Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon in zwaar weer

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon in zwaar weer

    Veel heeft volgens mij te maken met een algemeen over verzadigde markt, die zich aan het verplaatsen is naar de tweedehands markt, ga maar eens zien wat moois er tegenwoordig te koop staat....
    En natuurlijk zijn er ook de smartphones, die de pocket cameramarkt aan het verdringen zijn.
    En dan heb je nog de concurrentie van vroeger niet bestaande cameramerken, zo kan je voor jezelf nog een tijdje doorgaan.
    Last edited by Guest42; 24 mei 2016, 20:05.

    Comment


    • #17
      Re: Nikon in zwaar weer

      We moeten dit gewoon op een langer perspectief bekijken.
      Laat ons even de afgelopen 50 jaar evalueren inzake fotografie.

      Vroeger kochten de gewoon mensen een analoog toestelletje met bedenkelijke kwaliteit en ze waren dolgelukkig. Wie rijk was had 35mm maar de man met de pet kocht kodac smalfilm.(ben de juiste naam even kwijt)

      Het echte pro fotowerk was weggelegd voor de opgeleide fotograaf en een paar enkelingen die het als hobby deden.
      Het waren die laatste mensen die SLRs kochten of in ruime zin het betere en duurdere materiaal.

      Jaren 80, 90 had de gemiddelde consument meer centen beschikbaar en kocht al eens iets beter maar nog steeds geen topmateriaal.
      Die mensen kochten dan vooral de toenmalige bridges en zo. Veel 35mm. Ook waren er in die tijd al wat meer liefhebbers die naar SLR gingen.

      Met de opkomst van digitaal is alles ontploft en is er een superhype ontstaan rond DSLR.
      Iedereen moest er een hebben en de verkoop trok dan ook heel sterk aan.
      Fabrikanten speelden er nog eens extra op in door een zeer lage instap te voorzien met modelen zoals Nikon D3000 en Canon 1000D reeks.

      Ondertussen is compact totaal verdrongen door de smartphone die veel handiger is in gebruik.
      Maar de consument heeft met DSLR nooit echt kunnen werken. Die beloofde kwaliteit van foto´s kwam er maar niet. Gewoonweg omdat ze de kennis niet hadden er een goede foto mee te maken LOL.

      Dan hebben de fabrikanten de mensen proberen warm te maken met systeemcameras, m43 om tegemoed te komen aan de struikelblok "gewicht"
      Maar de consument kreeg er nog steeds niets goed uit.LOL

      En net dat soort mensen maakt een "evengoed" beeld met een smartphone.

      Dus heel die hype is nu gaan liggen rond SLR en systeem.
      De consument is weer tevreden als vroeger met een eenvoudige snapshot uit zijn smartphone want tot meer is hij toch niet in staat.
      Facebook is daar een mooi voorbeeld van. 99,9999% van de foto´s daar zijn echt zeer triest inzake fototechnische kwaliteit maar iedereen vind ze mooi en leuk.
      Dat zegt ook al veel over die consument.

      Voor ons is dat wel goed nieuws.
      We gaan terug gaan naar een tijd waarbij SLR weggelegd zal zijn voor professionals en de echte hobbyisten.
      En dat is goed want zo gaat de overconsumptie van SLR uit de markt.

      De nieuwe uitdaging voor ons is echter de apps op die smartphones. Je kan er leuke effecten mee maken en heel eenvoudig nog ook. De consument is helemaal verkocht.
      Wij hebben uren werk in photoshop om leuke bewerkingen te maken. Welke prijs moet je dan nog gaan aanrekenen?

      Dus ik denk dat de fabrikanten gaan moeten inzien dat we terug gaan naar een consumptie zoals in de oude (normale) tijd.
      Verkoop zal nog verder zakken ten gunste van de smartphone.

