Belgiumdigital.com in samenwerking met
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 33

Discussie: Olympus Pen E-PL5

Standaard Olympus Pen E-PL5

Evenwaardig of beter dan de Oly OM-D O-M5?:

http://www.dxomark.com/index.php/Pub...-the-OM-D-O-M5

http://www.dxomark.com/index.php/Cam...Sensor-Ratings

De verrassing is compleet, ondanks het ontbreken van de EVF zoeker, een veel beter OLED scherm, BIOS en weather-proof body zet dxomark de nieuwe Pen E-PL5 een plaats hoger dan het topmodel. Enkel op basis van de betere Low-Light ISO (sport) prestatie? Hoe objectief gaan ze feitelijk te werk?

Standaard Re: Olympus Pen E-PL5

Ik heb ook vaak mijn bedenkingen bij DxO scores. Een nikon 3200 boven een 5D III of een nex7 boven een nikon d700...
    Steriele labotesten kunnen bepaalde resultaten opleveren maar als ik de echte beelden zie, de real-life-reviews lees of de cameras zelf eens vergelijk komen die toch niet al te vaak overeen.

In ieder geval is het een site waar ik niet meer kom.

Bij dxo-mark gaan ze enkel af op de sensor, waarbij zij ook veel belang hechten aan dynamisch bereik, iso-prestatie... Soms andere dingen dan waar jullie veel belang aan hechten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pythagoras Bekijk bericht
    Evenwaardig of beter dan de Oly OM-D O-M5?:

http://www.dxomark.com/index.php/Pub...-the-OM-D-O-M5

http://www.dxomark.com/index.php/Cam...Sensor-Ratings

De verrassing is compleet, ondanks het ontbreken van de EVF zoeker, een veel beter OLED scherm, BIOS en weather-proof body zet dxomark de nieuwe Pen E-PL5 een plaats hoger dan het topmodel. Enkel op basis van de betere Low-Light ISO (sport) prestatie? Hoe objectief gaan ze feitelijk te werk?
    De nieuwe EPM2 heeft ook een puntje meer. Is dit daarom een betere camera dan de OMD ? Voor mij niet omdat er veel zaken afgeslankt zijn.
    Zoals Playerwar al zei, de score van DXO is alleen op basis van de sensor. Voor een volledig beeld van de camera ben je beter af op DPreview die toch altijd een objectieve mening hebben. (werken trouwens samen met DXO)

Voor mij is het een goede zaak dat de EPM Voortreffelijk is van beeldkwaliteit vermits ik deze camera erbij wil als back-up van mijn EM5.
    Ik vind het ook handig in vele situaties op stap te gaan met 2 Body's. Één met groothoek en één met tele.

Sommige linken zullen al wel in andere topics staan maar zet ze hier ook maar even om de goede info samen te brengen.

http://robinwong.blogspot.be/2012/09...l-kel-lis.html

http://robinwong.blogspot.be/2012/10...ew-street.html

http://blog.mingthein.com/2012/09/26/olympus-e-pl5/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    De nieuwe EPM2 heeft ook een puntje meer. Is dit daarom een betere camera dan de OMD ? Voor mij niet omdat er veel zaken afgeslankt zijn.
    Zoals Playerwar al zei, de score van DXO is alleen op basis van de sensor. Voor een volledig beeld van de camera ben je beter af op DPreview die toch altijd een objectieve mening hebben. (werken trouwens samen met DXO)

Voor mij is het een goede zaak dat de EPM Voortreffelijk is van beeldkwaliteit vermits ik deze camera erbij wil als back-up van mijn EM5.
    Ik vind het ook handig in vele situaties op stap te gaan met 2 Body's. Één met groothoek en één met tele.
    Hoe komt feitelijk zoiets dat drie dezelfde sensors andere waarden krijgen/hebben? Als je de EPM2, de EPL5 en de OMD met elkander vergelijkt, krijg je drie verschillende waardes bij low-light ISO, (932, 889 en 826) die liggen nogal ver uit elkaar vind ik. (ook bij colordepth en dynamic range zijn er met 2 verschillende, welliswaar kleine verschillen).

