Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon in zwaar weer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Nikon in zwaar weer

    Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
    Soit, wat ik me soms wel af vraag: waarom denken mensen steeds dat ze een nieuwe camera nodig hebben wanneer er een nieuw model uit komt ? Dat geldt zowel voor DSLR als andere camera's (of lenzen) natuurlijk.
    Alsof men met het vorige model (of dat van 3 generaties geleden) plots geen goede foto's meer kan maken, terwijl sommige van de beste foto's ooit met camera's van 10 jaar geleden gemaakt zijn (even de pre-dslr periode buiten beschouwing latend).
    Misschien af en toe eens wat relativeren dus, en eens naar de exifs kijken van bv. de foto's hier in de HOF... Eens zien met welk antiek materiaal er bijzonder knappe dingen gerealiseerd werden, en misschien niet eens zoveel moeilijker dan dat dat vandaag zou gaan met onze spitstechnologie van 2016.
    Precies.
    Ik zeg het nog eens : drie weken geleden had ik het ongelofelijke voorrecht om te gaan fotograferen in CDC met Gil Claes (Gils).
    Gilbert doet ongelofelijke dingen met behoorlijk eenvoudig materiaal, ik ga nu geen merken en types noemen maar het is geen FF !
    Bepaalde types fotografie hebben nood aan bepaalde, dikwijls heel dure apparatuur (dieren, vogels vragen monsterachtig dure lenzen). Dat lijdt geen twijfel.
    Mijn verzamelde spullen kosten 3x zoveel maar maak ik daar mooiere foto's mee ? Moet het niet geloven !!!
    Gil is het levende voorbeeld van de stelling dat de persoon die kijkt de belangrijkste factor blijft.

    Comment


    • #47
      Re: Nikon in zwaar weer

      Je zegt het zelf opapol. Maar dan met iets ander woorden.
      Er is nu eenmaal een zeer grote groep aan mensen die nooit in staat zullen zijn beter foto´s te maken. Ze laten zich een SRL aansmeren om "beter foto´s te maken". Tuurlijk dat mediamarkt en zo daar graag op springen en hun een SLR verkopen. Maar ze zeggen er nooit bij "bent u ook van plan om echt te leren werken met dit ding? ga je een cursus volgen?"
      Dat zeggen ze de mensen niet en het ding ligt daar dan stof te vreten omdat het niet de verwachte resultaten geeft.

      Gilbert weet echt wel hoe een camera werkt.
      En dat is juist mijn punt ook.
      Eens je de techniek en het oog goed in de hand hebt dan gaan er deuren open en kan je zelfs met een camera van 5 euro een goede foto maken.

      Dat is heel de paradox aan fotografie.
      Veel foto´s zouden beter nooit gemaakt worden. FB staat er vol van.

      Maar ik volg Eenbes ook. Net doordat fotografie zo goedkoop is geworden zijn er veel talenten die zich wel kunnen ontplooien.

      Comment


      • #48
        Re: Nikon in zwaar weer

        Net als Eenbes zijn comment vind ik dat ook deze de zaken wat te eenvoudig voorstelt.

        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
        De mirrorless camera's zijn wél een succes vandaag ondanks het feit dat ze zeker niet minder kennis van fotografie vereisen dan een dslr. De verklaring is dus wat mij betreft niet vinden bij de smartphone kiekjesmaker die de dslr te moeilijk vindt. Er zijn er zo zeker wel een aantal, maar er zijn andere facturen die een grotere impact hebben op verkoopstrends.
        Opapol zegt trouwens ook iets anders (denk ik) dan wat jij leest: het ging niet om de "zeer grote groep aan mensen die nooit in staat zullen zijn beter foto´s te maken" maar om de (fictieve) noodzaak absoluut peperdure recent materiaal in huis te hebben om goede foto's te maken.