      Wij gaan ook beter uit de hoek moeten komen met degelijk fotowerk.
      Een plus zal zijn dat wij gaan kunnen werken met goede lichtopstellingen en zo.
      Simpel gezegd. We gaan terug naar de oude tijd maar dan met modern materiaal.

      En Canon en Nikon zullen moeten inzien dat ze gaan moeten verkopen aan die nieuwe kleine selecte groep.

      Naar ontwikkeling toe is er nog steeds marge. De beste toestellen die we vandaag kunnen kopen hebben nog steeds hun beperkingen.
      Last edited by buurmanBert; 25 mei 2016, 00:14.

      Comment


      • #18
        Re: Nikon in zwaar weer

        Ben ik blij niet tot jouw ' soort ' te behoren.

        ' wij ' de slimmerds, de gestudeerden, de grotere verdieners, de uitgeselecteerden, .... vs. de simpelen, de dommerds, de kleinverdieners, al wie niet tot de ' kleine selecte groep ' behoort, ... netjes hoor.

        Dat de meeste mensen ' genoegen ' nemen met onbewerkte foto's en met foto's die weergeven wat ze daadwerkelijk zelf ook zo ervaren via hun eigen ogen en hersenen is de logica zelve.

        Dat fotografen spelen met onscherpte en fouten is wat anders want als we met onze eigen ogen/hersenen zo'n beelden zouden ervaren in de werkelijkheid dan rennen we naar de oogarts en die schrijft ons dan passende lenzen voor om opnieuw scherp te zien en helaas, die random lichtjes of vlekjes die we soms ervaren dat is iets onherstelbaar fout en daar moeten we maar mee leren leven. Maar in foto's ' moet ' dat er te zien zijn.

        Men zal ook niet kijken met regel van derde in gedachten of met een rechte horizon. Men kijkt ook recht iemand in de ogen en niet vanuit een hoek, want dat noemt men terecht ' iemand scheef bekijken '.

        Als ik een filmpje zie genomen met een Ipad dan zie ik terug wat ikzelf ook zag : scherp, behalve daar waar het soms wat te snel ging. Maar dat hoort dus niet zo, " we " (de slimmerds, de gestudeerden, de ....) moeten spelen met dof, met fouten in lenzen die ons ' bokeh ' geven enzoverder. En die fimpjes of foto's met een Ipad zijn om mee te lachen ... of te huilen (keer op keer ook op dit forum te lezen).

        Op facebook idem dito. Is de kwaliteit slecht ( te licht, te donker, bewogen, te veel ruis, ... ) dan ziet iedereen dat ook wel en weten ze best wel dat het aan de fotograaf ligt, aan de omstandigheden of aan de kwaliteit van het toestel.

        Kunstzinnig werken om een ander later te laten nadenken (vrije keuze) over een beeld is idd. hoe het werkt, daar zijn die technieken en de extra kennis voor. Dat is om ACHTERAF een bepaalde illusie op te wekken, een verhaal te doen uitschijnen, een emotie op te roepen .. dat is precies de taak van een fotograaf als het te doen is om die beelden te verkopen, dat maakt immers deel uit van de meerwaarde van zijn werk en dat maakt een fotograaf tot fotograaf. Wees blij, daarom heb je werk. En oprechte deelname dat je daarvoor uren moet zwoegen met Photoshop. Misschien beter loodgieter worden (maar die zitten dan weer uren in de stank).

        Maar dat wil nog niet zeggen dat men dan het louter vastleggen, registreren van een bepaald moment iets is om mee te lachen. (zie de LOL's van Buurmanbert )

