Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpte D7200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpte D7200

    Goeiemiddag allen,

    Na jàren plezier beleefd te hebben aan mijn D300, kocht ik onlangs een D7200. Tot mijn grote verbazing zijn de foto's op 100% uitsnede vaak/veelal onscherp.
    Hetzelfde onderwerp, dezelfde afstand, dezelfde sluitertijd en hetzelfde diafragma geven bij mijn D300 wél scherpe beelden
    D7200 (net als de D300) staat ingesteld op AF-C/9 scherpstelpunten/enkelvoudige opname (S).
    De gebruikte objectieven zijn de nikkor 70-200 2.8 VR1 en de 17.55 2.8
    Iemand een idee wat er eventueel aan de hand kan zijn?
    Alvast bedankt
    Groetjes, Jan
    Last edited by @Jan; 25 mei 2015, 11:05.

  • #2
    Re: Onscherpte D7200

    Hallo Jan,

    Ja ik heb vroeger hetzelfde meegemaakt ik trok toen met een D90 en was overgestapt naar een D7000 en ik had ook ineens mindere scherpe foto's tot mijn grote verbazing!
    De D300 heeft dezelfde sensor als de D90 indertijd en 12,1 MP Deze vergaf heel veel lensfouten. Bv als je een kitlens 18-55 VR op de D90 zette dan waren de foto's mooi scherp.
    Op de D7000 was dit minder het geval omdat deze veel meer MP had en de AF moest echt juist zijn. De D7200 heeft goed glas nodig in mijn ogen maar aan je opsomming van
    je lenzen zie ik dat je wel degelijk toplensjes bezit!! Daarom zal je u lenzen moeten afstellen en nazien op backfocus en frontfocus want ik denk dat dit je probleem is!

    grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Onscherpte D7200

      Templar, die front en backfocus heb ik reeds gecontroleerd... dat is in orde. Ik doe aan paardensportfotografie en vandaag nog eens wat foto's getrokken...
      Het klinkt in mijn oren een beetje gek, maar met hogere sluitertijden (1000 met de D300 - 1600 met de D7200) is het "probleem" al deels opgelost.
      Meestal fotografeer ik op f4 met de D300, maar met de D7200 is het gefocuste onderwerp niet volledig scherp, daarvoor moet ik naar minsten f5 gaan..
      ????? Kan dit aan de sensor -meer MP's - liggen???
      Grtjs Jan

      Comment


      • #4
        Re: Onscherpte D7200

        Oorspronkelijk geplaatst door @Jan Bekijk bericht
        ????? Kan dit aan de sensor -meer MP's - liggen???
        Wellicht.
        Als je gaat pixelpeepen worden kleine onvolkomenheden bij scherpstelling, bewegingsonscherpte of gewoon de beperkingen van de lens letterlijk en figuurlijk uitvergroot. De juiste vergelijking tussen beide toestellen moet je in principe op een gelijk afdrukformaat beoordelen. Als er geen technisch probleem is, zullen de extra pixels voor meer detail zorgen.

        Een sensor met een hoge pixel count is niet erg vergevingsgezind; noch voor de lens, noch voor de fotograaf. Maar met dat extra detail moet de vergelijking wel in het voordeel van de D7200 uitvallen, zowel in (indruk van) scherpte als in (beperktere) ruis bij hogere iso. De extra pixels geven je ook meer speelruimte in nabewerking. Nogmaals: vergelijk wel foto's van dezelfe compositie en ga niet foto's van beide toestellen naast elkaar zetten op pixelniveau.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Onscherpte D7200

          Daar heb je een punt Pieter! Ik zal de vergelijking eens maken.
          Beiden bedankt voor jullie reactie! (y)

          Comment


          • #6
            Re: Onscherpte D7200

            Ik sta binnenkort ook voor deze "uitdaging". Benieuwd...

            Misschien even je 70-200/2.8VR1 eens testen op statief van f/2.8 tot f/8 op 200mm en minimum focus afstand?

            Comment


            • #7
              Re: Onscherpte D7200

              Hoeveel groter is een 100% uitsnede van een D7200 tov D300? Die is dus veeeel groter, dus als je reëele vergelijking wil D300 op 100% zetten en dan die van de D7200 op de zelfde maat zetten, dan ben je appels met appels aan het vergelijken......
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Onscherpte D7200

                denk aan de hand van je sluitertijd verkorten/verbetering scherpte dat het idd een nieuwe workflow zal vergen met de hedendaagse megapixelkanonnen
                Last edited by bulke41; 26 mei 2015, 16:55.
                portfolio en workshops:
                https://www.bennybulke.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Onscherpte D7200

                  Omdat de sensor van je D7200 geen AA filter heeft, zul je minder verscherping toepassen bij het nabewerken van je foto's. Dat heeft natuurlijk invloed op de scherpte-indruk. Ook "oude" scherptedieptetabellen dien je ook echt met 4 korreltjes zout te nemen.
                  Daarnaast is het inderdaad zo dat met dergelijke sensoren een beetje onbedoelde onscherpte er ook behoorlijk heftig uit ziet.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onscherpte D7200

                    Ondertussen al heel wat testfoto's genomen en die bewegingsonscherpte verdwijnt "als sneeuw voor de zon" als de sluitertijden hoger liggen... het ligt idd aan het megapixelkanon. Het is idd ook een beetje wennen natuurlijk.
                    Die vergelijking van 100% uitsnede gaat idd niet op....
                    Wat ik ook vind, is dat de scherpstelling/focus ook heel kritisch is. Vooral bij dicht bijeenliggende contrasten stelt ie soms moeilijk scherp. Eens je dat weet is het geen probleem natuurlijk , even wennen aan de nieuwe camera.
                    Hogere iso's zijn absoluut geen probleem naar scherpte toe (ivm met de D300, al blijft het een dijk van een toestel )
                    Alvast bedankt voor de reacties