Niemand een grondige uitleg op bovenstaande?

Als je metingen bekijkt, zie eigenlijk bijna één karakteristiek voor de drie camera's en waar die verschillende waardering vandaan komt?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Hoe komt feitelijk zoiets dat drie dezelfde sensors andere waarden krijgen/hebben? Als je de EPM2, de EPL5 en de OMD met elkander vergelijkt, krijg je drie verschillende waardes bij low-light ISO, (932, 889 en 826) die liggen nogal ver uit elkaar vind ik. (ook bij colordepth en dynamic range zijn er met 2 verschillende, welliswaar kleine verschillen).
    Ruis is willekeurig, dus ik neem aan dat dit moeilijker te meten valt. Ik stel me voor dat er verschillende metingen gedaan worden, en dat daar een gemiddelde van genomen wordt. Daaruit zou je kunnen concluderen dat je op die low-light ISO waarden een grotere foutenmarge moet hanteren.

Geen twee sensoren van hetzelfde type zijn exact hetzelfde trouwens. Dat geldt evengoed voor lenzen.
    Alleszins kan je ervan uitgaan dat de sensor exact hetzelfde is in ze alledrie.
    Laatst gewijzigd door NakedShovels; 29 november 2012 om 16:00

Het verschil in kleurdiepte en dynamisch bereik kan te maken hebben met de laagste ISO waarden, bv ISO100 bij de ene en ISO200 bij een ander. Ze laten namelijk de waarden zien bij de laagste ISO mogelijk.

Voor de ISO cijfers : kan zijn dat bij sommige modellen ze ruisreductie toepassen op RAW files. Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar kan een verklaring zijn.

Je ziet iets gelijkaardigs bij de Nex-5N en Nex-F3. DxOMark
    Omdat de Nex-F3 tot ISO200 gaat zijn de waarden voor kleurdiepte en dynamisch bereik lager, de Nex-5N gaat tot ISO100.
    Bij ISO is er een hoger cijfer voor de Nex-F3 omdat er 'waarschijnlijk' ruisreductie wordt toegepast op RAW files.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel waarde hecht aan DxOMark, de cijfers komen vaak niet overeen met wat ik zelf zie in tests. Vooral de ISO cijfers.
    Laatst gewijzigd door alex606; 29 november 2012 om 16:02
    Sony A77 / Tamron 200-500 / RX100 / Sigma 105 Macro
    Mijn foto's

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Als je metingen bekijkt, zie eigenlijk bijna één karakteristiek voor de drie camera's en waar die verschillende waardering vandaan komt?
    Vroeg het me ook af. Mogelijke uitleg, zie hieronder

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door NakedShovels Bekijk bericht
    Ruis is willekeurig, dus ik neem aan dat dit moeilijker te meten valt. Ik stel me voor dat er verschillende metingen gedaan worden, en dat daar een gemiddelde van genomen wordt. Daaruit zou je kunnen concluderen dat je op die low-light ISO waarden een grotere foutenmarge moet hanteren.

Alleszins kan je ervan uitgaan dat de sensor exact hetzelfde is in ze alledrie.
    Zo kunnen...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
    Het verschil in kleurdiepte en dynamisch bereik kan te maken hebben met de laagste ISO waarden, bv ISO100 bij de ene en ISO200 bij een ander. Ze laten namelijk de waarden zien bij de laagste ISO mogelijk.

Voor de ISO cijfers : kan zijn dat bij sommige modellen ze ruisreductie toepassen op RAW files. Ik zeg niet dat het hier het geval is, maar kan een verklaring zijn.