        Gewoonweg omdat ze de kennis niet hadden er een goede foto mee te maken LOL.
        Maar de consument kreeg er nog steeds niets goed uit.LOL
        De consument is weer tevreden als vroeger met een eenvoudige snapshot uit zijn smartphone want tot meer is hij toch niet in staat.
        Facebook is daar een mooi voorbeeld van. 99,9999% van de foto´s daar zijn echt zeer triest inzake fototechnische kwaliteit maar iedereen vind ze mooi en leuk.
        Dat zegt ook al veel over die consument.
        Nee, de meesten delen gewoon wat ze denken te moeten delen en gebruiken daarvoor de middelen die ze toen bij zich hadden en bij snapshots zeker gewoon puur als registratie en dat vinden ze mooi en leuk ( mooi dat je er een foto van hebt genomen, leuk om met ons te delen en niet ' mooie fotokwaliteit zeg en zo leuk om naar te kijken want fototechnisch allemaal zo perfekt gedaan, regel van derde, rechte horizon, mooie bokeh, enz. ' (en niet om achteraf een verhaal mee te vertellen zoals fotografen het wel doen).
        Lees ik niet vaak : de beste camera is de camera die je bij je hebt ? Daar kan ik me meer in vinden dan bv. de beste camera is die met zo'n extra jaren 60 schermpje bovenop.

        En met een beter toestel zit een fotograaf de huidige dag nog steeds flink terug in de ' oude (normale) tijd, het volstaat om vol trots te kijken op dat formidabel nuttige schermpje bovenop de body om zich terug in de jaren 60 en 70 te wanen, die goede oude tijd toen we nog die digitale CASIO's probeerden te vissen op de kermis in zo'n ' grijparmenbak '. En dat verouderd, achterhaald LED schermpje is dan soms al genoeg om een 760D te verkiezen boven een 750D.

        Comment


        • #19
          Re: Nikon in zwaar weer

          Wat betreft die aardbevingen begrijp ik niet dat ze zoiets op middellange termijn "derisken"... Dat is toch niet de eerste keer dat zoiets daar gebeurt :s

          Oorspronkelijk geplaatst door N_D4 Bekijk bericht
          Laatste innovatie naar mijn mening was de D3 en D700 met hun, toen toch, spectaculaire hoge iso prestaties en voor die tijd spectaculaire AF dit was 2008.
          Is een stelling waar ik me wel in kan vinden. D700 was ook een echte topsensor in een relatief betaalbare body. Nikon heeft dit nooit herhaald, wellicht wegens kannibalisme van de D700 op D3 verkoop.

          Verder is mijn volledig irrelevante mening dat de fotografie-tak van Nikon veel te veel energie steekt in het breed houden van het platform met te frequente, kleine incrementele verbeteringen (of zelfs correcties van foutjes, zie de D610). Compactjes hadden ze beter volledig afgestoten, imho. De markt van de systeemcamera's hebben ze volledig gemist, imho.

          De brede dSLR hype is ondertussen stilaan voorbij, een kleinere markt hobbyisten blijft over met een overaanbod aan toestellen en lenzen.

          En altijd zijn er mensen die zich aangevallen voelen, en een onbeheersbare drang hebben om hun aankoopgedrag (of gebrek daaraan) te verantwoorden. Waarom? Niemand hoeft zijn/haar keuze te verdedigen. "Ik ben overgestapt op Fuji want..."; "Ik heb al mijn gerief verkocht en dit is de reden waarom..."; "Ik ben toch terug overgestapt van mijn systeemcamera naar dSLR omdat...". Het forum staat er bol van. Who cares?!
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #20
            Re: Nikon in zwaar weer

            I care, das een deel van de hobby, daarover palaveren
            Ik hoor graag wat een ander zijn bevindingen zijn en hoe hij het ziet

            Ook ik ben "gezegend" met een gezond GAS-syndroom en probeer graag nieuw materiaal uit of koop nieuw materiaal dat net idealer en unieker is of ook weer niet

            Nikon in slecht weer? Minder goed weer misschien, want alle fabrikanten hebben met de digitale hype zot veel toestellen verkocht,
            Maar iemand die dat maar sporadisch gebruikt heeft niet de intentie om iedere 4 jaar te veranderen, laat staan korter!

