Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nog een TFT-scherm vraag.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nog een TFT-scherm vraag.

    De beste resultaten worden bekomen wanneer de monitor een digitaal signaal ontvangt. Ik ben dus van plan om een nieuwe videokaart in te bouwen.
    Iemand suggesties ? WAt kost zo'n deftig kaartje ongeveer ?
    Bestaat er ook een mogelijkheid ( eventueel via externe "doosjes" ) om een laptop te voorzien van een digitale uitgang ?
    Als ik die dock zou ik hem ook graag aan die monitor hangen.
    Heb er alleen USB-poort, firewire-poort en een SVHS-video-out op.

  • #2
    Als je de beste beeldkwaliteit wilt hebben voor foto bewerking zou je eens moeten kijken naar een Matrox parhelia videokaart. Helaas zijn de kaarten van Matrox niet echt goedkoop en niet echt geschikt voor 3D games. Reken op een vanaf prijs van 300 euro.
    Zoek je iets waarmee je ook goed in 3D games uit de voeten kan dan kan je het beste een kaart met een ATI of Nvidia chip kopen. Door de gigantische keus in kaarten kan ik je helaas niet vertellen welke nu goed of slecht zijn. Prijzen liggen tussen de 100 en 500 euro afhankelijk van de snelheid en extra's.
    http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

    Comment


    • #3
      Inderdaad, beste kaarten qua beeldkwaliteit komen nog steeds van Matrox.
      Dit is wel de duurste oplossing, anders zijn ATI en NVIDIA een zeer goede oplossing. Koop wel een merkkaart zoals MSI, ASUS,... en geen 'wit' product, dan ben je ook zeker van de kwaliteit.
      Zeker kijken naar een videokaart met DVI-output, dan kan je (als je scherm het ondersteund) het scherm rechtstreeks digitaal aansturen.

      Duur hoeft het niet te zijn, voor zo'n 150-200€ moet je al iets deftig kunnen kopen.

      Nick
      Nikon D300 & een beetje glas...
      Iets kleiners als carry everywhere

      Comment


      • #4
        Euh, ik durf dat "wit product" tegenspreken. Een flink aantal test heeft al ruimschoots bewezen dat er weinig tot geen (of zelfs een omgekeerd) verschil zit tussen "merk" en "witte producten" videokaarten. We mogen hier namelijk niet vergeten dat veel "merken" ook gewoon in dezelfde fabriek gemaakt worden en gewoon een ander stempeltje opgedrukt krijgen, of een andere koeler om het wat blitser te maken. Een bewijs hiervan is dat je vb. alle Nvidia-chipset gebaseerde kaarten met 1 en dezelfde driver kunt aansturen...

        We dwalen echter een beetje af van de vraag: Matrox heeft hier inderdaad het voordeel, maar volgens mij is voor huis- (en ook al een stuk professioneel) gebruik ook een Nvidia of ATI- gebaseerde kaart zeer aan te raden. Temeer daar die voor andere toepassingen in de huidige multimediale wereld bruikbaar is, neem alleen maar al de mogelijkheid om een DVD-ke af te spelen.
        Verder is inderdaad een DVI-uitgang de beste keuze in combinatie met een TFT. De meeste kaarten hebben die tegenwoordig ook standaard aan boord.

        Voor de laptop heb ik een beetje vraagtekens. Ik ken geen enkel model (van de courante) die een DVI uitgang hebben.
        Verder lijkt het me ook geen optie om het via een tussenstuk te doen, want daar win je niets mee, het signaal is al omgezet naar de "standaard" VGA-uitgang, geen mogelijkheid meer dus om naar DVI terug te gaan...
        Canon 10D, glass, flashes & extra's
        Fuji S602Z & extra's
        www.CooMa.be BD0176BE

        Comment


        • #5
          Ik was een ff gaan kijken naar zo'n Matrox en vond er eentje van 256 MB voor bijna 600 euro...slik....
          Nu, games is mijn allerlaagste prioriteit, op nummer 1 komt foto-bewerking en op 2 video-bewerking. Ben echt geen spelletjesliefhebber...
          Wat de laptop betreft, daar had ik ook mijn twijfels over, het is inderdaad zoals je zegt: het signaal komt er reeds analoog uit, dus heeft het geen zin meer dit te digitaliseren...
          Maar een digitale uitgang...dit impliceert toch "eentjes en nulletjes"...zou er dan niets te fiksen zijn via firewire ? Je kan toch via FW je film digitaal naar je PC overbrengen en de bewerkte digitale versie wederop de tape van je camcorder plaatsen ?
          Of stel ik het een beetje te simplistisch voor ?

          Comment


          • #6
            Blijkbaar ben ik nog wat te optimistich geweest met de prijs voor een Matrox kaart. De goedkoopste die ik heb kunnen vinden kost 354 euro
            http://www.pbase.com/erikb - BD0201NL

            Comment


            • #7
              Wil je de toppers der toppers,...
              dan zou ik gaan voor de ATi Radeon 9800 Pro €356
              anders gaan voor de ATi Radeon 9700 Pro 128Mb €249

              Comment


              • #8
                Wel, als het over (beeld-)kwaliteit gaat is matrox nog steeds nr. 1 en komt ATI op de tweede plaats. Nvidia lijkt mij qua kwaliteit toch iets minder (ook al heb ik er zelf één en gaat dat ook nog!!!). Als je iets budget vriendelijk zoekt best bij ATI gaan kijken (volgens mij heeft het "merk" minder invloed).