Je ziet iets gelijkaardigs bij de Nex-5N en Nex-F3. DxOMark
    Omdat de Nex-F3 tot ISO200 gaat zijn de waarden voor kleurdiepte en dynamisch bereik lager, de Nex-5N gaat tot ISO100.
    Bij ISO is er een hoger cijfer voor de Nex-F3 omdat er 'waarschijnlijk' ruisreductie wordt toegepast op RAW files.
    Zou ook kunnen natuurlijk. Altijd interessant om wat bij te leren.
    Wat mij dan opvalt is het (grote?) verschil in de low-light iso tussen de EPM2 (932) en de O-MD (826) zou dit in de praktijk merkbaar moeten zijn met de 45mm 1:1.8 bvb?

Natuurlijk meten ze niet één sensor één keer, maar middelen ze dat uit naar één karakteristiek.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Iemand ervaring met de kitlens: 14-42mm II ? Zou misschien nog even kunnen wachten totdat enkel de body besteld kan worden, want zou graag de M.Zuiko 45mm f1.8 hebben. En de 17mm f1.8, en de 75mm f1.8, en de ED 60mm macro f2.8, en de pana....

Niemand een grondige uitleg op bovenstaande?
    Ik denk dat je een beetje veel waarde hecht aan DXO
    Het zelfde verhaal voor bv de Canon 70-200 mkII die ook slechter scoort dan de MKI .. en de score ligt dan nog belachelijk laag ook .... degenen die de mkII hebben zullen dit volmondig ontkrachten

Maar los van dat.. blijkt uit een samenvoeging van alle reviews die er al geweest zijn over de EPL5.. dat de prestaties op sensorvlak, op zijn minst evenredig zijn met de de OMD.
    Zelfde verhaal voor de EPM2.

In het magazine van de sponsor staat er nu een testverslag van in. Er wordt daarin vermeld dat de EPL5 niet de snelste is onder de systeemcamera's, maar welke is dan wel de snelste, want dat wordt nergens vermeld.

....... Er wordt daarin vermeld dat de EPL5 niet de snelste is onder de systeemcamera's, maar welke is dan wel de snelste, want dat wordt nergens vermeld.
    de DMC-G3
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    Onze albums: http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3

In het magazine van de sponsor staat er nu een testverslag van in. Er wordt daarin vermeld dat de EPL5 niet de snelste is onder de systeemcamera's, maar welke is dan wel de snelste, want dat wordt nergens vermeld.
    Ik zou me niet zo direct durven uitspreken over de snelste camera.
    Volgens dat ik al gelezen heb zou de G3 idd heel snel opstarten (je kan onmiddellijk foto's nemen) en AF zou ook heel snel zijn.
    Ik heb verleden week wel een G5 een paar minuutjes mogen proberen in een winkel waar een vertegenwoordiger van Panasonic aanwezig was.
    AF van dat toestel vond ik toch snel .. maar de camera is groter dan de vorige (G3). De EVF was zeker ok en groter dan de OMD..
    Voor de rest kan ik er niet veel van zeggen op die 5 minuten dat ik hem in handen gekregen heb.

Af hangt natuurlijk af van .. aanwezige licht, lengte brandpunt..
    Resultaten op mijn OMD zijn 1. Zuiko 12mm 2.0
    2. Zuiko 45mm 1.8
    3. Zuiko 60mm 2.0 macro ( in de stand van 40 cm tot oneindig gelijkaardig of sneller dan de 45 1.8)
    5. Zuiko 75mm 1.8 (de traagste van de 4 maar nog altijd snel en zeker niet traag)

De EPL5 5 heb ik nog altijd niet geprobeerd maar volgens vergelijking van verschillende reviews zou dit dezelfde resultaten moeten opleveren

Misschien ligt er een EPL5 onder de kerstboom voor jou ... voel eens aan de pakjes