            Ik denk ook dat veel mensen dslr kochten voor de mooie foto's maar dat zo'n toestel vlug thuis blijft liggen en dus niet nuttig is voor hen, want ongebruikt (ik ken er zo écht veel)
            Sommigen zullen dan nog een systeemcamera aangepraat krijgen maar dat is daarom niet altijd dé oplossingen (nemen hem nog àltijd niet mee)

            De toekomst voor die markt ís smartphone, verbeterd constant, men is bereid veel geld eraan uit te geven op regelmatige basis

            En conclusie?
            Zeg nu zelf: een leek met een iphone6 en gelijk welke app voor de zotste bewerkingen-in-één-klik,
            Wel die maakt meer foto's en deeld meer foto's, ook al op een makkelijkere manier dan gelijk welke dslr waar je geen app voor hebt met die "coole retro stijl"......

            Ik denk dat de fabrikanten nu vlug met 1 knop de dslr moeten kunnen linken met de smartphone, en dan nog,
            De algemene markt zàl kleiner worden, op de lange termijn zal dit niet slecht zijn voor ons vermoed ik...

            Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #21
              Re: Nikon in zwaar weer

              Bij de eerste DSLR's was er meestal een merkbare verbetering als er een nieuw model uitkwam (beeldkwaliteit en hoge iso).
              Tegenwoordig zijn de verschillen veel minder groot, en daardoor is er niet direct een reden om telkens te "upgraden" als er een nieuw toestel op de markt komt.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #22
                Re: Nikon in zwaar weer

                @ Empe: groot gelijk, wat een toon weer...
                Nog los van de toon staan er wel meer vreemde zaken in, zoals

                Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht

                Vroeger kochten de gewoon mensen een analoog toestelletje met bedenkelijke kwaliteit en ze waren dolgelukkig. Wie rijk was had 35mm maar de man met de pet kocht kodac smalfilm.(ben de juiste naam even kwijt)
                KodaK smallfilm was om te filmen, "kleinbeeld film" (wat je waarschijnlijk bedoelt) is gewoon 35mm en velen hadden camera's die met groter formaat werkten, denk maar aan de 6x6 folder camera's. Ergens jaren '90 ofzo kwam er wel APS film, dezelfde grootte die de eerste DSLR's zouden overnemen.

                Ik ga verder niet alles ontleden, maar er staat nog wel meer twijfelachtigs in..

                Oorspronkelijk geplaatst door N_D4 Bekijk bericht
                Laatste innovatie naar mijn mening was de D3 en D700 met hun, toen toch, spectaculaire hoge iso prestaties en voor die tijd spectaculaire AF dit was 2008. Verder de D90 als eerste kamera met video mogelijkheid in ...... 2008. Video deel direct verbeterd door Canon met de 5d mkII en gelanceerd met het filmpje Reverie van Vincent Laforet in 2008.
                Dat eerste beschouw ik eerder als een evolutie, maar dat is maar interpretatie natuurlijk, maar je hebt gelijk, ik was er van overtuigd dat de Canon 50D de eerste was die kon filmen, maar dat zat er blijkbaar nog steeds niet op. Hoewel je met mijn 40D ook al kunt filmen met gehackte software!

                En juist dat dat vind ik dan weer héél typisch voor Canon (en Nikon), ze hebben een body die theoretisch behoorlijk vooruitstrevend is, maar blokkeren die revolutie bewust (om welke reden dan ook), om ze vervolgens zelfs te negeren in de volgende generatie toestellen, dat vind ik nu eens echt onbegrijpelijk dom.
                Sony zou dit zeker ook niet zelf gaan toepassen met een firmware update, maar zij zouden wsl wel enkele maanden later het volgende model hebben uitgebracht met deze functionaliteit en nog een paar extra's.
                Andere merken zouden dit wsl gewoon zelf toepassen in een mooie firmware update (Pentax, Samsung (rip), Fujifilm, ...)
                Last edited by oermens; 27 mei 2016, 01:12.
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon in zwaar weer

