppakken. Mis wat creativiteit in mn leven op dit moment.
            I create, therefore I exist

            D3200 - AF-S Nikkor 18-105mm 3.5-5.6, AF-S Nikkor 50mm 1.8, SB700

            Comment


            • #7
              Re: Op zoek naar nieuwe DSL

              Oorspronkelijk geplaatst door ShinLi Bekijk bericht
              Nogmaals bedankt! Ik heb er zin in om de fotografie hobby weer
              beter te gaan oppakken. Mis wat creativiteit in mn leven op dit moment.
              Veel plezier en creativiteit dan met je nieuwe toestel. Laat maar vlug iets van je zien op
              een geschikt forumonderdeel.

              Comment

              Working...
              X