        Of veel foto's niet gemaakt zouden worden is een heel subjectieve beoordeling. De maker is diegene die dit beoordeelt voor zichzelf en de rest van de wereld heeft daar eigenlijk niets bij in de pap te brokken, tenzij de grenzen van het wettelijke overschreden worden. Het is ieder zijn keuze die foto's te bekijken of links te laten liggen.
        Als het van mij zou afhangen, zouden sommige vormen van kunst, of theater, of muziek, of film ook niet gemaakt worden, hoewel daar ettelijke duizenden euro's voor betaald wordt. Waarschijnlijk zit ik volgens de makers helemaal fout... En misschien vind ik later ooit nog wel mooi wat ik vandaag maar niets vind ?

        In elk geval, als dit topic over Nikon en de positie in de cameramarkt gaat, dan vermoed ik dat Nikon onterecht een lucratief stukje markt links laat liggen... En dat staat wat mij betreft los van de gsm-fotograaf die dslr of mirrorless te moeilijk vindt.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #49
          Re: Nikon in zwaar weer

          Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          In elk geval, als dit topic over Nikon en de positie in de cameramarkt gaat, dan vermoed ik dat Nikon onterecht een lucratief stukje markt links laat liggen...
          Geloof "dat" maar niet, zo achterlijk zijn ze niet, ik heb zo een stil vermoeden dat Nikon iets aan het klaarstomen is wat de rest van hun sokken moet blazen.
          De stille overstap van een aantal objectieven naar "E" objectieven zowel in het apsc segment als in het FF segment zal zeker zijn redenen hebben, nog wat geduld.

          Comment


          • #50
            Re: Nikon in zwaar weer

            Ik hoop het, want van gezonde concurrentie wordt iedereen beter .
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #51
              Re: Nikon in zwaar weer

              Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
              Veel foto´s zouden beter nooit gemaakt worden. FB staat er vol van.
              Hebben die "fotografisch onkundige" mensen dan geen recht van posten op FB volgens U?
              Op FB zijn ook een paar fotografie groepen waar zéér mooie dingen staan, en die werken ook een stuk beter en vlotter dan een forum
              waar je via een omweg een foto moet gaan posten.
              Een paar afvalligen, de beste "hier weg gepesten" posten er prachtige dingen, alleen moet je er binnen geraken.

              Comment


              • #52
                Re: Nikon in zwaar weer

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Geloof "dat" maar niet, zo achterlijk zijn ze niet, ik heb zo een stil vermoeden dat Nikon iets aan het klaarstomen is wat de rest van hun sokken moet blazen.
                De stille overstap van een aantal objectieven naar "E" objectieven zowel in het apsc segment als in het FF segment zal zeker zijn redenen hebben, nog wat geduld.
                Only time will tell ..... Het doet me denken aan nog niet zoveel jaren geleden toen er nog geen sprake was van FX Nikons en de D2x smalend een "ruisbak" werd genoemd, de achterstand op dat gebied tov Canon was schrijnend. En plots was daar de D3 die alle bakens grondig verzette...
                Ik heb nog een aantal jaar gelezen in de slangenkuil die foto.nl was (en is), er waren daar beroepsmensen die beweerden dat FF geen enkel voordeel bood, integendeel : de bestanden zouden te groot zijn om snel genoeg te worden weggeschreven. En kijk eens waar we nu staan. Toen ik die D3 voor het eerst vast had ben ik waarlijk in de mond geblazen. Wat zei Francis ook al weer : "je zal verschieten !" En inderdaad ! De enige Nikon waar ik me niet goed bij voelde was de FT2, die lichtmeter heeft nooit naar behoren gewerkt. Ik heb hem vooral gekocht om de F2-EL-FT2 reeks compleet te hebben.
                Ik denk dat Geert wel eens gelijk zou kunnen hebben, je moet die mannekes van Nippon Kogaku niet onderschatten.
                Zelf zou ik dolgraag hebben dat ze een systeemcamera op de markt brachten zoals destijds de F2, maar dan digitaal. Dat je bv andere prisma's kan plaatsen zodat ik niet meer moet in het vuil op mijn buik liggen voor de foto, een heel assortiment matglazen op de markt hebben, ....