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  I care, das een deel van de hobby, daarover palaveren
                  Ik hoor graag wat een ander zijn bevindingen zijn en hoe hij het ziet

                  Ook ik ben "gezegend" met een gezond GAS-syndroom en probeer graag nieuw materiaal uit of koop nieuw materiaal dat net idealer en unieker is of ook weer niet

                  Nikon in slecht weer? Minder goed weer misschien, want alle fabrikanten hebben met de digitale hype zot veel toestellen verkocht,
                  Maar iemand die dat maar sporadisch gebruikt heeft niet de intentie om iedere 4 jaar te veranderen, laat staan korter!
                  Ik denk dat de fabrikanten nu vlug met 1 knop de dslr moeten kunnen linken met de smartphone, en dan nog,
                  De algemene markt zàl kleiner worden, op de lange termijn zal dit niet slecht zijn voor ons vermoed ik...
                  Jaren aan een stuk heb ik mij minstens jaarlijks een nieuwe dslr aangekocht, maar dat had ook zo zijn redenen, op deze manier kon ik jaarlijks omzeggens gratis upgraden.

                  Ik meen dat Nikon het toch wel zeer goed begrepen heeft, door het implementeren van SnapBridge in de nieuwe D500, met deze technologie kan je namelijk real time en in een zelf te bepalen resolutie je foto's naar je smart dinges of tablet streamen.
                  Ook de AF van de nieuwe D5 en D500 heeft een serieuze sprong voorwaarts gemaakt, meerbepaald met 153 punten AF die zeer actief en ongezien gevoelig is, het middelste punt stelt reeds scherp op een lichtwaarde -4 en de aangrenzende punten bij een EV waarde -3, wat je met het oog nog amper kan zien, daar stelt je toestel nog perfect en probleemloos op scherp, daar was dus toch nog wat plaats voor verbetering.
                  De rest zal snel deze trent volgen denk ik, en op deze manier blijft de dsrl de systeemcamera toch nog wel een stap voor,
                  want bij deze toestellen is de AF toch wel een ervaring appart.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon in zwaar weer

                    Ik denk dat je gewoon de realiteit niet wil zien.

                    De realiteit is dat de man met de pet (de dommekl..t) denkt dat hij een beter foto zal maken met een SLR dan met iets anders. En dat is niet zo.
                    Ze weten niet eens wat diafragma is en gebruiken het dan ook niet doelbewust. Laat staan dat ze in manueel gaan werken.
                    Die mensen hebben geen nood aan een SLR die mensen hebben een knoppeke nodig met een leuk effectje op en dat vind je in een ... smartphone!

                    Het is net tot dat besef dat ze gekomen zijn dat een SLR voor die mensen geen meerwaarde heeft.
                    En dat is net de vaststelling die we doen in de markt.
                    Ze kopen die toestellen niet meer omdat ze toch te ingewikkeld zijn en er geen weg mee kunnen.
                    Daarom stort die markt in omdat de smartphone voor die groep mensen een veel beter optie is.

                    Voor ons is dat goed nieuws. Want wij kunnen wel werken ermee en kunnen dan ook veel meer halen uit de SLR waarvoor hij ook ontworpen is.
                    Het probleem is echter dat "wij" er dan nog niet zijn want die smartphones zijn goed.
                    Wij moeten echt terug naar de roots van fotografie en met degelijk werk afkomen of ons klantjes gaan ons niet meer willen betalen.

                    Zo simpel is dat.
                    Last edited by buurmanBert; 26 mei 2016, 02:27.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon in zwaar weer

                      Waarom is dat goed voor 'ons'? Kleinere markt = minder ontwikkeling, hogere prijzen, minder tweedehands,...
                      Mij maakt het niet uit of mensen zonder enige fotografische kennis rondlopen met 5000€ aan materiaal, dat is hun zaak.
                      Flickr

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon in zwaar weer

                        Ik denk vooral aan werk. Hoe minder goed materiaal in omloop is hoe meer werk we gaan hebben.
                        Hoger prijzen ben ik met je eens. Dat zou wel eens een gevolg kunnen zijn. Die trend zien we nu al trouwens.
                        Nikon heeft recent toch zwaar zijn prijzen opgetrokken. En Canon is nu ook niet echt de goedkoopste.