                Comment


                • #9
                  Originally posted by The_End
                  Wil je de toppers der toppers,...
                  dan zou ik gaan voor de ATi Radeon 9800 Pro €356
                  anders gaan voor de ATi Radeon 9700 Pro 128Mb €249
                  Waar heb je een 9700PRO gezien van 249€ ?
                  Groetjes, Blord

                  Canon 7D en wat lenzen.

                  Comment


                  • #10
                    Kijk voor richtprijzen eens op http://www.lingier.be/prijslijst.htm

                    Een shop waar ik vele aankopen doe en goedkoop... Je zal ongetwijfeld wel nog goedkoper vinden, maar je weet al waaraan je je kan verwachten.

                    Nick
                    Nikon D300 & een beetje glas...
                    Iets kleiners als carry everywhere

                    Comment


                    • #11
                      Waar heb je een 9700PRO gezien van 249€
                      De 9700 is al een hele tijd end of life, en is vervangen door de 9800, maar dat maakt de 9700 nog geen slechte kaart natuurlijk.
                      Eerlijk gezegd, als je geen spelletjes speelt dat vind ik een 9800pro kopen van € 500 weggesmeten geld. Voor fotobewerking heb je helemaal geen zware kaart nodig, de grootte van het werkgeheugen is veel belangrijker.
                      Wat zou je zeggen van een ATI All In Wonder 9800SE ? Moet je zeker voor rond de € 250 kunnen vinden (bvb. Hercules), daar zitten een pak extra functies op, er wordt zelfs een afstandsbediening bijgeleverd zodat je je pc op je TV kan aansluiten en vanuit je zetel bedienen.
                      Ga maar eens googelen, ik denk dat je onder de indruk zal zijn van de mogelijkheden van zo'n AIW.
                      Mark (300D)

                      Comment


                      • #12
                        Ik zweer bij ATI.
                        En als je geen spelletjes speelt, of weinig... Dan hoef 't geen ATI 9800 of 9700 te zijn, de duurdere dus.
                        Maar is een 9000 of 9200 enz ook goed, en lekker goedkoop...
                        Wel zou ik kiezen voor de 128 mb geheugen versie.
                        Ati heeft nu het voordeel de beste beeldkwaliteit te geven.
                        Dus het beeld op je monitor is 't scherpst bij een ATI .. Vroeger was dit Matrox. Daarom ben ik van Matrox overgeschakeld op ATI, en ben er 100% tevreden over.
                        En scherp is vooral goed op een TFT waar 't volledig tot z'n recht komt.
                        Pasop, ik zeg niet dat de ander chipset, Nvidia, Matrox, G-force enz, slecht zijn... Alleen vind ik ATI beter.

                        Comment


                        • #13
                          Koop NOOIT een wit produkt. Ten eerste zijn dit ronduit bandieten. Ze profiteren van de investeringen van anderen om een 'goed' produkt te leveren. Wat je niet mag vergeten is dat zo een wit produkt totaal geen service biedt na verkoop. Garantie mag je al helemaal vergeten. Bij de meeste merken zoals MSI, ASUS,... krijg je 3 jaar garantie op je kaart.

                          Je kan je laptop niet voorzien van een DVI uitgang. S-Video is trouwens al voldoende voor de meeste toepassingen.
                          Welk type laptop heb je? Ik heb bijvoorbeeld nog wel een extra analoge uitgang voor een beeldscherm.

                          Een grafische kaart aanschaffen is altijd een moeilijke keuze omdat deze enorm snel evolueren. Waar je nu op moet letten bij de aanschaf is dat ze tenminste 64Mb video geheugen heeft, liefst 128Mb. Verder moet ze DirectX9 ondersteunen Om je nog een beetje verder te helpen ben ik weer gaan snuisteren op het internet. Voor goede info kan ALTIJD wel iets vinden bij 'Tom's Hardware':


                          De kaart die zij verkiezen (MSI FX5600-VTDR128) heeft een 'editor's choice' markering gekregen. Ik heb die kaart bij een vriend al aan het werk gezien en de beeldkwaliteit is verbluffend. De kostprijs is ongeveer 150€ wat echt niet veel is voor een degelijke grafische kaart. Ik heb zelf ook een grafische kaart van MSI en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
                          Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                          Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

                          Comment


                          • #14
                            Koop NOOIT een wit produkt. Ten eerste zijn dit ronduit bandieten. Ze profiteren van de investeringen van anderen om een 'goed' produkt te leveren.
                            Een beetje overdreven, ik laat in het midden wat het kwaliteitsverschil is, maar Nvidia en ATI maken zelf geen kaarten meer, althans niet voor de Europese markt, maar verkopen hun chipsets door aan oa. MSI en Asus, maar evengoed aan die "witte produkten", dus in die zin kan je stellen dat de merken ook "profiteren".
                            Mark (300D)

                            Comment


                            • #15
                              Laptop is een Dell, maar niet de laatste nieuwe. Een Lattitude Pentium III.
                              Het is natuurlijk geen absolute must, maar het zou wel leuk zijn indien ik hem op een TFT kon aansluiten. Ik vind de schermpjes van de Dell laptops overigens niet zo schitterend.

                              Comment

                              Working...
                              X