Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon of Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon of Canon

    Hallo iedereen,

    Ik zou graag een digitaal fototoestel willen aanschaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar Canon eos 1100D... Ik heb gelezen dat het negatieve punt van deze camera is dat er geen antistofsysteem inzit, klopt dit? Kan dit kwaad?

    Mijn andere vraag is, is een nikon D5000 of nikon D3200 beter?

    Ik ben een beginner. Ik hou van macrofoto's en natuurfoto's.

    Groetjes

  • #2
    Re: Nikon of Canon

    De D3200 zou iets beter presteren op het gebied van hoge ISO. (dus beter met weinig licht)
    Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
    Panasonic GH3 met 14-140

    Comment


    • #3
      Re: Nikon of Canon

      'k Heb een 5D zonder antistofsysteem en een 40D met antistofsysteem, ik zie het verschil niet.
      Als je goed oplet bij het wisselen van objectief komt er minder stof in.
      Een blaaspeer doet evengoed z'n werk als een antistofsysteem, en als het stof hardnekkig blijft hangen zal een swap nodig zijn, antistofsysteem of niet.


      Grtz, RF
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon of Canon

        Oorspronkelijk geplaatst door sportquest Bekijk bericht
        Hallo iedereen,

        Ik zou graag een digitaal fototoestel willen aanschaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar Canon......
        goed op weg.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Nikon of Canon

          Je moet vooral kijken wat jou goed in de hand ligt. Ik werk met canon en zou nooit overstappen naar nikon gewoon omdat ik nikon onhandig vindt. Dit heeft natuurlijk te maken met gewoonte. Maar stap eens naar de winkel, neem ze eens in je handen en kijken welke het beste aanvoelt. Blader eens door de functies en menu's om te zien welk jij het handigst vindt.
          Als je binnen een zelfde prijsklasse blijft zijn nikon en canon dezer dagen toch zo goed als aan elkaar gewaagt. Uiteraard blijven er altijd kleine verschillen tussen verschillende cameras bestaan... Maar dan opnieuw moet jij uitmaken wat je het meeste nodig hebt. Bv, hogere iso, hoger fps...
          Als ik je iets aanraad is het dus uiteraard een canon Wat betreft de 1100D, zowel mijn broer als mijn vader hebben dit toestel en zijn hier beiden tevreden over. Ik vind enkel dat bepaalde knoppen niet op de handigste plaats staan, zoals de ISO knop. Indien het budget het toelaat zou ik voor de 600D kiezen omdat ik deze nog iets gebruiksvriendelijker vindt.
          Veel succes met je keuze
          Gijs
          http://gijscollet.wix.com/photography

          Comment


          • #6
            Re: Nikon of Canon

            Da's inderdaad ook een goeie reden om een bepaald merk of type te kopen: koop hetzelfde toestel als je vader, broer, beste vriend... Niet alleen kun je van hen leren, maar soms ook lenen (eens een ander lensje, bijvoorbeeld).
            Maar je moet er een aantal in handen hebben gehad, om te weten wat het beste bij jou past. Weet ook dat de kleinere Canons xxxxD, xxxD... kunnen "vergroot" worden met een batterijgrip. Zo heb ik een batterijgrip gehad op mijn 350D; ook op mijn 50D, maar daar maakte de grip het toestel eigenlijk al te zwaar en te groot (denk ook dat een en ander in een fototas moet passen). Op mijn 7D heb ik al helemaal geen grip meer.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Nikon of Canon

              Begin met je niet te laten meeslepen in de Canon vs Nikon strijd. Die wordt in heel de wereld gespeeld maar nergens beslecht. Op dit forum zal je daar wel een en ander over lezen maar dat is op het niveau van plezant gekibbel. Een echt slecht toestel is er in die categorie amper; wel heeft het ene toestel al eens wat meer uitrusting dan een ander.

              Je plan om met een Canon 1100 te beginnen vind ik wat te laag gegrepen. Toegegeven, die kost misschien wel het minste maar herbekijk toch eens je budgetmogelijkheden en kijk eens wat 1 niveautje hoger, bij de 550/600/650, haalbaar is. Een setje met de 18-55 II zal je, om mee te starten, zeker veel leuke mogelijkheden opleveren. Er is, dacht ik, op dit moment zelfs een setje met 2 lenzen, de 18-55 en de 55-250.

              Op het Nikon vlak is een 3200 zeker een goed toestel. Besef echter dat die iets bijzonders heeft met de scherpstelmotor dat je lenskeuze beperkt. Informeer je daarover goed bij een degelijke detailhandel. Denk daarbij ver genoeg vooruit want dit forum loopt over van mensen die klein begonnen en intussen al 3x een upgrade gekocht hebben. Meteen een niveautje hoger starten had ook mij heel wat kunnen besparen.

              Tenslotte, stap naar een goede winkel, een winkel waar je ook echt wil kopen en laat je adviseren. Neem de toestellen in de hand, terwijl ze qua vorm niet zo heel erg verschillen kan het ene al anders in je hand liggen dan het andere.

              Djienbe

              Comment


              • #8
                Re: Nikon of Canon

                Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                Begin met je niet te laten meeslepen in de Canon vs Nikon strijd. Die wordt in heel de wereld gespeeld maar nergens beslecht. Op dit forum zal je daar wel een en ander over lezen maar dat is op het niveau van plezant gekibbel. Een echt slecht toestel is er in die categorie amper; wel heeft het ene toestel al eens wat meer uitrusting dan een ander.