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    de DMC-G3
    grt,bouk.
    GH3 ;-)

klein verschil

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
    de DMC-G3
    grt,bouk.
    Start misschien wel snel op maar zou een minder snelle AF hebben dan de Pen's.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
    GH3 ;-)

klein verschil
    Tja, dan spreken we ook over een "klein prijsverschil" :-) Heeft ook meer alle goede eigenschappen van een filmcamera dan van voor een fotocamera denk ik.
    Mij valt het ook op dat bijna alle Pana's (op de GH3 na dan misschien) het moeten afleggen met hun sensors tegen Olympus volgens de diverse reviews.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Ik zou me niet zo direct durven uitspreken over de snelste camera.
    Volgens dat ik al gelezen heb zou de G3 idd heel snel opstarten (je kan onmiddellijk foto's nemen) en AF zou ook heel snel zijn.
    Ik heb verleden week wel een G5 een paar minuutjes mogen proberen in een winkel waar een vertegenwoordiger van Panasonic aanwezig was.
    AF van dat toestel vond ik toch snel .. maar de camera is groter dan de vorige (G3). De EVF was zeker ok en groter dan de OMD..
    Voor de rest kan ik er niet veel van zeggen op die 5 minuten dat ik hem in handen gekregen heb.

Af hangt natuurlijk af van .. aanwezige licht, lengte brandpunt..
    Resultaten op mijn OMD zijn 1. Zuiko 12mm 2.0
    2. Zuiko 45mm 1.8
    3. Zuiko 60mm 2.0 macro ( in de stand van 40 cm tot oneindig gelijkaardig of sneller dan de 45 1.8)
    5. Zuiko 75mm 1.8 (de traagste van de 4 maar nog altijd snel en zeker niet traag)

De EPL5 5 heb ik nog altijd niet geprobeerd maar volgens vergelijking van verschillende reviews zou dit dezelfde resultaten moeten opleveren

Misschien ligt er een EPL5 onder de kerstboom voor jou ... voel eens aan de pakjes
    Er ligt wel een pakje, maar dat zal zeker geen nieuwe camera zijn. Heb nu al veel moeite moeten doen om de stap hiernaar te mogen/kunnen zetten. Wat me voor het ogenblik nog even tegenhoud is dat de body nog steeds niet apart te verkrijgen is. Ik weet niet goed of ik de kitlens wel wil/nodig heb. Naar het schijnt is ze niet zo slecht maar zie hier liever een Zuiko 45mm 1.8 verschijnen op de body.

Er ligt wel een pakje, maar dat zal zeker geen nieuwe camera zijn. Heb nu al veel moeite moeten doen om de stap hiernaar te mogen/kunnen zetten. Wat me voor het ogenblik nog even tegenhoud is dat de body nog steeds niet apart te verkrijgen is. Ik weet niet goed of ik de kitlens wel wil/nodig heb. Naar het schijnt is ze niet zo slecht maar zie hier liever een Zuiko 45mm 1.8 verschijnen op de body.
    Hopelijk komt er een kitje voor jou in de vorm van een Epl5 met 45 1.8.. Dat lensje is echt wel heel goed.. Alle primes zijn heel goed van Oly, maar voor het bedrag dat je voor de 45 mm moet neertellen maakt dit de lens een "must have".

Eén van de dagen kan ik de E-PL5 gaan afhalen, zal voorlopig enkel het kitmodel worden. Nu sta ik weer in twijfel van de kleur, vrouwtje wil zwart, mijn voorkeur gaat echter uit naar zilver, er zit dan wel een zwarte handgreep op...

Eén van de dagen kan ik de E-PL5 gaan afhalen, zal voorlopig enkel het kitmodel worden. Nu sta ik weer in twijfel van de kleur, vrouwtje wil zwart, mijn voorkeur gaat echter uit naar zilver, er zit dan wel een zwarte handgreep op...
    Gewoon 2 halen.......

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Gewoon 2 halen.......
    Jij kent gelukkig mijn vrouw niet...

gelukkig voor wie?
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. [ Olympus ] Olympus E500 + externe fllits van Olympus te koop
    Door Colet in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 23 augustus 2012, 15:07
  2. Reacties: 0
    Laatste bericht: 10 juni 2012, 10:07
  3. [ Olympus ] Olympus Pen E-PL3 + Olympus 9-18mm Ultra-Wide Angle
    Door scalll in forum Aangeboden
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 4 maart 2012, 21:03