Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpe foto's

    Ik ben teneinde raad.
    Heb vandaag foto's gemaakt met een Pentax K10d ( nieuw ) lens Pentax zoom 35/135 f3.5-f4.5 . Toestel op statief geplaatst , voorwerpen op een tafel gezet, foto's genomen met verschillende diafragma's ( vanaf f6.7 t/m f19) en verschillende zoom standen. Slechts 2 foto's is scherp, alle andere
    onscherp. Voor mij is alles nieuw maar onscherpe foto's kan ik niet aanvaarden en zeker niet als ze genomen zijn vanop statief. De sluiterselheid was vanaf 1/60 tot 2seconden met opgeklapte spiegel. De foto's zijn genomen in RAW
    Is mijn toestel defect of doe ik iets fout.

  • #2
    Re: Onscherpe foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door Eric en Odin Bekijk bericht
    Ik ben teneinde raad.
    Heb vandaag foto's gemaakt met een Pentax K10d ( nieuw ) lens Pentax zoom 35/135 f3.5-f4.5 . Toestel op statief geplaatst , voorwerpen op een tafel gezet, foto's genomen met verschillende diafragma's ( vanaf f6.7 t/m f19) en verschillende zoom standen. Slechts 2 foto's is scherp, alle andere
    onscherp. Voor mij is alles nieuw maar onscherpe foto's kan ik niet aanvaarden en zeker niet als ze genomen zijn vanop statief. De sluiterselheid was vanaf 1/60 tot 2seconden met opgeklapte spiegel. De foto's zijn genomen in RAW
    Is mijn toestel defect of doe ik iets fout.
    Stond je IS (beeldstabilisatie) uit bij het maken van deze opnamen op statief
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

    Comment


    • #3
      Re: Onscherpe foto's

      En hoe stevig is je statief ?
      Post anders eens een voorbeeld of een link naar een voorbeeld.

      Greezt rich.
      D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

      Comment


      • #4
        Re: Onscherpe foto's

        Krijg je scherpe foto's als je met snelle sluitertijden werkt? Even buiten gaan shooten als er een streepje zon is. Diafragma enkel stops naar beneden en sluitertijd sneller dan het brandpunt waarmee je werkt.

        Anderzijds wel vreemd dat je onscherpe foto's krijgt als je werkt met een statief. Als ik mij niet vergis heeft jouw body IS ingebouwd. Kun je die uitschakelen? Ik heb gehoord dat de IS kan tegenwerken als je met een statief werkt...
        Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

        Comment


        • #5
          Re: Onscherpe foto's

          laat eens een voorbeeld zien!
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Onscherpe foto's

            Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
            Stond je IS (beeldstabilisatie) uit bij het maken van deze opnamen op statief
            Foto's gemaakt MET "IS" en Zonder "IS"

            Comment


            • #7
              Re: Onscherpe foto's

              Een RAW bestand komt vrijwel geheel onbewerkt uit de camera, er dient dus enige verscherping worden toegepast.
              Probeer hetzelfde eens door op JPEG te trekken, dan wordt verscherping automatisch toegepast al naar gelang de parameters die je daar in het menu voor hebt ingesteld.
              Verstandig is om bibber compensatie uit te schakelen als je van statief trekt.

              Die lens ken ik niet, heb je daar nadere gegevens van?
              Last edited by ViewFinder; 10 juli 2008, 19:13.

              Comment


              • #8
                Re: Onscherpe foto's

                Heb je de zelfontspanner (timer) gebruikt, want zelfs als de camera op een statief staat zal je nog teveel beweging krijgen door op het knopje te drukken.

                Is het juiste scherpstelpunt geselecteerd?

                Is de lens gebruikt met het diafragma volledig open?
                De meeste lenzen zijn niet superscherp volledig open, en de scherptediepte kan ook te klein zijn voor het onderwerp.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Onscherpe foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                  Een RAW bestand komt vrijwel geheel onbewerkt uit de camera, er dient dus enige verscherping worden toegepast.
                  Probeer hetzelfde eens door op JPEG te trekken, dan wordt verscherping automatisch toegepast al naar gelang de parameters die je daar in het menu voor hebt ingesteld.
                  Verstandig is om bibber compensatie uit te schakelen als je van statief trekt.
                  Heb de RAW foto's omgezet naar JPG ( hoogste kwaliteit ) met verscherping
                  resultaat "niet goed"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onscherpe foto's

                    post een een voorbeeld zodat we kunnen evalueren wat er aan de hand is.
                    Volgens de gebruikte beschrijving schat ik jou nu toch niet als een beginneling in dus ik ga er vanuit dat je de meeste voor de hand liggende zaken nagekeken hebt.
                    Desnoods terug naar de winkel. Het kan immers nog steeds een camera fout zijn.
                    .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                    ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onscherpe foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Heb je de zelfontspanner (timer) gebruikt, want zelfs als de camera op een statief staat zal je nog teveel beweging krijgen door op het knopje te drukken.

                      Is het juiste scherpstelpunt geselecteerd?

                      Is de lens gebruikt met het diafragma volledig open?
                      De meeste lenzen zijn niet superscherp volledig open, en de scherptediepte kan ook te klein zijn voor het onderwerp.
                      Foto's genomen met zelfontspanner en zonder, alle diafragma's , en verschillende focus lengte's. Ik heb ook een andere lens gebruikt ( sigma 18/200 ) en ook verschillende diafragma's en focus lengte's, maar niet goed.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onscherpe foto's

                        Wat noem jij goed?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onscherpe foto's

                          Oorspronkelijk geplaatst door Decapix Bekijk bericht
                          post een een voorbeeld zodat we kunnen evalueren wat er aan de hand is.
                          Volgens de gebruikte beschrijving schat ik jou nu toch niet als een beginneling in dus ik ga er vanuit dat je de meeste voor de hand liggende zaken nagekeken hebt.
                          Desnoods terug naar de winkel. Het kan immers nog steeds een camera fout zijn.
                          Digitaal is nieuw voor mij, alsook ( zeker dit ) met een PC werken.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onscherpe foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door Eric en Odin Bekijk bericht
                            Foto's genomen met zelfontspanner en zonder, alle diafragma's , en verschillende focus lengte's. Ik heb ook een andere lens gebruikt ( sigma 18/200 ) en ook verschillende diafragma's en focus lengte's, maar niet goed.
                            Dan ben je ofwel veel te kritisch ofwel is jou toestel niet goed... Ik vermoed het 2de.
                            Misschien volgende keer toch beter voor een Canon of Nikon gaan
                            .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                            ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onscherpe foto's

                              Maar toch zou ik graag eens een foto zien

                              Comment

                              Working...
                              X