                        Langs de ander kant. Voor de echt zware jongens is er nog ander materiaal met dito prijzen.
                        Ik denk dan aan Phase One bv.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon in zwaar weer

                          Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
                          Ik denk vooral aan werk. Hoe minder goed materiaal in omloop is hoe meer werk we gaan hebben.
                          Soms weet ik het niet zo, veel mensen zien precies niet het verschil tussen een foto die wel correct belicht is en in focus, dan het omgekeerde. Als ik soms zie wat er op Facebook passeert en dat ze allemaal 'prachtig',... vinden. Ik ga niet pretenderen dat al mijn foto's top zijn, maar ik kan wel de scherpe en correct belichte eruithalen en m'n foto rechtzetten en bijsnijden indien nodig alvorens die naar de mensen van de voorstelling te sturen, maar veel anderen doen dat niet, en de de reactie blijft hetzelfde hoor (op een paar enkelingen (ook amateur-fotografie-entousiasten) na.

                          Ik denk dat (los van vb. grote events of huwelijken) toch nog vaak een kennis met al dan niet wat kennis van het toestel zal opdraven.
                          Digitale fotografie heeft fotografie toegankelijker gemaakt en dat heeft een ganse hoop amateurs (incl. mij :-)) aangesproken die al dan niet met de camera overweg kunnen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nikon in zwaar weer

                            Oorspronkelijk geplaatst door Stefan_C Bekijk bericht
                            Soms weet ik het niet zo, veel mensen zien precies niet het verschil tussen een foto die wel correct belicht is en in focus, dan het omgekeerde. Als ik soms zie wat er op Facebook passeert en dat ze allemaal 'prachtig',... vinden. Ik ga niet pretenderen dat al mijn foto's top zijn, maar ik kan wel de scherpe en correct belichte eruithalen en m'n foto rechtzetten en bijsnijden indien nodig alvorens die naar de mensen van de voorstelling te sturen, maar veel anderen doen dat niet, en de de reactie blijft hetzelfde hoor (op een paar enkelingen (ook amateur-fotografie-entousiasten) na.

                            Ik denk dat (los van vb. grote events of huwelijken) toch nog vaak een kennis met al dan niet wat kennis van het toestel zal opdraven.
                            Digitale fotografie heeft fotografie toegankelijker gemaakt en dat heeft een ganse hoop amateurs (incl. mij :-)) aangesproken die al dan niet met de camera overweg kunnen.
                            Op Facebook delen mensen momenten, geen kunst.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon in zwaar weer

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jatich Bekijk bericht
                              Op Facebook delen mensen momenten, geen kunst.
                              neen, da's misschien waar, maar las het moment (en vooral het 'nu') delen de overhand heeft, dan is de rol voor de fotograaf die nabewerkt en dus een dagje later komt minder belangrijk?

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nikon in zwaar weer

                                Nee niet minder belangrijk, het zijn twee verschillende zaken.

                                Iets anders:
                                Er is inderdaad een verschuiving van DSLR naar compactere toestellen zoals Mirrorless APC (vb. Sony A6000) en MTF.
                                Veel Mirrorless kopers zijn nieuwe fotografen op zoek naar iets beters dan hun smartphone. Een basismodel compactcamera is geen optie aangezien de kwaliteit nauwelijks of niet verschilt. Een DSLR is al evenmin een optie want te zwaar, te omslachtig en veel te duur.

                                Maar al bij al blijft het een kleine markt.

                                Comment

                                Working...
                                X