                Comment


                • #53
                  Re: Nikon in zwaar weer

                  Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Hebben die "fotografisch onkundige" mensen dan geen recht van posten op FB volgens U?
                  Op FB zijn ook een paar fotografie groepen waar zéér mooie dingen staan, en die werken ook een stuk beter en vlotter dan een forum
                  waar je via een omweg een foto moet gaan posten.
                  Een paar afvalligen, de beste "hier weg gepesten" posten er prachtige dingen, alleen moet je er binnen geraken.
                  Weer in de roos !
                  Er zijn fotofora waar er grotere broddelaars zitten dan op FB, youpic.com is daar een vb van, hoe die foto's geselecteerd worden voor een bijzondere vermelding is me een compleet raadsel.
                  Maar er is rotzooi te vinden overal, zo heb me ooit eens FB lid gemaakt van de "newbexers", het heeft niet lang geduurd, iedere goedbedoelde opmerking werd gevolgd door scheldpartijen. Het ging nochtans over kleinigheden zoals een schreeuwend rode brandblusser weghalen in CDC, kleine perspectiefcorrectie, scheve foto ....
                  Ergens is het schrijnend maar zowat alle goede fotografen die ooit actief waren op BD heb ik terug gevonden op FB.

                  Comment


                  • #54
                    Re: Nikon in zwaar weer

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Geloof "dat" maar niet, zo achterlijk zijn ze niet, ik heb zo een stil vermoeden dat Nikon iets aan het klaarstomen is wat de rest van hun sokken moet blazen.
                    De stille overstap van een aantal objectieven naar "E" objectieven zowel in het apsc segment als in het FF segment zal zeker zijn redenen hebben, nog wat geduld.
                    Dat zou idd goed zijn voor de concurrentie, tenzij hun prijzen echt tè hoog gaan vallen.

                    Hopelijk blijven ze wel niet vastklampen aan hun oude f-mount om hun lenzen te vrijwaren, want helaas past daar echt niks op (buiten lenzen voor middenformaat; en Nikkors uiteraard)
                    Sigma heeft ondertussen bewezen dat een degelijke adapter lenzen perfect kan laten werken op andere merken body, alsof het een merkeigen lens betrof (Sigma Art voor Canon EF mount op Sony FE camera), dus dat zullen ze toch ook wel kunnen met hun eigen Nikkor lenzen via adapter op een nieuwe mount hopelijk!
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment


                    • #55
                      Re: Nikon in zwaar weer

                      Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                      Dat zou idd goed zijn voor de concurrentie, tenzij hun prijzen echt tè hoog gaan vallen.

                      Hopelijk blijven ze wel niet vastklampen aan hun oude f-mount om hun lenzen te vrijwaren, want helaas past daar echt niks op (buiten lenzen voor middenformaat; en Nikkors uiteraard)
                      Sigma heeft ondertussen bewezen dat een degelijke adapter lenzen perfect kan laten werken op andere merken body, alsof het een merkeigen lens betrof (Sigma Art voor Canon EF mount op Sony FE camera), dus dat zullen ze toch ook wel kunnen met hun eigen Nikkor lenzen via adapter op een nieuwe mount hopelijk!
                      Ik verwacht niks anders dan een F-mount op een eventuele mirrorless alternatief voor een DSLR.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Nikon in zwaar weer

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        Dat zou idd goed zijn voor de concurrentie, tenzij hun prijzen echt tè hoog gaan vallen.