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onscherpte D7200

                      @Jan,

                      Ik heb de overstap gemaakt van FF Canon naar Fuji en nu recent ook naar Nikon met de D7200.
                      Aanvankelijk waren ook een aantal van mijn foto's onscherp maar nu is alles dik in orde.
                      Bij mij had het te maken met de instellingen van de autofocus. De instellingen aanpassen maakte een wereld van verschil. Ik gebruik nu bijna uitsluitend het middelste scherpstelpunt.
                      De sluitersnelheid speelt bij mij niet zo'n rol.
                      Met de 18-140mm kan ik tot 1/5 sec uit de losse hand fotograferen, met de Tamron 70-300 tot ongeveer 1/25sec op 300mm.
                      De stabilisatie doet dus prima zijn werk!

                      En de foto's nu? Die zijn allemaal scherp ...
                      Nog even wachten en je kan m'n album uit Sicilië zien

                      Jaja
                      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                      Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onscherpte D7200

                        Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                        @Jan,

                        Ik heb de overstap gemaakt van FF Canon naar Fuji en nu recent ook naar Nikon met de D7200.
                        Aanvankelijk waren ook een aantal van mijn foto's onscherp maar nu is alles dik in orde.
                        Bij mij had het te maken met de instellingen van de autofocus. De instellingen aanpassen maakte een wereld van verschil. Ik gebruik nu bijna uitsluitend het middelste scherpstelpunt.
                        De sluitersnelheid speelt bij mij niet zo'n rol.
                        Met de 18-140mm kan ik tot 1/5 sec uit de losse hand fotograferen, met de Tamron 70-300 tot ongeveer 1/25sec op 300mm.
                        De stabilisatie doet dus prima zijn werk!

                        En de foto's nu? Die zijn allemaal scherp ...
                        Nog even wachten en je kan m'n album uit Sicilië zien

                        Jaja
                        Jaja...Wat zijn de tekortkomingen van jouw Fuji tegenover de Nikon D7200 want u was toch fervent liefhebber van de X-T1 ?
                        Het AF systeem is sneller op de Nikon maar voor de rest kan ik maar weinig bedenken.


                        Zelf heb ik interesse voor de X-T10... waarom... de X-T10 scheelt nauwelijks met een OMD in grootte en Fuji's lenzen zijn zeer compact voor een APS camera.
                        Alleen jammer dat video belabbert is bij Fuji... (artifacts, moire) en dat houd me nog tegen want das belangrijk voor me..
                        Last edited by Funcky; 31 mei 2015, 15:08.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onscherpte D7200

                          Funcky,

                          Ik ben heel bij met mijn combinatie Fuji-Nikon ...

                          Zoals je al zelf aangeeft, de AF is zeker een groot verschil - al zal Fuji dat misschien wel wat bijbenen met de firmware-update 4.
                          Een andere reden voor het extra aanschaffen van de D7200 is het lensaanbod in het tele-bereik.
                          Fuji komt daar nu (voor mij) te kort (55-200mm is het maximum) en het latere aanbod (100-400mm) overstijgt in prijs mijn Nikon combo D7200+Nikon 18-140mm+Tamron70-300mm).
                          Maar ik blijf zeker fervent Fuji-aanhanger. De Nikon D7200 vult op een uitstekende wijze de "tekorten" van Fuji aan.
                          Bijkomend is nog het feit dat de Nikon beeldkwaliteit in dezelfde orde zit dan die van Fuji en er dus geen grote verschillen zijn in post-processing workflow - en dat is mooi meegenomen.

                          Video is voor mij helemaal ondergeschikt omdat ik over aparte videocamera's beschik.

                          Maar let maar op, de X-T10 wordt een "Olympus-killer"

                          Jaja

                          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                          Jaja...Wat zijn de tekortkomingen van jouw Fuji tegenover de Nikon D7200 want u was toch fervent liefhebber van de X-T1 ?
                          Het AF systeem is sneller op de Nikon maar voor de rest kan ik maar weinig bedenken.


                          Zelf heb ik interesse voor de X-T10... waarom... de X-T10 scheelt nauwelijks met een OMD in grootte en Fuji's lenzen zijn zeer compact voor een APS camera.
                          Alleen jammer dat video belabbert is bij Fuji... (artifacts, moire) en dat houd me nog tegen want das belangrijk voor me..
                          Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                          Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                          Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onscherpte D7200

                            @Jaja Ik gebruik ook het middelste scherpstelpunt, dus daaraan ligt het niet..Daarnaast ook steeds AF-C/9.
                            Geen back of frontfocus. Met de 17-55 erop zijn het fantastische en haarscherpe foto's. De 70-200 blijft een "zorgenkindje".
                            Mijn 30 1.4 presteert ook zéér goed.
                            We blijven positief en testen alles nog maar eens opnieuw uit ��

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onscherpte D7200

                              @Jan
                              Ik vraag me af hoe goed de 17-55 2.8 het doet op moderne Body van tegenwoordig zoals de D5300/D7100/7200.
                              Volgens DXO is dat maar middelmatig, maar dat zijn maar cijfers natuurlijk.

                              Ik heb vroeger (in 2007-2008) deze lens gebruikt op mijn D200 ... de rendering van deze lens is mooi IMHO

                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X