                Je plan om met een Canon 1100 te beginnen vind ik wat te laag gegrepen. Toegegeven, die kost misschien wel het minste maar herbekijk toch eens je budgetmogelijkheden en kijk eens wat 1 niveautje hoger, bij de 550/600/650, haalbaar is. Een setje met de 18-55 II zal je, om mee te starten, zeker veel leuke mogelijkheden opleveren. Er is, dacht ik, op dit moment zelfs een setje met 2 lenzen, de 18-55 en de 55-250.

                Op het Nikon vlak is een 3200 zeker een goed toestel. Besef echter dat die iets bijzonders heeft met de scherpstelmotor dat je lenskeuze beperkt. Informeer je daarover goed bij een degelijke detailhandel. Denk daarbij ver genoeg vooruit want dit forum loopt over van mensen die klein begonnen en intussen al 3x een upgrade gekocht hebben. Meteen een niveautje hoger starten had ook mij heel wat kunnen besparen.

                Tenslotte, stap naar een goede winkel, een winkel waar je ook echt wil kopen en laat je adviseren. Neem de toestellen in de hand, terwijl ze qua vorm niet zo heel erg verschillen kan het ene al anders in je hand liggen dan het andere.

                Djienbe

                Ik ben ook van mening dat de aankoop van een echt beginnerstoestel zoals de Canon 1100 niet het beste idee is met alle respect voor een ander zijn mening uiteraard. Je kan beter bij Canon net een stapje hoger gaan en dus naar de 550/600D (misschien is er al een nieuwer toestel, ik volg de reeks van Canon niet).
                De Nikon 3200 is al direct een megapixel toestel waar mooie deals mee te doen zijn, Franciskine hier op het forum kan je er in elk geval meer over zeggen. Zelf heb ik vrij grote handen en vind een D3200 of een 600D te klein. Een extra grip is een oplossing maar reken ook hier dus uiteraard voor extra € waardoor je misschien terug een stapje hoger kan (en zo houd het nooit op ).

                In elk geval zijn er hier op BD veel zaakjes te doen in de rubriek Aangeboden. Van beginnersets tot heuse (semi) pro uitrustingen. Zelf al gekocht en verkocht op BD en heeft me steeds met een goed gevoel achtergelaten.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon of Canon

                  Waarom worden de budget DSLR's telkens met 'beginner' bestempeld? Een professional haalt het niet in zijn hoofd om een 1100D te kopen, klopt, maar een beginner kan net zo goed aan de slag met een 5D, toch?

                  Als je in de hobby stapt met ambitie en geld, koop dan meteen materiaal waarvan de grenzen verder liggen dan de budgetcamera's/lenzen.
                  Ben je nog onzeker over je toekomst als fotograaf, ga dan voor tweedehandsmateriaal. Je krijgt veel meer voor je geld en je kan achteraf bijna verliesloos verkopen.
                  Als je budget 400 euro is, en het ziet er niet naar uit dat je later kan uitbreiden, begin er dan niet aan. Zeker niet met macro als doel.
                  Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon of Canon

                    Sluit mij aan bij al de goede raad die al gegeven is.

                    Ben indertijd met Canon begonnen omdat er een groter aanbod was in betaalbare lenzen (ook tweedehands).
                    Het EOS EF-systeem bestond al bijna 20 jaar, terwijl Nikon nog met die schroevendraaiertjes bezig was (hierop moet je zoals al gezegd nog steeds op letten, maar anderzijds heeft Nikon het probleem van croplenzen op een FF beter opgelost).
                    Canon maakte toen ook veel meer bodies en beeldformaten dan Nikon en ook hun sensors waren vooruit.

                    Ondertussen heeft Nikon die achterstand op alle gebied ruimschoots goedgemaakt, en zijn ze gemiddeld eerder goedkoper.
                    Ik zou momenteel zeker ook aan Nikon denken, maar ik ga er niet voor omschakelen, beide merken zullen mekaar waard blijven.

                    Als je hetzelfde merk neemt dan mensen in je omgeving, kan je al eens wat van mekaar lenen, en ze kunnen je misschien helpen bij de aankoop, zeker tweedehands is dat voor een beginner niet evident.
                    Zou ook iets beter dan een instapmodel kopen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon of Canon

                      Toch valt het mij steeds op hoe Nikonians blijkbaar meer gebruik maken van third-party objectieven (Tamron, Tokina, Sigma...) dan Canonisten. Of zie ik dat verkeerd?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon of Canon

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Toch valt het mij steeds op hoe Nikonians blijkbaar meer gebruik maken van third-party objectieven (Tamron, Tokina, Sigma...) dan Canonisten. Of zie ik dat verkeerd?
                        Die werken goed op Nikon.....
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon of Canon

                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Toch valt het mij steeds op hoe Nikonians blijkbaar meer gebruik maken van third-party objectieven (Tamron, Tokina, Sigma...) dan Canonisten. Of zie ik dat verkeerd?
                          dat zie je goed hoor.
                          Canonniers zijn veel meer merk bewust en merkeigen.
                          denk ook dat, het arsenaal lenzen bij Canon uitgebreider is, zodat je niet gedwongen wordt tot een thirt-party lens.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon of Canon

                            Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                            Toch valt het mij steeds op hoe Nikonians blijkbaar meer gebruik maken van third-party objectieven (Tamron, Tokina, Sigma...) dan Canonisten. Of zie ik dat verkeerd?
                            Kan dat liggen aan het ruimere lensaanbod van Canon? Of worden Canons vaker in een setje aangeboden dan Nikons?

                            Djienbe

                            Bouk was schijnbaar gelijk met mij aan hetzelfde aan het typen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon of Canon

                              Oorspronkelijk geplaatst door djienbe Bekijk bericht
                              Begin met je niet te laten meeslepen in de Canon vs Nikon strijd.
                              ...
                              I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                              Comment

                              Working...
                              X