                        Hopelijk blijven ze wel niet vastklampen aan hun oude f-mount om hun lenzen te vrijwaren, want helaas past daar echt niks op (buiten lenzen voor middenformaat; en Nikkors uiteraard)
                        Sigma heeft ondertussen bewezen dat een degelijke adapter lenzen perfect kan laten werken op andere merken body, alsof het een merkeigen lens betrof (Sigma Art voor Canon EF mount op Sony FE camera), dus dat zullen ze toch ook wel kunnen met hun eigen Nikkor lenzen via adapter op een nieuwe mount hopelijk!
                        Nikon afstappen van hun F-mount zou wel het stomste zijn dat ze ooit zouden kunnen doen meen ik, net dat waar ze reeds
                        jaren bij zweren, trouwens met de groothoek topper 14-24 f2.8 lukt het wel deze te gebruiken op Canon.

                        Comment


                        • #57
                          Re: Nikon in zwaar weer

                          Nikkor lenzen passen sowieso op een Canon body, maar andersom, op een Nikon body past niks anders, ik denk dat er best wel wat volk voor de Sony A7 reeks is gegaan, juist omdat ze al hun lenzen kunnen blijven gebruiken, welk merk ze ook hadden ervoor.
                          Ik zou niet weten waarom dat stom zou zijn om hun mount aan te passen, anders heb je gewoon een grote lege doos.
                          Niks belet hun om bij verkoop van elke body een F-mount -> "Nikkon-mirrorless-mount" adapter mee te leveren die je er gewoon op kunt laten zitten zonder dat je er iets van merkt als je enkel je oude f-mount lenzen wil blijven gebruiken, maar je hebt wel véél meer mogelijkheden als je hem er af haalt.
                          Maarja, we zullen het wel zien..
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #58
                            Re: Nikon in zwaar weer

                            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                            Nikkor lenzen passen sowieso op een Canon body, maar andersom, op een Nikon body past niks anders, ik denk dat er best wel wat volk voor de Sony A7 reeks is gegaan, juist omdat ze al hun lenzen kunnen blijven gebruiken, welk merk ze ook hadden ervoor.
                            Ik zou niet weten waarom dat stom zou zijn om hun mount aan te passen, anders heb je gewoon een grote lege doos.
                            Niks belet hun om bij verkoop van elke body een F-mount -> "Nikkon-mirrorless-mount" adapter mee te leveren die je er gewoon op kunt laten zitten zonder dat je er iets van merkt als je enkel je oude f-mount lenzen wil blijven gebruiken, maar je hebt wel véél meer mogelijkheden als je hem er af haalt.
                            Maarja, we zullen het wel zien..
                            Ja hallo, wat een gedachtengang is dat ? Je steekt toch ook geen wielen van een 2pk op een Mercedes...
                            Sony had gewoon geen deftig glas in eigen huis, en heeft dat uit noodzaak moeten toepassen.

                            Comment


                            • #59
                              Re: Nikon in zwaar weer

                              Lol, tot daar de redelijkheid dus, denk je nu echt dat niet-Nikkor lenzen slechter zijn?
                              Elk merk heeft wel een paar heel goeie en een paar mindere lenzen, als je dat niet wil accepteren wil je het gewoon niet zien en ben je een iets te grote fanboy
                              Om slechtes één voorbeeld te geven, mijn canon FD 55 f/1.2 SSC Aspherical (jaren '70) is objectief gezien gewoon een betere lens dan de dure nieuwe Nikkor 58 1.4 of de oudere, nog duurdere Noct-Nikkor
                              Last edited by oermens; 2 juni 2016, 12:07.
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                              Comment


                              • #60
                                Re: Nikon in zwaar weer

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Sony had gewoon geen deftig glas in eigen huis, en heeft dat uit noodzaak moeten toepassen.
                                Inderdaad, ik heb op mijn a-mount camera's nooit iets anders dan Sony-vensterglas gebruikt. Dikke rommel allemaal. Gelukkig nog net goed genoeg om er foto's mee te maken .
                                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                                Comment

                                Working...
                                X